Utrechtse binnenstad wordt één groot wandelgebied - De Utrechtse Internet Courant Utrechtse binnenstad wordt één groot wandelgebied - De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse binnenstad wordt één groot wandelgebied

Utrechtse binnenstad wordt één groot wandelgebied
Het winkelwandelgebied in de Utrechtse binnenstad gaat de komende jaren flink uitgebreid worden. Dat blijkt uit een convenant dat de gemeente in samenwerking met Centrum Management Utrecht heeft afgesloten.

Het winkelwandelgebied in de Utrechtse binnenstad gaat de komende jaren flink uitgebreid worden. Dat blijkt uit een convenant dat de gemeente in samenwerking met Centrum Management Utrecht heeft afgesloten.

Uit het convenant blijkt onder meer dat er verwacht wordt dat het bezoekersaantal van de binnenstad in 2025 met 15 miljoen per jaar is toegenomen ten opzichte van het afgelopen jaar. Over tien jaar bezoeken jaarlijks 40 miljoen mensen de stad.

Om ervoor te zorgen dat de stad tegen die tijd niet één grote chaos is, wordt ervoor gekozen om het winkelwandelgebied flink uit te gaan breiden. Het streven is om de Oudegracht-oostzijde tussen Potterstraat en Stadhuisbrug, Vismarkt, Donkere en Lichte Gaard, Wed en het vervolg van Oudegracht-oostzijde tot de Hamburgerstraat in fases toe te voegen aan het winkelwandelgebied. In deze gebieden mag dan alleen gewandeld worden en dus niet gefietst. Zoals dat nu al reeds het geval is op bijvoorbeeld de Oudegracht.

Ook gaat er gekeken worden naar herinrichtingsmogelijkheden voor de Oudegracht-westzijde tussen de Lange Viestraat en Stadhuisbrug, Choorstraat, Lijnmarkt, Neude, Potterstraat en de Voorstraat. Ook de verbindingen tussen deze straten gaan geëvalueerd worden en indien nodig verbeterd worden.

Fietsgebruik

Met de groei van de stad en het stimuleren van het fietsgebruik in de (binnen)stad ontstaat er voor de gemeente een grote opgave om deze groei op een verantwoorde wijze te faciliteren. Het parkeergedrag van veel fietsers in de stad leidt op drukke plekken als TivoliVredenburg en de Korte Minrebroederstraat momenteel tot situaties die gevaarlijk zijn en bij andere gebruikers van deze gebieden veel ergernis oproepen.

Het vergroten van de (inpandige) stallingscapaciteit op of rond deze plekken heeft prioriteit bij de gemeente. Gemeente, CMU en direct betrokken stakeholders onderzoeken gezamenlijk mogelijkheden om de capaciteit te vergroten. “Het moet vanzelfsprekend worden om je fiets in de stalling, in een rek of in een vak te zetten,” aldus het convenant.

37 Reacties

Reageren
  1. Pim

    En ondertussen wordt even vergeten dat er een aantal gebouwen van zowel de universiteit als de hogeschool in de binnenstad zijn gevestigd. De gehele faculteit REBO van de UU bijvoorbeeld. Handig vanuit CS op de fiets?

    En de meeste studenten worden via het te herinrichten gebied geleid op de fiets, omdat andere doorfietsroutes naar de Uithof overbelast raken. Nu moeten ze daar dus de boel maar weer gaan verstoppen?

    Een paar fietspaden realiseren i.p.v. alles zo’n (gevaarlijke) ‘shared space’ maken lijkt me een prettigere optie.

  2. R

    Mag je op de Oude Gracht niet fietsen? Is me nog nooit opgevallen (sarcastisch bedoeld). Blijft deze langste fietsenstalling van Europa wel gewoon open? Zo ja, dan blijven de fietsen komen. Zo nee, dan evengoed. Toeristen komen wellicht graag per auto en te voet, maar Utrechtenaren fietsen nu eenmaal heel veel. Een stalverbod langs de Oude Gracht lijkt mij daarom niet te handhaven.

  3. Ischa

    Slecht plan! De binnenstad van Utrecht wordt hiermee één groot toeristengebied en niet meer eenvoudig toegankelijk voor gewone Utrechters die even een paar boodschappen willen doen zonder daar een hele middag voor kwijt te zijn omdat ze hun fiets in een stalling moeten zetten en het hele centrum door moeten lopen.

    Betere doorgaande fietsroutes maken zodat niet iedereen meer over de gracht hoeft te fietsen is prima, maar alles fietsvrij maken schiet zijn doel enorm voorbij.

    Utrecht is ook van zijn bewoners, niet alleen van de toeristen en dagjesmensen.

  4. Marcel

    Hoe kun je enerzijds fietsgebruik stimuleren en anderzijds fietsers gaan tegenhouden uit de binnenstad?

  5. duskey

    Nu al worden de enige schaarse parkeerplekken die er voor de bewoners zijn die zo nu en dan een auto nodig hebben, regelmatig volgezet met fietsen en bakfietsen. En als je vriendelijk vraagt deze ergens anders te plaatsen krijg je of een dikke vinger of een scheldkannonade over je heen. Met dank aan onze ‘sociale’ fietsers wordt wonen in het centrum steeds meer een straf dan een voorrecht.

  6. Ramon

    @R utrechtenaren….????? Serieus.. het is toch echt Utrechters!

  7. Herman

    Dit soort artikelen schreeuwt om een kaartje waarin het bedoelde gebied wordt getoond!

  8. Katja

    Prima plan. Met de fiets om wandelgebied heen kan gemakkelijk en het maakt de binnenstad veel aantrekkelijker om rond te lopen zonder van je sokken gereden te worden.

  9. JJ

    Goed plan. Het stukje oude Gracht waar het over gaat is al nauwelijks fietsbaar. Graag wel een goed alternatief via Korte Nieuwstraat, Domplein en Korte Janstraat met een goed fietspad. Ik denk dat dan iedereen er op vooruit gaat.
    Hopelijk worden lange Viestraat, Potterstraat en Lange Janstraat snel auto- en busvrij met een mooie fietslaan in het midden en ruime voetpaden aan de zijkanten. (..en een tramtunnel eronder..)

  10. M. van der Leden

    Dan wordt het bevoorraden van onze winkel een nog grotere uitdaging.

    Ook fijn dat wij door CMU en de gemeente op de hoogte gesteld zijn als leden/betrokkenen voor dat dit besloten is.

    Zal wel net zo gegaan zijn als de stemming voor de koopzondagen..

  11. Frank nieuwenhuijs

    Onder wethouder steenhoven wilden we nog een fietsstad worden wat redelijk mislukt is door verkeerd aangelegde fietspaden ect.
    Ik hoop dat de gemeente het idee beter uit gaat voeren binnen de geraamde kosten (die de burgers grotendeels moeten ophoesten door verhogen van allerlei tariefstijgingen).

  12. cico

    haha de detailhandel ligt op zijn gat en Utrecht gaat alvast de binnenstad uitbreiden voor de dagjesmensen. Goed plan.

  13. Judith schuyf

    Wat een ongelofelijk slecht plan! Ik ben – net als veel andere mensen – slecht ter been en heb die fiets echt nodig als ik iets uit de binnenstad nodig heb. Die fietsenstallingen kan ik niet gebruiken omdat ik de hellingbaan niet kan lopen op orthopedische schoenen. Ik begrijp niet goed waarom de gemeente de eigen inwoners het dagelijks leven onmogelijk maakt, alleen voor die stomme toeristen!

  14. Peter

    Logisch en prima. Natuurlijk staat zo’n piepklein fietsverbod het stimuleren van het fietsgebruik in het algemeen niet in de weg. Het gaat maar om een paar straten, die door de drukte aan voetgangers toch al niet zo fietsvriendelijk zijn. In feite is dit natuurlijk al overwegend wandelgebied. Je zou kunnen zeggen dat de beleidsmakers achteraf het beleid aanpassen op de praktijk.

    Uiteraard is het een utopie dat er deze plekken daarmee geheel fietsvrij zouden worden. En dat is ook helemaal niet erg.

  15. Jacobson

    Ik hoop dat de alternatieve route beter begaanbaar wordt met de fiets. Ik wil best via de Lange Nieuwstraat richting Janskerkhof fietsen, maar nu rammel ik uit elkaar op die route. Met de kinderhoofdjes op het Domplein als dieptepunt. En nee, dat hoeft niet perse rood asfalt te zijn, maar er moet toch een redelijk alternatief zijn voor de huidige bestrating. Overigens ligt binnen singels alleen asfalt op auto-routes, dus niet gelijk gaan mekkeren dan het historisch aanzien van de binnenstad dan opgeofferd wordt aan fietsers…

  16. Erwin

    @m. van der leden: hopelijk worden de ondernemers in het centrum wat innovatiever. Ze hoeven natuurlijk niet elk product fysiek voorradig te hebben in het centrum bijvoorbeeld. Mooie mix worden van off line en on line winkelen, thuis bezorgen van de gekochte artikelen, noem maar op. Laten we in mogelijkheden denken.

  17. Frits

    Binnenstad nog meer auto fietsvrij,,wijs besluit
    Binnenstad is in de middeleeuwen gebouwd

    Hoe eerder auto en fietsvrij hoe beter
    Er is prima ov

  18. Jolanda

    Belachelijk plan voor bewoners die slecht ter been zijn. Ook ik heb m’n fiets nodig om bij winkels of bv de bibliotheek te komen. Ik kan niet zulke lange stukken lopen dus m’n fiets ergens in een fietsenstalling zetten, ik kom niet eens de trap op en af en dan stukken lopen voor m’n inkopen, het lukt niet meer. En dit achterlijke plan allemaal voor die idiote toeristen, daar moet ik als inwoner dan voor wijken! Ik heb dit aangekaart bij de gemeente toen er inspraak was over dit fietsplan, nooit iets gehoord, geeneens bevestiging! Idiote plannetjesmakers en dat moet dan fietsstad van het jaar worden. Allemaal egotripperij van die GL’ers.

  19. Peter Utrecht

    Voor alle zeurpieten en roeptoeters hier: gewoon rechtsaf de Hamburgerstraat in (50 meter), linksaf de Lange Nieuwstraat en via Stadhuisplein de stad in. Is op een zaterdag al noodzaak en scheelt zo’n 1 minuut omfietsen. Nu al is op zaterdag fietsen en wandelen in het genoemde deel onmogelijk en leidt tot veel ergernis en gevaar. Snap niet dat zelfs mensen die slecht ter been zijn hierover zeuren, juist voor heb is het veel veiliger om een fietsroute te gebruiken ipv een gebied waar alles door elkaar gaat.
    Het lijkt hier op DUIC wel een beetje het rioolputje voor alle mensen die altijd iets te zeuren moeten hebben.

  20. Ronald

    Je zou toch ook alleen tijdens de drukkere winkeltijden een wandelgebied instellen en ‘s avonds het uitgaanspubliek wel gewoon laten fietsen? Wordt anders ook zo’n dode boel als de het winkelpubliek naar huis is.

  21. Jolanda

    En bedankt Peter voor je inlevend vermogen, fijn dat er zulke meelevende Utrechters zijn die mensen met een beperking zeurders vinden!

  22. M. Van der leden

    @Erwin. Het idee van een winkel is dat je er spullen kan kopen, afrekenen en gelijk meenemen. Als de klant de spullen thuis bezorgd wil hebben kan dat gewoon via de webshop.
    De stad lijkt me een saaie bedoeling te worden als iedere winkel een showroom is geworden.

    En vergeet niet dat de kleine zelfstandige ondernemers zijn die de stad een onderscheidend vermogen geven. Niet de V&D’s van deze wereld die je in iedere stad kan/kon vinden.

  23. Mijke

    Wat een stom plan. Er wonen heel veel mensen in de binnenstad. Moeten die voortaan eerst 10 minuten gaan wandelen met de fiets aan de hand alvorens de mogen opstappen?! Zometeen wordt de stad ook autovrij, welkom in de Efteling!

  24. Joris

    @Peter Utrecht Kun je je route even nakijken? Je bedoelt waarschijnlijk linksaf de Korte Nieuwstraat in. Van het Stadhuisplein heb ik nog niet gehoord.

    Het is inderdaad zo dat zowel fietsen als wandelen over de Lichte Gaard, Donkere Gaard en Vismarkt een hachelijke onderneming is. Goed als daar een alternatief voor komt.

  25. Will

    Ik sta 100% achter dit plan. Zelf fietste ik op de Oudegracht zaterdag, om uiteindelijk af te stappen omdat ik vond het te gevaarlijk voor de oudere wandelaars en mensen met kinderen. Sommige fietsers achter mij waren niet blij mee omdat ze haast hadden, jammer denk ik dan. Utrecht moet ook plezierig zijn voor bejaarden, mensen met kinderen en toeristen. Niet alleen voor studenten en singles. Ik fiets graag even om, hooguit een extra 3 minuten, om daarna relaxed te kunnen wandelen in het centrum.

  26. Katja

    Laat gelijk de Amsterdamsestraatweg er op aansluiten als wandelgebied. Is nu de meest vervuilde straat van Utrecht. Maak het de Ramblas van Utrecht !

  27. Pjotr

    En dan overal terrassen toestaan zodat toegankelijkheid weer teniet wordt gedaan?

  28. Aniwe

    Geen verkeerd plan. Uiteraard zijn er voor- en tegenstanders, maar wat mij altijd verbaasd is het gemak waarmee mensen hun fiets in de binnenstad neerzetten. Vastgeketend en dwars op de stoep…drie dubbeldik aan elkaar. Terwijl er een (GRATIS) fietsenstalling aan de overkant is! Geen hellingbaan te lopen alleen even naar de overkant, de stalling in KLAAR!
    Gemeente moet hier eerst eens paal en perk aan stellen. Gevaarlijk en onnodig op de openbare weg geparkeerde fietsen weghalen.

  29. utrechtse vogel

    Niet alle mensen met een beperking zijn zeurpieten, maar er zijn er altijd een paar die het verpesten voor de rest.

  30. j. de vries

    Tja. Geen auto’s meer in de stad was het begin. Nu ook geen fietsers meer. Volgende stap is geen winkels meer. En daarna geen bewoners meer. En voor je het weet woon je in Detroit. Laat de groen-slinkse gemeente met hulp van D66 de stad maar kapotmaken. Ondernemers weg, bewoners naar Leidse Rijn, en Utrecht-Centrum weer terug naar de middeleeuwen, uitsluitend toegankelijk per voet of paard en wagen.

  31. joop gerritse

    Paard en wagen? Luisterrijk idee. Laten we de paardentram weer invoeren!

  32. Peter

    @katja

    Ja! Want op de Ramblas lopen net als op de straatweg ook alleen maar allochtonen, daar kunnen de toeristen ook wel bij. Serieus, de Ramblas is het ranzigste van het ranzige toerisme in Europa, bijna Khao San Road waardig in zijn banaliteit.

  33. cico

    Ik wil een fontein uit de Domtoren en een Efteling treintje door de stad die alleen stopt voor homostoplichten

  34. Ronald

    Overzichtskaartje:
    https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zQpdfWzq4LHs.kU1udU7fhKlc&usp=sharing

  35. Nils

    @Mijke. Als bewoner van de Vismarkt die het artikel goed gelezen heeft denk ik niet dat ik 10 minuten naar mijn fiets moet lopen. De straten die genoemd worden zijn allemaal op één route, de parallel routes blijven open. Daarom is er altijd binnen een paar minuten lopen nog een mogelijkheid om de fiets te pakken. Daarnaast ben ik een groot voorstander van het plan omdat ik dagelijks kan zien hoe vaak het mis gaat met fietsers die in volle vaart door een winkelende massa proberen te navigeren. Bovendien vind ik het als bewoner ook niet prettig dat ik, als ik even niet op let bij het naar buiten stappen, bijna omver gereden wordt.
    Natuurlijk kan het vervelend zijn voor iemand die slecht te been is, of tref je andere individuen onaangenaam. Maar juist door deze maatregelen wordt de binnenstad prettiger om te wonen en te vertoeven voor de massa. De chaos wordt minder en het centrum wordt daardoor een plek waar iedereen tot rust kan komen. Ik zie niet waarom dit plan er voor gaat zorgen dat iedereen de binnenstad gaat vermijden zoals sommige in vorige reacties beweren. Ik denk dat het de binnenstad, inclusief commercie en bewoners goed gaat doen.

  36. Fab

    Nog even en je hoeft met n handicap helemaal de stad niet meer in. Ben je oud of loop je slecht: jammer dan. Met je kindjes voor en achter op de fiets? Jammer maar nee. Oh ze kunnen nog niet zo ver lopen? Dan heeft u pech. De binnenstad is toenemend alleen voor mensen die normaal hun beide benen kunnen gebruiken. Voor anderen wordt ze toenemend onbereikbaar gemaakt. Straks moet je nog een vergunning hebben om in het centrum te mogen vertoeven. Oh ja, toeristen. Tuurlijk, vooral die moeten we binnenhalen. Van studentenstad naar toeristenstad. Een bewonersstad vraagt toch echt een andere input.

  37. Roos

    Een oplossing wordt ook in het artikel in de papieren DUIC niet genoemd:

    Maak duidelijk waar je wel mag fietsen en waar niet.

    Zo zou je al veel ergernis kunnen voorkomen. Het is namelijk logisch dat mensen midden op straat lopen, ook als het niet druk is en je er gewoon mag zoals op de Vismarkt en de Zadelstraat: deze straten zien er net zo uit als de straten waar fietsen verboden is.

    https://www.facebook.com/houdUtrechtDoorfietsbaar/

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).