Utrechtse boa’s mogen vanaf maandag fietsers bekeuren die zich niet aan de regels houden Utrechtse boa’s mogen vanaf maandag fietsers bekeuren die zich niet aan de regels houden

Utrechtse boa’s mogen vanaf maandag fietsers bekeuren die zich niet aan de regels houden

Utrechtse boa’s mogen vanaf maandag fietsers bekeuren die zich niet aan de regels houden
Boa’s van de gemeente Utrecht gaan vanaf maandag 8 februari controleren of fietsers zich aan de regels houden. In eerste instantie zal dit op een publieksvriendelijke manier gebeuren, maar daarna zullen er ook boetes worden uitgeschreven.

Boa’s van de gemeente Utrecht gaan vanaf maandag 8 februari controleren of fietsers zich aan de regels houden. In eerste instantie zal dit op een publieksvriendelijke manier gebeuren, maar daarna zullen er ook boetes worden uitgeschreven.

Onlangs is een motie in de Tweede Kamer aangenomen waarmee gekeken wordt of boa’s meer bevoegdheden kunnen krijgen. Daarom wordt nu het komende half jaar in Utrecht een pilot gestart waarin handhavers gaan controleren op fietsers die zich niet aan de regels houden. Er wordt met name gecontroleerd op fietsers die door rood rijden, een telefoon vasthouden of zonder licht fietsen.

De politie heeft inmiddels zo’n 130 handhavers bijgeschoold. “Hierbij is ingegaan op de praktijkkennis en het op veilige wijze uitvoeren van de verkeerscontroles voor zowel de boa, de betrokkene als omstanders”, aldus de gemeente Utrecht. Tijdens de proefperiode zal er altijd een agent bij zijn om assistentie te verlenen.

Kruispunten

Boa’s gaan in de hele stad controleren, maar met speciale aandacht voor drukke kruispunten waar veel fietsers komen. In het begin zullen er nog geen boetes geschreven. Als een fietser bijvoorbeeld zonder licht wordt staande gehouden krijgt deze een lampje mee. “Na deze introductieperiode zal er worden overgegaan tot het uitschrijven van boetes.”

Het idee is dat uiteindelijk de verkeersveiligheid verbeterd. Tijdens de start van de campagne wordt er via onder meer sociale media en posters in de stad aandacht gevraagd voor het onderwerp.

32 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Wat een mooie foto!

  2. Piet

    Misschien moeten ze de Boa’s dan opleiden om snelheidsovertredingen van automobilisten te bekeuren. Vaak vele malen gevaarlijker dan iemand die zich niet aan alle fietsregels houdt. Maar dat zal wel te moeilijk worden voor een BOA.

  3. Scherpschutter

    De ‘rechtsstaat’ (een contradictio in terminis) brokkelt in tempo af…Het is niet om de veiligheid te verbeteren, maar om burgers te plunderen uiteraard door goedkoop personeel dat totaal niet gekwalificeerd is om dit te doen.

    Nu begrijp ik de bodycams wel. Die zijn er niet om BOA’s te beschermen, maar om burgers te beschermen tegen ongekwalificeerd staatspersoneel…

  4. Lombokker

    Nou, die gaan het druk krijgen. Honderddertig handhavers lijkt me ook wat weinig om dit probleem op te gaan lossen. Al ben ik wel blij dat er eindelijk eens wat aan gedaan gaat worden.

  5. JdV

    Geef fietsen een kenteken, dan kunnen de scanauto’s worden ingezet. Super efficient.

  6. Paul W

    Die gaan zichzelf wel terugverdienen.

  7. Ooginaller

    Nou, dat lijkt me een heel effectieve manier om de gaten in de gemeentebegroting tip te vullen.

  8. Koel Hoofd

    Hoezo moeten die zielepoten op 2 wielen met supersize ego eerst lief worden aangesproken? Gelijk keihard lik op stuk beleid want anders leren ze het nooit.
    Dat ego belemmert het leerproces namelijk.

  9. Rottebert Peermans

    Ik stel voor dat alle fietsers in Utrecht alvast bij voorbaat een boete krijgen en dat ze die dan kunnen wegwerken door goed gedrag. Ze denken dat ze alles mogen omdat ze zo “milieubewust” zijn.

  10. Realist

    Waarom zouden we dit willen? Verkeerslichten zijn zeer inefficient en er ontstaan lange files met fietsers wanneer alle fietser zich aan de verkeerslichten gaan houden (zie eerdere roodlichtcontroles). Ik snap dat de overheid het fijn vindt dat ze burgers kunnen sturen door middel van een gekleurd lampje, maar mensen zijn heel goed zelf in staat om beslissingen te nemen. De handhaving uit laten voeren door mensen die in de “vrije markt” al geen werk kunnen vinden is helemaal onverstandig. Laten we ons focussen op het oplossen van de echte problemen: tenminste €200.000.000.000,00 schade aan onze economie door covid maatregelen waarvan we niet weten hoeveel gezonde levensjaren er mee redden (wellicht kosten de maatregelen zelfs meer gezonde levensjaren, denk alleen al aan alle ongediagnosticeerde kankergevallen van afgelopen jaar. Dat zijn er duizenden!

  11. cas

    @ Piet, het gaat ook om de ergernis. Als je in de stad met de auto rijdt wordt je hele maal gek van alle fietsers die zonder licht nog even door rood fietsen, geen richting aangeven en totaal niet opletten doordat ze met hun mobiel bezig zijn.

  12. Joris

    Geef ze dan ook met een snelheidsradar mee. Voor die andere weggebruikers.

  13. MJPD

    @Rottebert Peermans
    Wat u voorstelt gebeurt reeds in Communistisch China…

  14. Stuurvrouwtje aan wal

    @Herman

    Dat was ook mijn eerste reactie.
    Tot ik beter keek. Hij is (volgens mij) enorm bewerkt.

    Kijk maar eens naar het meisje links onderin. Het haar, haar arm.
    De foto is onrealistisch ‘vlekkeloos’.

    Dat maakt hem in mijn ogen ineens veel minder mooi 🙂

  15. Piet

    @Cas het is juist de bedoeling dat je niet met de auto de stad in gaat. En juist alle fiets straten zijn aangelegd waar jij als automobilist te gast bent en je dus moet aanpassen.

  16. Justin

    Gaat het lekker “Koel Hoofd”? Je komt een beetje verhit over.

  17. Rob H.

    @JdV: scanauto’s mogen niet op het fietspad komen.

  18. W

    Prima!
    Jammer dat dit nodig is!

  19. Ewin

    @Herman: dit is een fake foto. Waar is de fiets van die dame links onder, die wel heel erg dicht op haar voorgangster staat?
    Het oude C&A gebouw staat er ook nog op, met een raar grijs ding rechts boven op de foto. Geen idee wat dat is.

  20. isabelle

    OMG, die BOA’s gaan straks helemaal los! Eindelijk bevoegdheden, dat zal ons leren!

  21. cas

    @piet, ga nu niet dingen verdraaien… je bent verblind door je eigen denken. Nutteloze reacties en inbreng doe je maar thuis.

  22. Karel

    @MJPD
    Wel eens tientallen fietsers tegelijk schuin een kruispunt zien nemen in China?

  23. JdV

    @RobH: Dat hoeft ook helemaal niet. Tenslotte scannen ze ook kentekens van auto’s die geparkeerd staan in parkeervakken op weg waar nog een fietspad langs loopt. De meeste fietspaden lopen naast een rijbaan waar de scanauto op rijdt.

  24. GeenStijl @Utrecht 🤯

    Ik vind het jammer dat fietsers denken zo beschermd te zijn door de wet,dat verkeersregels voor hen niet van toepassing zijn.
    Heel erg jammer….

  25. ACTK

    Weten we het nog? BOA’s zouden NOOIT politietaken en opsporingsbevoegdheden krijgen. Dat was in graniet gebeiteld en iedereen die anders beweerde werd voor gek versleten.

  26. Ptje

    @ewin…dat meisje links zit achterop bij degene waar ze zo dichtbij staat.
    Dat “grijze ding” bovenop het C&A-gebouw is het oude bord waar het logo op stond.

  27. Lachgas

    Zijn er gegevens van een meting van het aantal ongelukmen met of door fietsers voor de boa introductie? Pas dan is te zien of dit middel effect heeft.

  28. Scherp oog

    @Ewin & Stuurvrouw Die vrouw linksonder zit achterop en heeft dus geen eigen fiets =) Ze lijkt bezig met op/afstappen.

    Verder jammer dat de auto-fiets discussies altijd zo zwart-wit zijn. In beide groepen zitten rotte appels en het lijkt me goed dat er wat meer gehandhaafd wordt, hopelijk nemen de onderlinge ergernissen dan ooit af. Overigens zijn er ook genoeg fietsers zich aan andere fietsers ergeren, en voor automobilisten geldt hetzelfde.

  29. Yoshua

    Fietsers kunnen de Boa’s massaal met lege handen laten staan door zich met zijn allen te gaan houden aan de verkeersregels.
    Niet dat ik de fietser dat zie gaan doen, die missen een stukje beschaving.

  30. Zoembaard

    Je hebt fietsers die zich gedragen, je hebt fietsers die zich niet gedragen.

    Je hebt automobilisten die te hard rijden en op hun smartphone zitten en je hebt er die dit niet doen.

    Je hebt voetgangers die door rood lopen en zij die wachten.

    Je hebt mensen.

  31. Natte Otter

    Je moet 45 miljoen euro aan linkse hobbies toch terug verdienen op een manier…

  32. Piet

    @Cas het gaat ook om de ergernis. Als je in de stad met de fiets rijdt wordt je hele maal gek van alle automobilisten die nog even door rood rijden, geen richting aangeven en totaal niet opletten doordat ze met hun mobiel bezig zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).