De Utrechtse aanvraag van 2,1 miljard euro bij het Nationaal Groeifonds is donderdag door de ministers voorgedragen bij de beoordelingscommissie. Het Rijk heeft de aanvraag beoordeeld en vindt het belangrijk dat de regio Utrecht bereikbaar blijft, ondanks de verstedelijking. Daarvoor is volgens de regio een flinke investering nodig
Het kabinet wil met het Nationaal Groeifonds meebetalen aan projecten die van nationaal belang zijn op het gebied van kennisontwikkeling, infrastructuur, onderzoek, ontwikkeling en innovatie.
De aanvraag van Utrecht draait vooral om het ontlasten van Utrecht Centraal door de aanleg van het nieuwe intercitystation Lunetten-Koningsweg. Twee nieuwe tramlijnen moeten Utrecht verbinden met omliggende gemeenten. Die lijnen komen tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein (de Merwedelijn) en Utrecht en Zeist (de Waterlinelijn).
Woningen en banen
Het geld is verder nodig om woningen te bouwen en banen te creëren, waardoor de stad en de regio ‘op een gezonde manier kunnen groeien’. De provincie, de gemeente Utrecht en de regiogemeenten zijn blij dat de aanvraag is voorgedragen aan de beoordelingscommissie.
“Dit is de beste investering die Nederland kan doen in gezonde mobiliteit”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk. “De OV-ring Utrecht maakt de bouw van 60.000 woningen en de komst van 50.000 banen mogelijk. Die moeten vooral komen rond deze ov-ring, zodat wonen, werken en voorzieningen samenkomen. Die nabijheid zorgt ervoor dat mensen minder hoeven te reizen.”
Goede samenwerking
Ook gedeputeerde van de provincie Arne Schaddelee is blij met het nieuws. “Samen met Rijk en regio hebben we de schouders gezet onder dit plan en de gezamenlijke opgaven. Ik ben heel blij met deze goede samenwerking. Het feit dat de ministers ons nu voordragen, bevestigt dat we een goed plan hebben uitgewerkt.”
Gekoppelde berichten
‘Utrecht vraagt 2,1 miljard euro van het Rijk voor nieuwe tramlijnen en intercitystation’
De gemeente Utrecht heeft samen met de provincie en omliggende gemeenten 2,1 miljard euro aangevraagd…
Vijf vragen over de nieuwe mobiliteitsplannen van Utrecht
Het is inmiddels geen geheim meer: Utrecht groeit en de gemeente breekt het hoofd over…
Gemeente Utrecht presenteert nieuwe mobiliteitsplannen; Dit zijn de belangrijkste punten
De gemeente Utrecht heeft nieuwe plannen gepresenteerd voor de mobiliteit in en rondom de stad.…
1 Reactie
ReagerenGoed nieuws ! Met lef vóóruit na een totaal goed regio netwerk van metro tram net.
De stads regio vormt steeds meer een totaal stad en als de het centrum en de ring beide goed bereikbaar zijn scheelt dat veel auto gebruik. En er kunnen ook de vele parkeerterreinen in de stad benut worden voor bebouwing en groen er boven.
Wat ik nog niet zie is dat op OV knooppunten nu intensiever of hoger worden bebouwd.
Ook, zelfs naast ooit gepland als intercity station Leidse rijn centrum zelfs is laagbouw…terwijl je daar in 10 min op CS bent.