Het Utrechtse biermerk De Leckere is weer levend. In juni werd de bierbrouwer failliet verklaard, maar een groep liefhebbers waaronder de voormalige hoofdbrouwer heeft de merkrechten en recepturen opgekocht en zijn weer aan het brouwen geslagen.
Een echt Utrechts biertje, De Leckere zorgde ervoor. De brouwerij was jarenlang succesvol en ook tot ver buiten de gemeentegrenzen te vinden. Vorig jaar werd het 25-jarig jubileum nog uitgebreid gevierd. Maar in juni kwam het nieuws naar buiten dat er niks meer te vieren viel, De Leckere was failliet.
Nu is er een doorstart. “Met groot enthousiasme kondigen we vandaag de herlancering aan van het geliefde Utrechtse biologische biermerk De Leckere.” De merkrechten en een beperkte voorraad van het bier is opgekocht door de groep. Een van de betrokkene is Anne Rijsterborgh, hij werkte zes jaar bij ‘De Leckere’ en tot voor kort in de rol van hoofdbrouwer.
Het brouwproces gaat nu weer opgestart worden. Het bier kan al besteld worden via de webshop en de levering aan horeca moet ook spoedig weer gaan beginnen.
Gekoppelde berichten
Werkspoorcafé De Leckere in Utrecht overgenomen door speciaalbiercafé De Proefzaak
Speciaalbiercafé De Proefzaak heeft het Werkspoorcafé van de failliete brouwerij De Leckere in Utrecht overgenomen.…
‘Grote belangstelling’ voor overname failliete brouwerij De Leckere uit Utrecht
Er is grote belangstelling voor de failliete brouwerij De Leckere uit Utrecht. De curator is…
Werkspoorcafé De Leckere in Utrecht nu ook failliet, maar horecazaak blijft voorlopig open
Het Werkspoorcafé De Leckere is nu formeel ook failliet verklaard, maar de horecazaak blijft voorlopig…
Utrechtse bierbrouwerij De Leckere failliet verklaard
De Utrechtse bierbrouwerij De Leckere is woensdag door de rechtbank failliet verklaard. Waarom de brouwerij…
15 Reacties
ReagerenJeeeeeeeeeeeeeej
Fijn zo: je failliet laten verklaren en vervolgens lekker een doorstart maken en alle geldeisers met een kluitje in het riet sturen. Stoer hoor!
Dus je gaat failliet, gaat daarna precies hetzelfde doen en dan ga je niet meer failliet?
En de schulden zijn voor een ander.
JAAA!!! RODE TORENDAG! RODE TORENDAG! RODE TORENDAG! RODE TORENDAG!
14 oktober is Rode Torendag
Van een doorstart wordt het bier vast spontaan wél lekker. Ik ken niemand uit Utrecht die dit bier voor z’n plezier drinkt.
Eeehhhh….lieve mensen, dit is eigenlijk geen doorstart zoals DUIC hier meldt, maar een soort management buy-out. Oftewel, een groep liefhebbers én de hoofdbrouwer hebben de rechten en recepten gekocht (met dit geld kon de vorige eigenaar schulden aflossen) en beginnen opnieuw. Hun initiatief treft absoluut geen blaam richting oude schuldeisers en zou juist toegejuicht moeten worden. Wel jammer dat het inmiddels befaamde Werkspoorcafé door een Amsterdamse brouwerij is overgenomen, hopelijk gaan ze ook gauw De Leckere schenken.
Lezen is blijkbaar een dingetje.
“In juni werd de bierbrouwer failliet verklaard, maar een groep liefhebbers waaronder de voormalige hoofdbrouwer heeft de merkrechten en recepturen opgekocht en zijn weer aan het brouwen geslagen. ” Het is niet de failliete brouwerij die een doorstart maakt.
Ik hoop wel dat de recepturen een ietwat verbeterd worden, want van de Utrechtse brouwers was De Leckere toch een van de minste. Vlakke, niet uitgesproken bieren…
Veel succes gewenst.
@ Rob H
Waarom zou je in hemelsnaam receptuur opkopen en het dan veranderen? Hoofdbrouwer: die zou toch in staat moeten zijn van scratch af een bier te ontwikkelen dat wél karakter heeft.
Hoofdbrouwer Anne Rijstenborgh gaat dezelfde naam en receptuur gebruiken dan het failliete de Leckere en verwacht een andere uitkomst.
Beetje vragen om problemen.
De biologische bakker Odewalt heeft niet voor niets de boel laten klappen.
Leckere was eind jaren 90 leuk om te drinken, het was nieuw, maar geen top bier.
Wens Anne succes, maar ben bang dat het resultaat niet zal veranderen met hetzelfde recept.
Probeer de marketing van, van de Streek (de Heineken van Utrecht) te kopiëren, zeer matig bier, maar wel de bekendste commerciële bierboer in de regio.
@Yoshua, de populariteit van het bier was niet het probleem. Wel de coronacrisis en de vlak daarvoor gekochte nieuwe brouwlocatie. Weinig afzet maar wel hoge kosten heeft de brouwerij de das omgedaan.
@Ha Rob 2/11/2023 – 13:28
Iets dat al een naam heeft is makkelijker te verkopen.
@Yoshua: Vandestreek is één van de betere, zoniet de beste brouwer van Utrecht.
Rob H,
Precies dat, is wat ik bedoel met goede marketing.
Ook bekend vanuit waar ze gaan brouwen en leveren? Niet meer bij de brouwerij bij Werkspoor lijkt mij.
Aan Gert-Jan, Bromsnor is als aandeelhouder/certificaathouder van De Leckere toch mooi de klos hoor. Centen zijn pleite en komen niet terug. Bromsnor is wel blij dat de brouwerij verder gaat.