Steeds meer Utrechters laten de auto links liggen. De afgelopen jaren wordt vaker gekozen voor bijvoorbeeld de fiets of het openbaar vervoer. Dat blijkt uit de monitor mobiliteitsplan van de gemeente Utrecht.
Tussen 2016 en 2019 steeg het aantal fietsers in Utrecht met 15 procent en het ov-gebruik met 7 procent. In diezelfde periode bleef het autogebruik vrijwel gelijk, terwijl het aantal inwoners wel met 4 procent groeide.
Uit het onderzoek blijkt ook dat ongeveer één op de drie Utrechtse huishoudens geen eigen auto heeft. Daarentegen wordt er in de stad wel veel gebruik gemaakt van deelauto’s. Het aantal hiervan groeide de afgelopen jaren naar 4.200 stuks, waarmee Utrecht relatief de meeste deelauto’s van Nederland heeft.
Doorgaand verkeer
Ook blijkt uit de cijfers dat de stedelijke verbindingswegen, zoals de Socrateslaan en de Spinozaweg, veel gebruikt worden door doorgaand verkeer. Zo’n 45 procent van de weggebruikers heeft geen bestemming of herkomst in het omliggende gebied.
Daarnaast ziet de gemeente dat 30 procent van de weggebruikers niet de dichtstbijzijnde invalsweg kiezen. Hierdoor is er meer verkeer is de stad.
Corona
Vlak na de invoering van de coronamaatregelen zag de gemeente de hoeveelheid verkeer strek afnemen. De laatste weken trekt het echter weer aan, maar de aantallen zijn nog niet zo hoog als begin maart.
Uit de cijfers blijkt dat het aantal fietsers op de Amsterdamsestraatweg op werkdagen in de eerste week van juni ruim 80 procent was van het aantal in de eerste week van maart. Op de Biltstraat was dit ruim 70 procent. Ook het aantal auto’s en motoren is nog niet op het oude niveau.
Vooral het aantal Utrechters dat gebruikmaakt van het openbaar vervoer is flink gedaald. In de eerste week van juni was dit slechts 17 procent van het aantal van begin maart.
Gekoppelde berichten
Tachtig procent minder fietsers op Vredenburg sinds coronamaatregelen: bekijk hier alle cijfers
De invoering van de coronamaatregelen heeft het Utrechtse straatbeeld sterk doen veranderen. Waar normaal tienduizenden…
34 Reacties
ReagerenKan Utrecht ook wat doen aan de enorme fietsenchaos omgeving Stadhuisplein
Je zou ook kunnen zeggen ‘Utrechters laten Utrecht links liggen.
Die foto met op de achtergrond met dat foeilelijke appartementencomplex.
Hoera, méér fietsen! Het ware wenselijk dat GrLi zich afficheerde als hoeder van de bevolking door het voortouw te nemen in de strijd tegen de waanzin, die de politieke elite in Den Haag getroffen heeft. Want zo bijzonder is het nou ook weer niet dat meer mensen de fiets nemen. Veelal zitten ze vaker thuis dan anders vanwege dat stomme virus, waarvan sommigen niet met hun auto naar het werk hoeven, en al jaren treft het ontmoedigingsbeleid mbt gemotoriseerd verkeer vooral de onderlaag van de samenleving, die nu ook nog eens hard getroffen wordt door de economische krimp tgv de halsstarrige handhaving van onnodige maatregelen in het kader van datzelfde rotvirus. Wat dat betreft zou iedereen beter kijken naar Café Weltschmerz op YouTube, en zich aansluiten bij de organisatie Viruswaanzin.nl van Nedergandhi Willem Engel en zijn goeroe Cees Hamelink.
Moet er niet een vraagteken gezet worden bij de woorden “Het kiezen voor”, want het zou ook zomaar “Het gedwongen worden” kunnen zijn. Want door alle maatregelen om de autoluwheid te vergroten wordt autorijden en beproeving met veel extra kilometers door omrijroutes. (Verhoogt de CO2 emissies ook weer).
@Peet: Hebt u er last van? Ik heb niet het idee dat de fietsen de doorgang belemmeren, gevaarzettend zijn of met de uitstoot van fijnstof onze gezondheid schaden. M.a.w. om het gebruik van de auto terug te dringen, zullen we moeten accepteren dat de fiets wat openbare ruimte terug pakt.
Helaas aan de fietsenchaos omgeving stadhuis zal niets worden gedaan . Fietsen en fietsers zijn van dezelfde orde als de koeien in India: heilig.
Toch ben ik blij dat ik me droog en snel kan verplaatsen in Utrecht. Wellicht kan de raadscoalitie vanwege informatie nu ook wat meer de ongesubsidieerde doch zwaar belaste automobilist tegemoet komen met faciliteiten.
Logisch dat het autogebruik in de stad onder de Utrechters afneemt. Ga eens wat ophalen in de binnenstad (of breng familie naar het station) en merk dan dat een simpel ritje tegenwoordig eerder het karakter heeft van een puzzelrit. Je moet wel heel erg goed op de hoogte zijn van alle afsluitingen en omleidingen om niet hierin te verzanden. Daarbij opgeteld de tamelijk hoge parkeertarieven voor kort parkeren en de oorzaak van de afname lijkt me wel duidelijk.
Ik zie nog steeds te veel blik in mij straat en buurt, eigenlijk in de hele stad.
GroenLinks is gewoon nog steeds veel te lief tegen de blikbezitter in onze stad.
Schaf de parkeervergunningen onmiddellijk af en laat de blikbezitters een eerlijke prijs betalen voor het bezetten van gemeentegrond.
In de hele stad betaald parkeren per uur invoeren zonder vensters.
Laat de blikbezitters eens parkeren tegen een eerlijke prijs van € 7.50 per uur 24/7.
In deze prachtige stad horen geen automobielen thuis, die horen thuis op de heide in Drenthe waar geen OV is en de afstanden groot zijn om te lopen.
@Wim Vreeswijk.
Jij komt vanzelf ook aan de beurt met je canta die je snel en droog verplaatst.
Uiteindelijk zullen jullie met je invalidenvoertuig ook moeten gaan betalen voor de ernstige vervuiling en overlast die jullie wagentjes veroorzaken.
Voor jou straks geen canta maar in je open scootmobiel door de stad reizen.
Geweldig nieuws!! Hopelijk wordt nog meer van de openbare ruimte teruggevorderd op die stinkende vierwielers.
En elke vrolijke fietser is potentieel weer een auto minder. Daar word ik blij van, want 9 miljoen autos leveren ons namelijk 50 miljard aan gezondheidsschade op. Met 121 miljard km per jaar is dit dus gemiddeld 0,41 euro/km!
Laat hem dus een keertje staan. Ga wat vaker fietsen.
Namens de jaarlijkse:
21.000 ernstig gewonden verkeersslachtoffers,
12.900 mensen die jaarlijks overlijden aan de luchtvervuiling van autos,
7.000 volwassen en 12.400 kinderen krijgen die jaarlijks chronische bronchitis krijgen, en
650 verkeersdoden per jaar,
Alvast bedankt.
https://www.ad.nl/auto/elke-diesel-kost-ons-15-000-euro-door-giftige-uitlaatgas-en-fijnstof~af2e07a9/
Uit de cijfers blijkt weinig anders dan hoe ongelofelijk ONSUCCESVOL de Gemeente wel niet is in mensen uit de auto krijgen. Al die krankzinnige maatregelen en dan blijft het autobezit nog volledig op peil…
Langs het gehele begin en einde van de oude gracht (trotst plaatje van de stad) rijden auto’s nog asociaal hard langs langs de kades. Daarnaast staan die deel ook nog vol geparkeerd met auto’s langs de gracht. Ongelofelijk dat dit anno 2020 nog kan. Daar dit een van de eerste gebieden zou moeten zijn waar die vieze lelijke auto’s wel eens ergens anders mogen parkeren!
Heel goed René. En soms staan er wel een paar in de weg en die zetten we dan opzij. En sommige mensen gooien ze in de gracht.
Niet jokken Vreeswijk. As jij de werkelijke kosten van je auto moest betalen dan was hij onbetaalbaar.
Ik zou geen woning willen kopen voor 400000+ euro a 65m2 in Utrecht waar ik mijn auto niet bij parkeren. Maar goed er schijnt markt voor te zijn want Utrecht laat het bouwen zoals bij het Merwede gebied. Ik ben helemaal voor een goed fiets beleid maar een auto wil ik niet missen.
Alle maatregelen gaan nog lang niet ver genoeg. Het beslag dat stilstaand blik, een auto staat het grootste deel van de dag stil, op de openbare ruimte legt is absurd en moet worden teruggebracht. Net zoals de milieuvervuiling die autorijden met zich meebrengt. De binnenstad, alles binnen de grachten mort autovrij worden. Tolheffing, zoals bijvoorbeeld in Londen, op alle autoverkeer binnen de binnenring. Geen parkeervergunningen meer, de auto alleen parkeren op eigen grond. De enige manier om de stad in de toekomst leefbaar te houden.
Ik denk dat het een goed teken is dat het autogebruik in de binnenstad gelijk gebleven is terwijl de stad gegroeid is. Onze binnenstad is nooit gebouwd voor auto’s dus autogebruik in de binnenstad moet zoveel mogelijk beperkt worden. Helemaal mee eens met Gilbert dat er op de oude gracht nog te veel auto’s rijden, en ook veel te veel geparkeerd zijn. Ik snap eigenlijk sowieso niet wat mensen bezielt om met de auto naar de stad te komen. Je wéét dat je vast komt te staan. Pak de fiets of het ov. Maar ja. Daar voelen sommige mensen zich te goed voor…
Yoshua 20/6/2020 – 13:10
citaat Yoshua: “Jij komt vanzelf ook aan de beurt met je canta die je snel en droog verplaatst. Uiteindelijk zullen jullie met je invalidenvoertuig ook moeten gaan betalen voor de ernstige vervuiling en overlast die jullie wagentjes veroorzaken. Voor jou straks geen canta maar in je open scootmobiel door de stad reizen.”
U schijnt er nogal genoegen uit te scheppen, gezien uw rare opmerkingen. Wat ‘n rancuneuze en discriminatoire smeerboel.
citaat Yoshua: “Uiteindelijk zullen jullie met je invalidenvoertuig ook moeten gaan betalen voor de ernstige vervuiling en overlast die jullie wagentjes veroorzaken.”
Bovenstaand citaat is een regelrecht hetze tegen invaliden. En met het gebruik van het 2e pers. naamwoord ‘jullie’ invaliden zit u gevaarlijk dicht op de koers van groepsdiscriminatie. Een aangifte zou wel eens succesvol kunnen zijn.
@janah bij stadhuis en postkantoor zijn prachtige gratis fietsenstallingen. helaas niet bij iedereen bekend, maar dat verandert snel wanneer de gemeente besluit actief fietsen te ruimen van utregs mooie pleinen.
Is dit onderzoek voor of na de corona afgenomen. Denk dat die laatste behoorlijk invloed heeft op met name OV gebruik.
De trend, meer OV/Fietsen en minder auto in de stad is natuurlijk logisch en goed, een stad anno 2020 kan prima zonder auto,Utrecht is goed bezig!
@ Scheprmisroeptoert
Als je goed zou lezen zou je zien dat redelijk wat mensen deelauto’s gebruiken, of dus ook auto’s vooral incidenteel gebruiken. Dat is dus beiden meegeregekend. Daarnaast is het inwoneraantal met 4% gestegen, en het autogebruik niet (dus bijna een soort van 4% afname tov de verwachting) en zijn mensen voor de kortere afstanden dus alternatieven gaan zoeken voor het autogebruik, met name in, door en rond het centrum. Daarnaast is autobezit nog niet eens het probleem.
Het probleem is ook niet om auto’s af en toe te gebruiken.
Het probleem zit hem in mensen die auto’s gebruiken voor ieder wissewasje over afstanden van een paar meter tot een paar kilometer. Dan zitten ze vaak ook nog alleen in de auto en gebruiken ze hem niet om veel spullen of mensen te vervoeren. Met name dit gebruik pleegt een enorme aanslag op de leef(omgeving) van ons allemaal.
Soms in een autorijden is prima. Of een auto voor grote afstanden gebruiken is ook prima.
Herman 16:18
“Denk dat die laatste behoorlijk invloed heeft op met name OV gebruik.
Correct. Ruim 200.000 O.V. gebruikers hebben aangegeven op zoek te gaan naar een auto.
“De trend, meer OV/Fietsen en minder auto in de stad is natuurlijk logisch en goed”
Maar dat is de trend helemaal niet! De trend is dat het aantal autobezitters licht is gestegen. In absolute aantallen zijn er meer auto’s bijgekomen.
“Een stad anno 2020 kan prima zonder auto,Utrecht”
Vast. De inwoners alleen niet…
Deze cijfers zeggen helemaal niets, het is een wassen neus, politiek correct gelul groengewassen voor de bühne en jullie trappen er allemaal in, op een enkeling na.
Het fietsgebruik is met 15% toegenomen en het OV gebruik met 7%, en ongeveer 33% van de huishoudens heeft geen auto. Het klinkt indrukwekkend maar zonder context zegt het helemaal niets.
Dit is de ontbrekende context:
Er zijn tussen 2016 en 2019 is het aantal inwoners met 13.955 gegroeid.
– Van die 13.995 nieuwe inwoners is 49,9% tussen de 25-34 jaar, de zogenaamde arme starters op de woningmarkt die hier worden geconfronteerd met peperdure huur/koop prijzen.
– 49,8% is tussen de 45-74 jaar, de zogenaamde vermogende doorstromers.
– 30.7% van die nieuwe Utrechters is zelfs tussen de 25-29 jaar. Dat zijn starters op de arbeidsmarkt en zijn voornamelijk werkzaam zijn in de intussen beruchte flexibele schil.
– 10% van die nieuwe inwoners is tussen de 10-14 jaar, pubers dus en die moeten fietsen of met het OV want ze hebben geen rijbewijs noch een auto.
Autobezit en gebruik is direct gerelateerd aan leeftijd, inkomen en woon-werk verkeer. En iedereen weet dat wonen in Utrecht klauwen vol met geld kost voor piepkleine appartementjes zonder parkeervoorziening.
Dus alleen al door de economische en sociaal demografische context van de nieuwe inwoners is de toename in het fiets- en OV gebruik eenvoudig te verklaren. En om het nou af te maken, in 2016 is het station Vaartse Rijn geopend wat een aanzuigende werking op fietsers heeft gehad, en op precies die fietsroutes is een fiets telpunt. Dus ook dat geeft een vertekening van de werkelijkheid.
Deze is ook leuk. 4.200 deelauto’s in Utrecht is relatief (procentueel dus) het hoogste aantal in Nederland. Dat klinkt goed, totdat je je realiseert dat er in 2016 en 2019 resp. 131.308 en 131.482 personen auto’s waren, en resp. 24.053 en 25.046 bedrijfsvoertuigen. Kortom, er is geen sprake van afname in auto’s of bedrijfswagens noch het gebruik daavan in die periode, zoals het artikel suggereert, maar van een keiharde toename en deelauto’s maken daar slechts 2,7% van uit. In sommige wijken neemt het autobezit zelfs sterk toe. Dat zijn de wijken Noordoost, Oost en Zuid, het gevolg van de gentrification.
Echter, de meeste auto’s rijden rond in LR/VDM omdat die Vinex locatie is gebouwd volgens de toen geldende menselijke maatstaf: 1.3 parkeerplek per huishouden. Maar daar zijn ook de minste tellocaties, dus niet meten is niet weten.
En terwijl geen zinnig denkend mens nog met de auto naar de binnenstad komt, doet een slordige 9% van die autobezitters dat wel. Dat is niet verwonderlijk, daar wonen ook de rijkste inwoners van Utrecht. Dat klinkt veel, maar dat had gewoon zuiver te maken met het ontbreken van voorzieningen in LRVDM en het 2 kilometer moeten omfietsen om het kanaal over te komen omdat er nog geen fietsbrug was. Want in 2012 kwam nog een slordige 23% met de auto naar de binnenstad, sinds de fietsbrug is dat nog 9% en stabiel.
Opmerkelijk is dat ook een 7% van de Overvechters, de armste wijk van Utrecht, nog steeds met de auto naar de binnenstad komt.
En om nou te hinten dat 45% van het autoverkeer eigenlijk helemaal niet over de genoemde doorgaande routes mag rijden omdat ze niet direct in of het aangrenzende gebied horen, is pure kolder. Het is niets meer dan linkse propaganda voor het gif groene wensdenken. De genoemde Spinoza weg en Socrateslaan zijn doorgaande wegen omdat ze efficiente toegang geven tot de A2, A12, A27 en A28.
Kortom, het mobiliteitsbeleid faalt gewoon. Maar dat is tegen het zere been van GL en D66 en hun klapvee die meer rood asfalt en status en voorrang voor de fietser willen, ten koste van milieu, de verkeersveiligheid op kosten van de belastingbetaler en autobezitter. Welke ze verguizen vanwege een bezit wat ze zelf niet kunnen betalen.
Auto’s de stad uit. We accepteren dan dat het een kompleet gekkenhuis aan geparkeerde fietsen wordt.
Gaan we nu parkeergarages ombouwen tot fietsstalingen met parkeerkaart?
Accepteren we dan ook dat winkels vertrekken uit de stad en naar andere buitenstedelijke gebieden vertrekken.
Maarssenbroek, Houten, Woerden. Etc?
@Gilbert, de reden waarom de grachten nog altijd veel verkeer kennen is omdat de Gemeente ervoor gekozen heeft geen goede ringverbinding te leggen om de binnenstad heen. De Singels zijn onvriendelijk gemaakt voor auto’s (en tegelijk ook nog even onveiliger voor fietsers) en recent ook het plan om de Catharijnesingel op te knippen. Het zorgt ervoor dat ‘door de binnenstad’ de enige valide route blijft. Onbegrijpelijk, maar waar.
Verder vind ik de cijfers vóór de auto als valide en onmisbaar product spreken. En schoner wordt het ook steeds meer, hoe hard onze overheid dat ook wenst af te remmen met contraproductieve wetgeving. De eigendomscijfers laten zien dat het waanzin is dat de auto beleidsmatig verdreven wordt uit Utrecht als geheel.
@berendina: gelukkig is het geen verplichting en kun je gewoon lekker in Lunetten blijven wonen met je Fiat Duplo voor de deur. Win-win-situatie voor iedereen 😁
“Uit het onderzoek blijkt ook dat ongeveer één op de drie Utrechtse huishoudens geen eigen auto heeft.”
Klopt. Maar dat percentage is de afgelopen 9 jaar al stabiel en dus helemaal niet relevant als maatstaf voor succes van het huidige beleid. De grootste sprong lijkt gekomen te zijn door de crisis van 2008/2009, toen het percentage nog net onder de 30% lag.
Zoals met alle onderzoeken naar mobiliteit in Utrecht, en de resulterende rapportages, is het goed om de echte cijfers te bestuderen. Want zowel in de wijze van meten/enquêteren als in de wijze van PR en rapportage is vaak de ambtelijke wens om maar vooral niet af te weken van, of tegen te spreken, wat in de beleidsplannen bedacht is…
Vandaag even wezen fietsen in de Kempen. 1 uur en 10 minuten zit je met je racefiets achterin op de Brabantse heide tegen België aan. Ik hoef niemand uit te leggen dat dit met het OV onbegonnen werk is. Prima dat Utrecht centrum een reservaat wordt met wereldvreemde mensen. Hun wereldje is niet veel meer dan het bereik van een MoBike of OV-fiets. Ieder zijn ding, maar we groeien zo nog veel verder uit elkaar met nog meer onbegrip voor elkaar. Moeten we niet willen mensen.
@gregor: Gelukkig doe jij een poging tot verbinden… oh nee…
Oproepen tot meer begrip maar je stadgenoten uitmaken voor wereldvreemde mensen omdat ze niet net als jou op zondag met de auto naar brabant rijden om een uurtje te gaan racen. Dat is zelfs geen begin van begrip voor elkaar.
The writing is on the wall, mensen. Het klimaat warmt in rap tempo op. Het is niet meer moreel acceptabel om met je luie reet in je rochelende koekblik de boodschappen te doen die je net zo goed op de fiets kunt doen. Deal with it.
@Koel Hoofd. Ik begrijp dat deze cijfers u niks zeggen als u gewend bent dat de percentages van alle opties opgeteld ruim boven de 100 uitkomen. Ik neem aan dat het onder 100% was gebleven als u dat beter uit was gekomen.
En los wat de reden is van de relatieve afname van auto’s (extrinsiek of intrinsiek gemotiveerd), de getallen veranderen er niet door. Het is geen geheim dat de gemeente het aantal auto’s terug wil dringen, daar werken ze actief aan. Voor de stad is het beter en mooier. Ik woon zelf in de binnenstad, heb een auto en zie dat ik een onevenredig beslag op de beschikbare ruimte (op de weg en qua parkeren) leg. Ik zie ook dat er nog veel onnodig verkeer is. Beide vormen van autogebruik mogen best wat minder. Zodra ik niet meerdere keren per week mantelzorg hoef te verlenen ver weg, is dat voor mij een prima optie. Het strooien met matra’s dat het rijden van een auto mijn eigen recht is, en dat de autobezitter geen subsidie trekt maar wel dik belasting betaalt is niet alleen kinderachtig, de kosten voor het wegenonderhoud worden daarbij ook buiten beschouwing gelaten.
@lachgas winkeliers vragen juist om het verwijderen van parkeerplaatsen omdat de omzet in autoluwe gebieden HOGER is, zie mariastraat/zadelstraat/twijnstraat/voorstraat. Geld wordt uitgegeven door voetgangers, niet door automobilisten.
@Justin 21/6/2020 – 13:28
“The writing is on the wall, mensen. Het klimaat warmt in rap tempo op.”
Ja. Piepklein probleempje alleen. Het warmt helemaal niet op….Daarom wist men niet half hoe snel men ‘Global Warming’ moest omnoemen naar een compleet ambigu begrip als ‘Climate Change’.
“Het is niet meer moreel acceptabel om met je luie reet in je rochelende koekblik de boodschappen te doen die je net zo goed op de fiets kunt doen. Deal with it.”
Het is moreel nooit onacceptabel geweest om mensen te verbieden met hun koekblik boodschappen te doen om uw arbitraire wanen te verzadigen.
@Utrecht voor Utrecht
U woont zelf in de binnenstad maar zegt: “Zodra ik niet meerdere keren per week mantelzorg hoef te verlenen’ […]”
Andere mensen hebben ook goede redenen om een auto te gebruiken.
Maar u noemt dat “onnodig verkeer”.
Dat laatste is een moreel oordeel wat u niet kan en mag vellen.
@Justin
Dat klimaat is onbeheersbaar. Zelfs al zou de hele wereld nu nog 5 jaar in totale corona lockdown blijven, dan zijn er natuurlijke processen in gang gezet die onomkeerbaar zijn. Alleen egotrippende wetenschappers en klimaat activisten denken dat ze God zijn en dat wel een halt toe kunnen roepen.
@ justin
Wel vreemd dat ze bossen kaalkappen om die biomassa centrales draaiende te houden als men zo over het milieu in zit.
Maar dat is volgens jou niet waar natuurlijk omdat de gemeente heeft gezegd op snoeihout te stoken,hoe naïef.