Utrechtse basisschoolleerlingen lopen maanden achterstand op door lockdown Utrechtse basisschoolleerlingen lopen maanden achterstand op door lockdown

Utrechtse basisschoolleerlingen lopen maanden achterstand op door lockdown

Utrechtse basisschoolleerlingen lopen maanden achterstand op door lockdown
Basisschoolleerlingen van Utrechtse scholen met een groter risico op een leerachterstand, hebben die door de schoolsluiting opgelopen. De opgelopen achterstand is gemiddeld twee tot drie maanden, concluderen onderzoekers van de werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht.

Basisschoolleerlingen van Utrechtse scholen met een groter risico op een leerachterstand, hebben die door de schoolsluiting opgelopen. De opgelopen achterstand is gemiddeld twee tot drie maanden, concluderen onderzoekers van de werkplaats Onderwijsonderzoek Utrecht.

Het onderzoek kijkt naar de groepen 5, 6 en 7 op tien basisscholen in Utrecht. De onderzochte scholen hebben een hogere schoolweging, dat wil zeggen dat er gemiddeld meer leerlingen met een risico op leerachterstand op zitten. Dat zou kunnen komen door een migratieachtergrond, het opleidingsniveau of schulden van de ouders. 

Kinderen uit groep 5 hebben volgens het onderzoek gemiddeld een grotere leerachterstand dan kinderen uit groep 6 en 7. Zij zijn dit jaar minder vooruit gegaan in rekenen en begrijpend lezen dan de leerlingen die een jaar eerder in dat leerjaar zaten.

Niet voor alle scholen geldt dat de prestaties van de leerlingen beneden peil zijn. De leerlingen van enkele scholen zijn juist meer vooruit gegaan in prestaties dan verwacht. Dat kan verklaard worden door de achtergrond van de leerlingen op de school, maar de onderzoekers zien ook verschillen in de aanpak tijdens de sluiting van de scholen.

Kansenongelijkheid

Het onderzoek startte al in januari, met als doel om kansenongelijkheid tussen kinderen in het onderwijs in kaart te brengen. In maart sloten alle scholen vanwege de uitbraak van het coronavirus. De onderzoekers besloten om te kijken naar de impact van de schoolsluiting op de leerlingen.

7 Reacties

Reageren
  1. piet

    Ligt niet alleen aan de migratieachtergrond of schulden. Sommige ouders dienen ook gewoon nog te werken en kunnen niet heel de tijd hun kinderen helpen. Ook al werk je thuis en ben je hoog opgeleid dan heb je niet altijd de tijd en mogelijkheden om je kinderen goed en adequaat te begeleiden.

  2. Renate

    Voorstel: iedereen, dus ALLE scholieren, gewoon een jaar over laten doen, en niemand heeft stress noch achterstand. Waarom is dir niet bespreekbaar???

  3. Nina

    Het is heel naar dat door corona alle scholen over moeten op online lessen. De gevolgen van de pandemie raken iedereen.

    Maanden achterstand door een paar weken fysieke schoolsluiting lijkt mij wel wat overdreven. Ik vraag mij dan af hoe ze ooit de 6 weken zomervakantie hebben kunnen overleven. Mss moeten we daar 2 weken vanaf halen deze komende zomer om wat terug te winnen.

  4. bawang putih

    nog voldoende levensjaren voor de boeg om die “achterstand” in te halen

  5. Nina

    @Renate

    Omdat er dan een jaar lang geen nieuwe mensen op de arbeidsmarkt verschijnen, is dit natuurlijk niet wenselijk of zelfs mogelijk.

  6. cas

    Leuke is weer wel dat de resultaten op universiteiten hogescholen omhoog gaan. Dit omdat ze weinig kunnen doen dus maar gaan leren.

  7. Diego

    Wat ik niet snap is dat elke school met daarmee iedere leerkracht haar/zijn eigen wiel aan het uitvinden is. Er zijn voor elk vak schat ik tussen de 5 en 10 verschillende methodes. Per methode geven er dus honderden leerkrachten les met diezelfde methode. Hoe moeilijk kan het zijn om met zoveel mensen tot een goede les met heldere instructies te komen? Desnoods op verschillende niveaus qua taalgebruik.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).