Utrechtse scholieren leren rekenen met verhaaltjessommen over Utrecht Utrechtse scholieren leren rekenen met verhaaltjessommen over Utrecht

Utrechtse scholieren leren rekenen met verhaaltjessommen over Utrecht

Utrechtse scholieren leren rekenen met verhaaltjessommen over Utrecht
Een aantal basisscholen in Utrecht start maandag 25 oktober met een Utrechtse rekenmethode rondom verhaaltjessommen. Ze doen een maand lang mee met een proef van DagelijksRekenen Utrecht. Leerlingen uit groep 6, 7 of 8 krijgen elke week 20 sommen over hun eigen stad. 

Een aantal basisscholen in Utrecht start maandag 25 oktober met een Utrechtse rekenmethode rondom verhaaltjessommen. Ze doen een maand lang mee met een proef van DagelijksRekenen Utrecht. Leerlingen uit groep 6, 7 of 8 krijgen elke week 20 sommen over hun eigen stad. 

“We blijven dicht bij de belevingswereld van de leerlingen door sommen te maken over Utrecht, hun eigen vertrouwde omgeving”, zegt Patrick de Jager, de initiatiefnemer van DagelijksRekenen. “Dat maakt het rekenen niet alleen leuker, ze leren hierdoor ook sneller en komen meer te weten over hun stad. Kennis die ze ’s avonds weer kunnen delen aan de keukentafel.”

De Jager heeft ervaring als leraar van groep 8. Vorig jaar begon hij met zijn project om leerkrachten te helpen om rekenen weer leuker te maken voor de leerlingen.

Zelf sommen bedenken

In de rekensommen worden herkenbare plekken in de stad gekoppeld aan praktische rekensommen. Zo komen bijvoorbeeld thema’s als ‘Grachten & Singels’, ‘Sportverenigingen’ en ‘Utrecht Overvecht’ aan bod.

Tekst loopt door onder afbeelding

Foto: DagelijksRekenen Utrecht

“We zien in andere steden dat leerkrachten en leerlingen zo enthousiast worden, dat ze zelf ook sommen bedenken en insturen over hun school, sportvereniging of andere thema’s uit hun omgeving.”

De proef loopt tot en met 25 november. Basisscholen die geïnteresseerd zijn, kunnen zich in deze proefperiode ook nog aanmelden. Met de hele school, of met een klas.

12 Reacties

Reageren
  1. Antwoord

    B!

  2. Es

    En.. wat is het goede antwoord??

  3. Scherpschutter

    Zou het mijn snode bedoeling zijn om ervoor te zorgen dat een 7-jarige nooit fatsoenlijk leert rekenen, dan is dit denk ik precies wat ik zou doen.

    De processen in de rationele linker-hersenhelft verstoren met totaal irrelevant afleidend beeldmateriaal en tekst dat specifiek de rechter hersenhelft activeert, waarbij ik er dan tegelijk voor zou zorgen dat de rechter-hersenhelft triggerende inhoud zo godsgruwelijk saai zou zijn voor een 7-jarige (zoals steenhouwers die gedichten hakken aan de oude gracht), dat het kind iedere wil verliest om ooit nog iets rekenkundigs te leren.

    En dan vinden we het gek dat onze kinderen niet meer kunnen rekenen en praktisch analfabetisch van school komen.

  4. BM

    Volgens mij is het D, 648.

    1 jan 2000 is een zaterdag en 2000,2004, 2008, 2012 een schrikkeljaar.
    Als je dat meeneemt kom je op 647,4 weken, maar die 648e zaterdag zit er dan dus al in…

    Best lastig voor groep 6-8?

  5. Koel Hoofd

    Omdat er gegevens missen in de opgave is dat is niet uit te rekenen zonder kalender. Krijgen de kinderen die er ook bij?
    Want een jaar heeft 52 of 53 weken, elke 4 jaar is een schrikkeljaar, en op welke dag viel 1-1-2000 eigenlijk en wanneer was het laatste schrikkeljaar?

    Globaal berekend ZONDER kalender:
    (11×365)+ misschien 3 schrikkeldagen+ 146 dagen in 2012 = x/7 (1 zaterdag in 7 dagen) = geen van de gegeven antwoorden….
    Wat er het dichtste bijkomt is antwoord A.

  6. Rob H.

    Jaamer alleen dat diegenen die niet zo goed zijn met taal, nu ook minder goed worden met rekenen.

  7. Esrin W.

    Echt rekenen gaat er helemaal uit. Eerst plaatjes, nu dit, zometeen iets met een game-insteek. Het mag niet te moeilijk worden allemaal. Eens moeten de tere zieltjes straks het échte leven in de echte wereld in. Altijd een mooie wake up call.

  8. Meester Mark

    Wat een leuk weetje!
    Is weer eens wat anders dan aan je kind vragen hoe de dag op school was. Gezien de multiple mogelijkheden zou de oplossing trouwens niet zo lastig moeten zijn.
    Uitgaande van de standaard 52 weken per jaar x 12 jaar (per slot van rekening start in 2000 tot en met 2011) = 624 weken plus de weken in 2012 en dat zijn er minimaal 5×4 is 20. Het goede antwoord is minimaal 644 en blijft D dus over.

  9. Koel Hoofd

    En de pluim gaat naar @BM,
    die heeft als enige het antwoord op deze vraag.

  10. Naam

    De leerling die het antwoord googlet leest op Wikipedia “Het project werd op 2 juni 2012 geopend door de burgemeester van Utrecht, Aleid Wolfsen. De eerste letter die bij de opening gemaakt werd, draagt het nummer 649, omdat de stadswerken eerder 648 letters van een gedicht legden”

    Vraag is dan ook hoeveel van die eerste 648 letters gelegd zijn tussen 26 mei en 2 juni 2000. Dat kunnen er best honderden geweest zijn, wellicht zelfs allemaal. Het juiste antwoord zou dan ook best “nul” kunnen zijn.

  11. Koel Hoofd

    @Naam
    Dan vind je deze ook leuk: “Een schaapherder heeft een kudde van 225 schapen die worden bewaakt door en 5 herdershonden, hoe oud is de schaapherder?”

  12. Piet

    Rekenen leer je door te rekenen en niet door te lezen. Dat is een andere (basis-)vaardigheid. De een heeft nou eenmaal een talenknobbel of een rekenknobbel sommige kinderen allebei. Kinderen worden hierdoor niet meer op waarde geschat. Iemand die goed kan rekenen maar amper kan lezen is met dit soort onzin de sjaak want nu lijkt het of het niet kan rekenen wat niet waar hoeft te zijn. Lezen hoeft overigens ook niet meer want er zit gewoon een voorleesknop bi google.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).