Utrechters met een elektrische auto gaan meer betalen aan de laadpaal Utrechters met een elektrische auto gaan meer betalen aan de laadpaal

Utrechters met een elektrische auto gaan meer betalen aan de laadpaal

Utrechters met een elektrische auto gaan meer betalen aan de laadpaal
Archieffoto laadpaal
Mensen die in Utrecht hun elektrische auto willen opladen, gaan vanaf 1 april meer betalen. De elektriciteitsprijzen zijn de afgelopen periode toegenomen en dat wordt doorberekend aan de laadpaal. Dit betekent dat er vanaf 1 april 40 cent per kilowattuur moet worden afgerekend.

Mensen die in Utrecht hun elektrische auto willen opladen, gaan vanaf 1 april meer betalen. De elektriciteitsprijzen zijn de afgelopen periode toegenomen en dat wordt doorberekend aan de laadpaal. Dit betekent dat er vanaf 1 april 40 cent per kilowattuur moet worden afgerekend.

“Het is u waarschijnlijk niet ontgaan dat de elektriciteitsprijzen de laatste maanden behoorlijk gestegen zijn”, schrijft het college in een brief aan de raad. “Dit is het gevolg van het snelle economisch herstel na corona en de geopolitieke situatie.”

De verhoging van de elektriciteitsprijs is tot nu toe nog niet doorberekend in de laadprijzen. Dit komt doordat er ook gekeken wordt naar de zogenoemde cao-loonindex. De energieprijs zou het afgelopen jaar weliswaar met 200 procent zijn gestegen, maar de cao-loonindex is slechts een paar procent toegenomen. “Hierdoor stijgt de laadprijs niet mee met de gestegen kostprijs van het laden.”

Kostendekkend

Het gevolg is echter dat de exploitant van de laadpalen de dienst niet meer kostendekkend kan aanbieden. “Daarom is de indexatie van de laadprijs in Utrecht zo aangepast dat prijsontwikkeling van elektriciteit hierin ook mee wordt genomen”, aldus het college.

Het gevolg is dat de laadprijs per 1 april met zo’n 5 cent zal stijgen naar 40 cent per kilowattuur. Daar wordt echter wel aan toegevoegd dat dit tarief weer naar beneden wordt geschroefd zodra de elektriciteitsprijs het komende jaar lager uitvalt.

Marktprijs

Deze aanpassing zou eigenlijk pas in 2024 worden doorgevoerd, maar vanwege de huidige ontwikkelingen wordt het al dit jaar gedaan. “Net als de prijs aan de benzinepomp gaat de prijs voor het laden zo meer de marktprijs volgen.”

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

23 Reacties

Reageren
  1. Cor Nelis

    Terechte prijsverhoging lijkt mij, waarom zouden alleen de eigenaren van benzine-auto’s moeten lijden onder de verhoogde prijzen?

  2. JdV

    Dus 80kw laden is 32 euro aftikken? Nice. Ben ik ff blij met de zonnepanelen, V2G lader en thuisaccu’s. En gratis laden op het werk uiteraard.

  3. Koel Hoofd

    “de laadprijs per 1 april met zo’n 5 cent zal stijgen naar 40 cent per kilowattuur”
    Waar zit hier het verdienmodel?
    Of zit deze sector nog in de rode cijfers?

  4. Rottebert Peermans

    Boeit de Tesla-kakkers helemaal niks. Die hebben een laadpas van de zaak.
    En ondertussen liggen hardwerkende Mo en Priscilla krom voor de benzine in hun AMG’tjes en Twingo’tjes van 15 jaar oud. Die auto’s kunnen ze ook nergens meer kwijt want steeds meer parkeerplaatsen zijn alleen voor elektrische auto’s.
    Weg met Tesla’s en hun eigenaren. Ga maar lekker naar Bilthoven of Zeist of zo. Utrecht voor echte auto’s!!

  5. Bas

    Het is wonderlijk dat een gemeente de prijs van “brandstof” gaat bepalen, dan wel invloed/zeggenschap over de kostprijs+kosten+marge van de exploitant. Utrecht op weg naar de socialistische heilstaat?

  6. Thuisblijver

    Toch maar even wachten met de aanschaf van een EV, op 1 april gaat de accijns omlaag op brandstoffen.
    1 april grap?

  7. Realist

    Ai, dit komt eigenlijk net iets te vroeg. De bedoeling was om zoveel mogelijk mensen elektrisch te laten rijden om vervolgens de prijs op te schroeven. De ideale melkkoe, volledig afhankelijk van de gemeente. Doel nu niet helemaal gehaald maar wel lekker hoor dat er weer wat extra geld binnenstroomt.

  8. Stadsie

    Mensen die thuis gas stoken en benzine tanken moeten betalen voor de rijken die zich wel de elektrische motoren en warmtepompen kunnen permitteren. Met 5 cent blijft deze ongelijkheid bestaan en betalen de armen weer de rekening omdat 40 cent, In deze markt, nog steeds niet kostendekkend is.

  9. Realist

    @Bas. U snapt het.

  10. Jose

    het zou fijn zijn als ze dan ook meer laadpalen gaan plaatsen!
    ongeveer 1x per week moet ik meer dan 10 minuten lopen voor een laadpaal omdat ze allemaal bezet zijn.

  11. JdV

    @stadsie: Die mensen die thuis gas stoken en benzine tanken geven hun geld liever uit aan all-inkloesiefs naar turkije, schultenbrau en zware shag in plaats van te sparen voor een warmtepomp, zonnepanelen of elektrische auto. Dan ook niet zeuren als je de rekening gepresenteerd krijgt.

  12. Scherpschutter

    @Bas

    “Utrecht op weg naar de socialistische heilstaat?”

    Op weg? Daar zijn we al jaren! De gammele versleten trein is nu op weg naar de volgende halte op het roestige eenrichtingsspoor: communisme.

  13. Binnenstadbewoner

    40 ct per KWH is nog steeds goedkoop. Wie nu een nieuw (variabel) energiecontract afsluit, betaalt ca 69 ct per KWH.

  14. Pee

    In 2024 gaat men ook beginnen om de electrocarren de volle mep wegenbelasting te laten betalen .
    Veel plezier met je electrocar die twee keer zo zwaar is als een normale auto.

  15. Marcel

    “And so it begins”!
    Weer een nieuwe melkkoe gevonden.
    Nog, veel goedkoper dan benzine.
    Maar als de slijtage kosten van wegen en banden en de extra fijnstof uitstoot die dat meebrengt, wordt verdisconteerd, dan gaat men wel anders praten.
    Komt nog bij
    – de uitbreidingen, noodzakelijk, aan het energienetwerk.
    – Veel elektriciteit moet ouderwets met gas en/of kolen worden opgewekt.
    De meeste mensen kopen een elektrische wagen vanwege de subsidies.

  16. Bernhard

    Lijkt me niet iets waar een gemeente zich mee hoort te bemoeien. Utrecht richting een planeconomie?

  17. Robin

    @Rottepeer: zolang Mo en Priscilla mij nog steeds met 130km/u inhalen hebben ze nog niks te klagen volgens mij. En de meeste parkeerplaatsen worden nog steeds bezet door benzine/diesel auto’s van de zaak.

  18. Piet

    Dit lijkt er aardig op dat ook op deze manier de elektrische rijder wordt gesubsidieerd. Naast geen wegenbelasting, aankoopsubsidie ook nog op het electra-tarief. Het lijkt niet op te kunnen terwijl dit zo’n klein gedeelte van de uitstoot betreft dus volledig weggooien van geld. Daarnaast komt het terecht bij mensen/werkgevers die vaak dat dubbeltje extra per/kwh echt wel kunnen betalen.

  19. cas

    @realist, wacht maar tot de elektrische auto’s ineens wegenbelasting moeten gaan betalen…. wordt toch leuk die 1300 per jaar extra…

  20. Koel Hoofd

    @ JdV
    “Die mensen die thuis gas stoken en benzine tanken geven hun geld liever uit aan all-inkloesiefs naar turkije, schultenbrau en zware shag in plaats van te sparen voor een warmtepomp, zonnepanelen of elektrische auto. Dan ook niet zeuren als je de rekening gepresenteerd krijgt.”
    Wat een verschrikkelijke elitaire maar extreem domme kakmening.
    Kom jij wel eigenlijk ooit buiten je eigen beperkte bubbeltje?
    Kennelijk niet want dan had jij deze ongelooflijk denigrerende onzin niet geplaatst.

  21. JdV

    @koel hoofd: niet zo koel dus? De waarheid doet pijn, ik snap het. Sterkte.

  22. Koel Hoofd

    @JdV
    Wie brengt jou online bestelde pakjes thuis zodat je zelf niet naar de winkel moet?
    Dat is zo maar een groep mensen die jij zo even achteloos wegzet.
    Bah

  23. GeeWee

    Laadtarief hangt sterk af van de aanbieder. Een Kia-rijder betaalt 25 cent als ze een abo van tientje per maand afsluiten. Zeker niet voor iedereen dit gemeentelijke premium tarief…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).