Utrechtse fracties willen uitleg over kapotgevroren ‘duurzaam’ fietspad aan de Croeselaan Utrechtse fracties willen uitleg over kapotgevroren ‘duurzaam’ fietspad aan de Croeselaan

Utrechtse fracties willen uitleg over kapotgevroren ‘duurzaam’ fietspad aan de Croeselaan

Utrechtse fracties willen uitleg over kapotgevroren ‘duurzaam’ fietspad aan de Croeselaan
Foto's: Chantal Spaan
Verschillende Utrechtse gemeenteraadspartijen hebben om opheldering gevraagd over het fietspad aan de Croeselaan. Het fietspad is door het winterse weer van twee weken geleden kapotgevroren, terwijl het juist een veel langere levensduur zou hebben dan een normaal wegdek.

Verschillende Utrechtse gemeenteraadspartijen hebben om opheldering gevraagd over het fietspad aan de Croeselaan. Het fietspad is door het winterse weer van twee weken geleden kapotgevroren, terwijl het juist een veel langere levensduur zou hebben dan een normaal wegdek.

De fracties van CDA, SP, VVD en PvdA wijzen erop dat het fietspad werd gepresenteerd als ‘een van de meest duurzame straten van Utrecht’, omdat de weg vanwege de gekozen materialen een langere levensduur zou hebben. De materialen zouden ook op andere plekken op de Croeselaan gebruikt moeten worden, maar volgens de raadspartijen doet de gemeente het project nu af als een experiment.

Tekst loopt door onder foto

De partijen willen onder meer van het college weten wat de oorzaak en de omvang van de schade zijn, op welke termijn het fietspad gemaakt kan worden, wat daarvan de kosten zouden zijn en of die kosten op de leverancier verhaald kunnen worden. Ook stellen ze de vraag hoe het kan dat een net aangelegd fietspad een vorstperiode zoals die van twee weken geleden niet doorstaat. “In hoeverre is bij de aanleg van het fietspad geëxperimenteerd met duurzame producten, waarvan onvoldoende duidelijk is of zij bestand zijn tegen verschillende weertypen?”

“Hoe is het mogelijk dat een net aangelegd fietspad, dat is gemaakt met zorgvuldig gekozen, duurzame materialen een dergelijke vorstperiode, die voor Nederland niet uniek is, niet doorstaat?”

Verder zijn er vragen over het gebruik van de materialen. Zo willen ze weten of het college voor het herstel van het fietspad ander materiaal gaat gebruiken en of op andere locaties in de stad dezelfde materialen zijn gebruikt. Het college wordt ook gevraagd naar de afspraken die gemaakt zijn met de leverancier van de materialen. “Heeft het college het gevoel dat het onjuist is voorgelicht over de weerbaarheid van de gebruikte materialen of was vooraf duidelijk dat er onzekerheid bestond over de weerbaarheid van de gebruikte materialen?”

Het college gaat zich nu buigen over de vragen en komt over een aantal weken met reactie over de vragen van de raadspartijen.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Lachgas

    Gelukkig wel klimaatneutraal kapotgevroren.

  2. Jozias

    Dit hoort toch gewoon bij het leven?

    Is niet te voorkomen bij vrieskou overigens.

    Wel eens gezien hoe wegen er naar de winter in de koude landen waar het veel sneeuwt erbij ligt? Die wegen repareren ze vervolgens weer.

    Een land als Zwitserland geeft heel erg veel geld uit aan infrastructuur (spoor, wegen), daarom ligt het er vaak goed bij.

    Deze “schade” is gewoon goed te repareren.

    Waar komt toch dat rare idee in Nederland vandaan dat je nooit iets hoeft te onderhouden (en je dan iedere zoveel jaar de boel moet afbreken en opnieuw moet maken/ aanleggen)? Dat is namelijk per definitie niet duurzaam.

  3. G.H.

    @Jozias: een net aangelegd fietspad (of weg) hoort niet kapot te vriezen. Kapotvriezen is niet altijd te voorkomen, maar bij een hagelnieuw wegdek hoort dat niet te gebeuren.

  4. HArry

    College heeft niets te veel beloofd. Het blijkt zeer Duur en erg Zaam.

    Ik hoor u denken wat is zaam? Dat weet niemand, maar het schijnt de planeet te redden, en dat mag wat kosten.

    Dus inderdaad het betreft een zeer Duurzaam fietspad. Helaas niet winterproof. En winters kwamen al niet meer voor in de computer gemodeleerde CO2 bijbel. Dus op zich is dat dus ook weer logisch.

    Lijkt wel op het faal zonnecel fietspad. Was ook zo goed voor de planeet.

  5. Don

    @Jozias natuurlijk is dat goed te repareren en in rekening te brengen bij de gemeente Utrecht. Die betalen toch wel en berekenen dit door aan de inwoners van Utrecht. Recentelijk nog naar je WOZ aanslag gekeken en ook zo geschrokken nou dit soort aanbestedingen is een van de oorzaken.

  6. RvD

    @ Jozias. Dus als jouw nieuw aangelegde dak bij de eerste herfst storm van je huis af waait “dan hoort dat bij het leven”?

  7. GeenStijl @Utrecht

    Allemaal fouten en gemakzucht van ambtenaren die over de aanbestedingen gaan in Utrecht en zeer goede vriendjes zijn van aannemers,ons kent ons🤫.
    En inderdaad wie draait er voor op …..

  8. Koel Hoofd

    De gemeente begrijpt echt niet wat duurzaam is behalve heel erg duur en dat je het een lekker gevoel moet gegeven.
    Lamagaan. Er zijn nu eenmaal mensen en plastic bloempotten.

  9. Marcel 59

    Al leven we in de 21e eeuw, het ontwikkelen van nieuwe materialen en producten is nog vaak een kwestie van “trial and error”; uitproberen, leren van je fouten, en gaande weg verbeteringen doorvoeren. Als je voorop wil lopen, bij dit soort ontwikkelingen, van loop je bijna vanzelfsprekend extra risico’s.
    Als het wel goed gaat, kan een ambitieuze wethouder trots zijn op die prestatie. Zo niet, dan is de oppositie aan zet voor een genadeloze afrekening.

  10. Lexus

    Zou het ook niet kunnen dat de aannemer prutswerk geleverd heeft? Dit was ook te constateren bij oudere fietspaden zoals op de Rubenslaan, het Ledig Erf en de Catharijnesingel. Sommige delen vielen binnen de kortste keren zowat uit elkaar, terwijl andere nog steeds zo hard en glad zijn als een biljartlaken. Niet overal het juiste mengsel gebruikt? Dat laat ik graag over aan de deskundigen. Bij gebleken wanprestatie uiteraard niet alleen herstel maar ook een forse schadevergoeding en nooit meer opdrachten van de gemeente.

  11. Jeroen

    Het valt toe te juichen dat de gemeente experimenteert met wegdek dat langer meegaat dan standaard asfalt. Ik ga ervan uit dat de leverancier, Dura Vermeer, hier samen met de gemeente naar kijkt en het oplost of anders de gemeente schadeloos stelt.

  12. Zonnewende

    Helemaal eens met Jozias.

    Het is niet gek dat vorst schade geeft. De leeftijd van de weg is daar niet leidend in.

    Er waren die week ook allerlei snelwegen aangetast, die meteen gerepareerd moesten worden.

    Domme pech bij het nieuwe pad. Maar geen ‘fout’.

  13. Pieter

    Waren ze maar net zo begaan met de rest van de fietspaden in Utrecht als met deze…
    Vele fietspaden liggen er beroerd bij wegens slijtage en vorstschade.

  14. JdV

    Geen probleem. Ik ga er vanuit dat de wethouder een standaardbrief in de la heeft liggen waar alleen de naam van het project en de omvang van de schade hoeft te worden ingevuld. Die stuurt ze dan vervolgens naar de raad waar de coaltitiepartijen haar standaard vergeven voor de fout. Glas plas, was.

  15. JdV

    @Zonnenwende: Dus er waren gloednieuw geasfalteerde snelwegen die moesten worden gerepareerd? Kunt u aangeven waar dan?

  16. Johan

    Zonnewende. Als asfalt ouder wordt komen er haarscheurtjes in. Daar komt water in, bevriest, zet uit en ziedaar, er knalt een stuk asfalt uit het wegdek. Bij nieuw asfalt kan en mag dat niet gebeuren. Hier is iets fout gegaan. Jozias kletst uit zijn nek.

  17. kobalt

    @Zonnewende 25/2/2021 – 9:29

    Ze moeten op de vingers getikt worden omdat er duurzaam geroepen werd maar dat het alles behalve duurzaam is.
    Dat is dus misleiding dat blijkt wel.

  18. Koel Hoofd

    Hmm
    Weet iemand welk materiaal daar is gebruikt?
    Het lijkt wel beton, vooral op de bovenste foto.

  19. Joris

    Fietsstrook langs de Tolsteegsingel bij kruising met Abstederdijk is ook kapot gevroren

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).