Utrechters kunnen vanaf nu reageren op plannen voor herinrichting van de Amsterdamsestraatweg Utrechters kunnen vanaf nu reageren op plannen voor herinrichting van de Amsterdamsestraatweg

Utrechters kunnen vanaf nu reageren op plannen voor herinrichting van de Amsterdamsestraatweg

Utrechters kunnen vanaf nu reageren op plannen voor herinrichting van de Amsterdamsestraatweg
Sfeerimpressie van het nieuwe ontwerp bij de Watertoren. Beeld: gemeente Utrecht
De gemeente Utrecht heeft een conceptplan gepubliceerd voor de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg. De straat moet fiets- en voetgangervriendelijk worden en daarom worden verschillende maatregelen genomen. De eerste plannen zijn in te zien van 14 september tot en met 7 oktober.

De gemeente Utrecht heeft een conceptplan gepubliceerd voor de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg. De straat moet fiets- en voetgangervriendelijk worden en daarom worden verschillende maatregelen genomen. De eerste plannen zijn in te zien van 14 september tot en met 7 oktober.

De Amsterdamsestraatweg moet door de maatregelen veiliger en aantrekkelijker worden om te wonen, wandelen en winkelen. In de plannen die nu gepubliceerd zijn, is te zien dat dat bereikt moet worden met meer groen, meer ruimte voor fietsers en voetgangers en een verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur.

“We hopen dat we met deze plannen tegemoet komen aan de wensen van bewoners, ondernemers en bezoekers”, zegt wethouder Klaas Verschuure. ”De Straatweg verdient een blijvende verbetering van de leefbaarheid, sociale veiligheid, verkeersveiligheid en economische vitaliteit. Deze plannen vormen een onderdeel van een breder en veel langer lopend proces om van de Amsterdamsestraatweg een veiliger, mooiere en gezelliger toegangspoort tot de stad te maken.”

Verbeteringen

De verbeteringen die Verschuure noemt, zijn op verschillende manieren terug te zien in de plannen. Tussen de Weerdsingel en het spoorviaduct wordt de straat bijvoorbeeld een veiligere plek waar fietsers en voetgangers goed kunnen oversteken.

Ook tussen het spoorviaduct en de Marnixlaan worden verbeteringen doorgevoerd. De pleinen bij de Watertoren, de Plantage, de Boor-Bethlehemstraat en Herenweg krijgen verhoogde verkeersplateaus en brede zebrapaden.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Impressie van de inrichting van het plein bij de Herenweg.

Over de gehele lengte van de Amsterdamsestraatweg komt een brede middenberm, van minstens één meter, waardoor voetgangers in twee etappes kunnen oversteken. Dat moet het oversteken rustiger en veiliger maken, waardoor ook de pleinen aangenamere plekken worden.

Obstakels

Tussen de pleinen komen om de ongeveer 100 meter drempels die de snelheid uit het verkeer moeten halen. Veel van de ongelukken op de Amsterdamsestraatweg komen, naast door te hard rijden, door verkeer dat uit de zijstraten komen.

De gemeente wil daarom het zicht vanuit de zijstraten verbeteren en obstakels, zoals parkeerplekken en fietsenrekken, weghalen als die het zicht belemmeren.

Groen

Veel van de bomen die nu op de Amsterdamsestraatweg staan hebben volgens de gemeente weinig ruimte om verder te groeien en zijn daarom in slechte conditie of sterven af. De bomen worden daarom vervangen door 110 nieuwe bomen. Echt grote bomen, zoals aan de kop van de straat en bij de Watertoren, blijven staan.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Impressie van de nieuwe situatie bij de Herenweg met groenvoorzieningen.

De nieuwe bomen langs de Amsterdamsestraatweg krijgen zowel onder als boven de grond genoeg ruimte om uit te groeien tot volwaardige bomen. De bomen zijn onder meer nodig voor klimaatbeheersing: door de schaduw van de bomen en minder asfalt wordt de weg in de zomer koeler.

Reageren

De gemeente noemt inspraak van bewoners, ondernemers en bezoekers van de Amsterdamsestraatweg ‘van groot belang’. Reageren op het zogenoemde concept Integraal Programma van Eisen en de ontwerpen kan van 14 september tot en met 7 oktober. Ook zijn er informatiebijeenkomsten, die voornamelijk online plaatsvinden. Aanmelden daarvoor kan via de website van de gemeente.

De reacties worden verwerkt in een nieuwe versie van het plan. De gemeente verwacht het plan uiteindelijk begin 2023 uit te kunnen voeren.

Gekoppelde berichten

35 Reacties

Reageren
  1. [email protected] 🤔

    Hoeveelste herinrichting is dit nu weer …. de aannemers zijn blij met een wispelturige stad als Utrecht met al die herinrichtingen.

  2. n Utrechter

    Hoe vaak gaat de asw nog heringericht worden.?
    Hoeveel weggegooid geld gaat het deze keer kosten?

  3. Wim

    Herinrichten helpt niet als de personen met de raceauto’s niet aangepakt worden.
    Nu zijn de gewone rijders de dupe met een kruissnelheid van 30 km handhaaft de 50km eerst eens.
    En hoeveel langer wordt nu een busrit?

  4. woutvr

    Ziet er mooi uit! En komt vast ten goede aan de bewoners, dus: prachtig. Ik zou wel ipv allemaal gras in de tussenvorm er een mooie wadi van maken.

  5. Zuilen030

    De ASW loopt tot aan Maarssen, dames en heren plannenmakers; het gedeelte van de Marnixlaan to aan Maarssen is ook zeer onveilig met, vooral in de avond en nacht zeer hoge snelheden en inhaalmanoeuvres.
    Graag de verhoogde middenberm en verhoogde kruisingen doortrekken tot aan de grens met Maarssen.
    Het plan ziet er verder goed uit, alleen moet men zien te voorkomen dat auto’s op de fiets en wandelpaden “even” parkeren.

  6. GeeWee

    Ik heb weleens gehoord dat drempels niet zijn toegestaan op een belangrijke busroute. Hoe zit dit op de ASW? En als het daar mag, kunnen er dan bijvoorbeeld ook drempels komen op de Oudenoord of Omloop?

    De middenberm van 1 meter is overigens een goed idee!

    Tot slot hoop ik dat er een fietspad zonder hobbels en putdeksels komt, momenteel is het deel tussen GYS en de Acaciastraat een ‘bumpy ride’

  7. Hetty

    Begin met 30 km/uur als maximum snelheid en zet een aantal verplaatsbare snelheidscamera s neer, die hoge boete s opleveren. En kijk daarna, of er nog een hele dure herinrichting nodig is. De plannen zien er prachtig uit, dat wel, maar als de beoogde verhoging van de veiligheid ook met eenvoudiger en veel minder dure maatregelen bereikt kan worden, dan zijn en de ondernemers blij, en wellicht ook bijvoorbeeld buurthuizen, speeltuinen en andere sociale instellingen, die dan het uitgespaarde geld zouden kunnen krijgen

  8. Rob H.

    Dit begint erop te lijken. De fietspaden mogen iets breder, ook op het stuk na de Marnixlaan en ik hoop op betere parkeermogelijkheden voor fietsen, zodat ze nu niet half op het fietspad staan en het is perfect.

  9. Dorine

    Les 1 voor herinrichting: “meer ruimte voor de voetganger” betekent altijd “minder ruimte voor de voetganger”. In no time zijn er namelijk horecaterrassen, plantenbakken, fietsenrekken en reclameborden en ben je als voetganger nog steeds tussen alle obstakels aan het slalommen.
    De juiste terminologie is: “bredere stoepen die vooral niet leeg mogen zijn want daar houden we niet van”.

  10. Tim

    Redelijk plan, hopelijk schieten ze er wat mee op. De fietsstroken blijven wel vrij smal, maar ook een straat als ASW nog altijd beter dan fietspaden direct naast de weg.

    @Geewee denk nket dat dit waar is. Wellicht is het een regel in Utrecht, maar in bijvoorbeeld Nieuwegein wordt er in spitstijd elke 7 minuten heen en terug een harmonicabus geramd door een 30 km-u zone vol met drempels en versmallingen. En zo belangrijk is de ASW als busroute nou ook weer niet. Lijn 3 rijdt niet heel geweldig vaak en lijn 120 gaat tegenwoordig over de Vleutenseweg(of is dat iets tijdelijks?)

  11. Wies

    Heel fijn, ASW moet inderdaad een fijne plek om als fietser/voetganger te zijn, worden. Het doel is goed, maar ik vraag mij af of dat met deze plannen bereikt gaat worden om de navolgende redenen. Het kan aan mij liggen maar de fietspaden lijken net zo groot op de schetsen als in de huidige situatie; dat is te smal. Ook zie ik nog zeer veel potentiële collision points ‘botsingpunten’ tussen weg-fietsenstalling-fietspad-voetpad. De autoweg neemt nog altijd relatief veel ruimte in in deze plannen. Tot slot lijken er onderbrekingen te worden gecreëerd in de doorvoerfunctie dat het fietspad nu heeft van Zuilen naar Utrecht-centrum/CS.

  12. henk

    Leuke plaatjes maar als er maar 19 parkeerplaatsen verdwijnen waar zijn de parkeerplaatsen dan naartoe? Op de stoep? Als dat zo is ziet het er nooit zo uit als op de plaatjes

  13. Lava

    Mooi! Wat mij betreft beginnen ze morgen al.

  14. Rob H.

    In aanvulling op Wies: Die doorvoerfunctie is is niet alleen van Zuilen, maar al vanaf Maarssen. Ook in Zuilen is het al druk op het fietspad.

  15. TS2

    @ ‘[email protected]’ en ‘n Utrechter’: De laatste herinrichting van de Amsterdamsestraatweg was volgens mij in 2007. Dat is inmiddels alweer 14 jaar geleden, zo vaak is de straat dus niet opnieuw ingericht. Verder lijkt het me hoognodig. En het is goed dat er uitvoerig over nagedacht is: Er is in het verleden veel problematiek geweest. Het verbetert nu al langzaam, maar een goed uitgevoerde herinrichting kan zeker een katalysator voor verdere verbetering van de veiligheid en de uitstraling zijn.

  16. Wies

    Dank Rob H., een goede aanvulling waaruit maar eens te meer blijkt dat de verkeerskundigen van de gemeente mogelijk nog even wat beter moeten nadenken over dit plan.

  17. R

    Beter plaatsen ze aan het einde van de Ams-weg, bij de Singel en de Marnixlaan, bus-sluizen, om daarna alle reguliere autoverkeer te verbieden. In de omliggende wegen kan je niet zo goed & shinend races als op de Ams, dus verplaatst die overlast niet naar elders in de directe omgeving. Infantiele figuren die graag willen races zullen zich door drempels en wegversmalling niet weg laten jagen, je moet het groter aanpakken, vandaar alle verkeer weg halen..

    Snelle auto’s afpakken heeft denk ik helaas geen zin, die zijn toch allemaal gehuurd.

  18. Fred

    De enige echte keuze wordt in dit plan ontweken, namelijk van de ASW een 1-richtingstraat maken, zodat fietspaden idd aanmerkelijk – en noodzakelijk – verbreed kunnen worden.

  19. Luuk

    Ziet er veelbelovend uit! Door de beperkte ruimte kun je helaas niet iedereen tevreden maken, maar ik zie een hoop verbeteringen. Ik kijk hier erg naar uit! Wel, zoals eerder benoemd, hoop ik dat de vele putdeksels in het fietspad gelijk worden getrokken met het asfalt. Dat rijd nu niet altijd even comfortabel.

  20. Bernhard

    Handhaven, dat is waardoor de ASW aantrekkelijker kan worden. Dit is totale geldverspilling.

  21. Lombok og

    Edgy idee maar wat als je het nu eens eenrichting zou maken vanuit de stad naar de marnixweg?

  22. Stuurvrouwtje aan wal

    Eens met Luuk!

  23. Aad

    Welk probleem wil de gemeente hier oplossen? Onveilige verkeerssituatie? Met fatsoenlijke handhaving en evt een paar 30 km bordjes heb je voor een fractie van de kosten hetzelfde resultaat.

    Weer een hoop verspild belastinggeld!

  24. jan

    Alle ontwerpen die ten uitvoer gebracht worden zijn beter dan het jarenlang zeggen dat je iets gaat doen. Om vervolgens niks te doen.

  25. Trude

    Ja Aad, dan heb je alleen nog maar een racebaan tússen de flitspalen. En een heleboel zure automobilisten op DUIC die een boete van €40 hebben gekregen omdat ze 37km/u hebben gereden. En de bewoners schieten er weinig mee op, want is het is nog steeds een lelijke jaren ’70 weg.

  26. Marko

    Zo te zien worden de fietspaden niet breder dan dat ze nu zijn. Dit fietspad staat in de top 10 van drukste fietspaden van Nederland. Naar verwachting neemt de drukte alleen maar toe en rijden de fietsen met hogere gemiddelde snelheden. Tevens komen er steeds meer transportfietsen op het fietspad. Om voorbereid te zijn op deze ontwikkelingen zou je eigenlijk waar het kan het fietspad veel meer moeten verbreden.

  27. Koel Hoofd

    Als je goed naar de plaatjes kijkt, verandert er helemaal niets.
    De afmetingen blijven gewoon gelijk (meet maar na op Google Earth), het wordt alleen opnieuw bestraat.

    Die bomen staan er sinds 2000 ofzo?
    Maar volgens de gemeente hebben ze “te weinig ruimte om verder te groeien en zijn daarom in slechte conditie of sterven af.” Daarom worden deze 20 jaar oude bomen allemaal gerooid en ververvangen voor jonge boompjes, die dan nog steeds te weinig ruimte hebben om verder te groeien…. Maar de biomassacentrale kan weer nodeloos CO2 uitstoten.

    Wat er nu niet is en wel gaat komen zijn drempels en het zicht op kruispunten wordt verbeterd. Altijd positief voor de verkeersveiligheid.
    Want millennials kunnen echt niet autorijden of fietsen, hun ego zit ze in de weg!
    Haantjes gedrag in auto’s, asociaal gedrag op de fiets, voetgangers die zich voor auto’s gooien omdat ze willen oversteken, en dan die beeldschermverslaving en oorpluggen er ook nog overheen.
    Paar drempels doet wonderen voor de snelheid, maar zal dat achterlijke gedrag niet verhelpen.

    Kortom, de gemeente heeft de intentie om vele miljoenen belastinggeld te gaan verspillen (70% aan overhead van vergaderingen, ambtenaren aan het werk houden, externe adviseurs en etc, 30% aan bouwkosten), en heel veel overlast te veroorzaken (verkeershinder, derving inkomsten ondernemers ASW door onbereikbaarheid), om alles bij het oude te laten en een paar parkeerplaatsen op te heffen…..

    Ik denk dat ze nog maar eens goed moeten nadenken over deze plannen.

    Want door de bomen grotere boomspiegels te geven (ze staan nu in een potje NB!) en deze wat meer water te geven hoeven ze niet gerooid te worden maar kunnen ze verder groeien en CO2 filteren.
    Met een paar drempels plaatsen en fietsenrekken verwijderen op strategische locaties wordt de verkeersveiligheid (waar men unaniem over klaagt) een heel stuk verbeterd.
    En gewoon ook eens handhaven op verkeersregels en wangedrag aanpakken.

    Dan heb je tegen een minimum aan kosten, minimum aan overlast, minimum CO2 emissies maximaal resultaat. En, extra inkomsten door beboeten van fietsers en automobilisten die zich niet wensen te voegen naar de verkeersregels.

  28. cas

    Wacht, dus een middenberm dat iedereen maar overal kan oversteken is veilig dan een paar vluchtheuvels creeren… de fietspaden mochten wel wat breder, maar alles is nu goed gescheiden van elkaar… soms wat onoverzichtelijk.
    Verder is het allemaal onzin die wordt aangehaald.

  29. karel

    En het wordt alleen maar erger! Met 30 km op de ASW En daar komen nu dus de snorfietsers bij…..Inderdaad Wim; hoe lang gaat een busrit met Lijn 3 nu duren??? Nee heh nog langer;niet te geloven;goed OV hebben we al niet meer;die verkeerslichten staan maar op rood en rood….Trein geen probleem maar dan Lijn 3 naar Zuilen? Met de Intercity ben je nog eerder op Amsterdam Sloterdijk dan thuis in Zuilen/Overvecht……

  30. UTRECHTSE JANTJE

    Het zijn inderdaad mooie plaatjes deze impressies … Ik dacht alleen dat de Straatweg niet zó breed was , als dat ze hier doen lijken !! Maar ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen ……???

  31. Big Dan

    Ruim baan voor de auto! Stop het pesten van de automobilist. Niemand winkelt of flaneert op de ASW. Dat is een grote achterbuurt waar je zo snel als mogelijk is door heen moet rijden.

  32. De count

    Ik zie vooral heel veel chaos. Geen verschil met nu. Fietspad idd te smal, helemaal als het voor 2 richtingen wordt gebruikt. Gemiddelde snelheid al vaak niet boven de 30, dus zal weinig uithalen. Vooral het racetuig moet aangepakt worden. Toeterende bruiloften en andere pauperdingen. Denk dat het nooit wat wordt daar

  33. De count

    Jantje, het lijkt zo breed omdat alle parkeerplaatsen langs de weg verdwenen zijn

  34. Harm

    Alle wegen roze maken maakt ze niet veiliger. Eerder levensgevaarlijk. Een apart fietspad is nodig om gezondheid te bevorderen! Scooters, brommers, gemotoriseerd op de rijbaan! Kies voor een fiets- en wandelstad.

  35. Aad

    Voor iedereen die denkt dat er nu meer ruimte komt voor de voetganger en de fietser: laat je niet in de luren laat leggen door de mooie artist impressions. Deze mooie plaatjes zijn gemaakt van die paar plaatsen waar wel ruimte is voor verbreding (bij de Aldi en bij de Plantage). 95% van de ASW is en blijft smal. De huizen kan je nu eenmaal niet verplaatsen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).