Utrechtse Jaarbeurs wil met hulp van adviesbureau Greendish voedselaanbod verduurzamen Utrechtse Jaarbeurs wil met hulp van adviesbureau Greendish voedselaanbod verduurzamen

Utrechtse Jaarbeurs wil met hulp van adviesbureau Greendish voedselaanbod verduurzamen

Utrechtse Jaarbeurs wil met hulp van adviesbureau Greendish voedselaanbod verduurzamen
Foto: MichielTon.com
De Jaarbeurs in Utrecht wil haar voedselaanbod verduurzamen en gaat daarvoor een samenwerking aan met adviesbureau Greendish. Greendish gaat metingen doen en data verzamelen, waaruit duidelijk moet worden wat de Jaarbeurs kan doen om duurzamer te worden.

De Jaarbeurs in Utrecht wil haar voedselaanbod verduurzamen en gaat daarvoor een samenwerking aan met adviesbureau Greendish. Greendish gaat metingen doen en data verzamelen, waaruit duidelijk moet worden wat de Jaarbeurs kan doen om duurzamer te worden.

Greendish helpt bedrijven die aan bijvoorbeeld bezoekers voedsel aanbieden om gezond en duurzaam eten aan te bieden. Zo heeft Greendish onder meer een gids gemaakt met praktische richtlijnen. Die moet bedrijven helpen met het samenstellen van een duurzaam en gezond menu.

De Jaarbeurs wil met hulp van Greendish bijvoorbeeld kijken naar de inkoop van voedsel en het menu dat ze aanbieden, maar er wordt ook gekeken naar hoeveel voedsel er wordt weggegooid. De Jaarbeurs wil die informatie gebruiken om efficiëntere keuzes te maken en voedselverspilling tegen te gaan. Verder krijgen de keukenteams van de Jaarbeurs tijdens de ‘Greendish Academy’ begeleiding bij het aanpassen van het horeca-assortiment tijdens grote beurzen en evenementen.

Missie versnellen

Greendish bestaat inmiddels meer dan tien jaar en zit sinds 1 april van dit jaar op zesde etage van het Beatrixgebouw. Joris Heijnen, oprichter van Greendish, is blij met de samenwerking met de Jaarbeurs. “Bij de Jaarbeurs komen ruim 2,3 miljoen bezoekers per jaar. Dat zijn heel veel eetmomenten waar we gezamenlijk impact kunnen maken. We zijn dan ook trots om samen met Jaarbeurs onze missie te versnellen door gezonde en duurzame voeding voor alle bezoekers en medewerkers beschikbaar te maken.”

Ook Marloes van den Berg, die zich bij de Jaarbeurs bezighoudt met duurzaamheid, is trots. “Deze samenwerking ligt volledig in lijn met onze strategie: De meest duurzame congres- en eventlocatie van Europa worden. Samen met onze partners zoeken we binnen elk bedrijfsonderdeel naar de meest slimme en duurzame oplossingen. Voor onze horeca ambitie past Greendish hier uitstekend bij. Nu kunnen onze bezoekers, organisatoren en collega’s hier ook smakelijk van meegenieten.”

7 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Wie zich afvraagt waarom de Jaarbeurs jaar op jaar op jaar op jaar miljoenenverliezen noteert; zie hier een belangrijke reden…Een totaal verkeerde focus.

    In plaats van te focussen op de meest winstgevende eventlocatie van Europa worden, willen ze (kennelijk) de meest duurzame worden…Dit waar het een gemiddelde bezoeker van een beurs natuurlijk werkelijk geen ene fluit interesseert of zijn lunch bestaat uit een ecologisch-verantwoord boekweit-broodje met biologische sla van boer Bert uit Bunnik of een broodje van Bakker Bart.

    Je trekt er geen bezoeker meer mee. Mogelijk wel minder, want heel veel mensen zitten nu eenmaal niet op die ‘gezonde’ troep (konijnenvoer) te wachten en zullen dus even aan de overkant van de straat gaan lunchen.

  2. Trude

    Dit is toch geen nieuws jongens. Ik ben zo links als een tierelier, maar door ieder stom persberichtje over duurzaamheid klakkeloos over te tikken en te publiceren, wordt zelfs de meest groensige DUIC-lezer langzaam gaar. Laat staan het meer schijt-aan-de-wereld-deel van de bevolking, die hier nogal oververtegenwoordigd zijn.

    Laat de Jaarbeurs en elk ander bedrijf in Utrecht lekker verduurzamen, zo hoort dat. Maar wees een beetje selectief in wat je als nieuws aan je lezers presenteert. DUIC moet geld vragen om berichten van de Jaarbeurs als advertentie te plaatsen, of er anders voor kiezen om dit bericht als ‘non-nieuws’ te classificeren.

  3. Moniek

    De treurige hallendozen en oersaaie vergaderlokaties van de Jaarbeurs zijn het in eerste instantie die zorgen voor de verliezen. Dit soort gelegenheden is bij de huidige digitale mogelijkheden doodgewoon uit de tijd, echt niet meer winstgevend te maken. En daarom ben ik er al jaren niet meer geweest. Toen ik er nog wel eens kwam, was de “horeca” van een dusdanig bedroevend niveau, dus hoe dan ook te duur, dat ik maar lekker zelfgesmeerd brood van huis meenam. Verandering naar “gezond en duurzaam” zal het bedrijf niet helpen.

  4. Mark

    Dus geen kroketten meer, maar alleen maar van die opgedrongen vega zooi waar je 3 keer zo veel voor moet betalen. Jammer maar helaas. Ik eet m’n broodje wel elders.

  5. RABE

    Ja Scherpschutter ik ben het wel met je eens. Weer geld in het putje.
    Moet de jaarbeurs mensen aan het handje nemen voor een verantwoorde maaltijd??
    Ik vind het wel erg ver gaan. En de prijzen zijn erg hoog, dus als ik een beurs bezoek neem ik een broodje en een flesje water mee.

  6. Dorine

    Boeiuh. Doe gewoon je ding, Jaarbeurs. Wij hoeven toch ook niet te weten waar jullie je stoelen vandaan halen of zo?

  7. Claudia M.

    Ga toch weg met je verduurzaamde voedselaanbod, die paar keer per jaar dat ik uitga of ergens kom, wil ik één wit broodje met een kroket en een groot glas ijskoude verse Jus d’Orange.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).