Bevoorrading binnenstad in 2025 volledig uitstootvrij - De Utrechtse Internet Courant Bevoorrading binnenstad in 2025 volledig uitstootvrij - De Utrechtse Internet Courant

Bevoorrading binnenstad in 2025 volledig uitstootvrij

Bevoorrading binnenstad in 2025 volledig uitstootvrij
Cargohopper was een voorbeeld van uitstootvrije distributie in Utrecht
Utrecht heeft als eerste stad in Nederland concrete afspraken gemaakt met ondernemers en vervoerders om ervoor te zorgen dat de bevoorrading van de binnenstad in 2025 volledig uitstootvrij is.

Utrecht heeft als eerste stad in Nederland concrete afspraken gemaakt met ondernemers en vervoerders om ervoor te zorgen dat de bevoorrading van de binnenstad in 2025 volledig uitstootvrij is.

Utrecht breidt het voetgangersgebied in het centrum uit, naar verwachting per 1 januari 2018. De binnenstad wordt ook steeds drukker en zowel winkels als horecabedrijven krijgen dagelijks soms meerdere vervoerders aan de deur om goederen af te leveren. De gemeente ziet graag dat de distributie uitstootvrij gebeurt.

Dat betekent dat er binnen de voetgangerszone alleen nog vrachtwagens en busjes welkom zijn zonder enige uitstoot. Winkels en bedrijven moeten dan bevoorraad worden met voertuigen op elektriciteit of waterstof.

Volgens de nieuwe afspraken worden tegelijk de tijden voor bevoorrading aangepast. Schone voertuigen krijgen ruimere mogelijkheden om klanten te bevoorraden. Ook komt er een nieuw toegangs- en handhavingssysteem zodat auto’s of busjes zonder ontheffing niet zomaar het voetgangersgebied in kunnen komen. De nieuwe afspraken moeten ertoe lijden dat de distributie in het centrum volledig uitstootvrij is in 2025.

10 Reacties

Reageren
  1. Wilko

    Geweldig initiatief.

    Goed voor de gezondheid van de bewoners, voor het toerisme, en het past bij de doelstelling van het rijk om in 2025 de nieuwe verkoop van benzine auto’s aan banden te leggen.

  2. Sjaak

    Helemaal top!
    Chapeau voor de wethouder!

  3. Tim Vermeer

    Dan hoop ik echter wel dat alle bouwactiviteiten ook voltooid zijn rondom het Stationsgebied. Want met alle dag-in dag-uit draaiende aggregaten gaat dit natuurlijk nooit lukken!

  4. Jasper

    En zet ook ook maar meteen een verbod op die stinkende (bestel)scooters/brommers.

  5. Bertje

    Helemaal prima natuurlijk, maar waar gaan de leveranciers de spullen overladen in de schone stads auto’s? Op een verlaten parkeerplaats in Zuilen? Regel meteen dat er vaste plekken komen voor dit soort overslag.
    En waarom alleen de binnenstad, de hele Amsterdamsestraatweg (om maar eens een voorbeeld te noemen) kan ook door schone wagens bevoorraad worden, toch?

  6. bureaulesswatts

    En ondertussen gaan er 50 vrachtwagens rijden om 650 TON hout te vervoeren , dat milieuvrindelijk in de warmtecentrale van Eneco verbrand gaat worden.

  7. Erik

    Ik woon in de binnenstad/ museumkwartier en dit is een erg slecht plan! De binnenstadbewoners zijn de dupe. Sinds meerdere jaren rijden er al heel erg weinig auto’s e.d. door de binnenstad. Uitstoot binnen de singels is nu al minimaal. De binnenstad is allang een fietsers- en voetgangersgebied. Er zijn geen doorgaande wegen meer met veel verkeer, nog maar heel weinig parkeervakken, parkeren is heel duur geworden en prijzen blijven stijgen, veel werkzaamheden en omleidingen en veel eenrichtingsverkeer. Bevoorrading van winkels gebeurt al heel lang hoofdzakelijk op doordeweekse dagen voor 11:00 uur ‘s ochtends en dat gaat prima. Zware vrachtwagens die de werfkelders en bruggen kunnen beschadigen, mogen ook al jarenlang de binnenstad niet meer in. Als straks ook geen busjes e.d. meer de binnenstad in mogen, hoe zit het dan met verhuizingen van binnenstadbewoners? En al die vele klusjesmannen met gewone busjes die de mooie panden onderhouden? Kunnen die straks hun werk niet meer doen als ze niet eerst een duur busje met beperkingen aanschaffen? Bezorging van bijv. een koelkast o.i.d. via een webwinkel? Hebben die dan allemaal milieuvriendelijke vervoer? Of kun je straks niks meer bezorgd krijgen in de binnenstad? En waarom gelden deze strenge milieu-eisen alleen voor de binnenstad? Is de gezondheid van de bewoners in de andere wijken van Utrecht soms minder belangrijk?

  8. anna

    De binnenstad schoner, wat een lulkoek. Ondertussen roken de hippe houtkachels alweer en de vuurkorven volop aan, een houtrookkachel(kom niet aan de yup zijn vuurtje) staat gelijk voor 4 ronkende diesels op je dak. Ook bij betere soort kachel en stooketiquette. En er worden bomen voor gekapt, net als voor de ‘duurzame’ warmtecentrale. Om nog maar niet te spreken over de vuuurwerkellende waar het RVIM afgelopen jaar aangaf dat een groot deel van NL, ook Utrecht de norm 40x overschrijdt en de lucht eigenlijk drie dagen giftig is. Maar dit soort mini maatregelen een hoera voor komt. Het is afdoen met kleine acties. Wie gaat er nu echt eens iets doen wat een groot verschil maakt?

  9. JdV

    Goh dat wordt leuk voor bewoners die verhuizen van of naar de binnenstad. Ik ken geen enkel verhuisbedrijf dat aan deze eisen kan voldoen op dit moment. Dus een nieuw kantoor of huis betrekken in de stad of er juist vandaan verhuizen is klaarblijkelijk geen optie meer. Goed denkwerk gemeente en wethouder.

  10. Berend

    @Bertje: Eens. Zorg dat er centrale ‘overlaadplaatsen’ komen, en breid het uitstootvrije gebied uit van de Burg. Reigerstr. tot aan de ASW. En zorg dan meteen voor wat drempels en flitskasten (die je makkelijk kunt verplaatsen) op de Straatweg.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).