Een flinke domper voor Utrecht, de aanvraag voor 2,1 miljard euro voor de aanleg van twee nieuwe tramlijnen en station Lunetten-Koningsweg is afgekeurd. Het plan van de gemeente Utrecht, de provincie en andere buurgemeenten is onvoldoende. De hoop is nu gevestigd op het nieuwe kabinet.
“De commissie adviseert het kabinet om Schaalsprong OV en verstedelijking in de Metropoolregio Utrecht niet te bekostigen”, met die woorden loopt Utrecht 2,1 miljard euro mis. Een flinke pot geld, nodig om te investeren in mobiliteit. Zonder deze investering is het volgens de partijen onmogelijk om 73.000 woningen en 50.000 arbeidsplaatsen te creëren.
Volgens de commissie is de zogenoemde maatschappelijke kosten-batenanalyse overschat. Ook zou niet aangetoond zijn dat het plan de meest sobere en doelmatige oplossing is. Verder laat de commissie weten dat het plan eigenlijk te omvangrijk is voor het Nationaal Groeifonds. Dit is het potje met geld waar de aanvraag is ingediend.
“De commissie moet daarom scherpe keuzes maken. Voor de financiering van voorstellen van deze omvang moet ook uit andere bronnen een bijdrage worden geleverd.” In het geheel is de kwaliteit van het plan als ‘gering’ betiteld.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Huiswerk
De commissie is wel positief over de integrale benadering van diverse opgaven in de regio Utrecht: het invullen van de woningbouwopgave, creëren van arbeidsplaatsen en verbeteren van de bereikbaarheid per openbaar vervoer. Ook benoemt de commissie dat het nieuwe station Lunetten-Koningsweg van nationaal belang is.
Er is dus werk aan de winkel. De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk zegt daarover: “De complimenten steken we in onze zak. Maar het levert ook huiswerk op, daar gaan we mee aan de slag. We moeten nu ook gaan aandringen bij het nieuwe kabinet, dat nu nog aan formeren is, dat we snel tot een oplossing moeten komen. Zoals de commissie ook zegt zijn dit soort vraagstukken, als verstedelijking, te groot voor het groeifonds. Het nieuwe kabinet moet dus echt gaan kijken hoe we dit gaan regelen.”
Volgens de wethouder is de noodzaak groot: “We lopen tegen de grenzen van de groei aan, met als gevolg het tekort op de woningmarkt, toenemende files en overvolle stations. Zonder deze investeringen kunnen de hoognodige 73.000 woningen en 50.000 arbeidsplaatsen niet worden gerealiseerd. […] Utrecht verdient een plek in het nieuwe regeerakkoord om deze plannen te financieren. Zonder deze investering hapert het hart van Nederland.”
Toekomst
Concreet betekent het dat de gemeente en de regiopartijen dus moeten gaan lobbyen, de cijfermatige onderbouwing sterker moeten maken en de plannen dus verder moeten uitwerken. Van Hooijdonk: “We gaan natuurlijk gewoon door met de plannen uit te werken. Maar hoe sneller we duidelijkheid kunnen krijgen over financiering hoe concreter we kunnen worden met de projecten.”
Gekoppelde berichten
Utrechtse miljardenaanvraag voor Nationaal Groeifonds door naar de volgende ronde
De Utrechtse aanvraag van 2,1 miljard euro bij het Nationaal Groeifonds is donderdag door de…
‘Utrecht vraagt 2,1 miljard euro van het Rijk voor nieuwe tramlijnen en intercitystation’
De gemeente Utrecht heeft samen met de provincie en omliggende gemeenten 2,1 miljard euro aangevraagd…
31 Reacties
ReagerenTsja. Met geld verspillen aan fietsboulevardjes en andere hobbyprojectjes win je de oorlog niet blijkt maar weer.
Voor die 73.000 woningen heb ik wel een idee, als men bereid is zo’n 12 tot 18 vierkante kilometer aan windmolens en zonnevelden te herbestemmen…
Heel goed. Eerst de A27 maar eens verbreden. Dat is veel belangrijker dan weer een falend tramlijntje of wat extra rails.
Helaas zit er geen link in naar een kaartje waarop de locatie van station Lunetten-Koningsweg is aangegeven. In het bovenstaande kaartje lijkt het station vrijwel naast station Utrecht Lunetten te liggen. Als dat zo is lijkt me dat een gevalletje foute planning uit het verleden.
Verstandig. Utrecht en tramlijnen zijn geen goede combinatie. Die miljarden zouden in een bodemloze put verdwijnen.
Waarom is dit nodig. OV gaat failliet en waar mogelijk met de auto.
Ofwel: leuk idee maar totaal niet goed onderbouwd. Het is ook helemaal niet realistisch om én zoveel woningen op de kleine stukjes grond te proppen én te vergroenen én reparaties uit de voeren aan het ondoordachte tracé van de huidige Uithoflijn. Beter maken ze een plan voor een tramlijn door Rijnenburg met transferia aan zowel de A2 als A12 en een verbreding van die snelwegen voor de toekomstige schonere elektrische auto’s. Maar daar wil de gemeente niet aan….
Kan me voorstellen dat dit niet gesteund wordt. Want als ik de kaart bekijk is er bij de Merwedelijn eigenlijk alleen een extensie naar Papendorp. en de ander een doortrekking naar Zeist.
Misschien blijft het veel belangrijker om de (niet meest commerciëel aantrekkelijke, maar ontbrekende) lijn Utrecht-Breda te realiseren voordat alles is volgebouwd.
Met wat voorstad-stations kan je de boel in de agglomeratie Utrecht al weer een stuk ontlasten!
Beste Lot,
Als neutrale toeschouwer verbaas ik mij continu over de vooringenomenheid en de selectieve (gunstige) interpretatie van de feedback op dit plan.
Het is geen te groot vraagstuk, het plan stond bol van wensdenken en ideologie. Meerdere malen wordt er gewezen op te rooskleurige voorstelling van zaken. Wees een kritisch naar jezelf en jouw achterban.
Het is gemeenschapsgeld dat effectief én efficient uitgegeven dient te worden.
Hadden wij maar zo’n kritisch college… dan hadden we een paar miljoen overgehouden voor andere sociale zaken.
Gemiste kans!!
@Fred, dat nieuwe station zou in de plaats van het huidige station Lunetten komen.
Hoeveel interne uren zouden er in dit plan gestoken zijn. En hoeveel euro’s aan extern advies……..
@marco: “Met wat voorstad-stations kan je de boel in de agglomeratie Utrecht al weer een stuk ontlasten!“
Precies waar dit plan over gaat dus.
@JdV ga je mond eens spoelen en verder snap ik ook niet hoe de gemeente met zo’n voorstel komt. Actueel is de herrie die zo’n tram veroorzaakt. Achterhaalde techniek. Wat is er mis met electrische bussen? Ben blij dat het rijk er voor gaat liggen.
@Utrechter, natuurlijk wil de gemeente daar niet aan, want het is geen goed plan. M.i. Is beter de breedtes van de snelwegen zo te laten en daar een busbaan van af te snoepen voor elektrische bussen. Filevorming is een kwestie van per persoon zien te wennen of andere keuze zien te maken, dus geen probleem.
Graag verwijs ik jullie naar ingezonden stuk van Wolfgang Spier, pag 17 Meningen, AD (Utrecht)! Onbegrijpelijk dat daar nooit serieus iets mee gedaan is! Ik vond het destijds al een héél goed plan en dat doe ik nog steeds.
Waarom moet iedereen altijd het zwarte garen uitvinden?
Denk dat een internationaal treinstation meer kans maakt. Zeker icm een hsl-oost. Utrecht is tenslotte de oostpoort vd Randstad. Korte afstanden niet meer met het vliegtuig is toch het devies?
Dus Lunetten/koningsweg zou dan “Utrecht international” kunnen heten. Ook goed voor het Science Park.
De snelle verbinding naar schiphol is er feitelijk al (zonder stoppen en wat sneller rijden is in 20min mogelijk. Niet veel langer dan vanuit Amsterdam centraal).
“Lunetten-Koningsweg van nationaal belang”.
Daar schoot ik van in de lach.
@karel: 100 jaar geleden schoten sommige mensen ook in de lach over dat vliegveldje in de haarlemmermeer.
Lunetten/koningslaan wordt het nieuwe Utrecht cs, mark my words.
@Janine
Hadden ze maar een andere plaats uitgezocht voor dat vliegveldje, zullen veel mensen in de omgeving daar denken als ze weer eens uit hun slaap worden gebulderd.
Ik snap het even niet. Ze willen 2,1 miljard voor het OV en als ze het niet krijgen kunnen ze geen 73.000 huizen bouwen.
Er wordt in Utrecht al te veel geld over de balk gegooid, en daar zijn ze in Den Haag dus ook eindelijk achter.
Woningbouw heel belangrijk, maar dat nieuwe station kan wel wachten. Veel mensen werken thuis en blijven dat doen. En de fietspaden worden steeds beter.
Dus hoezo een station vergroten??Laat Lunetten maar een beetje met rust in het Buitengebied. Een rustig stukje bij de grote stad.
Gelukkig mogen we op 16 maart 2022 weer naar de stembus voor de Gemeenteraadsverkiezingen. Dan kunnen we met z’n allen een einde maken aan de megalomane plannen van de huidige coalitie onder leiding van Groen Links en kunnen we reeële plannen maken voor o.a. woningbouw in de polders Rijnenburg en Reijerscop. Het nieuwe college kan dan investeren in windmolens op zee ipv in deze polders.
Tja, als het voor Amsterdam, Rotterdam of Den Haag was geweest gaat de geldkraan wel open, Utrecht krijgt immers de kruimels van het grote stedenbeleid.
Het rijk wil wel dat Utrecht veel extra woningen bouwt, dringt aan oo bouwen in Rijnenburg, maar geld voor OV en infra wil het niet geven, heel eigenaardig.
@Joop: is dat echt zo? Waarom zou het rijk daar zo in staan?
@Joop
Laat men Amsterdam, Rotterdam en Den Haag voor mijn part maar volbouwen en lelijk verpesten. Helemaal geen behoefte om nog meer “Utrecht op de kaart te zetten”. Utrecht is een aardige provinciale stad en laat dat maar zo blijven.
Exit KVU, de Kracht Van Utrecht, oftewel de de wensdenktank van GroenLinks. De KVU c.s. heeft Utrecht opgezadeld met droomdenken over het ontvlechten van de A28 en A27, geframed als verbreding van de A27, en droomdenken over een wiel als oplossing van de ster OV infrastructuur van Utrecht. Telkens opnieuw heb ik er hier voor gewaarschuwd dat Utrecht in Den Haag niet serieus wordt genomen. Dat komt ervan als amateurs de strategie mogen uitzetten.
Inderdaad W, Wolfgang Spier heeft doordachte ideeën. Maar hij ziet de belangrijkste essentie voor Utrecht over het hoofd. De belangrijkste economische ontwikkeling het USP, ligt ten oosten van de historische binnenstad. Daardoor is er geen directe, effectieve, verbinding met de OV hub CS mogelijk. Al bij de aanleg van de busbaan dwars door die binnenstad heeft het Utrechtse bedrijfsleven al gepleit voor een ondergrondse verbinding tussen USP en CS. Halsstarrig is dat door de KVU en haar aanhang bestreden.
Het gevolg is niet alleen een houtje-touwtjes oost-west OV verbinding, maar ook nog eens de onmogelijkheid om het sterk toegenomen fietsverkeer zonder overlast door die binnenstad te leiden. De brede bussen leggen beslag op ca. 80% van de beschikbare ruimte. Het wiel lost dat niet op, maar Wolfgang Spier ook niet.
De echte oplossing een metroverbinding tussen OV hun USP en CS kost zeker 20 jaar om te realiseren. Alleen dat bevrijdt de oude binnenstad van het OV keurslijf dat een brede fietsroute belemmert. Het fietsverkeer omleiden via de singels e.d. gaat niet werken. Fietsers laten zich, net als automobilisten, niet dwingen om om te rijden. Tenzij in de hele binnenstad een fietsverbod wordt ingesteld en daar waagt GroenLinks zich niet aan.
Woningen in het groengebied tussen Lunetten en Bunnik gaat niet door. De kansen voor woningbouw in Rijnenburg zijn met het afschieten van het KVU wensdenken, sterk gestegen.
@ Joop
Joop Calimero. Heb je wel eens gedacht aan de mogelijkheid dat de afwijzing te maken heeft met de slechte kwaliteit van de plannen?
De plannen zijn misschien niet optimaal, maar als er zo veel extra woningen bijgebouwd moeten worden zal er toch een forse upgrade van het OV-netwerk nodig zijn.
Hopelijk komen ze dus met een beter plan wat het wel gaat halen.
Een ondergrondse verbinding van USP – CS – LR (via MKZ en Papendorp) zou denk ik ideaal zijn.
Daarnaast is het nieuwe IC station Lunetten-Koningsweg wel een goed idee.
In het huidige plan wordt 1 tramlijn wat verlegd (dus dat zie ik niet als een nieuwe tramlijn) en een andere langs een snelweg aangelegd waar tussen begin en eindpunt nauwelijks nuttige haltes liggen.
Er zijn absoluut meer tramlijnen nodig, maar leg ze a.u.b. op een route waar hij over de gehele lengte nut heeft.
Ook de uithoflijn doortrekken via Zeist naar station Driebergen-Zeist kan Utrecht CS trouwens ontlasten, dat zou ook een goed idee zijn.
@Toine Goossens: 1) het grote pluspunt is al dat je niet laat leiden door wensdenken en ideologie. 2) het andere grote pluspunt is dat je probeert om knelpunten te analyseren. En die liggen vooralsnog niet in Leidsche Rijn of Utrecht Centraal maar in het Oosten van Utrecht. De A27 en in wat mindere mate de A12.
De binnenstadsas is bij pieken druk, maar het komt ook voor dat je 5 minuten geen enkele bus zit. Het probleem is al decennia dat het OV-vervoer naar het oosten van Utrecht niet in één corridor is te vangen. Bij de Berekuil is ‘de grote splitsing’ naar de Uithof/USP, Zeist (dat ook weer niet in één corridor te vangen is) en de Bilt/Bilthoven. To make things worse: tussen de Uithof/USP en Zeist ligt ook een aantrekkelijk groen gebied. In Rotterdam/Amsterdam lost men binnenstedelijke busproblemen op met metrostations als Zuidplein, Kralingsezoom en Capelsebrug of Sloterdijk maar de Berekuil zit in vergelijking met die stations veel te dichtbij. Geen wenselijke situatie, maar wel één die heel moeilijk op te lossen is.
In een stad als Rotterdam vertrouw ik de aanleg van een metrolijn wel, in Utrecht zal de aanleg van een metrolijn uiteindelijk resulteren in een achteruitgang van het algemene voorzieningenniveau, en misschien ook in een achteruitang van de rest van het OV-netwerk. Tekorten (en onvindbare miljoenen) moeten immers ergens vandaan gehaald worden.
De regio Eindhoven krijgt wel veel geld voor haar OV plannen. Opnieuw laten de Eindhovense politici, in samenwerking met hun shareholders, zien hoe een moderne stad te ontwikkelen is.
https://brainporteindhoven.com/nl/nieuws/brainportlijn-innovatieve-verbinding-tussen-alle-brainportcampussen
Eindhoven zet in op een ‘Brainportlijn’. Een op moderne technologie gebaseerde OV oplossing die fasegewijs is aan te leggen. De Brainpportlijn verbindt alle belangrijke knooppunten in de regio. Het grote verschil met Utrecht is dat daarbij alle economisch belangrijke locaties en alle economisch belangrijke verbindingen in een en hetzelfde netwerk bij elkaar zijn gebracht.
Eindhoven ziet stad en regio als een geheel, als een en hetzelfde kloppende hart waarbinnen alle maatschappelijke functies in hun onderling verband zijn beoordeeld en in verbinding met elkaar zijn gebracht. Dat is denken vanuit een visie, dat is helicopter denken, voorbij het bekrompen Utrechtse denken waarbij wonen en fietsen dominant zijn en alles en iedereen zich daar bij neer dient te leggen en zich daaraan dient aan te passen.
Dat conservatieve, behoudende, Utrechtse denken waar slechts de belangen van een beperkt aantal shareholders, vooral vanuit de kringen van GroenLinks, belangrijk zijn, gaat de stad zeer ernstig opbreken.
@Utrechter2,
Ja, soms rijdt er helemaal geen bus. Maar de busbanen vreten wel alle ruimte op en belemmeren zo brede fietsroutes door de binnenstad.
Ik zie kansen voor een ondergrondse verbinding tussen CS en USP, die bij Rijnsweerd boven de grond komt. Het vertrekpunt van de regionale buslijnen naar oost, kunnen dan naar een nieuwe USP OV hub. Regionale lijnen naar noord zouden via Oude Noord, Kardinaal de Jongweg kunnen.
Is het wel nodig om bussen door de oude binnenstad te laten rijden. Is kiezen voor verschraling van buslijnen daar niet juist een mogelijkheid om kleinschaliger OV vervoer zoals de regiotaxi in te zetten? Vervoer in de binnenstad op afroep, komt dan ook nog eens aan de deur.
Soms is de drive bij “pro’s” (op zijn Amerikaans gezegd) om te veranderen om het veranderen. Soms is het beter, en zeker goedkoper, om vrede te hebben met een niet ideale situatie.
1) als je uit Schoonhoven komt is een overstap op Rotterdam Zuid natuurlijk geen punt: de metro rijdt daar om de 3 minuten EN, dat is het punt: is veel en veel sneller dan de bus ooit zou zijn geweest door de binnenstad van Rotterdam. Zo is het ook met de Hoekse Waard en metrostation Spijkenisse of Zuidplein. De overstap creëert daar veel tijdwinst.
2) maar in Utrecht zijn de afstanden korter: met dit concept dwing je heel Zeist (achterliggende plaatsen zijn veel kleiner dan Zeist) om na 5, 10, hooguit 15 minuten over te stappen op de Uithof/USP. Om daarna een metro te nemen die hooguit een fractie sneller zal zijn (vooral omdat die onderweg nog minder haltes heeft dan de bus). Zeker buiten de spits is er grote kans dat na 10 miljard uitgegeven te hebben de reistijden in de ‘voordeeluren’ alleen maar zijn toegenomen met de overstap, plus het ongemak van de overstap zelf.
3) Ook met de omweg over de Kardinaal de Jong weg en een lokaal stadsbusje door de Biltstraat creëer je grote nadelen. Het doel is dan eigenlijk niet het verbeteren van het OV, laat staan het meer concurrerend maken van het OV, maar het verbeteren van de leefbaarheid in bepaalde wijken. Is een legitieme benaderingswijze maar breng het dan niet als een OV-verbetering.
4) Om positief te eindigen: eigenlijk is het concept van de HOV-busbaan voor Utrecht helemaal niet zo slecht geweest. Het heeft zijn nadelen, maar het past bij een netwerk met erg veel vertakkingen en is erg flexibel. De busbaan kon worden ingepast in straten waar van oudsher al zeer veel bussen doorheen gingen dus in die zin is er ook geen sprake geweest van een verslechtering.
Het bleek al dat het Uithoflijntje vele malen te duur werd, dit project zou uiteindelijk wel 6 miljard gaan kosten.