Fietspaden in Utrecht kunnen heel vol zijn. Dat is niks nieuws. Al jaren schrijft DUIC over de drukte op fietspaden. De gemeente Utrecht erkent het ook en probeert via nieuwe routes fietsers beter te spreiden over de paden, maar is er nog meer mogelijk? De gemeente looft 25.000 euro uit voor het beste idee.
Tienduizenden fietsers rijden dagelijks over het Vredenburg in Utrecht. Het is een van de drukste fietspaden van Nederland. Utrecht is daar ook trots op, de gemeente is een echte fietsstad. Maar verderop bij het Vredenburgknooppunt, en ook op tal van andere plekken, kan die drukte weleens knellen.
Dit terwijl er de komende jaren nog veel meer fietsers bij moeten komen. Utrecht groeit met duizenden inwoners per jaar en er liggen grote nieuwbouwprojecten in het verschiet. Uit cijfers van de gemeente blijkt dat er in 2040 75 procent meer fietsritten zullen zijn dan in 2015.
Kunnen de fietspaden de drukte nog wel aan? Die vraag stelt de gemeente zich ook al jaren. “Zonder passende maatregelen leidt dit tot onhoudbare situaties op de nu al overvolle fietsroutes”, aldus de gemeente. Een van de tactieken die de gemeente hanteert is het aanleggen van andere routes, dus niet iedereen dwars door het centrum maar nieuwe prettige routes rondom de binnenstad.
25.000 euro
De gemeente hoopt nog meer te kunnen doen. Daarom is er een ‘challenge’ uitgeschreven. Wie dé oplossing heeft voor het ‘effectief spreiden van fietsers op plekken en routes waar het druk is’ kan rekenen op 25.000 euro waarmee de oplossing in de praktijk gebracht kan worden. De gemeente wil liever geen app, een campagne of infrastructurele oplossingen.
Mensen of organisaties die denken een goed idee te hebben kunnen zich tot 5 maart inschrijven. Later dit jaar moet de oplossing in de praktijk worden gebracht als proef.
Gekoppelde berichten
Kunnen de Utrechtse fietspaden de drukte nog aan?
Het wordt steeds voller op de fietspaden in Utrecht. De fiets als het belangrijkste vervoermiddel…
‘Bijna 90 procent van de fietsers in Utrecht ervaart fietspaden als te druk’
Bijna 90 procent van de fietsers in Utrecht ervaart de fietspaden in de stad als…
Gemeente investeert in alternatieven om drukste fietspaden van het land te ontlasten
Wederom bleek afgelopen week dat de fietspaden rond Utrecht Centraal veruit de drukste van het…
60 Reacties
ReagerenLol, gratis werken voor de gemeente. 25k budget beschikbaar om het idee uit te voeren. Zelf krijg je de eer.
Die busbanen moeten weg, uiteindelijk. Die nemen teveel ruimte in beslag. Een drukke winkelstraat met horeca, waar dagelijks meer dan 1300 bussen doorheen denderen — een smet op de binnenstad. Rakelings gepasseerd worden door een moloch van 20 ton is geen prettige ervaring als fietser of voetganger, vooral niet in die smalle stukken zoals de Nobelstraat.
Daar zijn toch de verkeersambtenaren en de wethouder Verkeerszaken voor?
Er wordt toch nooit geluisterd naar de burgers, dus waarom nu wel?
25k, daar huurt de gemeente normaal gesproken een adviesbureau voor in. Alleen komen ze dan niet verder dan een adviesrapportje met als belangrijkste advies, huur ons in voor vervolgstappen.
Misschien wel goed om de voorwaarden voor deelname erbij te zien:
– Ingeschreven bij de KVK.
– De oplossing voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving.
– Kunnen demonstreren van een werkend prototype/product/dienst.
– De resultaten kunnen monitoren/evalueren
– In staat om binnen 3-6 maanden een pilotproject te starten.
Ofwel het is voornamelijk een oproep aan bureaus en organisaties die zich al met dit onderwerp bezighouden. Desalniettemin ben ik wel benieuwd waar men mee komt, aangezien de eis dat het geen campagne of infrastructurele oplossing mag zijn voor veel ideeën de wind uit de zeilen zal nemen (lijkt mij).
Een goede fietsroute vanuit de stationsstalling naar de singel, de singel afmaken met een goed fietsstraat profiel (ook over het Ledig Erf heen) en via daar naar het USP, dan is er een goed alternatief voor de drukke binnenstad route.
En idd van die busbaan af. Metro?
Dus de planologen van de gemeente Utrecht, die zelf vorstelijke salarissen opstrijken, weten het allemaal zelf niet meer en nu wordt een idee van een burger gekaapt voor een schijntje, EN gaan anderen daar de goede sier mee maken (de planologen/ ambtenaren van de gemeente Utrecht).
Dat het chaos en druk is op bepaalde fietspaden in de gemeente Utrecht is een gevolg van een opeenstapeling van verkeerde beslissingen van diezelfde planologen/ ambtenaren/ verkeers”deskundigen.
Hoofdfietsroutes hebben een verkeerde ligging, Tienduizenden tot honderdduizenden worden langs de busbaan door het het centrum geperst, terwijl daar nauwelijks voldoende ruimte is en de verkeerssituatie er niet naar is. Uiteraard had er al lang een trambaan over de busbaan door het centrum moeten liggen en hadden bussen om het centrum heen geleid moeten worden. Via Catherijnesingel en Adelaarstraat had een hoofdfietsroute kunnen lopen. Net als parallel aan het spoor, zoals Nijmegen al 20 tot 25 jaar geleden heeft gedaan (richting Radboud Campus), een snelfietsroute dat het laatste stukje is van een snelfietsroute die helemaal richting Arnhem gaat en een snelfietsroute voor de hele regio is, die WEL logische routes volgt, in tegenstelling tot het gepruts in onze regio.
Rijwielbelasting
Tol heffen
Fietspaden versmallen of weghalen en vergroenen
Route Vredenburg – Nachtegaalstraat fiets luw maken, (meer ruimte voor voetgangers en ov) fietsers moeten om het centrum heen rijden.
Zo moeilijk is het allemaal niet gemeente,
“De gemeente wil liever geen app, een campagne of infrastructurele oplossingen.”
Oooké… Dus er mag niets veranderen aan de wegen en fietspaden zelf (infrastructuur), en het is niet de bedoeling om mensen ergens van bewust te maken of aan te zetten tot gedragsverandering (een campagne)…?
En wat hadden ze dan wel als opties in gedachten? Want er blijft niet echt wat over zo. Geen wonder dat ze het onder burgers uitzetten: geen adviesbureau kan iets met zulke randvoorwaarden natuurlijk.
Maar aangezien de politiek in Utrecht over het algemeen genomen niet écht luistert naar input en klachten van burgers, en inspraakmomenten slechts gebruikt worden om ‘aan democratische voorwaarden te hebben voldaan’ maar ze de facto als informatie zend-avonden gebruikt…
Kunnen ze de oplossing die ze al hebben bedacht niet gewoon gelijk doordrukken? Komt het uiteindelijk toch op neer namelijk, zo leert de ervaring.
Tja, hoe deden we dat met auto’s? Scheiden van doorgaand en lokaal verkeer, viaducten en ringwegen aanleggen, singels dempen.
Maar zonder dollen, een fietstunnel of een echte fietsbrug (waarbij je niet de trap moet nemen), aan de zuidkant van het station zou helpen. Maar dat kan niet voor 25K.
Tsja. Ik zal wel een lompe hork zijn, maar ook als fietsstad nr. 1 van de wereld hoort wat Collateral Damage er wel bij natuurlijk. “Gewoon uit je doppen kijken” zei mijn moeder (en koptelefoons en mobieltjes weg dus).
Mag hopen dat dit alleen voor de korte termijn is en ze ondertussen wel bezig zijn met plannen voor infrastructurele plannen.
Busbanen en bussen weg. Daarvoor in de plaats uitsluitend buslijn 2, ook als ringlijn. Metrolijn Utrecht CS- Berenkuil, zal wel een brug te ver zijn.
Binnenstads OV-as moet onder de grond. Tram tunnel vanaf Meubelboulevard via MWKZ en Beurskwartier onder de binnenstad door naar de Uithof.
Het dorpse denken van veel Utrechters moet maar eens klaar zijn
Heel simpel:
– het leeuwendeel van de fietspaden weghalen, de rest extreem smal maken en voetgangergebied maken, waar de fiets te fast is
– iedereen om laten fietsen om de stad heen
– fietsbezit extreem belasten, op aanschaf en bezit
– alle fietsen ouder dan 10 jaar verbieden in de stad
– fietsenstallingen decimeren en de rest privatiseren
– eisen dat werkgevers en onderwijs hun rooster flexibel maken, zodat de drukte worden gespreid
Dit fietsprobleem wordt vooral veroorzaakt door de enorme massa studenten die heen en weer fietsen door de stad. De enige reden dat die allemaal in Utrecht willen wonen is dat ze uit het zicht van papa en mama kunnen feestbeesten. Maar studeren kan anno 2024 heel goed achter een laptop op het zolderkamertje van het ouderlijk huis waar dan ook in Nederland. Reorganiseer de universiteit en los zo in één klap een heleboel utrechte problemen op!
“Bussen en busbanen weg” vind ik de meest domme ‘oplossing’ die hier wordt aangedragen.
Enig idee hoe al die passagiers dan van en naar het station moeten komen?
Aah, natuurlijk. Die moeten dan ook maar de fiets pakken!
Er moet een spreidingswet voor de studenten komen,zodat ze gelijkmatig over Utrecht verdeeld zijn.
Inzetten op goed en kleinmazig openbaar vervoer. Dan laten de meeste mensen de fiets wel staan.
Wat al meer dan tien jaar bij de wethouder bekend is, en nu weer genoemd, is de ondergrondse metro/tram verbinding naar een OV hub in de Uithof. Maar de GroenLinks leden/werkgroepen die het mobiliteitsdebat in Utrecht domineren zijn het daar niet mee eens. In Utrecht moet een krakkemikkig ‘Wiel met Spaken’ verschijnen; met het OV een rondje rondom de stad maken.
De stad kan alleen opbloeien als de oost/west bussen vanaf CS volledig uit de stad verdwijnen. Dat gaat veel geld kosten. Dat geld is er niet. Lot van Hooijdonk verspilt het eigen Utrechtse geld aan het verfraaien en mooi maken van de stradsboulevards. Het Rijk ziet ondertussen het Wiel met spaken in het geheel niet zitten. Dat en het onophoudelijke verzet tegen het veilig splitsen van de A27 en A28 is de oorzaak dat Utrecht nauwelijks geld van het Rijk krijgt voor haar mobiliteitsplannen.
@lombokker: nee hoor, mensen hoeven niet per se de bus te pakken. Maar het is redelijk onzinnig om daadwerkelijk elke buslijn langs het station te leiden. Veel passagiers hoeven daar niet eens te zijn. Dit leidt tot een enorm hoeveelheid bussen over vredenburg en lange viestraat.
Veel slimmer zou zijn het werken met overstaphubs. Net als in eigenlijk elke slim ingerichte stad (bijv Londen, Brussel)
Als je die opdracht goed leest, dan wil de gemeente feitelijk dat fietsers gaan omfietsen (meer km, langere reistijd) in plaats van de kortste route nemen….
Nou veel succes verder met belastinggeldverspillen aan dagdromen en wensdenken want dat gaat niet lukken.
We kunnen namelijk al vele decennia in deze stad dagelijks observeren dat fietsers de kortste route nemen, ongeacht of het kan/mag/veilig is (bij bouwwerkzaamheden/voetgangersgebieden, etc), en ook dat comfortabel rood asfalt of een ebike daarbij geen enkele invloed heeft want:
…. die kortste weg is en blijft toch korter he… en met een ebike is die kortste route nog sneller ook…
@Toine Goossens: dat “wiel met spaken” functioneerde vroeger met de buslijnen 10 en 20, die in een grote boog in beide richtingen rondom de binnenstad reden, uitstekend. Meestal kon je met één keer overstappen op alle plaatsen in de stad komen. Maar die ringlijn moest natuurlijk weer verdwijnen, toen ze het allemaal veel beter — of beter gezegd: goedkoper — dachten te weten.
Eén van de hoofdredenen dat de fietspaden zo druk en overbelast raken is natuurlijk het tekortschieten van het OV.
Het OV is echt ondermaats voor een stad en regio van formaat Utrecht, en al helemaal gezien de groeiprognose.
Veel meer tramlijnen (tramnetwerk) zijn nodig (hogere capaciteit), en waar mogelijk ondergronds, dan is er overigens ook meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
Door de hogere capaciteit van het OV is bouwen in hogere dichtheden (gezien de benodigde aantallen woningen) dan ook mogelijk.
Daarmee los je dus niet alleen het probleem van de te drukke fietspaden op, maar ook een aantal andere problemen.
De benenwagen is ook een oplossing
Eerst maar eens handhaven op alle brommers die toch het fietspad onveilig maken en inzetten op regels rond fatbikes. Ik heb niks tegen de drukte maar wel tegen die malloten die rondscheuren met hoge snelheden
Als betrokken inwoner van deze stad doe ik dat graag gratis en voor niks.
Oke, hier het plan.
Het middeleeuwse centrum van de stad is niet geschikt om grote hoeveelheden fietsers te verwerken. Derhalve moet er uitsluitend ten behoeve van bestemmingsverkeer toegang voor fietsers zijn tot het centrum. Fietsers die van de ene wijk in utrecht naar de andere wijk moeten worden om het centrum heen verwezen naar de fietsring030.
Middels een knip (eenvoudig uit te voeren door alle bruggen in het centrum door middel van een verbodsbord verboden voor fietsers te verklaren en daar op te handhaven) is dat door plaatsing van wat verkeersborden geregeld. Kost weinig en werkt prima. Fietsers die het centrum in willen zijn parkeren tegen betaling hun fiets in een fietsparkeerplek aan de rand van het centrum en vervolgen hun weg te voet.
Graag gedaan Lot.
@ Valentijn van Urk
Utrecht is niet fietsstad nummer 1, maar fietsstad nummer 3, na Amsterdam en Kopenhagen of Kopenhagen en Amsterdam. Alleen via door Utrecht gesponsorde rankings komt ze als “fiesstad numero uno” naar boven, maar dat is ze in de praktijk niet.
Regeren is vooruit zien…..
We zorgen eerst dat de auto de stad uit moet op verschillende manieren en promoten de fiets want die is zo goed voor mens en millieu en tja, nu heb je een probleem. want een ander ook al opperde, haal busbanen weg of maak er fietspaden van en de bus netjes aansluiten bij overige verkeer. Maar ik denk dat dat hem niet gaat worden want dan gaat als eerste Miss Lotje overstuur raken want kom je toch een beetje aan haar utopie. Dan wordt het, auto’s tot de grens van Centrum en daar parkeren en dan kub je de wegen voor de fiets en overig verkeer gebruiken. Laden/lossen tussen zeg 9 en 11 b.v. om drukte uit te sparen.
Leef je uit Utrecht want al woon ik in Utrecht in het centrum van de stad kom ik al jaren niet meer om de drukte te vermijden welke voor een grootdeel veroorzaakt is door ons oh zo groene gemeente bestuur.
De fietshaters kunnen weer lekker los: belasten, luw maken, ontmoedigen. Bijzonder lachwekkend en voor de honderste keer: de fietser bestaat niet, net als de Nederlander. Er zijn, asociale fietsers, domme fietsers, lompe fietsers, keurige fietser, slome fietsers, te nette fietsers, onopvallende fietsers. Bovenalles zijn de asociale fietsers in de minderheid maar wel dominant. Maar deze types zijn ook verschrikkelijk in de auto of op het voetpad. En zoals alle dominerende minderheden met een grote bek (kijk maar naar de PVV-stemmers) voeren zij de boventoon.
Oplossing is; gratis en zoals al genoemd, kleinschallig openbaar vervoer. Een leefbare stad kost de gemeenschap geld.
De vaker gemaakte analyse dat het probleem aan de middeleeuwse-structuur is niet niet juis. Waar nog een middeleeuws stratenplan ligt is al voetgangersgebied. De Nieuwegracht en de Singel is ook geen probleem. De fietsfile’s, druktes zijn bij de negentiende en twintigste eeuwse verkeersdoorbraken: Catharijne, Ledig erf en Nachtegaalstraat. Houd dus op met dat verhaal over de middeleeuwse stad.
Niet de goedkoopste oplossing, wel de meest nodige. Graaf de knelpunten uit, en doe het volgende:
– Busverkeer weg, metronetwerk implementeren
– Binnenstad ontlasten met een ondertunneling voor fietsers en/of fietssnelwegen rond de binnenstad zodat je lekker kan doorfietsen.
– Bovengrondse promenade voor voetgangers en fietsers met een bestemming in de binnenstad.
Hele singel 1 richting maken. Bussen hop-on-hop-off rondjes laten rijden rondom die singel.
Bussen uit het centrum weren en hier kleine trams (zie lissabon) in gaan zetten.
Alles met een motor en/of een helm van het fietspad af.
De meesten gedragen zich als een American footballer op een voetbalveld.
@VincentZ
Je hebt zeker de verkiezingsuitslag gemist?
Mensen waren zo bang voor timmermans als president dat ze Wilders kozen als ‘lesser evil’. Dus weet niet wie hier nou de minderheidsgroepering met grote bek is, GL-P lijkt me meest waarschijnlijk?
Maar fietsen doen ze allemaal, op hun eigen tempo en eigen wijze via de kortste weg.
@ramon
Helemaal mee eens. Sterker nog, de metrobuis op dit traject had allang gegraven kunnen worden, zeker omdat nu bijna de hele mwkz al open lag / ligt. Evt combineren met een zuidelijke lijn richting Vianen die ook keihard nodig is. Maar grootstedelijk plannen is er niet bij in dit dorp.
Ik hou de simpele maatstaaf aan: als ik er met de elektrische of zelfs analoge fiets sneller bent, dan is je binnenstedelijke OV kapot.
Gratis maken van het stads-ov en ook de voetganger weer meer ruimte geven om van A naar B te komen. De infrastructuur in de stad is nu vooral gericht op – en uitnodigend voor de fietser.
Ik ben chronisch ziek en woon in het centrum. Ik probeer me aan te passen door: zoveel mogelijk (kleine stukjes) te lopen, fietsen op momenten dat het niet druk is, of een beetje omfietsen. Als dat allemaal niet kan, neem ik een bus of een taxi. Ik zou het fijn vinden als de bus voor mij gratis zou zijn wegens mijn ziekte.
Het lost zich vanzelf op. Het zal zo druk gaan worden dat veel fietsers uit zichzelf wel een andere route, m.n. de meer kwetsbare fietsers.
Gefeliciteerd! Alle topdeskundigen hier op dit forum, de stand staat nu bij laatste telling op 39, gaan delen in de winst!
Dat is dan €641,02 pp.
Koop er een leuke fiets van zou ik zeggen.
@ Leroy, hoe wil je het OV gratis maken, waar haal je de dekking vandaan in de begroting. OZB verhogen, minder onderhoud op groen en grijs. Projecten uitstellen/afstellen.
busbanen weg, het is bizar dat er streekbussen dwars door centrum gaan, maak een hub aan oostkant van stad voor streekbussen, nabij station lunetten bijv, die je kan bereiken met trein/tram, vanaf daar pak je de bus naar bijv zeist amersfoort enz, vervolgens geef je in het centrum meer ruimte aan de fiets dmv bredere paden en vaker voorrang bij knooppunten maliebaan, vredenburg, nachtegaalstr
op de oneven dagen mogen alleen mannen zich op fiets door het centrum begeven, op de even dagen de vrouwen, de €25000 ontvang ik graag in biljetten van 50, alvast bedankt 🙂
Ik lach me rot om alle reacties, maar er zitten zooooveel bekende en bewezen goede oplossingen tussen! Een alternatief is dan nog: de luchtfiets! Gewoon een fietsnetwerk op de 1e etage bouwen, maar dat kan natuurlijk niet voor 25K. Om over voorlichting over de veranderde situatie maar te zwijgen, dat kost een gemiddelde gemeente normaliter sowieso al miljoenen:-).
CS weg uit het centrum en opsplitsen in een Noord en Zuid station (of Oost en West) aan de rand van de stad. Een groot gedeelte van de fietsers fietst dan voortaan in tegenovergestelde richting omdat ze buiten Utrecht werken en alleen elke dag richting centrum fietsen omdat daar nou eenmaal hun OV vertrekpunt ligt. Sommige reizigers van buitenaf hoeven dan ook niet meer onnodig naar het centrum om hun route per fiets te vervolgen. Het gehele spoor in de stad (met kostbare grond) is dan overbodig en kan men gebruiken om er een Metro aan te leggen zonder gedoe met de al bestaande bebouwing. Daarna kan er gebouwd worden en de infrastructuur geoptimaliseerd.
@ buurtbewoner
Maar wat nou als ik me de ene dag als man en de andere dag als vrouw identificeer?
Elke fietser krijgt een kenteken, een A of een B, de ene dag mogen alleen A’s langs een bepaalde route rijden en de andere dag de B’s.
[quote]Kunnen de fietspaden de drukte nog wel aan? [/quote] Deze vraag stel je alleen maar omdat je het antwoord al weet. Zijn er te weinig fietspaden, of zijn er genoeg maar zijn ze te smal of zijn er teveel fietsers? Minder fietsers op de weg is niet wat de gemeente wil, dan zal radicale verbetering van de infrastructuur de oplossing moeten bieden. Een geboorde OV tunnel onder de overbelaste binnenstad door staat al op het wensenlijstje van de gemeente. Ik steun die wens van harte want alleen door ondergronds grootschalige maatregelen te treffen kan Utrecht bovengronds zijn middeleeuwse (volgens sommigen dorpse) karakter behouden. Tram ondergronds, busbaan weg, breed fietspad er voor terug en de drukte op de oost/west route door het centrum kan beter beheerst worden. Het is nog een kwestie van blijven lobbyen in Den Haag voor de financiering, tenzij men de geboorde OV tunnel tussen Utrecht Centraal en USP door pensioenfondsen wil laten financieren, dan kost die tramtunnel de overheid niks. Ik vind dit laatste advies wel 25.000 Euro waard.
@Ruben: geniaal plan.
Dan hebben we exact net zoveel fietsers én twee maal zoveel wildgeparkeerde fietsen. 🙂
Studentenwoningen / wolkenkrabbers bouwen aan de uithof……… paar duizend studenten inzetten, onderop gelegenheden plaatsen: uitgaansgelegenheden, postkantoor, supermarkt cafe’s entertainment, nachtclub in die torens. klaar. geen fietsen meer nodig. zorgen voor horeca voor studenten met korting, laat ze zich maar klem zuipen. zijn wij eraf hie rin de stad en kan er weer aan andere oudere utrechters die ook uit willen gaan gedacht worden. Voor ons is er niks boven de 40, alleen bonkie bonkie honkie bonkie muziek. drilbill herrie.
Ja, metro, dacht ik ook. Hoogfrequent, betrouwbaar, binnen het budget, zonder dat de aanlegwerkzaamheden al te veel of te lang hinder of schade opleveren, met een aannemer waar je van A tot Z op kunt bouwen. Kan dat nog tegenwoordig?
@M,
De 10/20 busringlijn is opgeheven omdat er nauwelijks gebruik van werd gemaakt. En u weet dat zelf natuurlijk ook, maar negeert dat om het ‘Wiel met spaken’ te kunnen realiseren.
@Gré Braadslee: Ah, Utrecht Centrum als rustoord voor de elite. Lijkt me een UITSTEKEND idee!
@Toine Goossens: “nauwelijks gebruik van werd gemaakt”? Mijn ervaringen zijn heel anders. Sinds de afschaffing moet ik vrijwel altijd via Utrecht Centraal en dan soms nog een keer overstappen. De beste manier om het zo noodzakelijke openbare vervoer in een stad als Utrecht ten gronde te richten, is het steeds verder afschalen van de dienstregeling. Tegenwoordig vallen ook nog regelmatig bussen uit.
Rob H: uiteraard niet. Zoals er al eens is bepleit evenredige hoeveelheid sociale huurwoningen/ koopwoningen op de plaatsen waar nu studenten woningen zijn. Niet chargeren aub. Dat vind ik niet eerlijk.
@bvd: aan de Biltstraat kan men gewoon sleuven maken voor een lightrail tram/metrolijn, zonder ondergronds te gaan, ook in de nobelstraat. en daarvoor voordeel: veel minder belasting , geen herrie meer van enorme zware brommotoren , nog een voordeel: bij weinig drukte: kun je ontkoppelen: korte tram/metro/lightrails maken , als het druk is koppel je gewoon aan…. dat scheelt enorm veel geluidsoverlast. (geen stationaire motoren meer) . en er kan vergroend worden. Er kan ook opgesplitst worden dat de Biltstraat ontlast wordt, dus een gedeelte naar de nachtegaalstraat. Op een groenstrook: nachtegaal wordt zo niet meer onder druk van herriemakende bussen gedrukt… voila probleem opgelost. Op dit moment heb ik praktijk a/d Biltstraat. en mijn cliënten hebben erg last van het verkeer . Ik zit daar al 30 jaar even ter verduidelijking. Maar ik ga er niet weg. Ik hoop op verbetering. aan beide kanten staan er 9 buslijnen tegelijkertijd bussen dus, harmonicabussen uit 3 delen. Enorme slechte hoeveelheid uitlaatgassen …. en een enorme herrie. Er was altijd al verkeer. Maar de herrie die nu geproduceerd wordt door deze grote autobussen zorgt ervoor dat ik in mijn KOOPpraktijk hr+++ glas (dubbel heb moeten zeggen, gevelisolatie aan de binnenkant en dan nog trillen we weg…. Dus een tram/metro lijn JA!! en dan groenstroken aan de zijkant, autoverkeer omleiden. alleen bestemmingsverkeer. (tja dat krijg je als je de singel afsluit) mensen nemen, net zoals overal in het buitenland, maar de tram als overstap. Niets mis mee.
@alex : tol heffen? ……. voelt u zich wel fijn?
@geenstijl: studenten allemaal naar de uithof: gecentraliseerd. en vanuit daaruit kunnen ze groeien naar andere wijken als ze afgestudeerd zijn, campuscontracten versoepelen zodat ze er nog een jaar extra kunnen blijven wonen , of samenwonen. Zo ontlast je de stad van de overlast, de horeca aanbieden een nieuwe gelegenheid te openen aan usc/uithof, daar meerdere wolkenkrabbers bouwen die gekoppeld kunnen worden. En de stad, weer teruggeven aan de kleine winkeliers , het herstellen van historische gevels, De woningen verkopen aan stadsherstel utrecht die vervolgens wel verplicht moet worden blijvend 50 procent sociale huur en 50 procent vrije sector te handhaven met gedragsvoorschriften (geen huisdieren, grote feesten, harde muziek) voor andere bewoners. Zodat Utrecht, weer net als vroeger, normaal bewoond kan worden door íedereen. Vanuit alle rangen en standen . en niet alleen door studenten en rijken.
Hoe een provinciestadje uit de klauwen groeit door inbreiding. Stop met bouwen binnen de stadsgrenzen, waardoor je geen lucht kunt geven aan het verkeer.
En 25.000 euro uitloven voor een goed idee, omdat je als bestuurders geen oplossing weet en terwijl in 2026 het begrotingstekort oploopt naar 21 miljoen euro? Je moet het maar durven.
“Gelukkig” hebben we de rode asfalt fietspaden nog die nu massaal worden aangelegd.
Stop met geld uitgeven, gemeente Utrecht. Ik maak mij nl. wel zorgen om het gigantische begrotingstekort als betalende inwoner.
@JM
Helemaal mee eens.
De enige manier om écht iets toekomstbestendigs te doen, is ondertunneling. En dan inderdaad voor het busverkeer, zodat het langzame verkeer bovengronds blijft.
Geen pasklare en goedkope oplossing. Maar de enige die écht zoden aan de dijk zet.