Utrechtse flitspalen kwamen in 2022 ruim 35.000 keer in actie; minder dan in 2021 en 2020 Utrechtse flitspalen kwamen in 2022 ruim 35.000 keer in actie; minder dan in 2021 en 2020

Utrechtse flitspalen kwamen in 2022 ruim 35.000 keer in actie; minder dan in 2021 en 2020

Utrechtse flitspalen kwamen in 2022 ruim 35.000 keer in actie; minder dan in 2021 en 2020
Archieffoto
Utrecht telt negen vaste flitspalen en in 2022 zijn hiermee in totaal 35.127 bekeuringen uitgeschreven. Dat zijn er minder dan in 2021 (42.867) en ook minder dan 2020 (41.164). Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Utrecht telt negen vaste flitspalen en in 2022 zijn hiermee in totaal 35.127 bekeuringen uitgeschreven. Dat zijn er minder dan in 2021 (42.867) en ook minder dan 2020 (41.164). Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

De negen palen bekeuren zowel voor te hard rijden als voor het door rood rijden. Met de flitspaal op de hoek van de Beneluxlaan en Bernadottelaan zijn vorig jaar met maar liefst 12.344 bekeuringen de meeste weggebruikers gepakt die te hard reden. Ter vergelijking; de paal iets verderop, op de kruising van de Beneluxlaan en de Van Heuven Goedhartlaan, flitste slechts 142 keer voor te hard rijden.

Met de twee flitspalen op de Graadt van Roggenweg zijn vorig jaar de meeste bonnen uitgeschreven voor door rood rijden. De een flitste hiervoor 3.073 keer en de ander 2.065.

Tekst loopt door onder grafiek

Nieuwe palen worden vaak geplaatst aan de hand van een analyse van de verkeerssituatie. De gemeente en de politie kunnen op basis van die analyse bij het Openbaar Ministerie een aanvraag doen voor nieuwe flitspalen. Het OM beslist of een flitspaal kan bijdragen aan de verkeersveiligheid en keurt aanvragen goed of af.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Cornee

    Waarom staat de flitspaal aan de Kardinaal de Jongweg er niet bij?

  2. Koel Hoofd

    De flitspaal Beneluxlaan en Bernadottelaan is bijzonder lucratief, net zoals die palen op de Gr. v. Roggenweg.
    Die anderen pakken er gemiddeld ongeveer een per dag.
    Eenvoudige conclusie: mensen die niet uit Utrecht komen en denken dat ze op een 70km/u weg rijden, wat met een dergelijke weginrichting inderdaad elders vaak wel het geval is, krijgen als dank voor hun bezoekje aan bakfietsenclave Utrecht een boete vanaf voor 1km/u overschrijding 50km/u grens (die palen staan (te) strak afgesteld) thuisgestuurd. Immers, massa is kassa.

    Misschien tijd om toch eens flitspalen, kenteken en helmplicht voor eBikes te gaan overwegen? Liefst een flitspaal die alle overtredingen in een keer vastlegd, dat gebeurt bij auto’s ook en voor de wet is immers iedereen gelijk.
    Massa is kassa…

    @Cornee
    Die staan er net en zijn ook vanaf grote afstand goed herkenbaar.
    Begin 2024 kan pas het omzetresultaat van die palen worden opgemaakt.
    Vervolgens wordt het een kosten-baten afweging, laten staan of vervangen voor een geniepige die tussen de bomen verstopt staan (kruising Bernadottelaan).

  3. Jeroen

    Het feit dat de paal op de hoek van de Beneluxlaan zo enorm buiten proportie meer boetes uitdeelt dan de rest, laat mij denken dat de verkeerssituatie niet klopt. Maar in plaats van de situatie verbeteren of verduidelijken is het natuurlijk veel lucratiever om de paal te laten doen wat ie doet.

  4. Utrechtvoorutrecht

    @KH U lijkt vrij mild over overtredingen. En altijd weer die misplaatste slachteroffer-rol. Bent u Calimero? Wat stelt u voor? Medailles voor de door-rijd-rijders? En als die apparaten te strak stonden afgesteld, zouden duizenden boetes uiteindelijk kwijtgescholden worden. Dat risico zal niet genomen worden voor vaste flitsers.

  5. cas

    De flitspaal bij het europaplein hebben ze ook legergroen geverfd om maar niet op te vallen. Als de verkeersveiligheid het idee er achter is zouden ze extra opvallend moeten zijn zodat iedereen wel even nadenkt.

  6. Marjo van Zoelen

    Waar is een weginrichting zoals de Graadt van Roggenweg dan een 70km/u weg, Koel Hoofd? Voorbeelden graag. En kunnen mensen die niet uit Utrecht komen geen verkeersborden lezen? En jij blijkbaar ook niet, als je daar al gepakt bent. Altijd de schuld van iemand anders zeker.

  7. cas

    @ Marjo, het klinkt misschien gek, maar in het ontwerpen van wegen is de term zelfverklarend wegbeeld altijd van toepassing. Het was altijd een 70 weg en is ook zodanig ingericht, als je dat wilt aanpakken moet je ook de inrichting veranderen. Anders nodigt de weg uit tot harder rijden. En aub niet de een zijde reacties van… ja maar de regel….

  8. Taeke D.

    @Cas
    Waarom zouden flitspalen moeten opvallen? Als je er een ziet gauw stevig remmen, met alle gevolgen van dien? Je gewoon aan de maximum snelheid houden is voldoende om geen boete te krijgen.

  9. JdV

    35k boetes in 365 dagen is best wel veel. Das ongeveer net zoveel dat als je er in 2 dagen met 100 controleurs kan uitschrijven aan (brom)fiets-overtredingen (bellen, geen richting aangeven, door rood, tegen de rijrichting in, rijden in voetgangersgebied, geen helm, rijden op fietspad ipv rijbaan).

  10. Koel Hoofd

    De realiteit is dat het gewoon lucratieve palen zijn.
    Geld stroomt zo de overheidskas in omdat mensen niet opletten.
    Moet ik daar medelijden mee hebben?

  11. Katja

    Binnen de bebouwde kom altijd 50/u, of 30/u. Indien hogere snelheid staat dat altijd aangegeven. Kwestie verkeersopleiding/theorie.

  12. Geenstijl@Utrecht

    De automobilist is in Utrecht vaak de sjaak,terwijl fietsers,scooters,en bromfietsers overal mee wegkomen met hun overtredingen.

  13. Marjo van Zoelen

    @Cas Dat is een duur geintje voor een paar imbecielen die een roodwit bord met cijfers niet snappen, alles verbouwen zodat de weg voor zichzelf spreekt. Doe mij dan maar scherp afgestelde flitspalen.

  14. Geert

    Natuurlijk Marjo, in het hele land worden wegbeeld en max snelheid op elkaar afgestemd, maar Utrecht hoeft dat niet te doen omdat Marjo dat te duur vindt? 🙄

    Handhaving met flitspalen zou een laatste middel moeten zijn voor handhaven. Een weg moet intuïtief zijn qua gebruik en snelheid. Andersom verwachten we ook dat mensen in woonwijken hun snelheid minderen en niet precies 30 of 50 rijden omdat dat op het bordje staat.

  15. LvH

    @ GeenStijlUtrecht. Dat is omdat auto’s meer schade geven wanneer zij een ongeluk veroorzaken. Je post zou ook beter leesbaar zijn als je de suggestie deed overtredingen van andere weggebruikers aan te pakken.

    @Koel hoofd. Ik heb jaren in Kanaleneiland gewoond. Die Beneluxlaan was altijd een risico om over te steken. Maar volgens u moeten fietsers die zich aan de regels houden dat gewoon slikken.. Als je onbekend bent in een stad dan rijd je niet zo hard. Deze weg was/is snachts een racebaan. Kijk alleen al naar het aantal aanrijdingen op het 24 oktober- en Europaplein. (Het type auto en tijdstipt dat daar botst zet ook aan het denken) Het lijkt net of er een groep weggebruikers is die de boetes voor lief neemt.

  16. Leidsche Rijner

    Graag ook flitspalen in Leidsche Rijn, wordt veel te hard gereden op Stadsbaan en Vleutensebaan, maar ook overal in de 30km zones
    Straks wordt de hele stad 30km maar als dit niet gerespecteerd en gehandhaafd wordt, verbetert het niet veel

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).