Utrecht wint prijs meest duurzame mobiliteit 2017

Utrecht wint prijs meest duurzame mobiliteit 2017
Foto: Marlot van den Berg / DUIC
Utrecht is uitgeroepen tot de gemeente met het meest duurzame mobiliteitsbeleid in 2017. De gemeente heeft de prijs vooral te danken aan het grote aantal deelauto’s en laadpalen en het lage aandeel autogebruik.

Utrecht is uitgeroepen tot de gemeente met het meest duurzame mobiliteitsbeleid in 2017. De gemeente heeft de prijs vooral te danken aan het grote aantal deelauto’s en laadpalen en het lage aandeel autogebruik.

De prijs van Kennisplatform Verkeer en Vervoer (CROW-KpVV) werd gisteren uitgereikt. De gemeente scoort hoge ogen met het mobiliteitsplan ‘Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar Slimme Routes, Slim Regelen, Slim Bestemmen’.

Utrecht heeft goede papieren op het gebied van bereikbaarheid met openbaar vervoer, de verkeersveiligheid en de CO2 emissie door autoverkeer in Utrecht. Minder goed is de bereikbaarheid per auto, luchtkwaliteit en geluidsoverlast.

CROW-KpVV heeft voor de prijs statistieken van onder andere het CBS, het RIVM, OV9292 en een aantal landelijke modellen en eigen databestanden geanalyseerd. Een groep van tien experts op het gebied van duurzame mobiliteit heeft de beleidsplannen beoordeeld die het beste scoorden in de statistieken.

Utrecht blijft in de verkiezing Den Haag en Culemborg voor en neemt de wisseltrofee over van Harlingen.

8 Reacties

Reageren
  1. Michael Duik

    Ja, daar worden jullie stil van he . . .
    Gefeliciteerd Utrecht!

  2. Fred

    @ Duik

    We waren al heel stil van de alsmaar vasthoudendheid van Lotte en haar vazallen van Groen Links en D’66 om van de stad Utrecht 1 groot museum te maken , die straks alleen nog te bereiken is met een chipcard gemaakt van een duurzaam product te verkrijgen bij Groupon.

    Ja…het gaat “lekker” met de mobiliteit in de 4e stad van het land, maar niet heus!

  3. R.V t.

    Zou deze eerste prijs een aanzet zijn om eindelijk iets aan het raadsbesluit te gaan doen. Om van Utrecht een Co2 arme maar nog liever een C o2 vrije stad te maken of is deze prijs weer voldoende en als men vraagt hoe het ermee staat verwijzen naar deze prijs en meteen vergeten dat dit een begin is.om die Co2vrije stad te maken Vooral nu er wordt overal verbouwd en nieuw gebouwd. Het moment om niet alleen energie zuinige dingen te installeren maar vooral bij nieuwbouw niet makkelijk doen zo doen we het altijd maar laat iemand uit zoeken wat er nog kan gebeuren.om gebouwen hun eigen energie te laten opwekken en vooral bij nieuwbouw kunnen veel energie opwekkende panelen geplaatst worden. Ja en dan niet zeggen we zijn als gemeente geen partner in deze gebouwen het zijn particuliere opdrachtgevers. Je moet als overheid niet alleen maar ver,bieden of gebieden. Je moet veel meer faciliteren. Ik vindt het zo achterlijk dat je een bedrijf hebt dat geld wil steken in de restauratie van oude gebouwen en meteen wil proberen om het gebouw zijn eigen energie op te laten wekken.dat dan monumentenzorg komt. En die kan alleen maar NJET zeggen.want toen dit gebouw er neergezet werd was er geen dubbel glas en al helemaal geen transparant zonnepaneel dat zich gedraagt en eruit ziet als dubbelglas. Nee dat was er nog niet in 1653 toen het gebouw er neergezet hebben dus alles moet zoals het toen ook was. Straks hebben we allemaal prachtig gerestaureerde panden, maar helaas alles ligt 2 meter onder water vanwege de steiging van de waterspiegel, Maar de gebouwen onder water zijn prachtig gerestaureerd.

  4. cas

    Lage aandeel autogebruik, maar slechte luchtkwaliteit en geluidsoverlast…. Dan doe je alsnog iets niet goed.

  5. Guus Groen

    cas: autobezitters komen van buiten Utrecht naar de stad en vervuilen de lucht, de bewoners zelf hebben een laag autoverbruik. We doen dus inderdaad iets niet goed: er is teveel parkeerplek in het centrum voor al die provinciale pipo’s.

  6. Duiken

    Inderdaad word ik daar stil van. Eindelijk is het erkend en offcieel: bereikbaarheid per auto is ondermaats. De dystopie die Fred schildert is nabij.

  7. cas

    @ Guus, ik dacht zelf meer aan de gebrekkige initiatieven en projecten die dit zouden moeten tegengaan. Kijk maar naar de transferiums…. Goed idee, maar werkt vooralsnog niet.
    En daarnaast blijft Utrecht veel grote kantoren binnenhalen in het centrum. Dan kan je wel met een groene ambitie komen, maar je kan een werknemer niet verplichten de auto niet te gebruiken (kijk maar naar de stroom auto’s van de rabobank)

  8. Katja

    “duurzame mobiliteitsbeleid ” ?
    Maar wel een parkeergarage voor 1000 bij Vredenburg, zo trek je ongewenst de auto’s de stad in.
    Utrecht binnen de grachten autovrij met gratis OV in de binnenstad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).