Bijna 2,5 miljoen mensen keken gisteren naar Wie is de Mol? Het kijkcijferkanon is begonnen aan het vijftiende seizoen en gisteren op Nieuwjaarsdag was de eerste aflevering. De Utrechter Jaap van Zessen probeert met sociale media het verloop van Wie is de Mol? te voorspellen.
Pieter Derks was gisteren de eerste deelnemer die het programma moest verlaten. Hij is dus niet de mol. Van Zessen wist dit al. De Utrechter analyseerde al het sociale media gebruik van de deelnemers van het televisieprogramma. Zijn kernvraag is: Kan Social Media ook dit jaar afvaller Wie is de Mol? voorspellen?
Ook bij het vorige seizoen deed Van Zessen enkele voorspellingen, ook sommige afvallers van Expeditie Robinson wist hij succesvol vooraf aan de uitzendingen te melden.
Van Zessen heeft veel positieve reacties gekregen op zijn analyses, ook waren er een handjevol mensen die vonden dat hij het spel verpestte: “Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Waarom doe ik het dan toch? Omdat er (serieus) tientallen blogs geschreven worden over de zoektocht naar De Mol en het zo’n grote productie is, vind ik het als Social Media Analist van Buzzcapture leuk om mee te zoeken naar de Mol. Terwijl het blijkbaar zoveel mensen bezighoudt, lukte het me vorig jaar in een paar uurtjes de eerste afvaller goed te voorspellen. Dit terwijl de deelnemers 250.000 EUR boete krijgen als ze iets over het spelverloop uitlekken.”
Van Zessen ging dus op onderzoek uit om te kijken wat hij dit jaar kon achterhalen. Een van zijn conclusies, dat Pieter Derks niet de mol is, was dus correct. Al zijn andere conclusies lezen kan hier. Het kijken van de serie kan daardoor misschien wel iets minder spannend worden.
3 Reacties
ReagerenZullen we geen spoilers meer in de titel vermelden?? Danku.
Idd eens met de spoilers. gaarne deze niet in de titel (ook niet een paar dagen later. dit verklapte de uitslag van de eerste uitzending voor mij. (de berichten komen op facebook)
… mogelijk heb ik iets geblokkeerd in m’n persoonlijke ontwikkeling door vijftien jaar terug mijn tilleviesie de deur uit te gooien; toen Testcase op Discovery draaide maakte ik een kosten/baten analyse. Besloot geen dertig gulden abonnementsgeld te betalen voor twee uur subtiel jatwerk. Bovendien bevinden beide acteurs zich binnen brul-afstand; ben zelfs herkend als ‘de buurman van…’…