De Utrechter geeft een 7,5 voor het Openbaar Vervoer in de stad. Voor het spitsvervoer is dit een 7,3. Dat blijkt uit de OV-klantenbarometer 2012 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer, een jaarlijks landelijk onderzoek naar de mening van OV-reizigers.
Het algemene oordeel is gestegen ten opzichte van vorig jaar toen het stadsvervoer een 7,2 kreeg. Het enige wat echt verbeterd moet worden is de informatievoorziening over vertragingen. Met een 4,5 is dit onderdeel veruit het laagst beoordeeld in de enquete.
Bestuur Regio Utrecht en vervoerders GVU en Connexxion zijn tevreden met de resultaten over 2012. “Uit de resultaten van het onderzoek blijkt onder andere dat sociale veiligheid in de Utrechtse regio hoge cijfers krijgt. Op bijna alle onderdelen wordt hoger gescoord dan het landelijk gemiddelde. Ook de onderdelen ‘zitplaats’ en ‘rijcomfort’ krijgen goede scores in het onderzoek.”
OV-klantenbarometer
Het onderzoek OV-klantenbarometer is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in het openbaar vervoer. Reizigers geven hierbij rapportcijfers voor vijftien verschillende aspecten die met hun reis te maken hebben.
Het onderzoek wordt jaarlijks gehouden onder reizigers in bus, tram, metro, regionale trein en boot. In 2012 is de klantwaardering landelijk gemeten in 5.824 ritten gemeten. Het onderzoek heeft in totaal 81.634 bruikbare enquêtes opgeleverd. Van alle ondervraagde reizigers geeft 80,9% minimaal een 7 als rapportcijfer.
Het onderzoek is in de regio Utrecht gehouden van eind oktober tot begin december en heeft in de Utrechtse regio alleen betrekking op openbaar vervoer per bus en per tram.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.