Utrechters kunnen vanaf vandaag reageren op de plannen voor de Maliebaan Utrechters kunnen vanaf vandaag reageren op de plannen voor de Maliebaan

Utrechters kunnen vanaf vandaag reageren op de plannen voor de Maliebaan

Utrechters kunnen vanaf vandaag reageren op de plannen voor de Maliebaan
De Maliebaan in Utrecht. Foto: Robert Oosterbroek
Utrechters kunnen vanaf dinsdag reageren op de plannen voor de herinrichting van de Maliebaan. Daarnaast zijn enkele ideeën uit het oorspronkelijke ontwerp aangepast, waaronder het ontwerp voor de ventwegen.

Utrechters kunnen vanaf dinsdag reageren op de plannen voor de herinrichting van de Maliebaan. Daarnaast zijn enkele ideeën uit het oorspronkelijke ontwerp aangepast, waaronder het ontwerp voor de ventwegen.

In 2019 maakte de gemeente de plannen voor de Maliebaan bekend. Zo moet de middenbaan een autovrije promenade worden waar straks alleen toegang is voor fietsers en wandelaars. Het verkeer kan dan gebruikmaken van de ventwegen. Ook verdwijnen de verkeerslichten op de kruising met de Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat.

Snelheid

In het nieuwe ontwerp worden op de ventwegen een aantal maatregelen genomen die de snelheid van het verkeer moeten verminderen. Zo worden de wegen op enkele plekken versmald en voorzien van groene entrees.

Omdat de voorrangssituatie bij de kruising met de Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat wordt aangepast, ontstaan er volgens de gemeente straks tijdens de spits op de ventwegen wel wachtrijen met auto’s. “Dat is, op een kruispunt in de stad, geen ongewone situatie, zeker niet op wegen waar we doorgaand autoverkeer willen ontmoedigen.”

Wachttijd

Daartegenover staat wel dat de nieuwe situatie op het kruispunt de oversteekbaarheid ten goede komt en ook dat de wachttijd voor de grootste verkeersstroom op het punt, namelijk het verkeer dat op de Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat rijdt, korter wordt.

Vanwege de nieuwe inrichting van de ventwegen verdwijnen er zo’n 40 parkeerplaatsen. Dat is volgens de gemeente meer dan eerder werd gedacht. “Gezien de parkeerbelasting, de uiteenlopende geluiden uit de buurt en de ontwikkelingen in parkeervergunningen, vinden we een dergelijke afname in dit verband acceptabel.”

Kritiek

Op de plannen voor de herinrichting van de Maliebaan kwam kritiek van omwonenden. Zij wilden juist dat de middenbaan openbleef voor verkeer en zijn in 2019 een petitie gestart.

Utrechters kunnen van 15 juni tot en met 15 augustus reageren op het plan. Meer informatie daarover is te vinden op de website van de gemeente.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. Wim

    Waarom zou iemand in hemelsnaam nog reageren, als je weet dat het regenteske Utrechtse bestuur reacties aan haar laars lapt en toch haar eigen plan trekt?

  2. Joris

    Ik heb er een hard hoofd in dat dit de situatie lokaal echt gaat verbeteren. Het is nu al een van de mooiste straten van Utrecht.
    Toch lullig voor al die wijken die wel een ‘likje verf’ kunnen gebruiken.

  3. Johan

    De OZB 15 % omhoog. Ik vermoed dat er enige causaliteit is met de niet aflatende autopestplannen van ons bestuur. Die plannen moeten tenslotte ergens van betaald worden.

  4. Rob

    Auto’s op de ventweg!
    Hebben de bewoners van de maliebaan al gereageerd!

  5. Uuutje

    Je kan inderdaad beter van de ventwegen park maken en de middenbaan als rijbaan behouden. Dit zorg juist voor meer wachtruimte/ opstelruimte aan Reiger- en Nachtegaalkant (voor met name fietsers). Ook is het opheffen van de parkeerplekken daar een domme zet, want aan de Maliebaan is daar in de buurt juist de enige hoeveelheid ruimte beschikbaar voor de parkeerplaatsen.

    Je kan beter de parkeerplekken in de omliggende smalle straten opheffen. Dat is ook beter voor de veiligheid. Zie recent weer het ongeluk in Leiden waarbij een jong meisje om het leven komt door een openzwaaiend autoportier (niet oplettend). Dat gebeurd zo vaak op smalle wegen: deuren die zomaar open zwaaien.

  6. Steve

    Middenbaan gewoon open houden.
    Verkeer op beide ventwegen gaan geheid vast lopen.

  7. Wies

    Ik vind het nu al een prachtige straat met een rustige uitstraling. Ik kan wel wat andere straten aanwijzen die beter eerst aangepakt kunnen worden/waar het verkeer minder aanwezig mag zijn. 🙂 Het zal ongetwijfeld mooi worden.

  8. wollie

    @uuutje daar hadden ee toch ‘the Dutch reach’ voor uitgevonden?

  9. Koel Hoofd

    Al het verkeer over de ventwegen?
    Dan mag je hopen dat niemand door rood fietst, want ze zien een auto om de hoek die groen heeft niet aankomen…

  10. cas

    Dit onzalige plan wordt gewoon doorgedrukt, maar dan heb ik wel 1 tip, de snelheid op de ventwegen hoef je niet te verlagen als je de klinkers laat liggen, net als jarenlang onderhoud…. Of gaan ze in het kader van waterafvoer, hittestress en duurzaamheid alles eruit halen en lekker dik asfalteren?

  11. Piet

    @Steve, dat is net wat beoogd wordt. Als het vastloopt of vertraging oplevert gaan mensen een andere route kiezen. Dan zal het rustig worden en krijgt de maliebaan zijn allure weer terug. Daar is dit hele plan op gebaseerd.

  12. Marcel

    Al het verkeer via de ventwegen is toch vragen om problemen.
    En ik zie ook staan “Er komen geen verkeerslichten terug op de kruising.”. Benieuwd hoe ze dat precies bedacht hadden.

    Ik snap hier van dat het idee is om automobilisten “weg te pesten” maar hele voor de hand liggende alternatieve routes zijn er ook niet.

  13. BdV

    Het lijkt mij ook geen slecht idee om flink wat geld te besparen door alles te laten zoals het nu is. Aan elke aanpassing hangen flinke bezwaren, dus het is totaal niet duidelijk of het überhaupt iets positiefs oplevert.

  14. cas

    @ Piet, dat wensdenken hebben we eerder gezien… iedereen zou toch door corona gaan thuiswerken en files verleden tijd… nou over 1 jaar staan de wegen nog voller dan voor corona.
    Ook moet jij je eens afvragen wat de alternatieve route dan is… Is de maliebaan niet juist de route om vele kleine straatjes in woonwijken te ontlasten…

  15. JR

    Ik moet nogal eens met de auto op stap. En ik woon in de binnenstad. Aangezien de wethouder mij en mijn mede lotgenoten aanmerkt als ‘doorgaand verkeer’ en dus van de Maliebaan wil wegpesten, zal ik in het vervolg langs het Wilhelminapark scheurend mijn weg naar buiten moeten vinden.

  16. Ger

    de middenbaan zou een park worden maar in de plannen lees ik dat het een 4-baans fietssnelweg wordt

  17. Aad Burger

    Al het verkeer via de smalle ventwegen en het opheffen van een aantal parkeerplaatsen daar, zal tot forse opstoppingen leiden. Voor de basisschool daar en o.a, voor het woonzorgcentrum op nr 34 (denk aan de Regiotaxi en Medipoint) en voor de Wilhelmina apotheek op de hoek van de Nagtegaalstraat geeft dat problemen. Het opheffen van de verkeerslichten op de kruising met de Nagtegaalstraag en Burgemeester Reigerstraat maakt de situatie voor voetgangers en fietsers gevaarlijker.

    Aad Burger

  18. jan

    nou als je het plan ziet wat ze van plan zijn met kruispunt halverwege hou ik mijn hart vast. Met een beetje pech word dat net zo’n debakel als dat kruispunt op ‘t goylaan.

  19. Anne Marie ten Berge

    De Gemeenteraad met een (PvdA) burgemeester als voorzitter, kan beter plannen maken om de eigen allure aan te pakken. In 2019 zijn de zienswijzen al besproken, zijn de petities al ondertekend, zijn de bezwaarschriften tegen de planbesluiten al ingediend. Wij omwoners en gebruikers van de openbare ruimte aan de Maliebaan willen in meerderheid dat in het midden van de Maliebaan de auto’s kunnen rijden, dat de fietsers op de ventwegen fietsen en dat de wandelaars op de wandelpaden kunnen lopen. Niemand heeft zijn/haar formele en zakelijke reacties ingetrokken. Het getuigt dus van weinig tot geen allure om na de aanpassingen in het ontwerpplan de bewoners opnieuw van 15 juni tot 15 augustus naar een reactie te vragen voor het plan dat al is aangepast, om nog meer informatie op te dringen en om net te doen alsof er nog niet besloten is. Dat noem ik de grandeur van een leugen.

  20. W

    Jan! Ik vrees dat het ook een ‘’t Goylaantje’ of een
    ‘Burgemeester Reigerstraatje’ wordt!
    Zo jammer van al dat weggegooide gemeenschapsgeld!

  21. arbeider

    Inderdaad, de omwonenden zijn duidelijk, de Utrechters zijn duidelijk, en toch weer zgn ” inspraak” houden, je word weer klaar in de zeik genomen door dit College. Gooi er vervolgens een paar trollen in ( zie zeist amsterdan) van GroenLinkse afkomst en de ontmaskering is compleet.

    1 van de mooiste auto boulevards straten vd stad word weer vernaggeld met ons geld. En straks weer klagen dat er opstoppingen komen en dN vervolgens de auto helemaal bannen, want zo werkt de strategie van mw van Hooydonck

    Triest…

  22. Harry

    Voetgangers ook niet gelukkig: https://voetgangersverenigingnederland.nl/wp-content/uploads/2021/06/pb_vvuo_maliebaan_ipve.pdf

  23. Aa

    Bewoners moeten geen petitie starten maar procederen. De ventweg en kunnen de hoeveelheid auto’s helemaal niet aan en de trillingen van zware voertuigen zou gevels/palen funderingen zelfs kunnen beschadigen. Ik heb geen probleem met autoverwijderende maatregelen maar dit bestuur is soms alle realiteitszin kwijt. Heeft de gemeente eigenlijk een wiskundige ingehuurd die berekent hoeveel auto’s door de ventwegen? Waarom wordt er niet eerst in de praktijk getest door de middenbaan tijdelijk af te sluiten?

  24. Piet

    @Cas, daarom moet de overheid dat juist niet faciliteren maar juist demotiveren. Blijkt een beproefde methode te zijn. Ik heb daarom werk dichterbij huis gezocht en gevonden. Ben blij als het kantoor weer opengaat en ik iedere dag kwartiertje heen en terug mag fietsen.
    Scheelt ook jaarlijks een bak met geld voor die auto kan je wel zo’n duur huis in Utrecht voor kopen in plaats van net buiten de stad.

  25. Pee

    De bewoners van de maliebaan hebben al kunnen constateren dat die ”inspraak avonden” alleen maar worden gehouden om de mensen het idee te geven dat ze wat in te brengen hebben.
    De plannen liggen toch al klaar en dat word niet veranderd al staat iedereen op zijn kop het wilhelmus te neuriën.
    Dat is in de verschillende wijken al aangetoond.
    Mensen moeten collectief een advocaat op de zaak zetten en het voor de rechtbank brengen .
    Komend voordeel daarbij is dat alles op tafel moet komen .
    Dan word het duidelijk waarom men niet naar de mensen wilt luisteren .
    Die Diepeveen heeft het ook achter de ellenbogen.
    Jarenlang werd er niets gedaan en nu moet plotseling alles overhoop gehaald worden .
    Ze spreken over groen maar offeren al het groen wel op voor woningen,en dat zorgt zeker niet voor opwarming.
    Daar kan een dak met afgebrand gras niets tegen verhelpen,het maakt het alleen maar nog erger.

  26. Koel Hoofd

    @piet
    Demotiveren is oppressie, China is er goed in en dat vinden we mensenrechten schenden…

    @Anne Marie ten Berge
    Die grandeur van de leugen is verslavend vanwege die grandeur van het liegen en er mee wegkomen door oppressie.

  27. Piet

    @koelhoofd best lastig om moeilijke woorden in de juiste context te plaatsen maar ik ben blij dat je al bij de O in het woordenboek bent.

  28. arbeider

    @ Piet

    Dus jij bent gaan verhuizen om dichter bij je werk te wonen en te kunnen fietsen?

    Mooi verhaal zeg, het College zal je wel een bloemetje sturen, maar kom op he, deze keuzes zullen enkelingen heus wel nemen. Als….en daar komtie mogelijk en betaalbaar is, gaat voor vele Utregters gewoon niet op!

    Ik weet een veel beter idee, als al die nieuwe anti auto haters nou gewoon weer op het platteland gaan wonen, heb je een veel groter en mooier huis dan je nu hebt in de stad, minder last van auto’s ( alleen wat trekkers) en kan de stad weer een stad zijn met auto’s die er ook gewoon bijhoren.

    Ideale oplossing

    P.S. neem Lotte ook gelijk mee!

  29. wollie

    inspraak betekent niet dat iedereen met een mening uiteindelijk zijn zin krijgt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).