De ‘storingen’ bij Utrechtse onderwijsinstellingen die maandag gemeld werden, werden veroorzaakt door verlopen testaccounts, zo heeft roamingsdienst Eduroam laten weten in een reactie. Bij de de meeste onderwijsinstellingen werkte Eduroam naar behoren.
Op een lijst, te vinden op de site van Eduroam, werden storingen gemeld bij veertig Nederlandse onderwijsinstellingen, waaronder een aantal in Utrecht. Eduroam heeft nu laten weten dat die storingen geen netwerkstoringen waren en er bij de meeste instellingen geen problemen waren met de internetverbinding.
De storingen die gemeld werden hadden te maken met verlopen testaccounts. Deze accounts zijn bedoeld voor technische beheerders van instellingen, die hiermee de werking van accounts kunnen controleren. Zo liet de roamingsdienst weten in een reactie aan NOS. Deze testaccounts verlopen volgens Eduroam regelmatig en worden dan als storing aangegeven in de lijst. Die storingen komen dus niet voort uit problemen bij Eduroam zelf.
Bij de Hogeschool Utrecht lag Eduroam er gisteren wel een tijdje uit, maar deze storing lag dus ook bij het beheer binnen de hogeschool, en niet bij Eduroam zelf. Later op de dag werd de storing hersteld en konden studenten weer gebruik maken van het netwerk.
Eduroam is een internationale roamingsdienst die internettoegang en ICT-diensten biedt aan veel onderwijsinstellingen in Nederland.
Dit is niet juist; bij veel van deze instellingen werkt eduroam prima, maar het account in de monitoring niet. Er is geen landelijke storing geweest, maar er was wél een internet storing bij de HU zelf.
— eduroam.nl (@eduroamnl) June 13, 2022
Naar wat ik nu hoor lag het probleem waarschijnlijk toch niet bij Eduroam, en gaat het op deze pagina meer mis bij het monitoren dan dat er echt zoveel storingen zijn. Bij de HU lijkt alles het na een chaotisch ochtendje weer te doen in elk geval
— Wouter van Dijke (@WoutervD) June 13, 2022
2 Reacties
ReagerenOeps. Zelfs een redundante omgeving als Eduroam kan dus plat gaan. Zonde want normaal gesproken is dit een kwalitatief hoogstaande dienst.
De ‘monitoring’ van eduroam (https://www.eduroam.nl/netwerk-status/storingen) is gebaseerd op beschikbaar gestelde accounts van de instelling. Ervaring leert dat door verplichte wachtwoord wissels deze accounts worden vergeten.
Bij de HU was er rond het middaguur een ssid Eduroam in de lucht ipv eduroam. Lijkt meer op een fout bij de beheerders van de HU.