Milieudefensie Utrecht voert zaterdag 22 november actie onder het Bollendak bij Utrecht Centraal. Tussen 12.00 en 12.45 uur delen vrijwilligers biologische ‘smoestuintjes’ uit bij de Albert Heijn op het Stationsplein. Met de actie willen zij klanten aanspreken met de boodschap: “Hey Albert Heijn, wij willen betaalbaar en groen boodschappen doen.”
De zogenoemde smoestuintjes zijn een knipoog naar de moestuintjes die Albert Heijn zelf jaarlijks weggeeft. Met deze variant vraagt Milieudefensie aandacht voor de CO₂-uitstoot van de supermarktketen.
Volgens de organisatie moet Albert Heijn minder vlees en zuivel aanbieden en biologische producten betaalbaar maken. “Albert Heijn doet zich voor als groene supermarkt, maar stoot de afgelopen jaren alleen maar meer uit en dat moet anders!”, zegt Angela Wolffenbuttel van Milieudefensie Utrecht.
Petitie tegen ‘smoezen’
De vrijwilligers proberen voorbijgangers te bereiken met een spandoek, winkelwagentjes vol ‘smoestuintjes’ en muziek van het Utrechtse blaasorkest Tegenwind. Zij roepen klanten op een petitie te ondertekenen waarin Albert Heijn wordt gevraagd ‘geen smoezen meer te verkopen’, maar zijn uitstoot te verminderen en groene boodschappen toegankelijk te maken.
Uit onderzoek dat Milieudefensie liet uitvoeren, zou blijken dat Ahold Delhaize — het moederbedrijf van Albert Heijn — onnodig hoge prijzen rekent voor biologische producten. “Iedereen moet gezonde en duurzame boodschappen kunnen kopen, niet alleen rijke mensen”, zegt Wolffenbuttel.
Start van landelijke campagne
De actie in Utrecht is de aftrap van een landelijke campagne waarin Milieudefensie Albert Heijn oproept om te vergroenen. Op 22 november wordt bij Albert Heijn-winkels door het hele land actie gevoerd.
De campagne maakt deel uit van de bredere Milieudefensie-beweging ‘Stop grote vervuilers’. Eerder voerde de organisatie onder deze vlag campagne tegen Shell via een klimaatrechtszaak en protesteerde zij bij aandeelhoudersvergaderingen van onder meer Rabobank, Unilever en KLM.
Reactie van Albert Heijn
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.