Utrechters mogen voorlopig hun fiets ‘hinderlijk’ stallen op de Neude vanwege beperkte parkeerplekken Utrechters mogen voorlopig hun fiets ‘hinderlijk’ stallen op de Neude vanwege beperkte parkeerplekken

Utrechters mogen voorlopig hun fiets ‘hinderlijk’ stallen op de Neude vanwege beperkte parkeerplekken

Utrechters mogen voorlopig hun fiets ‘hinderlijk’ stallen op de Neude vanwege beperkte parkeerplekken
Foto: Bas van Setten
Vooral in het gebied rondom de Neude in het centrum van Utrecht is nog steeds een tekort aan fietsparkeerplekken. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente. Vanwege dit tekort wordt er op en rondom de Neude niet gehandhaafd op ‘hinderlijk gestalde fietsen’. Tegelijkertijd wordt gezocht naar een goede plek voor een nieuwe fietsenstalling om het tekort weg te werken.

Vooral in het gebied rondom de Neude in het centrum van Utrecht is nog steeds een tekort aan fietsparkeerplekken. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente. Vanwege dit tekort wordt er op en rondom de Neude niet gehandhaafd op ‘hinderlijk gestalde fietsen’. Tegelijkertijd wordt gezocht naar een goede plek voor een nieuwe fietsenstalling om het tekort weg te werken.

In november 2021 liet de gemeente weten dat er in de Utrechtse binnenstad op piekmomenten een tekort is aan 13.500 fietsparkeerplekken. Het is goed om daarbij te vermelden dat het gemiddelde tekort destijds 5.000 plekken betrof en deze cijfers gelden nog steeds. Om dit tegen te gaan wordt onder meer samen met Klépierre onderzocht of er 5.800 fietsen in de autoparkeergarages van Hoog Catharijne kunnen worden gestald. “Desondanks zijn er nog grote tekorten, zoals op Neude”, is te lezen in een brief aan de raad.

Telmomenten

Van 13 tot 26 juni van dit jaar zijn alle fietsen op en rond de Neude op zeven verschillende momenten geteld. Op vier van deze momenten stonden er meer fietsen dan in de gratis bewaakte stallingen (Neude en House Modernes) en de overige fietsparkeerplekken samen passen. Op alle telmomenten waren er overigens nog plekken vrij in de stallingen. “Er staan dus meer fietsen buiten de rekken dan nodig.”

Het drukste moment op een zaterdagmiddag waren er 700 plekken te weinig. De gemeente rekent daarbij met een zogenoemde overcapaciteit van 10 procent, omdat ze er niet vanuit gaat dat fietsers op zoek gaan naar een van de laatste plekjes in een rek of stalling.

Pleinen

Aan de ene kant is het volgens het college een goed teken dat mensen de binnenstad met de fiets bezoeken. Daarnaast wordt ook gewerkt aan pleinen in het centrum met ruimte zodat bezoekers er kunnen ‘verblijven en lopen’. Op de Neude lukt dat nog niet omdat er regelmatig veel fietsen geparkeerd staan. Omdat er simpelweg niet voldoende capaciteit is in het gebied worden ‘hinderlijk gestalde fietsen’ momenteel niet weggehaald, tenzij ze voor onveilige situaties zorgen. Denk daarbij aan fietsen die op een blindegeleidelijn of voor een nooduitgang staan.

Om ervoor te zorgen dat mensen alsnog gebruik gaan maken van de stallingen aan de Neude of onder House Modernes heeft de gemeente een aantal acties verzonnen. Zo komen er posters in de bushokjes en worden jongeren via online promotie benaderd. Daarnaast worden er fietscoaches ingezet die bijvoorbeeld barcodes voor de stallingen uitdelen. “We willen hiermee de drempel verlagen om de fietsenstallingen te gebruiken.”

Nieuwe stalling

Tot slot wordt onderzocht hoe er in de omgeving van de Neude meer fietsparkeerplekken kunnen worden toegevoegd. Dit zijn bijvoorbeeld rekken op straat of vakken. Deze oplossingen zijn echter niet toereikend. Daarom wordt voor de langere termijn gezocht naar geschikte locaties voor inpandige stallingen.

Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. JM

    Dit kan zo niet langer. Het is tijd dat de gemeente voortvarend te werk gaat en de ‘fiets parkeerservice’ in het leven roept. Dat houdt in dat je als fietser je fiets overal tegen aan kunt kwakken zoals je gewend bent en dat medewerkers van de gemeente zorgen dat je fiets keurig gestald wordt in het depot. Daar kun je hem zelf ophalen of ook weer bij je thuis afleveren. Deze ongekende service tegen kostprijs, dus geen winstoogmerk van de plaatselijke overheid. Goed voor de werkgelegenheid, het ruimt de binnenstad mooi op en het voorziet in de kennelijke behoefte van de fietsende medemens om de fiets niet zelf in een fietsenstalling te plaatsen.

  2. JM

    Over de ‘fiets parkeerservice’ wil ik nog opmerken dat de gemeente Utrecht wel fietsstad nr. 1 zou willen WORDEN, maar er spreekt pas serieuze ambitie uit als je je best doet nr. 1 te ZIJN.

  3. C.

    Dan gaan we nu met zijn allen onze fietsen al dan niet hinderlijk stallen op al die terrassen op de Neude. Eens kijken of er dan niet door de horeca zelf gaat worden ‘gehandhaafd’; iets wat ‘onze’ gemeente vooraf aangekondigd dus niet doet. Mijn hemel, wat een land, wat een stad!

  4. Joost

    Kentekens op fietsen probleem opgelost

  5. Wies

    HANDHAAF ALJSBELIEFT GEWOON EENS IN DIT LAND. Met dit soort irritante coulance benadeel je de fietsers die wel normaal doen én de binnenstadbezoekers/bewoners. Ik parkeer mijn fiets in de stalling als ik langer daar verblijf of ik parkeer hem op een rustige plek voor kortere bezoeken. Ook op zaterdagmiddag lukt dat laatste mij altijd zonder dat de fiets op een hinderlijke plek hoeft te staan en ik hoef dan echt niet langer dan vijf minuten te lopen.

  6. Ik zit fluitend op mijn fietsje

    Woonachtig hoek schoutenstraat Ganzenmarkt
    Tallozemalen thuisgekomen, is je voordeur met fiets geblokkeerd , horecabezoekers of personeel van horeca
    Op 30 meter afstand is een gratis bewaakte stalling
    Men is te lamlendig om de fiets bewaakt te stallen
    Van handhaving is ook niks te verwachten
    Dus zelf mijn voordeur de-blokkeren
    Fiets andere kant van de straat gezet
    Krijg ik politie aan de deur,,u mag niet aan andermans fiets komen, dat heet vernieling
    Het moet toch Niet gekker worden
    In de wet staat dat horeca hun bezoekers moeten voorzien van een stalling
    Dat gebeurt dus nooit in de praktijk

  7. Nina

    Betaald parkeren en/of wegenbelasting invoeren voor fietsen. Moet je kijken wat er nu allemaal gratis wordt gefaciliteerd voor fietsen. Daar mag de fietser zelf best aan meebetalen.

    Autobezit wordt flink belast, maar krijgt steeds minder (gratis) mogelijkheden in de stad.

  8. Theo Peeters

    Op 100 m lopen van (de/het) Neude is een mooie fietsenstalling onder House (Galeries) Modernes. Altijd volop plek! Te ver?

  9. Binnenstadbewoner

    Uitgaanspubliek – studenten – willen hun fiets altijd pal voor de kroeg stallen. 100 meter lopen is al veel te ver. Daarom is er daar een stallingsprobleem. Betalen voor stalling voor hun swapfietsen is al helemaal een ‘no go’. Uitgaanspubliek heeft sowieso geen probleem hiermee. Enige dat helpt is actief en permanent toezicht op de uitgaansavonden. Maar ja zodra je daarmee stopt, is alles weer als vanouds.

    Winkelend publiek/ bezoekers voor musea e.d. komt nogal eens met een mooie/ duurdere (elektrische) fietsen en die willen juist wel betaald parkeren of in elk geval met toezicht.

  10. Per Ommegaande

    Je wordt toch gek van de fluwelen handschoentjes waarmee de fietsterrorist wordt behandeld. Dit zijn ook de mensen die zich niets aantrekken van verkeersregels of andere weggebruikers.
    Niet in een stalling? Dan BOETE of weghalen.
    De fiets wordt al net zo irritant als de auto ooit! Doe er wat aan!!!

  11. BW

    @Theo Peeters
    Ik denk niet dat het te ver is Theo, maar als je het artikel daadwerkelijk had gelezen had je deze passage wellicht meegekregen: “Van 13 tot 26 juni van dit jaar zijn alle fietsen op en rond de Neude op zeven verschillende momenten geteld. Op vier van deze momenten stonden er meer fietsen dan in de gratis bewaakte stallingen (Neude en House Modernes) en de overige fietsparkeerplekken samen passen”

    p.s. het is De Neude

  12. Peter van Zoest

    Belachelijk ‘beleid’! Moet je eens gaan kijken bij het Moreelsepark aan de kant van de ‘grootste fietsenstalling ter wereld’. Daar staan vele honderden rijwielen wild geparkeerd tot bijna in de stalling toe, waar nog voldoende ruimte is. Geen haan die er naar kraait.

  13. Koel Hoofd

    Dit valt onder het kopje totale stadsverloedering waar D66/GL al vele jaren vol op inzet want dat is duurzaam, gezond en sociaal…

    Fietsers hebben in Nederland intussen aan miljarden aan gratis voorzieningen gekregen terwijl de automobilist wordt kaalgeplukt. Dat is pure discriminatie en ongelijke behandeling, en dus tegen grondwet art 1.
    Tijd om de fiets terrorist net zo te gaan behandelen als de automobilist.
    Dus: fietsrijbewijs, fiets met kenteken, fietsverzekering, maar ook fietsflitspalen en snoeihard handhaven.
    Want dat is wat gelijke behandeling betekend.

  14. Marko

    Er is een stalling onder de bibliotheek achter de Albert Heijn. En een stalling bij House Modernes. De telling wijst uit dat er ‘te weinig plekken’ zijn, ook al staan de stallingen niet vol. Men denkt onder meer aan extra inpandige stallingen…. Briljant dit! Stel eerst maar eens een fietsparkeerverbod in op Neude en omliggende straten om ervoor te zorgen dat bestaande stallingen benut worden. Extra stallingen lossen niets op. Veel fietsers hebben geen behoefte om meer dan 5 meter te lopen en sancties zijn er toch niet. De ‘çoulance’ die nu wordt aangekondigd is allang de bestaande situatie, het is dus eigenlijk geen nieuws. Ook wordt een gebrek aan plaatsen als bron van het probleem gezien. Maar aan de basis ligt in werkelijkheid asociaal en lui gedrag van fietsers en gebrek aan handhaving.

  15. JdV

    Wellicht een mooie gelegenheid voor een proefproces waarbij automobilisten massaal hun voertuig wildparkeren omdat er een tekort aan parkeerplekken is?

  16. BdV

    Ik dacht dat dat altijd overal mocht?

  17. Realist

    Het is niet een tekort aan stalling, het is gemakzucht. Dat is menselijk en vooral voorspelbaar. Dat er met het stimuleren van fietsen dus ook parkeeroverlast zou komen was voorspelbaar. Maak er een mooi plantsoen van of een grote vijver zodat fietsers gedwongen worden om de fiets elders te plaatsen.

  18. Herman

    Hahahahahaha!
    Dat mag overal, tijdens de Vuelta was bijvoorbeeld het plein voor het podium leeg geveegd. Ze waren het land nog niet uit of er stonden alweer fietsen. Inmiddels staat het weer ouderwets vol. Terwijl er op minder dan 50 meter een enorme gratis stalling is. Velen hebben gewoon geen zin om daarheen te gaan.

    Handhaven moet je consequent doen, of niet.

  19. Utregter

    Waarom klaagt iedereen altijd over dit soort zaken?
    Men kiest zelf voor de fantastische politici die dit beleid willen……de ambtenaren voeren deze opdrachten alleen maar uit.
    Dus inwoners van Utrecht, hand in eigen boezem steken en eens de juiste keuze maken bij de verkiezingen. Een ezel stoot zich niet 3x aan dezelfde steen behalve in Utrecht…..iets met een plaat voor je kop…

  20. W

    Er is notabene een fietsenstalling onder de bibliotheek!!!
    Studenten e.a. zijn gewoon te lamlendig om hun fiets netjes te stallen en de gemeente laat de stad en historisch gezicht verloederen door hier niets aan te doen! Hup weghalen die fietsen en vooral handhaven!!!

  21. Peter

    Ik zie héél af en toe handhavers fietsen fotograferen en er dan een sticker aan hangen. Veel te soft! Metéén weghalen! Als je als automobilist verkeerd parkeert, krijg je toch ook meteen een wielklem, een boete en wordt je auto weggesleept?

  22. Don

    Tja we blijven verdichten en autoloze wijken dus fietsrijke wijken aanleggen maar fietspaden en bijbehorende voorzieningen groeien niet mee. De oplossing is stop met verdichten hou utrecht leefbaar, bereikbaar en betaalbaar.

  23. Marcel

    Misselijk makend beleid. Alles begint bij regels. We hebben een wethouder wiens partij verliest en toch weer wethouder wordt. Bewoners van Utrecht geven aan: genoeg. Maar niet dus. Als je iemand bestuursmacht geeft en er al een zooitje van maakt met fietsen hoe is de rest dan. Ik ben ondernemer in Utrecht. Makkelijk in te huren voor 4 weken en dit probleem los ik dan echt op. Alle roepers hier uiten hun ongenoegen maar het helpt niets. Stemmen op de goede partij had geholpen. Nu niet mekkeren.

  24. Rob. H.

    Voor alle roeptoeters hier: de handhaving is wegbezuinigd door jarenlang ultrarechts en neoliberaal beleid.

    Verwacht daar niets van.

  25. Pee

    Het geeft de mentaliteit van de fietser weer , uitzonderingen daar gelaten .
    “Tegelijkertijd wordt gezocht naar een goede plek voor een nieuwe fietsenstalling om het tekort weg te werken. ”
    En verderop staat er.
    “Op vier van deze momenten stonden er meer fietsen dan in de gratis bewaakte stallingen (Neude en House Modernes) en de overige fietsparkeerplekken samen passen. ”
    Dan heeft het toch geen zin om nog meer fietsparkeerplaatsen te creëren want er word geen gebruik van gemaakt.

  26. Kees Truijens

    Na al dit, veelal terecht, gemopper over het gedrag van fietsers, is het toch nuttig een gedachte-experiment te doen. Stel je voor dat deze fietsers met de auto naar de binnenstad hadden willen komen…

  27. JdV

    @KeesTruijens: Dan zouden de (P&R) parkeergarages vol staan en de ondernemers blij zijn. De gemeente en de exploitanten van de parkeergarages lopen binnen van de opbrengsten en de stad ziet er prachtig uit omdat nergens hordes met neergesmeten fietsen zijn te bekennen. Mensen met een handicap kunnen weer gewoon over de stoep lopen, er vinden geen aanrijdingen tussen telefonerende/appende/door rood rijdende fietsers plaats en je kan gewoon oversteken bij het Vredenburg. Een paradijs zeg ik u.

  28. Realist

    @Kees. Stel dat ze met een helikopter zouden komen of ook mooi, ze zouden helemaal niet komen. Ahaaa! Denk daar maar eens over na.

  29. Johnnie

    Het plein is een aanfluiting met al die fietsen.
    Zo snel mogelijk weghalen die zooi.
    Dan maken ze wel de volgende keer van de bewaakte stallingen gebruik..

  30. Julia

    De vrije (meegetelde?) plekken in de fietsenstallingen Neude en station zijn vrijwel altijd alleen op de bovenste rij. Ik ben niet bepaald slap, maar ik vind het echt heel zwaar om mijn fiets omhoog te duwen. Die systemen zijn vaak al stroef door ouderdom? By the way: het zijn niet alleen sterke jonge zuipende studenten die hun fiets gewoon ergens kwijt moeten.

  31. Lexus

    @Julia: exact. Als oudere zet ik mijn fiets beslist niet in een stalling. Het is te zwaar en je stoot je ook nog vaak. Maar ik zal mijn fiets ook nooit hinderlijk voor anderen neerzetten — in de praktijk hoeft dat ook helemaal niet — en ik verbaas me over het feit dat zo veel mensen dat wel doen. Ik heb het overigens wel meegemaakt dat lui van of namens de gemeente mijn fiets, die volstrekt zonder hinder gestald was, aan het losknippen waren. In dit geval dus ergerlijke ambtelijke dienstklopperij. Ofwel kans op winst, want ik heb begrepen dat die in beslag genomen fietsen verkocht worden wanneer ze niet worden opgehaald.

  32. Len

    Als onze Utrechtse pleinen ingericht zouden zijn om te verblijven, dan hadden er niet zoveel fietsen gestaan. Maar het zijn nou eenmaal treurige lege lappen steen, dus een paar willekeurig neergekwakte fietsen is de enige decoratie die het waard is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).