Utrechtse parkeertarieven op een na hoogste van Nederland | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse parkeertarieven op een na hoogste van Nederland | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse parkeertarieven op een na hoogste van Nederland

Utrechtse parkeertarieven op een na hoogste van Nederland
In Utrecht is het maximumtarief voor het eerste uur parkeren in zone A1 (binnenstad) €4,63. Alleen in Amsterdam (€5,00) is het duurder om te parkeren in het centrum op straat. Dat blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland.

In Utrecht is het maximumtarief voor het eerste uur parkeren in zone A1 (binnenstad) €4,63. Alleen in Amsterdam (€5,00) is het duurder om te parkeren in het centrum op straat. Dat blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland.

Ook parkeergarages in Utrecht zijn relatief duur. De duurste is de P6 van Hoog Catharijne met een uurtarief van €4,29.

In het onderzoek wordt ook de leegstand van winkels behandeld. Daar scoort Utrecht goed, met een op een na laagste notering van 4,1% leegstand ten opzichte van het totaal aan winkelvloeroppervlakte. Alleen Delft (3,9%) heeft met minder leegstand te maken. Gemiddeld staat in Nederland ruim 7,4 procent van de winkelvloeroppervlakte leeg in 2017.

Het percentage leegstand in Utrecht lag vorig jaar nog een stuk hoger met 7,5%.

17 Reacties

Reageren
  1. Hans Pek

    en de winkeliers in de binnenstad zich maar afvragen waarom er steeds minder mensen hun inkopen in de stad doen… Ben een keer niet in staat het OV te gebruiken en je kan als je even kort inkopen doet al 10 euro optellen bij je aankoop. Overal wordt plaats gemaakt voor de meest prachtige parkeergarages en parkeerplekken, maar deze zijn voor velen gewoon veel te duur. Geen wonder ook dat deze vaak leeg staan. Ik weet niet of ze in het weekend wel vol zijn, maar misschien moeten ze dan eens variabele prijzen gaan hanteren gebaseerd op vraag en aanbod

  2. Barend

    @ Hans Pek

    Ze staan vooral leeg door de abominabele bereikbaarheid.

  3. Rob

    Het is prima dat de bereikbaarheid met de auto in de binnenstad beperkt wordt.
    Echter de tarieven voor de keren dat je echt met de auto moet zijn abominabel hoog.
    Dinsdag naar de film. Regen. Dus met de auto. Geparkeerd bij Sterrenwacht. Film voor zijn 2’en € 15,00, parkeergeld € 12,50. Dat is toch onmogelijk.

  4. Hans Versnel

    Hoge tarieven op straat, lage tarieven in de parkeergarages.

  5. Ted Danson

    Oh oh Hans, al die keren dat je ‘niet in staat bent om het OV te gebruiken’ (??) maar wel even kort inkopen móet doen in de binnenstad (??) en dus met de auto móet komen, het zal vreselijk zijn.

    Het OV is op zich al prima voor als je even kort inkopen moet doen, maar weet je wat helemaal top is als je even kort inkopen moet doen? De fiets! Eigen fiets, OV fiets, whatever.

    Verder is het helemaal niet nieuw dat parkeren in Utrecht duur is, dat is al tientallen jaren beleid, net als in Amsterdam en trouwens de meeste steden in de Westerse wereld. Het betekent dat de vervuiler (van zowel lucht als straat) betaalt, een geweldig principe, zodat de gemeente en daarmee de fietsende en/of OV-reizende belastingbetaler niet hoeft op te draaien voor al die achterlijke parkeerplekken.

  6. Tiny Diks

    “Regen. Dus met de auto.” WTF?

    Het probleem ligt niet bij die hoge parkeertarieven Rob, het probleem zit in je hoofd. On-Hollands slap, deze houding.

  7. Herman

    Die tarieven zijn mede zo hoog omdat een bedrijf (Q-park) die deze garages exploiteert, er heel veel geld mee wil verdienen.

    Andere reden is schaarste, ruimte is schaars in de stad en wil je gebruik maken van die beperkte ruimte dan moet je lappen. De huur van een winkel in het centrum is ook hoger dan een afgelegen locatie.

  8. Katja

    Ja, en ?
    Een vriendin van mij kwam uit Zutphen met de auto, parkeren Transferium Utrecht-Zuid (bij Kanaleneiland) voor 5 euro de hele dag, met gratis vervoer naar de binnenstad. Zo kan het ook hè, ipv maar overal te willen komen met een auto. Blijft de stad tenminste leefbaar.
    En gelet op de mensenmassa in de stad valt het met de vermeende onbereikbaarheid best mee.

  9. Wim Vreeswijk

    Het vervelende is bovendien dat er vanaf de invoering van betaald parkeren nog altijd grote rechtsongelijkheid heerst in onze stad omdat meerdere woonwijken zoals Overvecht en Kanaleneiland al decennia grotendeels zijn vrijgesteld van betaald parkeren. Het is gewoon allemaal wèl betaald parkeren of allemaal niet betaald parkeren. Met de scanauto’s van 3 ton per stuk zullen er overigens naar alle waarschijnlijkheid ook veel meer bekeuringsinkomsten ontstaan voor de gemeente Utrecht. Het wordt dan ook tijd dat ook de enorme hoeveelheid fietsers in onze stad gaan betalen voor parkeren…..!

  10. Driek Historiek

    Haha rechtsongelijkheid Wim? Kostelijk. Al decennia nog wel! Bedoel je dat Overvecht en Kanaleneiland al eeuwen bestaan, maar dat dit een probleem is van de laatste decennia? In de 14e eeuw was parkeren in Kanaleneiland ook al gratis hoor, net als in de Noordoostpolder.

    Maar juridisch gezien helemaal eens hoor: het is totaal van de zotte dat parkeren onder de Domtoren duurder is dan op Goeree-Overflakkee.

  11. BW

    @Rob
    Hoezo ‘moet’ jij met de auto naar de film omdat het regent? Dan kun je toch ook een bus pakken? Dan ben je goedkoper uit en hoef je waarschijnlijk minder ver te lopen dan wanneer je je auto bij de Sterrenwacht parkeert. Dichtstbijzijnde bioscoop vanaf de Sterrenwacht is het LHC en daar ligt tegenwoordig zelfs een treinstation.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ga niet voor jou bepalen hoe jij je in de stad moet verplaatsen, maar bij dit soort (in mijn ogen) flauwekulritten heb ik er geen moeite mee dat er een stevig tarief aan hangt.

  12. Hans

    @ted Wel eens geprobeerd om een televisie oid met de bus of op de fiets te vervoeren? Soms is het inderdaad wel eens nodig om met de auto te gaan. Niet alles past op de bagagedrager.

  13. cas

    Haha Ted, ik hoest toch echt meer als er een grote dieselbus langsrijdt met 1 passagier…..

  14. Ted Danson

    Nee Hans, dat moet ik toegeven. Een televisie is ook wel het láátste wat ik in het centrum van Utrecht zou gaan kopen, laat staan met de fiets. Hoe zou je dat eigenlijk met de auto doen? Met je vrouw samen dat ding van de MediaMarkt naar de derde verdieping van de parkeergarage tillen? Nee, een tv zou ik van het magazijn van de desbetreffende winkel naar mijn huis laten brengen.

    cas: ja goede logica. In elke bus zit 1 passagier en zo komen we jaarlijks op ongeveer 50 miljoen bus- en trampassagiers in Utrecht.

  15. Hans

    @Ted, wat fijn wat jij voor anderen bepaalt wat ze wel en niet in het centrum moeten doen en op welke manier ze dan dienen te komen. Die parkeergarages staan er niet voor niets natuurlijk

  16. Ted Danson

    Oh begrijp me niet verkeerd, ik wil niet voor iemand bepalen wat te doen. Maar als je met een voorbeeld komt en een vraag stelt krijg je antwoord, zo werkt het ook wel weer.

    Ga jij met de auto een tv kopen in het centrum van Utrecht, voel je daarin dan vooral niet door mij belemmerd. Lijkt het me handig? Nee. Maar zoals ik zeg: het is ook lekker duur, waardoor je in elk geval voor je eigen parkeergarages betaalt.

  17. Wim Vreeswijk

    @Driek Historiek: Voor de goede orde: vanaf de bouw in de 70er jaren van de vorige eeuw zijn Overvecht en Kanaleneiland, dus zo’n 45 jaar geleden, dus decennia en meerdere tientallen jaren geleden gebouwd. Overvecht en Kanaleneiland en sindsdien vrijgesteld grotendeels vrijgesteld van betaald parkeren. Dit lijkt dus een kwalijke vorm van positieve discriminatie. Ondertussen is Lotte wereldkampioen fietsenstallingen bouwen geworden. Ik vraag me af of in hoeverre de fietser ook nog eens gevrijwaard is van betaald parkeren dankzij de hardwerkende Utrechtse belastingbetaler?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).