Utrechter Robin Berg ontvangt duurzaamheidsprijs uit handen minister Schultz | De Utrechtse Internet Courant Utrechter Robin Berg ontvangt duurzaamheidsprijs uit handen minister Schultz | De Utrechtse Internet Courant

Utrechter Robin Berg ontvangt duurzaamheidsprijs uit handen minister Schultz

Utrechter Robin Berg ontvangt duurzaamheidsprijs uit handen minister Schultz
Robin Berg ontvangt de prijs uit handen van de minister
Robin Berg van LomboXnet heeft maandagochtend uit handen van minister Schultz van Haegen een Paul Nouwen Award gekregen. De Utrechter krijgt de prijs omdat hij zich op onderscheidende wijze verdienstelijk heeft gemaakt op het terrein van mobiliteit. 

Robin Berg van LomboXnet heeft maandagochtend uit handen van minister Schultz van Haegen een Paul Nouwen Award gekregen. De Utrechter krijgt de prijs omdat hij zich op onderscheidende wijze verdienstelijk heeft gemaakt op het terrein van mobiliteit. 

De minister zei bij de bekendmaking: “We hebben een winnaar gevonden die mobiliteit en duurzaamheid wel heel slim weet te verbinden: LomboXnet. Ook ben ik onder de indruk van het draagvlak dat het project in de wijk heeft bereikt. Ik hoop en verwacht dat dit project navolging gaat krijgen.”

Robin Berg krijgt deze prijs vanwege nieuwe initiatieven op het gebied van innovatie in mobiliteit. De jury is met name onder de indruk van de potentie van de door hem ontwikkelde vehicle-to-grid laadpaal. Deze laadpaal in combinatie met zonnepanelen maakt niet alleen zonne-energie rechtstreeks beschikbaar voor auto’s maar laat de auto een rol spelen in het beschikbaar maken van duurzaam opgewekte energie voor huishoudens op tijdstippen dat daar veel energie gevraagd wordt.

Robin Berg mocht vervolgens ook een aanmoedigingsprijs uitreiken. Dat deed hij aan Ernest Alvares van Veronica Rijopleidingen uit Utrecht.

DUIC sprak eerder dit jaar uitgebreid met Berg over zijn werkzaamheden. Lees het hieronder nog eens terug. 

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Theo

    Vehicle-to-grid.
    Dat betekent dat het technisch mogelijk is om energie uit de accu’s van een auto naar het elektriciteitsnet te sturen.

    Maar ik kan me niet voorstellen dat een gebruiker van een e-auto ‘s avonds op de J.P.Coenstraat gaat parkeren om daarmee te bereiken dat hij later zijn auto op benzine weer naar huis moet rijden.

  2. Simon

    Theo, precies dat zou ik ook graag uitgelegd zien.

  3. Geologic

    @Theo & Simon: Het is nu zo dat er op het elektriciteitsnet vele hoge pieken zitten, waardoor er zware overcapaciteit is op andere momenten van de dag/jaar. Als de autogebruiker thuiskomt van werk, rond 6/7 uur, gaat gelijk de verwarming aan, de tv op de achtergrond, er wordt nog even mail gecheckt én er moet gekookt worden. En dat keer 6 miljoen in Nederland-gewoonteland. De Vehicle-to-grid zorgt ervoor dat niet alle kolen- en gascentrales (die zijn namelijk makkelijk ‘op te stoken’) aan hoeven te slaan, maar dat de piek kan worden weggewerkt met de 60 KWh per auto, die in de nacht weer rustig opgeladen kan worden. (Gemiddeld verbruik voor een meerpersoons huishouden is ongeveer 4000 KWh in een jaar. Je hebt dus wel veel auto’s nodig voor hogere stabiliteit.)

  4. PD

    Ben benieuwd naar het business model achter LomboXnet. Ooit heb ik me in eenzelfde constructie mogen verdiepen. Daar was een goede waardepropositie niet mogelijk zonder stevige subsidie vanuit het Rijk. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat ook dit project grotendeels afhankelijk is van subsidie.

    Vanuit milieuperspectief lijkt dit idee mij een mooie en terechte winnaar van de duurzaamheidsprijs, maar het zegt weinig over duurzaamheid vanuit een bedrijfseconomisch perspectief. Zijn mensen bereid hiervoor te betalen zodra de subsidie wegvalt, of droogt dit initiatief dan op?

  5. Theo

    Die Vehicle-to-grid is een theoretische mogelijkheid. Om daadwerkelijk energie uit auto-accu’s in te zetten tegen piekbelasting vereist een complexe technische infrastructuur, sociale medewerking, financiële compensatie, allemaal veel te ingewikkeld om rendabel te zijn.

    Ga maar eens een wasmachine draaien op de energie van tachtig bereidwillige autobezitters uit de buurt. Zie je het gebeuren?

    Nee, die laadpaal in de J.P.Coenstraat is pure symboolpolitiek. Dat Van Hooijdonk daarmee pronkt toont aan dat ze niet goed ingevoerd is in deze materie. Wensdenken, meer is het niet.

  6. Michel Post

    Het idee van de twee-richtingen laadpaal is interessant voor de toekomst, maar de capaciteit aan zonnepanelen die erbij hoort ontbreekt nog ten ene malen. Dus voorlopig is het vooral méér auto en nog weinig duurzaam. Elektrische auto = kolenstroom.

  7. Paul Vemer

    Geïnteresseerd in het verhaal van Robin Berg. Morgens spreekt hij op ons event! Er zijn nog kaarten….https://www.eventbrite.nl/e/tickets-round-table-de-deeleconomie-28909228280?ref=estw

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).