Van de vijf grootste gemeenten in Nederland sprong Utrecht er maandag uit tijdens het Nationaal deelmobiliteitscongres. Daarmee wint de stad de Deelaward 2023. Utrecht zet zich buitengewoon in om deelauto’s, deelfietsen en deelbakfietsen toegankelijk te maken voor haar inwoners.
Deelvervoer kan een uitkomst zijn voor mensen die hun auto weinig gebruiken of af en toe een bakfiets nodig hebben. De jury koos de winnaars onder meer op basis van de mate waarin gemeenten deelopties stimuleren.
Volgens de jury, die deze prijs sinds 2016 uitreikt, durft Utrecht keuzes te maken en zet de stad bijvoorbeeld vol in op de bakfiets. “Dit vervoermiddel heeft veel potentie om autoritten te vervangen.”
“We zijn ontzettend trots op deze award”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk. “Deelvervoer speelt een cruciale rol in het bereikbaar en leefbaar houden van Utrecht. De ruimte in de stad is schaars, en als meer mensen vervoersmiddelen delen, creëren we meer plek voor groen, fietsers, voetgangers en ontmoetingsplekken. Deze prijs motiveert ons om door te gaan met het verbeteren van deelvervoer voor alle Utrechters.
17 Reacties
ReagerenIk moet zeggen dat ik Donkey Republic wel mis, die elektrische dingen zijn zo vaak defect.
En dat is door het laten klappen van een deal door onze verkeerswethouder…
Een prijs van het ministerie van infrastructuur en waterstaat (ambtenaren die elkaar een prijs uitreiken..) zal voor Lot meer betekenen dan de kritiek van haar burgers die aan haar beleid onderhevig zijn.
@rob: en terecht! dat is maar een klein deel van het electoraat hoor, de rechts brallende duic-reaguurder. De meerderheid van de Utrechters (ja, ook de geboren en getogen!) vinden het beleid van mevr van hooijdonk top. Ook ik! De stad is er alleen maar beter op geworden!
ze zijn wel Vleuten vergeten met hun deel bakfietsen. Award niet verdiend dus vind ik
@ Rob:
Dat zijn vast vooral autobezitters. Daar is gewoon de ruimte niet meer voor. Wel ruimte voor fietsers/voetgangers. Utrecht goed bezig!
Een overheidsinstantie die zichzelf een prijs geeft via een organisatie waar ze partner in is, voor het ongeslaagd ‘rebranden’ van huurvoertuigen naar deelvoertuigen.
Welkom in het postmodernisme.
Kunnen we stoppen met dit soort awards? Het kost veel gemeenschapsgeld en dat is op.
Daarnaast zeggen ze helemaal niets over de tevredenheid van de betalende inwoners van een gemeente en daar zou nu juist wel de focus moeten liggen.
@ Sj
De meerderheid van de geboren en getogen Utrechters? Je spint. Ik ben geboren en getogen Utrechtse, net als het netwerk om mij heen. Het afgrijzen over de beleidskeuzes van dit door passanten in het zadel geholpen college is groot.
En dat wordt bepaald niet minder door alle blunders en problemen die de laatste tijd opdoemen. Het ambtenarenapparaat faalt en het (onervaren, want veel te jonge) college is niet bij machte orde op zaken te stellen.
Dit is gewoon huur en geen deelvervoer, dat is een nieuwspraakterm verzonnen door de gemeente. Als inwoner van Utrecht zonder auto vind ik deze dingen erg hinderlijk voor voetgangers want die huurfietsen worden vervelend en gevaarlijk op de stoep gedumpt. Dus de stelling van de wethouder dat er ruimte komt voor voetgangers is gewoon onzin.
De deugnenschen van GL/D66 geven elkaar prijzen.
Zo blijven ze in hun eigen wijze ballon denken dat ze goed bezig zijn.
Ondertussen gevoel met de alledaagse realiteit volkomen kwijt.
Misschien moet je leukere vrienden zoeken Wilma.
Wij van wc-eend geven een prijs aan wc-eend voor de beste wc-eend.
@Sj
Eentje van wc-eend geproduceerd door wc-eend met behulp van wc-eend?
@Sj
De meerderheid van de Utrechters is blij met het beleid van mevrouw Van Hooijdonk, zeg je.
Kun je dit onderbouwen met cijfers, onderzoek, polls of iets dergelijks?
Graag een link toevoegen.
Het grappige is dat uit een onderzoek is gebleken dat elektrische fietsen maar marginaal autoritten vervangen. Grootste percentage zijn bestaande fietsen die nu door elektrische fietsen worden vervangen en de elektrische fiets wel tot meer vervoersbewegingen leidt die anders niet zouden plaatsvinden.
Terecht deze prijs.
Dat heeft ze echt verdient.
Net als de co2 uitstoot kampioen prijs.
Na het verbouwen van vele toegangswegen en de daardoor ontstane files heeft ze daar zeker recht op.
En de luchtvervuiling prijs natuurlijk.
Want als je de weg zo inricht dat er achter elke bus een sliert auto’s levert dat een hoop meer uitstoot op.
En is er al een prijs voor het opzettelijk gevaarlijker maken voor fietsers om zich in het verkeer te begeven?
Door het versmallen van wegen wordt de fietser namelijk als verkeers remmende maatregel gebruikt.
En dat gaat wel eens mis…….
Gefeliciteerd met deze Huurprijs! Want het is geen delen, het is huren, ik leg het nog maar eens uit.
Ja leuk die bakfiets. Ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen een uitkomst is. Maar aangezien die allemaal in de openbare ruimte moeten staan, vaak zelfs in een speciaal daarvoor geschilderd vakje, is daar dus minder ruimte voor de voetganger. Dus waar Lot vandaan haalt dat dit meer ruimte geeft voor de voetganger, is me een raadsel. Maar gezien de effecten van haar herinrichtingen, die altijd “meer ruimte voor de voetganger” zouden moeten opleveren, maar dat nooit doen, vraag ik me af of Lot weet wat voetgangers zijn en wat ze doen.
@Sj
Lot heeft al meerdere malen een motie overwonnen die voor anderen wel fataal waren geweest.
Ze voert duidelijk een opdracht uit en zolang ze dat blijft doen , ondanks alle tegenargumenten , word er gezorgd dat ze gewoon op haar functie man blijven zitten ten koste van de Utrechters.