Utrechters steeds meer ontevreden over bereikbaarheid binnenstad per auto | De Utrechtse Internet Courant Utrechters steeds meer ontevreden over bereikbaarheid binnenstad per auto | De Utrechtse Internet Courant

Utrechters steeds meer ontevreden over bereikbaarheid binnenstad per auto

Utrechters steeds meer ontevreden over bereikbaarheid binnenstad per auto
Utrechters zijn steeds minder tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad. Beeld van de werkzaamheden aan de Maliesingel. Foto: DUIC
Steeds meer inwoners van Utrecht zijn ontevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad per auto. De laatste vier jaar is het percentage dat tevreden is over de bereikbaarheid van de binnenstad met de auto gedaald naar 23 procent. 

Steeds meer inwoners van Utrecht zijn ontevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad per auto. De laatste vier jaar is het percentage dat tevreden is over de bereikbaarheid van de binnenstad met de auto gedaald naar 23 procent. 

Dat blijkt uit de jaarlijkse Utrecht Monitor van de gemeente Utrecht waarin allerlei statistieken over de stad worden gepubliceerd. In 2012 was nog 31 procent van de inwoners tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad per auto. In 2015 is dit percentage gedaald tot slechts 23 procent. Zestig procent van de panelleden van het Utrechts Bewonerspanel vindt de bereikbaarheid per auto van de binnenstad verslechterd de laatste jaren.

Daar staat tegenover dat in Utrecht de tevredenheid over het bereik van de binnenstad per fiets hoog is met 83 procent. Steeds meer Utrechters pakken dan ook de fiets om naar de binnenstad te gaan (59%): het is hiermee veruit de meest gekozen vervoerswijze om het centrum op te zoeken. Ruim één op de zes Utrechters neemt hiervoor meestal de bus (17%) en tien procent gaat lopend. De overige dertien procent pakt de auto, trein, bromfiets of tram.

30 Reacties

Reageren
  1. Marieke

    Los van de binnenstad is het bereik van de stad vanaf snelwegen dramatisch. En dan met name Utrecht Zuid. T Goylaan is maar de vraag of het beter wordt met 1 rijbaan en de Waterlinieweg staat muurvast. Ik heb het idee dat er aan bezoekers en werk verkeer van en naar Utrecht wordt gedacht, en minder aan bewoners en woon verkeer naar en vanaf werk weer naar de stad. Is dat ook meegenomen in de Utrecht Monitor?

  2. Peter

    Ik denk dat ook 95% het in de zomer warmer vindt dan in de winter. De enquête beschrijft de feitelijke situatie. De toestroom van auto’s naar de Binnenstad is bewust en terecht belemmerd. In de fietsroutes is veel geïnvesteerd. Doel is natuurlijk om fiets (en OV) in vergelijking aantrekkelijker te maken dan de auto. Dan win je aan leefbaarheid.

    In de Utrechtse maat (kleine compacte Binnenstad, beperkte afstanden met wijken, is dat ook de enige verstandige manier. Het is kansloos autoverkeer naar de Binennstad te belonen.

  3. Van Eysinga

    Mooi zo! Wie zijn eigen stad wil vervuilen met uitlaatgassen en fijnstof, mag er wat mij betreft ook hinder van ondervinden. Laat die tevredenheid maar afnemen en de chagrijnige automobilist maar op de fiets stappen. Ga zo door, Van Hooijdonk en GL!

  4. Peter

    Zestig procent van de Utrechters vindt de bereikbaarheid van de binnenstad per auto verslechterd. Maar het zou natuurlijk heel goed kunnen dat ze daarmee juist heel tevreden zijn, met die slechtere bereikbaarheid. Oftewel: de koppeling tussen “ontevreden” en “slecht bereikbaar” is niet evident. Dat blijft toch een beetje vaag in deze Utrecht Monitor. En slechte bereikbaarheid van het centrum per auto is toch ook een beleidsdoelstelling van B&W?

  5. BB

    En ja hoor, Peter, Van Eysinga, daar gaan we weer. Preken voor eigen parochie en rechtpraten wat krom is. Het onderzoek laat er geen misverstand over bestaan. Ontevreden is ontevreden en blijft ontevreden, beste Peter, kwestie van lezen.

    En dan hebben we het over de Utrechters en nog niet over de overige Nederlanders die Utrecht vanwege de onbereikbaarheid meer en meer mijden. Een onbereikbaarheid die sinds het onderzoek inmiddels alweer fors verder is verslechterd (Goylaan, Van Ostadelaan, Maliesingel). Groen links, de dood in de pot voor Utrecht.

  6. Johannes

    Fietsersreservaat Utrecht. Onbereikbaar voor de rest van Nederland. Tot grote vreugde van de GL- dorpelingen.

  7. Arie Kanarie

    Mensen zouden vaker het OV of fiets moeten gebruiken. Steden in NL en zeker in Utrecht worden qua leefbaarheid verziekt door mensen die niet uit de auto te slaan zijn.

  8. Cico

    Een autovrije -binnen-stad begrijp ik volkomen. Ik heb nog nooit een file rond de Dom of aan de Oude Gracht gezien. Maar de binnenstad begint blijkbaar vanaf de Lessinglaan in Oog in Al tot en met de Goylaan. En wat boeit mij die tevredenheid nou? Zit de gemeente nou serieus een aantal likes te verzamelen? Het is veel interessanter om de verbeterde luchtkwaliteit af te zetten tegenover de verslechterde bereikbaarheid en de gevolgen voor de lokale/regionale economie. Harde cijfers, zeg maar. Geen meningen.

  9. peter v

    En dan is ook niet mee genomen dat er de helft minder bezoekers naar de stad Utrecht komen met de auto!

    ga zo door van Hooydonk, je maakt er echt een fietsdorp van!

    fijn he ondernemers en echte Utregters?

  10. Mimi

    De bereikbaarheid per fiets mag dan weliswaar verbeterd zijn, je schiet er weinig mee op als je, zodra je eenmaal in de binnenstad aankomt, je fiets nergens kwijt kunt. Zowel in de binnenstad als op het er station is de beschikbaarheid van fietsplekken danig verslechterd. Alle (overgebleven) rekken staan vol, vol, vol en je fiets naast, tegen of in de buurt van een rek zetten wordt evenredig riskanter naarmate het fanatisme van de knipteams toeneemt. Nu zal men wel weer gaan zeggen dat je je fiets dan maar in een (betaalde) stalling moet zetten, maar ik kan me toch niet aan de conclusie onttrekken dat je dan als fietser dus langzamerhand gedwongen wordt te boeten voor de (toegenomen fietsersstroom als gevolg van) ‘succesvol verslechterde’ bereikbaarheid per auto

  11. Dirk

    Van de inwoners met een auto die niet tevreden zijn hoor ik graag een alternatief om de groei naar 400.000 inwoners de komende jaren op te vangen met het gegeven dat 1. wegverbredingen niet mogelijk zijn (want beperkte ruimte) en 2. we ervoor willen zorgen dat de stad leefbaar blijft.

  12. Atilla Vigh

    @Peter helemaal mee eens
    Alsof de bereikbaarheid van oude binnensteden als A’dam en Den Haag zo fantastisch is.
    Besef wel dat de huidige binnenstad (anno 2016) een bouwput is. Deze zomer gaat een deel van de nieuwe Vredenburggarage open. Maar het bewust autoluw maken is een beleidskeuze en ook wel logisch. Wat moeten we met tienduizenden auto’s (waar dat gaat het de echte klagers over) in een historische binnenstad? Winkels moeten bevoorraad kunnen worden, dat wel. Maar bezoekers moeten (ja moeten) vooral op de fiets, lopend of met OV komen.
    En dat eeuwige geklaag tijdens die bouwwerkzaamheden: hebben mensen “stront in de ogen”. Een van de grootste binnenstedelijke vernieuwing in Europa en dan verbaasd doen over wat omleidingen. Natuurlijk het moet wel veilig zijn, maar we zijn natuurlijk wel klagers nummer 1 in Europa.

  13. Joris

    Kan me voorstellen dat de bewoners minder tevreden zijn over de bereikbaarheid van de binnenstad met de auto. Lastig, maar ja… Wonen in een middeleeuwse binnenstad komt nou eenmaal met z’n voors en tegens. Een auto in zo’n binnenstad past natuurlijk helemaal niet.

    Er moeten wel betere mogelijkheden geschapen worden voor binnenstadbewoners om hun auto te parkeren. De parkeergarage onder station Vaartsche Rijn wordt vreemd genoeg nauwelijks gebruikt, terwijl dit toch een goed alternatief is voor parkeren in de binnenstad en in ieder geval al een van de hier regelmatig geopperde oplossingen is van parkeren bij de 3 L-en (Ledig Erf (check), Lepelenburg, Lucas Bolwerk)

    Het argument dat verslechterde autobereikbaarheid van negatieve invloed is op het economisch klimaat van de binnenstad is natuurlijk flauwekul. Ga maar eens op een willekeurige dag in de binnenstad kijken waar de meeste consumenten zich bevinden, dat is in ieder geval niet in de straten met autoverkeer.

  14. R

    Wat Dirk zegt. Automobilisten denken in de eerste plaats vooral aan zichzelf. In zo’n volle stad kan niet iedereen voor eigen deur parkeren en is parkeren naast de winkel vanzelfsprekend níet de standaard. Politiek bedrijven is vooruitzien; in dit geval handelt de gemeenteraad juist door de stad lucht te geven voor verdere groei, in plaats van in te blijven gaan op de doodlopende route van automobilisten pamperen. Automensen komen dan ook zelden met een alternatief voor de problemen die zij veroorzaken. Ik juich dan ook toe dat de mensen die verder kijken dan hun eigenbelang momenteel kartrekker op dit dossier zijn.

    Oh, en over die 1,2 miljard euro die ze willen weg gooien voor het zinloos verbreden van de A27: dat geld kan beter naar de aanpak van onveilige kruispunten, méér laadpalen voor elektrische auto’s en vergroening van de Utrechtse energiehuishouding. CO2- en fijnstof producerend openbaar vervoer is niet meer van deze tijd.

  15. katja

    Hoezo onbereikbaar ? Rechtstreeks vanaf de A2 via de fly-over naar de mega-parkeergarage op het Vreeburg, zo wordt de automobilist de stad ingezogen.

  16. Stefan Homma

    @Atilla, het bevoorraden van winkels is straks geen probleem meer, er wordt namelijk steeds minder verkocht. Alleen de echte grote winkelketens zitten nog in de Utrechtse Binnenstad en alleen omdat ze dat qua uitstraling moeten. Het kost ze namelijk geld…

    Ik breng mijn geld tegenwoordig liever naar City Plaza in Nieuwegein, waar je gewoon met de auto kunt komen. Sorry Utrechtse ondernemers…

  17. Michael

    Een verminderde bereikbaarheid vanwege de beleidskeuze om de binnenstad autoluwer te maken. Dat is in een notendop het verhaal. Daar kan ik me ook wel in vinden. Tegelijkertijd denk ik dat we twee dingen moeten splitsen:

    1) Verminderde doorgang: veel discussie richt zich op een verminderde doorgang op wegen die door velene als doorgangs- of verbindingswegen worden gezien, zoals ‘t Goylaan, Rubenslaan, Koningsweg/Gansstraat. Als je een stad autoluwer wilt maken is het uitbannen van “verkeersriolen” in of nabij de binnenstad een voorwaarde. Ik kan daar niet écht op tegen zijn. Verminderde doorgang is dan het onvermijdelijke gevolg.

    2) Verminderde bereikbaarheid: er zijn natuurlijk mensen die wonen aan of bij straten als ‘t Goylaan, Rubenslaan en Gansstraat. Die mensen hebben vaak ook een auto, betalen stevig aan de gemeente voor een parkeervergunning, maar moeten (te) vaak constateren dat hun woning door verkeerscongesties volstrekt onbereikbaar is. In zulke gevallen pakt een beleidskeuze voor een verkeersluwe (binnen)stad uit als “burgertje pesten”.

    Verminderde doorgang is prima. Pak die stinkende verkeersriolen met stilstaand en walmend verkeer aan. Maar burgers moeten natuurlijk wél – ook met een auto en zeker als ze daarvoor aan de gemeente parkeergeld betalen – hun woning kunnen blijven bereiken.

  18. maarten van den oever

    Het is prima dat de gemeente auto’s weert uit de binnenstad , maar een ramp dat ze dat niet consequent doet. Door ze overal te weren maar wel nutteloze rondjes op ons stuk oude gracht (tussen viebrug en sluis) toe te staan, worden parkeerplaatszoekers uitgenodigd alsmaar rondjes voor onze deur te komen rijden. Sta de gracht , als het zonodig moet, alleen toe voor bestemmingsverkeer, en stop dat nutteloze parkeren voor niet-bewoners op de gracht.

  19. Barend

    @ Katja

    Weet je wat nu juist het probleem is beste Katja? Als Lotje haar zin krijgt verandert de Graadt van Roggeweg in een 30 km stadsboulevard. En wordt er niets meer de stad ingezogen. Omdat die parkeergarage onbereikbaar wordt blijven de bezoekers weg.

    En dat geldt voor de hele stad. Alle reaguurders, beste Joris, die zo blij roeptoeteren dat het zo gezellig druk is in de stad en dat het dus goed gaat met Utrecht hebben nog gelijk ook, dat wil zeggen als je van een pretpark houdt dat vooral bestaat uit goedkope kledingwinkels en heel veel eet- en drinktentjes. Maar een mooi divers winkelaanbod, met voor elk wat wils, dat verdwijnt uit Utrecht door de toenemende onbereikbaarheid. En die verschraling is bepaald een verarming.

  20. G

    @Mimi. Parkeerproblemen voor fietsen zijn er volgens mij op dit moment alleen rond het station (jaarbeursstalling en smakkelaarsveld zijn nog wel eens vol) en op het ledig erf (geen grote stalling). In de binnenstad zijn er verder eigenlijk altijd genoeg plaatsen in de pop-up en vaste stallingen.

  21. Katja

    Utrecht is een kleine stad, alles is te doen met de fiets. En de binnenstad is alleen maar schoenen en kleding, dus dat kan makkelijk in de fietstas.

  22. herman

    Ander onderzoek zal uitblijven dat de Utregse binnenstad vele mooier wordt zonder al die auto’s.

  23. Wim Vreeswijk

    De vanwege het ons opgedrongen UCP-miljardenproject in 2.000 gaat ons zowiezo tot 2030 nog een heleboel verkeerscongestie dus milieuvervuiling opleveren. Met dank aan ‘milieu’ partij D66 !

  24. Ohoh

    Alles past in de fietstas. Inderdaad voor het beperkt binnen-Utrechtse denken. @ Katja Ik geloof niet dat jij het probleem wilt snappen. Mensen uit Woerden, Doorn, enzovoorts enzoverder komen niet met de fiets. Die KWAMEN met de auto. En komen nu niet meer. Nooit meer..

  25. Peter M

    De vraag is wat we van de stad Utrecht willen maken? Moet het een stad worden voor alleen Utrechters? Dat is dit de goede weg. Alle bezoekers afschrikken. En nee, openbaar vervoer is écht geen goed alternatief om van de provincie naar Utrecht centrum te komen.
    Willen we ook wat bedrijfsleven in de stad en bezoekers van buiten, dan moet je ook rekening houden met autoverkeer. Dan is dichtplamuren van alle toegangswegen geen slimme zet.
    Kies maar.

  26. Simon

    De parkeergarages rond de binnenstad zijn uitstekend bereikbaar met de auto. – sterker nog, er is onlangs flink geïnvesteerd aan de fly-over 24 oktoberplein, met als doel het centrum beter bereikbaar te maken. Maar dan wel vanaf de kant dat het het minste kwaad kan.

  27. Barend

    @ Simon

    Ook gij Simon. Lotje wil die fly-over laten landen in de dorre aarde van een 30 km stadsboulevard. Karrepad zeg maar. Weg bereikbaarheid parkeergarages rond de binnenstad.

  28. Sebas

    @Mimi Herken ik niks van.. De mogelijkheden om je fiets te stallen/parkeren zijn over het geheel genomen juist verbeterd. Op meerdere plekken in de binnenstad kun je gratis (ja echt) je fiets stallen. Hooguit rond het station wat minder, maar what’s new?

  29. Martha

    Ohoh en Peter M, er is nog een andere manier om naar Utrecht te komen. Je weet wel, OV. Ik woon in Utrecht, maar mag ook graag andere steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bezoeken. Steden die ik persoonlijk qua bereikbaarheid met de auto en vooral parkeergelegenheid vele malen beroerder vind dan Utrecht. Dus neem ik de trein als ik daar heen ga. Gemak dient de mens. Maar dan moet die mens wel uit zijn heilige koe willen stappen.
    Helemaal niet meer naar Utrecht willen komen omdat je dat niet meer zo makkelijk in je vervuilende koekblik kan doen? Wie heb je daarmee? Niet de stad, da’s duidelijk, die profiteert alleen maar van de leefbaardere binnenstad en betere luchtkwaliteit. Veel plezier in je provinciale achtertuin!

  30. Patrick

    Denkt iemand ook nog aan personen zoals aannemers, schilders etc. Die hebben hun spullen en materiaal nodig op de locatie waar ze werken. Ik werk al 28 jaar als schilder in deze mooie stad. Maar de laatste jaren is het echt vreselijk om met de auto je werk te kunnen doen. Ik ben het eens dat autoverkeer moet worden teruggedrongen, maar ik hoop dat de gemeente dan vergunningen kan uitgeven om op locatie wel huizen te kunnen renoveren. Zelf neem ik zo vaak als mogelijk de fiets indien mijn spullen bij de klanten kunnen staan. Ik vindt wel dat Utrecht doorslaat. Er is geen stad in Nederland met al jaren lang zoveel gele afsluit en omleidingsborden. Eerlijk gezegd heeft dit stadsbestuur ook last van hoogmoed met al die prestige projecten. Geef het geld eerder aan mensen die aan de armoedegrens staan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).