Utrechtse start-up Watermelon is beste jonge ondernemer van het jaar | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse start-up Watermelon is beste jonge ondernemer van het jaar | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse start-up Watermelon is beste jonge ondernemer van het jaar

Utrechtse start-up Watermelon is beste jonge ondernemer van het jaar
De drie oprichters van Watermelon. Archiefbeeld DUIC
De Utrechtse start-up Watermelon is donderdagavond door Sprout Magazine uitgeroepen tot beste jonge ondernemer van het jaar. 

De Utrechtse start-up Watermelon is donderdagavond door Sprout Magazine uitgeroepen tot beste jonge ondernemer van het jaar. 

Het bedrijf van Alexander Wijninga (21) en Charl Haas (22) is een service die de klantenservice van een bedrijf via WhatsApp en vergelijkbare apps regelt in plaats van via de telefoon. Dat moet voorkomen dat mensen uren aan de telefoon hangen voordat ze uiteindelijk de juiste persoon aan de lijn krijgen.

In de finale nam Watermelon het op tegen twee andere finalisten: Dashmote, een online platform voor stockbeelden en Enie.nl, dat zonne-energie voor iedereen mogelijk wil maken.

Het Utrechtse bedrijf heeft een lastige periode achter de rug. Het haalde zich de woede van WhatsApp en diens moederbedrijf Facebook op de hals, omdat de service die ze aanbieden teveel zou leunen op WhatsApp. WhatsApp eiste dat Watermelon zou stoppen met de dienst. Mede-oprichter Daan Gönning (21) besloot toen uit het bedrijf te stappen.

Gekoppelde berichten

3 Reacties

Reageren
  1. M. Gieling

    Gefeliciteerd Watermelon. Evenement georganiseerd én gepresenteerd door de jongste (Utrechter) hoofdredacteur van Nederland Remy L. Gieling!

    https://www.youtube.com/watch?v=zHoimL7lC_Q&feature=youtu.be

  2. Dirk

    Hartstikke leuk voor ze en het is een geweldige ervaring voor deze jongens. Niets dan lof voor hun ondernemerszin.

    Zonder dat ik al te negatief wil zijn: wat zegt een award als je geen betrouwbare dienst kunt leveren omdat de API waar je op teert je eigenlijk een last vindt? Hoe realistisch is je monetizationstrategie dan en wat is de lange-termijnstrategie van je bedrijf?

  3. Jaap

    Inderdaad, geweldige ervaring. En @Dirk, over die awards: ik ken ondernemers die grote gevechten hebben moeten voeren voordat hun bedrijf groot werd en die geen tijd hadden om zich bij elke award in te schrijven (zo’n award komt niet vanzelf aanwaaien). Als zo’n ondernemer dan een complexe dienst aanbiedt, of iets waar de jury niet aan kan relateren, dan is het veel lastiger een award te winnen.

    De dienst die ze aanbieden is niet echt innovatief of uniek (anderen hadden het eerder al!), en is technisch vrij eenvoudig na te bouwen. Het komt erop neer dat je hoog van de toren moet blazen om zo’n te winnen. Heeft ook een reden: als je te bescheiden bent als ondernemer, dan kan dat tegen je werken. Helaas zit de wereld zo in elkaar. Als ze niet zo goed waren in klanten binnenhalen, dan hadden ze het zeker niet zo ver gebracht en ook geen awards gewonnen, dat is het gewoon.

    Er is een reden dat er niet veel bedrijven in deze markt zijn gestapt en dat is het grote risico en het totale gebrek aan controle dat je hebt over de API die ze officieel niet aanbieden. Zie ook wat er is gebeurd bij partijen die de Twitter-API gebruikten… en mensen die verbannen worden van Whatsapp omdat ze een onofficiële client gebruiken, bijv. op platforms waar geen officiële client te vinden is.

    Whatsapp kan er eenvoudig voor kiezen haar voorwaarden aan te passen per morgen, en commercieel verkeer 100% te verbieden. Dan is Watermelon in strijd met de voorwaarden bezig en is het stoppen van de dienstverlening juridisch ook af te dwingen. Willen hun klanten vervolgens nog klantenservicediensten via Whatsapp aanbieden, dan zullen ze direct in zee moeten met Whatsapp. Of wellicht moet Watermelon een vooraf niet ingecalculeerde fee betalen aan Whatsapp voor het gebruik van de API, da’s ook nog een scenario.

    Een nadeel van een dienst van Whatsapp zelf is wel dat ze waarschijnlijk (buiten evt. Messenger) geen andere diensten zal aanbieden voor zakelijk gebruik, en dat Watermelon dat wel kan. Beloven ze trouwens al maanden maar nog steeds niets van te zien.

    De investeerder die er met 150.000 euro in is gestapt kan er echter heel veel geluk mee hebben als Whatsapp Watermelon wil kopen, maar ik denk dat dat niet zomaar gebeurt en dat je een persoonlijke ontmoeting met Jan Koum moet regelen hiervoor, dus een afspraak regelen, een vliegticket richting de Bay area boeken. Bij die ontmoeting je dan wellicht qua kledingstijl en attitude wel aanpassen aan die van Jan (ik heb het vermoeden dat daar nu nog een mismatch zit). En ook niet te lang uitstellen, want dit moet je doen voordat er een cease and desist op de deurmat ligt die wel juridisch te handhaven valt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).