Utrechters kunnen reageren op nieuwe parkeervisie; Meer deelvervoer en betaald parkeren | De Utrechtse Internet Courant Utrechters kunnen reageren op nieuwe parkeervisie; Meer deelvervoer en betaald parkeren | De Utrechtse Internet Courant

Utrechters kunnen reageren op nieuwe parkeervisie; Meer deelvervoer en betaald parkeren

Utrechters kunnen reageren op nieuwe parkeervisie; Meer deelvervoer en betaald parkeren
Sinds donderdag 17 december ligt de conceptversie van de Parkeervisie ter inzage voor Utrechters. Hiermee wil de gemeente de stad ‘voor iedereen toegankelijk en leefbaar houden’. Utrechters kunnen op de visie reageren tot 1 februari 2021.

Sinds donderdag 17 december ligt de conceptversie van de Parkeervisie ter inzage voor Utrechters. Hiermee wil de gemeente de stad ‘voor iedereen toegankelijk en leefbaar houden’. Utrechters kunnen op de visie reageren tot 1 februari 2021.

Het doel van de nieuwe parkeervisie is dat het autoverkeer in Utrecht niet verder toeneemt. Juist de fiets, deelvervoer en het openbaar vervoer moeten populairder worden om te gebruiken.

Nu zijn er twee delen van de parkeervisie uitgewerkt: parkeernormen en aanpak betaald parkeren. Mensen kunnen op deze twee onderdelen reageren. 

Plek voor deelvervoer

Zo stelt de gemeente voor om sommige autoparkeerplaatsen te vervangen door fietsparkeervakken of om plek te maken voor deelvervoer. Dit geldt in ieder geval voor alle nieuwbouwprojecten. 

Tot nu toe was de aanpak vooral gericht op buurten. Maar omdat Utrecht snel groeit, wil de gemeente de bereikbaarheid van de verschillende uithoeken van de stad op grotere schaal aanpakken.

Wijzigen parkeerzones

Ook zijn er meerdere buurten waarvan de gemeente heeft besloten dat er betaald parkeren moet komen, of een hoger tarief. Leidsche Rijn Centrum en Utrecht Science Park moeten van parkeerzone B naar A. Papendorp en de kernen van Vleuten en de Meern zouden van zone C naar B moeten. 

Voorwaarden voor het wijzigen van de zones zijn, dat de gebieden voldoende bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Ook moeten er genoeg uitwijkmogelijkheden zijn voor met name het autoparkeren.

11 Reacties

Reageren
  1. Nina

    Gemeente Utrecht:

    Niet iedereen die in Utrecht woont, kan of wil op de fiets, met het OV of in een deelauto.

    De wens om het aantal auto’s in de stad te verminderen, maar wel meer en meer woningen bouwen is ronduit lachwekkend.

    Het wordt uitkijken dat we op de lange termijn geen leegstand krijgen in de stad als gevolg van dit beleid.

  2. Zonnewende

    Beste DUIC,

    Hoe kunnen de burgers hier op reageren?
    Hebben jullie een link?

    Alvast bedankt!
    Vriendelijke groeten.

  3. JdV

    Elders op DUIC staat een interessant artikel over de groei van Utrecht. De grootste toename zit hem in de 65+ leeftijdscatgorie. Nou net de groep die meer dan jongeren gebruik maakt en afhankelijk is van de auto.
    Maar met een college dat geen enkele kijk heeft op demografische ontwikkelingen en uitsluitend interesse heeft in de eigen hobby-projectjes kun je niet verwachten dat ze het beleid afstemmen op de toekomst. Dit college kijkt naar het verleden en heden. Dat zie je ook bij de bouw van woningen. Het is allang duidelijk dat het aantal jongeren als percentage van de bevolking de komende twee decennie sterk zal dalen. Toch bouwt men vooral voor jongeren, studenten en starters. De generatie die ster groeit zijn de 65 + inwoners die ik net al noemde. En de wensen op woongebied van deze groep is een hele andere dan die van de -30 jarigen waar nu de focus op ligt. Aangezien bouwprojecten van start tot oplevering makkelijk 10 jaar kunnen duren ontwikkelt men nu voor de leegstand van morgen. Enige visie kun je niet verwachten van dit college, dus de woningnood in Utrecht gaat toenemen en toenemen. Leegstaande studentenhokken, geen woningen voor ouderen. Dat zal de toekomst gaan brengen. Overigens geldt hetzelfde voor het onderwijs, de klassen in de toekomst zullen alleen maar kleiner worden. Terwijl men zich nu een slag in de rondte bouwt. Voor leegstand.

  4. Tja

    Hier is de link naar de Parkeervisie en de reactie mogelijkheid: https://omgevingsvisie.utrecht.nl/thematisch-beleid/parkeren/parkeervisie

  5. Pee

    Meer huizen bouwen maar geen parkeerplaatsen bouwen .
    Dan ook nog eens alle twee banen veranderen in 1 baan en als het ons tegenzit willen ze van de hele stad een 30 kilometerzone maken.
    Volgens mij zijn ze de weg kwijt.

  6. Rivierenwijk

    Kan iemand mij uitleggen waarom de gemeente niet kan handhaven in gebieden waar geen betaald parkeren geldt?

    Zoals op auto’s in woonwijken op de meest onmogelijke plekken buiten parkeervakken, op stoepen, in bochten, etc.

    Dat wensdenken is allemaal prima, maar maak het dan ook prettig leefbaar in wijken net buiten de rand van de betaald parkeergebieden die mensen/forenzen als gratis/openbare P+R gebruiken…

  7. M.a

    Fijn ik mag mantelzorgen voor moeder van 95 en tante 93 ,kom met auto woon 150 km ver weg met bewonerskorting moeder betaal ik nog de hoofdprijs .Moeder met alleen AOW gebruikt al jaren de UPas niet , daar zit nl niets voor deze ouderengroep bij .Meerdere malen heb ik al gevraagd of ik geld pas niet voor parkeren mag gebruiken maar dat kan niet.Gebruik de aut om haar eens mee te nemen komt anders niet meer buiten. Zou fijn zijn om eens meer aan de ouderen te denken.

  8. Auto geparkeerd en lekker op de fiets? Dat kost best wel iets!

    @Rivierenwijk: Ten eerste is handhaven is sowieso al niet het sterkste punt van de gemeente Utrecht. Behalve natuurlijk als het vanuit scanauto’s anoniem binnenharken van parkeerbelasting betreft. Ten tweede is het echt duidelijk een strategie van de gemeente om de zaken te laten ontsporen net buiten de betaald parkeren zones, zodat de inwoners vanzelf om een ‘draagvlakmeting betaald parkeren’ komen vragen. En als daar niet meteen het gewenste resultaat uit komt dan wordt de meting na enige tijd wat dichter rond de grens van het betaalde gebied herhaald. Daar is de overlast -en dus het draagvlak- het grootst. Zo wordt het gewenste doel uiteindelijk toch wel bereikt.
    Verder: hebben mensen al eens gekeken naar de verhogingen van de parkeerbelasting voor bewoners van ‘A’ gebieden die het tweede kwartaal doorgevoerd gaat worden ? Die zijn te vinden op: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/parkeren/parkeerkosten/parkeervergunning-duurder-vanaf-2021/
    Let op: de tarieven zijn grotendeels per maand vermeld. En de gemeente heeft volgens bovenstaande artikel dus plannen de intentie om meer gebieden naar die onevenredig duurder wordende zone ‘A’ over te hevelen.
    Dus het is zaak dat mensen die het hier niet mee eens zijn dit op z’n minst massaal laten blijken via de link die ‘Tja’ vermeldt.

  9. Koel Hoofd

    Het plan getuigd van zwakzinnigheid en is compleet losgezongen van de realiteit.
    Het voorziet in de wensen van een minderheidsgroepering die zo klein is, dat je een loupe nodig hebt om ze te zien. Een minuscule minderheid die zo intolerant is en zo hard emotioneel schreeuwt dat het oorverdovend alles overstemd.
    Er zullen dus ongetwijfeld simpele zielen zijn die het een goed plan vinden en bij het kruisje op het stippellijntje zullen tekenen.

    Nog 15 maanden, en dan zijn er hier weer verkiezingen….

  10. Alex

    @ Rivierenwijk. Handhaven buiten betaald parkeren gebied kost de gemeente geld, een boa moet er heen en een bon schrijven, krijgt misschien klappen van de bestuurder en de boete gaat naar de rijksoverheid. In betaald parkeren gebied rijden ze met de scanauto langs en de naheffing gemeentelijke parkeerbelasting (boete) vloeit in de gemeente kas. En redeneert men, als er maar voldoende parkeer ellende is komen de bewoners vanzelf om betaald parkeren smeken bij de gemeente.

  11. Zonnewende

    @Tja
    Dank je wel!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).