Utrechtse binnenstad heeft op piekmomenten tekort aan 13.500 fietsparkeerplekken Utrechtse binnenstad heeft op piekmomenten tekort aan 13.500 fietsparkeerplekken

Utrechtse binnenstad heeft op piekmomenten tekort aan 13.500 fietsparkeerplekken

Utrechtse binnenstad heeft op piekmomenten tekort aan 13.500 fietsparkeerplekken
In oktober werd de nieuwe fietsenstalling House Modernes aan de Lange Viestraat geopend.
In de Utrechtse binnenstad is er op piekmomenten een tekort aan 13.500 fietsparkeerplekken. Dit tekort is groter dan het totaal aantal stallingsplekken in het centrum. Dat zijn er namelijk zo’n 10.000. Tegelijkertijd zijn de fietsparkeerplekken lang niet altijd vol.

In de Utrechtse binnenstad is er op piekmomenten een tekort aan 13.500 fietsparkeerplekken. Dit tekort is groter dan het totaal aantal stallingsplekken in het centrum. Dat zijn er namelijk zo’n 10.000. Tegelijkertijd zijn de fietsparkeerplekken lang niet altijd vol.

Uit een inwonersenquête uit 2019 blijkt dat 58 procent van de Utrechters de fiets als vervoersmiddel gebruikt bij een bezoek aan de binnenstad. In de centra van bijvoorbeeld Rotterdam (29 procent), Den Haag (36 procent) en Amsterdam (38 procent) ligt dit percentage lager.

Dat veel Utrechters de fiets gebruiken is volgens de gemeente positief omdat het vervoersmiddel weinig ruimte inneemt, wat weer goed is voor de bereikbaarheid van de stad. Tegelijkertijd betekent het ook dat er veel fietsparkeerplekken nodig zijn.

Het aantal stallingsplekken, zowel bewaakt als onbewaakt, is in de binnenstad en het stationsgebied de afgelopen jaren in totaal licht toegenomen naar 10.000 fietsparkeerplekken in het centrum en circa 25.000 in het stationsgebied.

Tekort

In de binnenstad is er echter op piekmomenten, zoals een zaterdagmiddag, een tekort van 13.500 fietsparkeerplekken. Dat blijkt uit metingen van de gemeente. Het gemiddelde tekort is overigens 5.000 plekken. Ondanks dit tekort staan de bewaakte fietsenstallingen niet altijd vol. Tijdens een meting in juni van dit jaar bleek bijvoorbeeld dat de stalling aan de Neude bijna voor de helft leeg was, maar dat het plein voor de stalling vol stond met fietsen.

De gemeente gaat daarom proberen om meer fietsers gebruik te laten maken van de stallingen. Dit wordt naar eigen zeggen gedaan door middel van communicatie en ‘positieve’ maatregelen.

Pop-up

Daarnaast is er een aantal maatregelen verzonnen om de capaciteit te vergroten. Dit wordt onder meer gedaan door parkeerplekken voor auto’s tijdelijk of definitief om te zetten naar een parkeerplek voor fietsen. “Met het omzetten van een autoparkeerplek realiseren we acht tot twaalf fietsparkeerplekken”, aldus de gemeente.

Daarnaast wordt gesproken over een zogenoemde pop-up light stalling zonder bewaking en met een ‘frisse vormgeving’. Ook worden mogelijk stallingen van de Universiteit Utrecht, waar nu nog beperkte openingsuren gelden, gebruikt op de piekmomenten.

Lees hier wat de gemeente nog meer van plan is omtrent het parkeren in de stad.

Gekoppelde berichten

33 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Fout. Op piekmomenten zijn er 13.500 fietsen teveel in de Utrechtse binnenstad, Dat los je op door een ontmoedigingsbeleid te voeren. Niet door te faciliteren voor de piek, dat is een kostbare doodlopende weg waarbij de vraag blijft stijgen omdat er gefaciliteerd wordt terwijl de vraag juist omlaag moet worden gebracht en meer verspreid.
    Zo kun je ook geen wegen aanleggen gebaseerd op de piekbelasting van de enkele dagen per jaar dat het door tegelijk beurzen, koopzondagen en sportevenementen ongelofelijk druk is. Dan accepteer je voor die uitzonderingen de overlast. Je bouwt altijd voor het gemiddelde, niet voor de zeldzame piek.

  2. Loper

    De fiets is de nieuwe auto!
    Fietsers moeten leren dat ze hun heilige koe niet meer direct “voor de deur” kunnen parkeren, net zoals auto’s eens konden, maar in een stalling moeten zetten.
    En extra ruimte voor piekmomenten is natuurlijk precies hetzelfde wat we ooit voor de auto deden.
    Leren we nou niets van het verleden?
    De fiets is een al even grote plaag als de auto. Een Neude vol fietsen ziet er even lelijk uit als een Neude vol auto’s, door de lukraakheid zelfs nog lelijker. En de voetganger struikelt zich wel een weg door het schroot.
    Stimuleer het winkelen en uitgaan in de eigen wijk, stimuleer OV en lopen. Weg met de fiets!

  3. erwin

    “Dit wordt naar eigen zeggen gedaan door middel van communicatie en ‘positieve’ maatregelen.”
    Beter is het om een fietsparkeerverbod in te voeren op bijv De Neude. Dat werkt wellicht beter dan communicatie en positieve maatregelen

  4. WvR

    Maar da’s gek.
    Iedere keer als ik langs een electronisch bordje loop met de beschikbare capaciteit voor fietsenstalling staat bovenaan altijd het station, met 11.000-en-nog-wat vrije stallingen, en ik kan me niet heugen het bordje ooit onder de 10.000 te hebben zien staan.

    Misschien moeten fietsers leren dat ze niet overal voor de deur kunnen parkeren?
    Plek zat blijkbaar, als je niet te beroerd bent 500 meter te lopen.

  5. Don

    Fout2 er niet een tekort aan 13.500 fietsparkeerplekken maar een overschot aan verdichting met lelijke betonnen flats met piepkleine hokjes en geen voorzieningen. Een tram die de helft van de tijd stilstaat en gedwongen om met de fiets de stad in te gaan. Plekken waar je vroeger je fiets gewoon even op staat kon zetten zijn ingenomen door tijdelijke terassen die nooit meer weggaan. Maar dat tekort zal tijdelijk zijn kwestie van tijd dat fietsers ook zeggen toerledokie met je binnenstad eerst zoeken en dan je fiets ergens in een kelder bovenin een rek tillen en daarna hopen dat je hem terug kan vinden.

  6. P-trus

    @JdV:

    Fout! Met die extra fietsparkeerplekken ten koste van autoparkeerplaatsen zorgen we dat het aantal auto’s in de stad minder wordt. Dat we daar meer fietsen voor terug krijgen is juist het (goede) beleid van deze gemeente. Utrecht is dé (gezonde) fietsstad van NL. We hebben zo te maken met een win – win situatie.

    Helaas worden er landelijk, en misschien ook hier in Utrecht (A27), veel wegen aangelegd voor de auto-piekbelasting (spits). Alleen korte termijnpolitiek praat ons aan dat ze nodig zijn. Gespreide werktijden en – schooltijden (moeilijk roosters maken? Welnee gewoon doen!) zouden die compleet overbodig maken (wie, welke partij, maakt daar eens serieus werk van?).

  7. Bertje 030

    En dan nog 100.000 inwoners erbij, en maar blijven volhouden dat de stad moet groeien; teveel mensen, teveel auto`s, teveel fietsen, te weing recreatieruimte en te weinig woonruimte, Kortom; het een sluit het ander niet uit.

  8. Koel Hoofd

    Fietsers moeten heel snel met harde hand worden opgevoed want het loopt hier al jaren gierend uit de hand.
    Dat het gemeentebestuur dat wangedrag faciliteert en nog toejuicht ook en er alleen maar meer belastinggeld tegenaankwakt om het nog erger te maken, is heel typerend voor de lokale autohatende autistische plucheklevers.
    Wegens gebrek aan intelligentie niet voor rede vatbaar….

  9. Utrechter

    Utrecht fietsstad waar fietsen verboden is heel bijzonder. Wanneer zijn die verkiezingen ook weer.

  10. Marc

    @Loper: Eens!

    Voor de deur aan het Moreelsepark worden massa’s fietsen neergekwakt, terwijl er zowel OP de hoek, als net OM de hoek een enorme fietsenstalling gebouwd is.
    “Ja, maar ik moet hier zijn!” Is de reactie als je die al krijgt op de vraag waarom men daar de fiets kwakt.
    Voor voetgangers is het onbegaanbaar en gevaarlijk vanaf de Mariaplaats naar het station te lopen. Sporadisch wordt er geruimd, maar dat is meer uitdunnen. De volgende dag staat het er weer vol.

  11. Realist

    En een structureel tekort aan parkeerplaatsen.

  12. Jolanda030

    Geweldig en het gemeentebestuur wil er 100.000 inwoners bij. En maar bouwen, bouwen, bouwen en nu al slibt het dicht. Gelukkig zijn er verkiezingen in maart 2022.

  13. Len

    Heerlijk soms om even de gebruikelijke reacties te lezen. Het is haast een symfonie, die klinkt alsof er een goeie drol wordt doorgetrokken.

  14. UtrechtvoorUtrecht

    @JdV Volgens mij kunnen er dan ook wat parkeergarages rond HC plat. Wat een onzin dat je alles voor gemiddelde belasting doet. Levert mooie stroomnetten en wegeninfra op. Bovendien kun je dan met een veel kleinere achterbak rondrijden want daar moet alleen het gemiddelde in kunnen. En dan kun je ook met maar 1 kamer toe want je bent gemiddeld maar in 1 kamer tegelijk. Behalve als je vaak naar buiten gaat, dan moet je een deel van je kamer wegdoen.

  15. Rivierenwijk

    De Neude gebruikt men nu uit gemak in zijn geheel als pop-up terwijl er aan hetzelfde plein een hele stalling volstrekt ongebruikt is.

    Lekker veel marketingtermen in een paar zinnen. Dat zal de fietsende mens leren. Wat zijn positieve maatregelen of een frisse vormgeving?

  16. Hertz

    @Don…ik ben dus niet de enige die het opvalt dat veel terrassen stilzwijgend een permanente status lijken te krijgen !!

  17. Peter van Zoest

    ‘Piekmomenten’? Lachertje. In de binnenstad pleurt iedereen overal vrolijk fietsen neer. Stallingen of niet. Oplossing: parkeerverboden en handhaven. Maar dat laatste is een vies woord in Utrecht.

  18. Mark

    Wat een onzinbericht. Op piekmomenten zijn dus alleen die paar fietsenstallingen vol. 20 jaar geleden hadden we niet eens fietsenstallingen en toen konden we allemaal prima onze fiets kwijt. Sterker nog, je werd niet eens min of meer gedwongen je fiets in zo’n onhandige fietsenstalling te zetten. Ik weiger dan ook om als ik naar de stad ga mijn fiets te laten registreren, in de file te staan bij de ontrole en allerlei andere moeite te moeten doen. Er is meer dan genoeg plek om je fiets neer te zetten in de binnenstad.
    Utrecht wordt steeds fietsonvriendelijker de laatste jaren onder GroenLinks bewind. Het wordt weer tijd voor VVD bewind. Die snappen tenminste dat ondernemingen in de binnenstad met de fiets bereikbaar moeten blijven.

  19. Pee

    Laten we niet vergeten dat die huurfietsen en scooters ook nog geparkeerd moeten worden .

  20. FD

    Kenteken, houderschapsbelasting en parkeerkosten voor elke fiets en het probleem is opgelost.

  21. Wim

    Goede les voor mevrouw GroenLinks. Benodigde capaciteit van de fietsenstallingen baseert ze op de piekvraag. Laten we haar uitleggen dat dit mutatis mutandis ook geldt voor het wegennetwerk. Verbreden die A27 dus!

  22. Rob H.

    Heerlijk. Mark (24/11/2021 – 8:55) gebruikt dezelfde argumenten die automobilisten 20 jaar geleden gebruikten (en soms nu nog).

    l’histoire se répète

  23. Patty

    @Mark

    “Tijd voor VVD bewind.” Die waaien ook links mee en lullen rechts. Alles wat D66 (en GL) goedkeurt stemmen zij ook zo’n beetje voor. Heb je ooit wel eens naar de uitslagen van de moties in de gemeenteraad gekeken? Dat is een treurige bedoening. Al die partijen staan mijlenver van de bevolking af qua denkwijze.

  24. Gbrie

    Ga lopen! Vanaf Overvecht Shoppingcenter sta je in een half uur op de Neude. Veel gezonder dan fietsen en geen overlast.

  25. Fred

    Een beetje “de kip en het ei” verhaal.
    Wordt de fiets in Utrecht nou zoveel meer gebruikt t.o.v. de andere 3 grote steden omdat het OV hier ondermaats is ? of is het OV ondermaats omdat hier zo veel gefietst wordt ?
    Ik denk zelf het eerste.
    Naar mijn werk gebruik ik de fiets die ik stal bij CS.
    Maar als ik naar de binnenstad ga neem ik liever het OV, een stuk handiger als je terug gaat met volle boodschappentassen.

  26. Erik

    @fred

    De andere steden zijn 3x zo groot. In utreg ben je fietsend overal binnen een kwartier. In Amsterdam ben je in 1 kwartier de wijk nog niet uit. Logisch dat een tram, metro of Uber dan prettiger is zonder je zelf een ongeluk te zweten.

    Utreg wil ook een metro hoorde ik. Van cafe Belgie naar de Voortuin. Doen hoor!

  27. Binnenstadbewoner

    Probleem zit hem vooral bij de enorme aantallen weesfietsen waardoor fietsenrekken en andere plekken verstopt raken met fietsen die vrijwel nooit gebruikt worden.

    De gemeente zou permanent moeten stickeren en fietsen daarna veel sneller moeten weghalen. Er zijn veel te weinig stickeracties. Nadat de termijn van een stickeractie is verstreken kan het nog weken duren voordat men daadwerkelijk begint met het weghalen van de fietsen.

    In mijn buurtje is er hooguit 1 stickeractie per jaar en dan vaak alleen op verzoek van bewoners.

  28. Sander

    Utrechtse binnenstad heeft op piekmomenten tekort aan 13.500 fietsparkeerplekken

    Een tekort van… of een gebrek aan…

  29. Sander

    Klopt wel gewoon. Negeer maar. 🙂

  30. Nina

    1. Verplichte registratie van fietsen (kenteken).
    2. Een parkeervergunning voor fietsen.
    3. Boete voor foutparkeren.
    4. Een max. aantal fietsen per persoon.

  31. Ton

    @ Patty 24/11/2021 – 11:59
    ‘Al die partijen staan mijlenver van de bevolking af qua denkwijze.’
    ‘De bevolking’ ? Spreek voor jezelf. Ook jouw bubbel is niet ‘de bevolking’.
    Let maar op als de bevolking weer mag kiezen.

  32. Marie

    @Binnenstadbewoner Weesfietsen sneller verwijderen zal het iets probleem niet echt oplossen, maar ik herken het geschetste beeld wel. Bij mij op hoek Herenstraat staat het fietsenrek al een jaar vol met vnl. weesfietsen en daarnaast ligt er zelfs een stapel tegen een boom. Reactie Gemeente: bij de volgende weesfietsenactie, eind voorjaar 2022, zullen ze meegenomen worden…. En nog zoiets: op de Maliesingel is een (openbaar!) fietsenrek compleet bezet door huurscooters-/fietsen van Tier. Idem Wittevrouwensingel.

  33. Frits Flitz

    Elke fiets geparkeerd is 1 auto minder, en dus winst. Je kunt immers niet onder de logica uit dat 1 auto al snel de ruimte inneemt van 8-10 fietsen. Dus dat de auto niet houdbaar is zijn we al snel uit. En de oude tijden van dat de auto koning was waren behoorlijk lelijk. Ik ken die tijd nog wel.

    Je hebt qua fietsgebruikers wel verschillende niveau’s. Sommige zullen hem in een depot neerzetten en dat is prachtig. Maar sommige gebruikers zoals ik zoeken altijd het meest makkelijkste parkeernietje in de buurt op. Waar het wel mag. Ik parkeer nog steeds mijn fiets op de Croeselaan ipv de fietsenstalling op het Centraal Station omdat het simpelweg sneller is. Altijd wel 1 plekje.

    Ik erger mij er in ieder geval weinig aan, ik zou zeggen zorg voor meer fietslocaties op strategische locaties. Hoeft niet allemaal binnenstad te zijn. Twijnstraat bijv.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).