In 2023 registreerde de politie 1.796 verkeersongevallen op het lokale Utrechtse wegennet. Hierbij vielen 453 gewonden en 9 doden. De jarenlange daling van het aantal verkeersongevallen lijkt met deze cijfers definitief tot een einde te zijn gekomen. De gemeente laat dan ook weten dat de verkeersveiligheid onder druk staat. Tegelijkertijd is de kans dat je een verkeersongeval krijgt nog altijd kleiner dan vijf of tien jaar geleden. Hoe zit dit?
De gemeente beheert het lokale wegennet en rapporteert regelmatig over de verkeersveiligheid. Als we de meest recente cijfers bekijken, zien we dat dat het aantal verkeersongevallen door de jaren heen is afgenomen. Zo waren er in 2016 in totaal 2.242 geregistreerde verkeersongevallen op het lokale wegennet. In 2023 was dit gedaald tot 1.796 ongevallen.
De minste ongelukken deden zich voor in de jaren 2020 en 2021. Een logisch gevolg van de afgenomen verkeersdrukte door de coronamaatregelen. In de jaren voor en na de coronaperiode is het aantal ongevallen vergelijkbaar (1.736 in 2019, 1.808 in 2022 en 1.796 in 2023). De daling van het aantal verkeersongevallen lijkt hiermee te stagneren.
Aantal door politie geregistreerde verkeersongevallen op gemeentelijke wegen in Utrecht
Toch zijn de cijfers zo slecht nog niet. Het wordt namelijk steeds drukker in Utrecht. Het aantal inwoners steeg tussen 2019 en 2023 volgens de gemeente van 352.941 naar 374.374. Bij een min of meer gelijkblijvend aantal ongevallen betekent dit dus dat de kans op een ongeval voor een individuele Utrechter blijft afnemen.
Gemeente kritisch
Toch vindt de gemeente dat de verkeersveiligheid onder druk staat. De kritische houding van de gemeente hangt samen met de door haar gestelde doelen en een aantal recente en verwachte ontwikkelingen.
Zo streeft de gemeente naar een continu dalend aantal verkeersslachtoffers. Ook als de stad groeit, wil de gemeente dat het aantal verkeersslachtoffers blijft dalen. In de coronajaren en de jaren hieraan voorafgaand wist Utrecht dit ambitieuze doel daadwerkelijk te realiseren. Sinds 2022 daalt het aantal slachtoffers echter niet meer.
De gemeente ziet een aantal ontwikkelingen die de kans op een ongeval vergroten. Zo neemt het telefoongebruik in het verkeer toe. Ook zijn er fietsers die harder gaan dan 25 kilometer per uur of door rood fietsen.
Daarnaast wijst de gemeente op een landelijk rapport van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Hierin is gekeken naar de verwachte ontwikkeling van de verkeersveiligheid. Volgens dit rapport zal het aantal ernstig verkeersgewonden naar verwachting sterk oplopen. Mogelijk zal het aantal ernstig verkeersgewonden in 2040 in Nederland zelfs verdubbelen ten opzichte van het aantal in 2018. Dit komt mede door de vergrijzing en het hogere risico voor ouderen in het verkeer. Het aantal verkeersdoden zal richting 2040 nauwelijks dalen, volgens het instituut.
Index aantal verkeersgewonden, basisjaar 2014 = 100
Beleving
Utrechters zijn over het algemeen tevreden over de verkeersveiligheid. Onderzoek van de gemeente laat zien dat 64 procent van de Utrechters (zeer) tevreden is over de verkeersveiligheid in de eigen buurt. Het meest tevreden zijn de bewoners in Oudwijk en Wittevrouwen. In deze wijken is 82 procent van de bewoners tevreden. In Overvecht ligt dit cijfer het laagst. In de buurt Zamenhofdreef, Neckardreef is 45 procent van de bewoners tevreden over de verkeersveiligheid. In het gebied rond de Zambesidreef, Tigrisdreef is dit 46 procent.
25 Reacties
ReagerenIk ben heel blij dat de gemeente zich terecht zorgen hierover maakt. Als het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zegt dat we serieuze problemen kunnen verwachten dan moeten we heel goed voorbereid zijn. Het ergst zou zijn om stil te staan en op de opgelukken wachten.
Als de gemeente utrecht stopt met al die vreemde herinrichtingen waar niemand iets van snapt en begint met handhaven. Kanaalstraat een richting dus smaller daar trekt de verkeers aso zich niets van aan. Al diverse keren bijna van de fiets gereden. Verkeersveiligheid zal weer toenemen daarnaast minder uitgaven kan het gemeente begrotingstekort teruggedrongen worden.
Let op puur anekdotisch bewijs, gebaseerd op eigen observaties.
1. De meest roekeloze rijders zijn ‘professionele’ chauffeurs; taxi’s, pakketbezorgers, maaltijd bezorgers.
2. Dan is er een kleine groep hardnekkige hard-rijders (minimaal dubbel de toegestane snelheid), dit zijn de bekende kleine zwarte autootjes met jongelui die haast hebben omdat er dingen ‘bezorgd’ moeten worden.
3. En tot slot de ‘boomers’ (sorry, dit gaan jullie ontkennen). De 55+ er die zich ‘keurig netjes aan de regels houd’, maar ondertussen wel 50Km per uur rijd waar 30 de maximum is.
Versneld max 30 in het centrum. Landelijk regelen dat professionele chauffeurs hogere straffen krijgen (3x die fout in, maandje zonder werk). En daar komt hij dan; Handhaven!
Zo’ statistiek is misschien leuk voor een presentatie, maar voor mijn gevoel is het verkeer de laatste jaren toch echt niet veiliger geworden. Onlangs is er weer een fietser doodgereden door een idioot die (volgens ooggetuigen) veel te hard door rood kwam rijden. Zolang de pakkans voor zulk gedrag zo laag blijft zal dat helaas niet veranderen. Idem dito voor telefoongebruik.
De wet van de afnemende meeropbrengsten. Het zal steeds lastiger en duurder worden een steeds lager percentage verkeersslachtoffers te bereiken.
Draconische maatregelen (alle bestrating vervangen door zachte rubbertegels, airbags in kleding voor voetgangers, verplicht 4 wielen per fiets) en het gaat lukken! Kom op gemeente!
Dit zijn slechts eigen observaties, anekdotisch bewijs, het volgende valt me op:
– Met name ‘professionele’ bestuurders (taxi, pakketbezorgers, maaltijdbezorgers) rijden vrijwel altijd te hard, zitten aan de telefoon etc.
– Jongeren in kleine zwarte autootjes (u weet welke ik bedoel) rijden extreem hard (dubbel de snelheid die is toegestaan).
– 50+’ers rijden vrijwel nooit 30 waar dit de bedoeling is. Voor hen is 50 ‘al jaren’ de standaard.
Taxichauffeur en 3 keer in 1 maand een overtreding? Maandje rij-ontzegging. Maaltijd bezorger op een e-bike door rood? Boet + aantekening bij het restaurant / bezorgdienst.
Het is wachten op de automatische begrenzing, die bijvoorbeeld in stadsbussen al zit. Tijd om deze bij alle binnenstad vervoerders verplicht te maken.
Overigens verbaast het me ook dat de scan-auto’s van de gemeente structureel te hard rijden.
@ Don
Inderdaad onbegrijpelijke faux pas die Kanaalstraat. De rijbaan is te smal voor én een auto én fietsers in twee richtingen.
‘Bewoners in Wittevrouwen het meest tevreden’…
Alle bewoners? Nee, niet die aan de rand van de wijk, aan de singel…
30km is hier al enkele jaren de norm en ook hier weinig ruimte voor tweerichtingsverkeer auto’s, bussen en vrachtwagens i.c.m. veel fietsers. Er rijden zeer veel auto’s vaak met hoge snelheidvlak langs zeer veel fietsers. Meer dan de helft rijdt 50 km/u of sneller en zo’n 15% rijdt zelfs sneller dan 70!
Wachten op ellende. Gemeente Utrecht, doe er eens wat aan!! Bewoners hebben al heel lang geleden aan de bel getrokken en er wordt niets aan gedaan.
Interesse in de data? Check de metingen van een Telraam aldaar:
https://telraam.net/nlme/location/9000001387/2024-07-22/2024-07-29
mogelijk gemaakt door de provincie Utrecht.
@ Wim:
Kanaalstraat te smal? Ja, daarom rijden veel fietsers ‘gewoon’ over de (wel) brede stoep. Ik ben al een paar keer bijna omver gereden als voetganger.
Ik denk dat fietsers, in dezelfde richting, daar niet naast auto’s moeten rijden maar ertussen (ervoor)!
Onderzoek zegt niks. De meeste fietsongelukken halen de statistieken niet. Het is een grote verkeersjungle met tussen fietsers en voetgangers met ontzettend veel bijna ongelukken. Een permanente chaos. In de spits al helemaal.
het verkeersplan van de Groenlinks Gemeente Utrecht is opzich al verkeerd en onveilig , niemand die er iets van begrijpt en toch door gaan met herinrichten en veranderingen in de stad zonder enige onderbouwing .het geld moet op en niks houd deze gemeente tegen behalve anders te stemmen en alles terug te draaien wat groenlinks verpest heeft in onze mooie stad …
Uit onderzoek van VeiligheidNL (kenniscentrum letselpreventie) blijkt dat de registratie van verkeersongelukken van de politie niet volledig is. Het daadwerkelijke aantal ongevallen was in 2022 6x hoger dan de registratie van de politie.
https://www.veiligheid.nl/sites/default/files/2024-06/jaarrapport_move_utrecht_2023.pdf?_gl=1*1sl0mb1*_up*MQ..*_ga*MTc0MzYzMTI2Ni4xNzIzMjIzMjgx*_ga_RFJ7YRGMBP*MTcyMzIyMzI4MC4xLjAuMTcyMzIyMzI4OS4wLjAuMA..
Wat mij op valt is dat de automobilist wel erg vaak de schuld krijgt, waar ik mij vooral aan ergert is dat vooral E- bikers wel erg hard rijden en niet de toegestaan 25 km per uur. Deze fietsers rijden roekeloos en steken zo maar over, zonder ook maar een hand uit te steken, ze rijden vaak door rood en fietsen tegen het verkeer in en als het hun uitkomt, fietsen ze ook nog op de stoep, maar ze vergeten dan wel even dat ze met 35 km op de stoep rijden en een kamikaze fietser zijn, voor de voetganger. Dan heb ik het nog niet eens over doe lui die dronken of met drugs op de fiets zitten en denken dat ze god zijn op hun gewone fiets of (opgevoerde) E-bike!!! Het zal de politie sieren om ook eens deze lui hard aan te pakken en als het moet bekeuren en een fiets verbod te geven, maar daar zouden ze wel weer geen tijd voor hebben omdat bekeuren via kenteken zo lekker makkelijk is.
De angst regeert tegenwoordig.
Het mag wat kosten ook.
Het is toch onrealistisch te denken dat je:
1. met veel meer verkeersdeelnemende mensen (door groei aantal inwoners)
en
2. minder beschikbare ruimte (door versmalling en vergroening rijbanen)
over
3. evenveel wegen (geen uitbreiding wegennet, wel tienduizenden extra woningen)
het aantal verkeersslachtoffers naar beneden kunt brengen.
H A N D H A V E N
@ Te Smal
Precies. Een heerlijk brede stoep en een te smalle rijbaan. Maar het is natuurlijk een illusie dat jij als fietser rustig voor die Golfjes kunt blijven rijden. Levensgevaarlijk.
Als je het afzet tegen de groei is er feitelijk een significante daling
Moeilijk te geloven, ik heb juist het idee dat het verkeer steeds gevaarlijker wordt met steeds meer huftergedrag en mensen die de regels aan hun laars lappen. En ja, dat geldt voor alle soorten weggebruikers.
“gemeente is niet gerust”
De angst regeert hier, maar angst is een hele slechte raadgever…
Overigens, eerst moest iedereen op de fiets vanwege milieu en schone lucht bij het stadskantoor, maar daar trapte niemand in omdat auto’s zoveel schoner worden.
Toen moest het vanwege het klimaat, dat viel wel in vruchtbare slinkse policor bodem en werd de gesubsidieerde snelle (2-4) Ewielen populair…
terwijl de files op de A2/A12/A27/A28/NRU steeds langer worden zodat het klimaat er niks mee opschiet.
En nu is het vanwege de veiligheid??
Flikker toch op met dat policor geneuzel
De realiteit is gewoon dat het is al heel lang (2012 oid) de intentie is van GL/D66 om van heel Utrecht (net zoals Amsterdam) een 30km/u zone te maken. Daar gaat nu het argument ‘verkeersveiligheid’ voor misbruikt worden omdat alle eerder argumenten als politiek groene zeepbellen uiteen zijn gespat.
Ook dit argument zal gebakken gifgroene lucht blijken.
De EU heeft namelijk nieuwe auto’s (per juli 2024) zo vol wettelijk verplichte veiligheidsgadgets gehangen dat je er in de stad niet eens meer mee kan rijden, door rood rijden zal er ook niet mee lukken. Alleen zijn die fietsers nog steeds vogelvrij en die gaan een heel stuk harder dan auto’s mogen en de XXL egootjes hebben schijt aan alle verkeersregels want het is toch voorrang voor de fiets? Totdat ze in het ziekenhuis terecht komen en dan de automobilist als dader aanwijzen voor hun eigen domme schuld…
@Vincent
“Het ergst zou zijn om stil te staan en op de opgelukken wachten.”
Volgens mij gebeuren er bij het stil staan juist de minste ongelukken, tenzij je natuurlijk op een drukke weg (plotseling) stil staat.
@Joost
“de ‘boomers’ (…). De 55+ er”
Je zou beter moeten kunnen weten. De boomers, of babyboomers, zijn geboren tussen 1946 en 1960 en dus 63 of ouder.
heel illustratief die foto met nieuwe situatie Kanaalstraat, als voetganger en je fiets parkeren is t een vooruitgang, doch rijd je op fiets richting moskee is een ander verhaal, terwijl de golfjes fietsers inhalen komen ze met een rotgang recht op je af!
de rijbaan is te smal voor auto’s en fietsers in 2 richtingen!
oude situatie was veel beter, had iedereen voldoende uitwijkruimte, nu niet meer
Fatbikes en hun typische bestuurders gaan natuurlijk nog voor grote ongelukken zorgen voor daar wat aan gedaan gaat worden. Bizar dat deze dingen niet begrenst worden op rijbewijs, leeftijd, helmplicht, kenteken en rijbaan.
@WIM en @DON, jullie hebben gelijk. De fietsers dus weren van de Kanaalstraat. gewoon over de Vleutenseweg met die fietsen en als je iets op de Kanaalstraat wilt halen, parkeer je je fiets netjes op de Vleutenseweg en loop je dat laatste kleine stukje.
Dus de gemeente wil dat een getal wat statistisch gezien al nauwelijks kan dalen, nog verder daalt en zelfs bij de groei van de bevolking ook nog verder daalt, een dubbele statistische onmogelijkheid: het laat zien hoe erg de politiek een bord voor haar kop heeft en nul realiteitszin heeft.
Ik ben vooral benieuwd naar de doden die al nieuwe verkeersinrichtingen oplevert: zoals de geweldige ovonde en de stadsboulevards waardoor ook hulpdiensten vast staan.
En uiteraard wat de kosten geweest zijn om de vermeende daling van slachtoffers te realiseren. Voordat iedereen moord en brand gaat schreeuwen: de rijksoverheid eft een mensenleven gekwantificeerd op 85000 euro (voor alle corona gekte), dus dan valt simpelweg uit te rekenen – -afgezien van de effectiviteit – hoeveel die drang van het college kost en of dat acceptabel is.
Doe normaal, die auto;s moeten weg. Maak het autoloos man. Wat moet je nou met je auto in het stationsgebied? Alles is autoloos behalve Lombok. Bewoners daar verdienen ook rust en ademruimte. Pak de bus, neem een trein of de fiets. Tegenwoordig heb je hele mooie fatbikes voor dikke billen, dus keus zat.