Utrechters kunnen meepraten over eerste ideeën nieuw ov-netwerk in de stad Utrechters kunnen meepraten over eerste ideeën nieuw ov-netwerk in de stad

Utrechters kunnen meepraten over eerste ideeën nieuw ov-netwerk in de stad

Utrechters kunnen meepraten over eerste ideeën nieuw ov-netwerk in de stad
De provincie Utrecht vraagt bewoners mee te denken over het toekomstige openbaar vervoer in Utrecht en Nieuwegein. Op woensdag 8 juni worden de voorstellen voor verschillende verbindingen in de regio gepresenteerd in het stadskantoor van de gemeente Utrecht. “We zijn benieuwd naar jullie mening en horen graag welke aandachtspunten jullie hebben”, aldus de provincie Utrecht.

De provincie Utrecht vraagt bewoners mee te denken over het toekomstige openbaar vervoer in Utrecht en Nieuwegein. Op woensdag 8 juni worden de voorstellen voor verschillende verbindingen in de regio gepresenteerd in het stadskantoor van de gemeente Utrecht. “We zijn benieuwd naar jullie mening en horen graag welke aandachtspunten jullie hebben”, aldus de provincie Utrecht.

Er moeten de komende tijd veel huizen worden gebouwd in Utrecht en het omliggende gebied, om daarmee het woningtekort in Nederland aan te pakken. Om de regio bereikbaar te houden moet er daarom ook flink geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer. De eerste ideeën zijn er al volgens de provincie. Deze worden dan ook op 8 juni gepresenteerd.

Het gaat specifiek om de verbindingen tussen station Utrecht Centraal, de Merwedekanaalzone, Nieuwegein en het Utrecht Science Park. “Hoe kun je straks met goed openbaar vervoer je nieuwe huis of je werk op Utrecht Science Park bereiken? En hoe voorkomen we overbelasting rond Utrecht Centraal en het centrum”, is te lezen op de website van de provincie.

Jaren

Bij het opnieuw inrichten van het openbaar vervoer wordt niet over één nacht ijs gegaan. Het plan komt pas na meerdere jaren onderzoek tot stand en er zijn verschillende partijen, waaronder het Rijk, provincies, gemeenten, experts en belanghebbenden, bij betrokken.

In een eerder stadium is ook al aan bewoners gevraagd mee te denken. Toen was de vraag welke punten het best verbonden konden worden. “Nu gaat het om wat daarvoor nodig is en hoe we dat goed kunnen doen. Doen we dat met een bus, tram of metro? En via welke route?”

Aanmelden voor de informatieavond kan via deze website.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Lachgas

    Misschien handig om met plannen verder te kijken dan Merwedekanaalzone, Nieuwegein, etc.
    Met de aantallen asielzoekers, oorlogsinkomers, moeten er hele wijken bijkomen. Schets die vast in, plan traces ov in. Etc.

  2. Anthony B.

    Ik zou ervoor willen pleiten dat zowel de strategische besluitvorming als de technische implementatie van de plannen voor aanpassing van het OV-netwerk voortaan zelfstandig worden aangestuurd door beroepsmanagers met brede ervaring en ook inzicht in wat elders wordt gedaan, waardoor het geheel buiten het politieke bestuur valt.
    Aanleiding voor deze hartekreet: tot op heden heeft onze tram 22 wekelijks technische storingen; daar heb ik in Amsterdam met zijn vele trams nog nooit van gehoord.

  3. Liza

    Had gewoon een (relatief goedkope) trambaan (geen sneltram) aangelegd over de busbaan door het centrum. De betonnen fundering is er nota bene op aangelegd. Dat is niet gevaarlijk. In alle steden van de grootte van Utrecht (of iets groter) heb je dit: Gent, Strassbourg, Keulen.

  4. Lombokker

    @Anthony B.
    Stadstram met een sneltram vergelijken is als appels en peren. De sneltram is grotendeels gebaseerd op spoorwegtechniek; alleen zijn de rijtuigen lichter zodat ze sneller kunnen optrekken en afremmen, wat handig is omdat de haltes relatief dicht bij elkaar liggen.

  5. Utrechter2

    Is er ook in dezelfde mate meer geld beschikbaar? Want bij een normale bevolkingsgroei kun je ook een evenredige toename van het budget en beschikbare middelen verwachten.

    PS De gemeente heeft mijn vraag eigenlijk al uitstaan bij het Rijk, dus de vraag kan ook aan het Rijk voorgelegd worden.

    Anders wordt je als inwoners betrokken in iets dat niet meer is dan een enorme bezuiniging: hetzelfde aantal bussen maar herverdeeld over veel meer inwoners, met bekende toverwoorden als efficiency of creativiteit..

  6. W

    Vraag ingenieur Spier van voormalig Leefbaar Utrecht!
    Man met gezonde visie (ver vóór deze Groen Links verkeerswethouder) voor het inrichten van het Utrechts openbaar vervoer!
    Bedacht zeker 20 jaar geleden al werkbare! ideeën voor het OV-netwerk voor onze stad. Maar dat succes werd hem helaas destijds door andere politieke partijen misgunt. Als we hem destijds al serieus genomen hadden, dan waren we nu al een stuk verder! Jammer hoor!
    Wel gek dat er nu gevraagd wordt om mee te denken!

  7. Koel Hoofd

    @W
    Helemaal mee eens. W. Spier snapt het.
    Waarom er nu gevraagd wordt om mee te denken?
    Omdat de plannen al klaar liggen maar er nog draagvlak nodig is.
    Dit OV onderwerp zal vaker Duic gaan halen de komende jaren. Zeg maar tramlijn versie 3.0

  8. Ihsan

    Het belangrijkste is dat er géén metro komt. Dat kost al snel 1 tot 2 miljard; vele duizenden euro’s per inwoner!! Het lijkt mij sterk dat de gemiddelde Utrechter zulke bedragen besteedt aan OV-transport binnen de stad. De meeste mensen die het OV gebruiken in de stad zijn jongeren en studenten, die gewoon zouden moeten fietsen. De fiets is in Utrecht meestal ook nog eens veel sneller dan bus of tram. De lage woningdichtheden en de voorkeur voor de fiets bij de meerderheid van de bevolking maken onze stad totaal ongeschikt voor een metro. Waar moeten de haltes komen? Jaarbeursplein-Vredenburg-Neude-Stadsschouwburg-WtdW, UMC ?? Dat is de enige logische route, maar er wonen echt niet genoeg mensen aan, en enkel een luxe metro aanleggen voor luie studenten en dagjesmensen… Dat lijkt mij het domste wat je kan doen met dat geld. Ook neem je veel technische risico’s zoals schade aan kleilagen en waterstanden, met een grote kans op verzakkingen van historische panden tot gevolg. Net zoals in Amsterdam. Alleen is onze stad twee keer zo oud, en niet gebouwd op zulke stabiele verzadigde grond. Besteed die miljarden liever aan het aanleggen van fietsstroken in Overvecht en Kanaleneiland, aan fietsveiligheid en toegankelijkheid van bedrijventerreinen, aan nieuwe fietsbruggen en tunnels, aan campagnes om studenten uit het OV te krijgen (een gratis elektrische fiets voor elke nieuwe student is een stuk goedkoper dan een metro of tram). Stimuleer niet alleen fietsen, maar álle gezonde vormen van vervoer. Dus ook inline-skaten en skateboarden. Ik zie dit nog niet terugkomen in beleidsplannen.

  9. Confusius

    Utrecht is en blijft veel te klein voor een metro.

    Een uitgebreid tramnetwerk hoort bij een stad als Utrecht ipv een busnetwerk. Kijk naar steden die vergelijkbaar zijn met Utrecht (Gent etc.).

    Metro is de volgende fase, voor steden van rond 550.00 inwoners en hoger.

    Dit is gewoon een standaard verkeers -ABC dat je leert tijdens een studie in die richting.

  10. JM

    @ Confucius

    Inwoneraantal is niet bepalend voor wat de beste oplossing is voor een verkeersprobleem. Het gaat om de aantallen reizigers die op tijd op hun bestemming willen zijn. Illustratief hiervoor is USP Uithof en kantorenpark Rijnsweerd: er wonen nog geen 3000 mensen, er zijn er op een werkdag bijna 100.000 De infrastructuur pas je aan op de bijna 100.000 die er naar toe moeten, niet op de 3000 die er wonen. Met een stad is het net zo.

    Utrecht is een stad met ca. 700.000 inwoners, de omliggende steden Zeist, N’gein IJsselstein enz. horen er bij en behoren ook aangesloten te worden op een metro lijn. Volgens jouw kennelijk onfeilbare kennis heeft Utrecht voldoende inwoners.

    Dat zijn twee argumenten om niet zo laatdunkend te doen over de noodzaak van de opwaardering van het OV in deze regio.

  11. Metropool Utrecht

    @ihsan/ confusius. De stad houdt niet op bij de gemeente grens…De metropool Utrecht zal straks meer dan 1 miljoen inwoners hebben, en als je simpel weg andere stads regio’s in Europa vergelijkt hebben die vrijwel allemaal een belangrijke vorm van metro railsysteem , niet perse ondergronds, maar bedoelt om de diverse kernen snel te verbinden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).