Het Utrechtse college van burgemeester en wethouders blijft erbij dat het niet verstandig is om de nieuwe tunnel bij de Locomotiefstraat nu al te openen. Redenen zijn dat er te weinig geld beschikbaar is en dat de fietsroute niet voldoet aan standaarden die de gemeente hanteert.
De fietstunnel bij de Locomotiefstraat moet de nieuwbouwwijken Cartesiusdriehoek en Wisselspoor met elkaar gaan verbinden. De tunnel is al langere tijd klaar, maar nog altijd dicht en dat riep vorig jaar vragen op bij omwonenden en politici.
Het college van B&W liet eerder al weten dat het in gebruik nemen van de tunnel afhangt van de bouwwerkzaamheden in de nieuwbouwwijken. Met de ontwikkelaars is namelijk afgesproken dat de route pas in gebruik kan worden genomen als het bouwverkeer in het gebied klaar is. De bouw van de tunnel is zo gepland dat die gelijk open kan als de huizen in de nieuwe wijken bewoond raken. Naar verwachting worden de basisschool en sporthal in de Cartesiusdriehoek in 2026 in gebruik genomen, waardoor de behoefte aan gebruik van de tunnel gaat toenemen.
Kortere fietsroute
Voorstanders van het nu al openen van de tunnel wijzen erop dat die ook nu al zou kunnen zorgen voor een kortere fietsroute tussen de Amsterdamsestraatweg en Leidsche Rijn. Uit een modelberekening die het college heeft laten doen, blijkt dat de tunnel – als die nu zou worden geopend – tussen de 500 en 1.000 fietsers per etmaal aantrekt. Als de twee nieuwbouwwijken zijn opgeleverd, gaat het om een viervoud daarvan.
Geen geld
Het college van B&W blijft bij het standpunt dat het niet verstandig is om de tunnel nu al te openen. Het eerder openen van de tunnel zou eenmalig zo’n 591.000 euro kosten, omdat er aan allebei de kanten van het spoor een fietsontsluiting moet komen. Het definitieve fietspad komt op een andere plek. Het budget voor deze tijdelijke ingreep is er volgens het college niet.
Daarnaast benadrukt het college dat de fietsroute aan de kant van Wisselspoor niet voldoet aan de standaarden van de gemeente. Vanwege een ondergronds trillingscherm is het tweerichtingsfietspad namelijk niet de minimale breedte van 3 meter, maar op een bepaald punt slechts 1,80 meter. “Wij adviseren dan ook de tunnel op dit moment nog niet open te stellen”, concludeert het college. Als de gemeenteraad toch wil dat de tunnel opengaat, moet daarvoor eerst nog budget worden gevonden, voegt het college toe.
Gekoppelde berichten
Fietstunnel bij de Locomotiefstraat in Utrecht blijft nog een paar jaar dicht
De fietstunnel bij de Locomotiefstraat in Utrecht blijft de komende jaren nog dicht. Dat laat…
Dichtblijven van voltooide fietstunnel Locomotiefstraat in Utrecht roept vragen op
De fietstunnel bij de Locomotiefstraat – tussen de nieuwbouwwijken Cartesiusdriehoek en Wisselspoor – is al…
Fietstunnel tussen Locomotiefstraat en 2e Daalsedijk komende dagen geplaatst
ProRail gaat de komende dagen de nieuwe fietstunnel tussen de Locomotiefstraat en de 2e Daalsedijk…
24 Reacties
Reageren> Vanwege een ondergronds trillingscherm is het tweerichtingsfietspad namelijk niet de minimale breedte van 3 meter, maar op een bepaald punt slechts 1,80 meter. “Wij adviseren dan ook de tunnel op dit moment nog niet open te stellen”,
Ik ga er niet eens meer aan beginnen.. Wat is er in godsnaam toch mis met die mensen. aargh.
Weg met die hekken. Open, die tunnel. Stelletje idioten.
Gemeente utrecht heeft een tunnel aangelegd die van niets naar nergens leidt. Kost een paar belastingcenten maar dan heb je ook niets.
Wat is er mis met een klein stukje omfietsen over rood asfalt wat er al ligt en welke hoofdfietsroutes en doorfietsroutes worden genoemd?
Dus, fietspad breder maken en aan de andere kant van de tunnel vijf meter extra fietspad maken naar de al bestaande weg kost een kleine zes ton?
Ok, begrepen. @ waanzin
Juiste beslissing, je hebt namelijk 3 meter nodig om te trillen, dat lukt niet bij 1,8 meter breed
De mensen die deze tunnel dicht houden leven ver weg van de realiteit en zouden direct ontslagen moeten worden voor incompetentie. Fietsers vinden overal hun weg in Utrecht. 1,8 m is breed genoeg. En hoe moet dit een half miljoen kosten. Leg gewoon wat tijdelijke stelconplaten neer. Geen fietser die daar wakker van ligt.
Ik vind dit een verstandig besluit van het College. Het is van de zotte om zes ton weg te pissen zodat fietsers tijdelijk een paar honderd meter af kunnen snijden.
Daarnaast is er ook nog de verkeersveiligheid; zware vrachtauto’s en gehaaste fietsers is een gevaarlijke combinatie.
@Don
Even goed lezen. De fietstunnel gaat twee nog te bebouwen buurten met elkaar verbinden.
@Bert Bruislijm
Even goed lezen. “Het definitieve fietspad komt op een andere plek.”
@Mark
Fietsers vinden inderdaad overal hun weg in Utrecht. En gaan echt niet even wachten als er een 30 ton zware vrachtauto met bouwmaterialen achteruit manouvreert.
Eens met @Mark. Denk alleen dat de gemeente in de huidige claimcultuur terughoudend is om een stuk alternatief wegdek aan te leggen, dat ook nog eens niet aan de eigen breedte-normen voldoet.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Koel Hoofd is weer eens niet op de hoogte met de plaatselijke situatie, woont u wel in Utrecht? Of ook ergens richting Stadskanaal? Het stukje omfietsen is volgens de Fietsplanner 1.23 km. Het tunneltje betekent een mooi verkorting van de Schepenbuurt, Cartesiusweg met Ondiep en Zuilen.
Deze tunnel verkort de fietsroute van Overvecht en Ondiep met Leidsche Rijk (o.a. ziekenhuis). Nu moet je ofwel via station Zuilen/Cartesiusweg, of via Westplein en Vleutenseweg. Waarom moet dit zoveel geld kosten, het kan toch wel simpel?
Verstandig besluit. 6 ton voor een tijdelijke oplossing waar nog weinig gebruik van zal worden gemaakt? Er zijn een heleboel dingen waar dat geld beter aan besteed kan worden! Er zijn genoeg echte problemen om op te lossen hopelijk gaat daar nu weer alle aandacht naar uit.
@Lombokker: Geheel eens met uw reactie. Ik zie de huilie-huilie reacties hier alweer voorbijkomen bij de eerste fietser die een ongeluk veroorzaakt op deze route
@Malle Aggie: Fietsen is leuk en gezond zegt men. Dan is omfietsen nog leuker en gezonder, des te meer kilometers des te beter.
@Lombokker. Maar er kan nu al met een kleine ingreep verwezenlijkt worden wat ik voorstel. Ik hoef niet beter te lezen zoals u zo belerend voorstelt, ik geef aan dat mijn voorgestelde aanpassing geen zes ton hoeft te kosten en dus een drogreden van de gemeente is. Net als ons niet langs bouwverkeer te laten rijden. Ik fiets daar elke dag tussen de vele vrachtwagens en leef nog steeds.
Wacht, er wordt overal met miljoenen gesmeten en verspild, maar ze kunnen niet even 6 ton vrij maken… dat is echt onzin.
Ach hoe hebben we het al die tijd toch zonder deze tunnel kunnen doen. Doe gewoon alsof ie niet bestaat, kleine mentale moeite.
Die 1 mio die we hier kwijt zijn geraakt hadden we echt wel aan betere zaken kunnen besteden https://www.duic.nl/algemeen/gemeente-utrecht-moet-ruim-930-000-euro-aan-dwangsommen-betalen-aan-enkele-inwoner/
Ik snap best dat het op het eerste gezicht voor de hand liggend is om de tunnel al te openen, maar gezien de overwegingen die aan dit besluit ten grondslag liggen vind ik dat besluit eigenlijk best begrijpelijk.
Als die tunnel te midden van al het bouwverkeer open gaat is het wachten tot het misgaat of is iedereen weer boos omdat de tunnel omwille van de veiligheid steeds afgesloten wordt en mensen van de leg raken omdat ze niet weten waar ze aan toe zijn. Snap best dat dat gewoon niet handig is.
Lijkt me weer typisch een geval waarin het college het nooit goed kan doen: Was de tunnel er nog niet geweest, dan waren ze te laat begonnen. Is de tunnel ruim op tijd klaar, moet er een half miljoen tegenaan om hem te openen. Gooien ze er een half miljoen tegenaan, heb je weer die prutsers van het college die ons geld verkwanselen.
@Malle Aggie
1.23km komt met 18km/u neer op 246 seconden, oftewel 4 minuten.
Als je even doortrapt kan je dat terugbrengen naar 3 minuten.
Stuk gezonder dan uren lang social media flimpjes kijken.
Om in locomotief termen te blijven: Ambtenaren: ze sporen niet!
Vreemd dat sommige mensen hier de veiligheid met zwaar bouwverkeer maar gezeur vinden terwijl er verderop in de stad net een kind is omgekomen bij een tragisch ongeluk met een bus. Wij kunnen denken dat het wel meevalt maar terecht dat de gemeente hier juist aandacht voor heeft!
Lot heeft voor jullie een stadsboulevard aangelegd en dan moeten en zullen jullie daar ook gebruik van maken zodat ze kan laten zien hoe succesvol die westelijke stadsboulevard wel niet is. Dus niet een handigere, kortere, veiligere en snellere route nemen! hup over die westelijke stadsboulevard
Precies. De moeite en het geld niet waard. Levert een paar minuten en mogelijk een paar zware ongevallen op.
Het lijkt me een zeer frustrerende situatie voor omwonenden, steeds moeten omrijden als er een prachtige tunnel ligt. Maar denk ook even aan de gevolgen als de gemeente deze tunnel nu opgooit zonder aanpassingen aan de infrastructuur: een smal fietspad, bouwverkeer….een ongeluk zit in een klein hoekje. En wie is dan aansprakelijk? Juist, de gemeente. En wie is de gebeten hond als ze 500,000 euro belastinggeld uitgeeft aan een tijdelijke oplossing? Dus helaas pindakaas.
Maak het in eerste instantie gewoon toegankelijk voor fietsers en voetgangers ,en bekijk op termijn of het ook als één richtingsverkeer voldoet voor personenauto’s met aangepaste snelheid ….