Misschien dat je in de loop van de maanden wel eens een keer de crompouce voorbij hebt horen komen. De afgelopen maanden heeft het gebakje namelijk veel naamsbekendheid gekregen bij een landelijk publiek. Wat minder bekend is, is dat het gebakje al veel langer bestaat, en zijn oorsprong nota bene in Utrecht vindt. Uitvinder Ulrika heeft inmiddels genoeg van de hype en sleept na-apers voor de rechter.
In een Instagrambericht plaatst Bammetje Bakery, het bedrijf van eigenaresse Ulrika Menig, dat de crompouce al in 2020 ontstond tijdens de coronalockdown. Niet veel later was de zoetigheid ook te vinden in de winkel van de onderneemster. Het gebakje sloeg aan en Menig registreerde het product en de merknaam, zodat anderen hier niet zomaar iets mee zouden kunnen doen – een actie die de bakster nu goed van pas komt.
Aanschrijvingen
De crompouce heeft in de afgelopen maanden flink aan populariteit gewonnen. Dat komt deels doordat de traktatie op bijvoorbeeld social mediaplatform TikTok viraal is gegaan. Sindsdien is het hek van de dam, en komt de ene supermarkt na de andere bakker met de crompouce op de proppen.
Daar had Menig inmiddels schoon genoeg van, zoals ze eerder deze week op Instagram meldde. De advocaten van Menig hebben vooralsnog alleen aanschrijvingen gedaan naar de bedrijven die ook met een crompouce aan de haal zijn gegaan. Sommige van hen, zoals ambachtelijke bakkers, mogen in theorie alleen met een officiële licentie het product verkopen, aldus Menig. Anderen zouden verplicht kunnen worden de verkoop van de crompouce stop te zetten.
Hoe dan ook zal volgens Menig ‘zeer zeker’ worden opgetreden tegen de inbreuk van het recht. “Enige credit voor mijn harde werk van toen is denk ik best op z’n plaats”, aldus Menig. Ze geeft op haar website aan dat ze ervoor openstaat om de licentie van haar product te verlenen. Een eigen fysieke locatie heeft de bakster sinds december 2021 niet meer. Een crompouce bij de bron zien te krijgen, is dus erg lastig. Een herbenoeming van het gebakje, zoals bijvoorbeeld een rozepouce, zou in theorie alle moeilijkheid uit de lucht moeten halen.
19 Reacties
Reagerenhttps://www.pzc.nl/veere/de-crompouce-nieuw-in-zeeland-bestaat-ie-al-dertig-jaar-en-heeft-hij-een-veel-simpelere-naam~a55bc7ce/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
@nina,
Gaat om het merkrecht niet of je het product zelf hebt bedacht.
De naam crompouce is eigendom van Ulrica.
Het product heeft al bekendheid, AH en Jumbo geven het een andere naam.
Consumenten herkennen het product.
Kijk maar eens naar huismerken in supermarkten, die lijken op A merken.
Jammer dat Ulrica geen fysieke winkel heeft, dan had ze als enige echte crompouce eigenaar, nu wat kunnen verdienen en tiktokkers lokken.
Over een paar maanden is de hype over.
Kansloos.
En meer dan terecht.
Niks nieuws onder de zon, anders dan een naampje voor een zeer specifieke vorm van wat op iedere straathoek te koop is: “Croissant met vulling”.
Er is een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer minieme kans dat anderen hun product geen Crompouce mogen noemen, maar dat zou me verbazen. En geen enkele aanbieder met gezond verstand die het overweegt de naam te kopen.
En dan is Ulrika Menig, de bakker-zonder-bakkerij, de enige die de, per saldo niet gebakken, producten onder de naam Crompouce mag verkopen.
De rest van Nederland verkoopt ze onder een andere naam.
Kansloos.
je kunt ze ook zelf maken natuurlijk…
@wvr: aldus merkenrechtdeskundige wvr
“Enige credit voor mijn harde werk van toen is denk ik best op z’n plaats”. Sinds wanneer is het verzinnen van een schijtlollige naam voor 2 samengestelde al bestaande producten hard werken?!
Kan me niet voorstellen dat een rechter het exclusieve gebruik van die naam toewijst aan Ulrika Menig (die het product niet eens zelf heeft bedacht en het inmiddels ook niet meer zelf kan bakken/verkopen), maar als dat toch gebeurt, dan noemen het anderen het toch gewoon “crompoes” (oid)? Problem solved en Ulrika Menig kan (terecht) naar haar centen fluiten.
Aanvulling op mezelf, want deze had ik even over het hoofd gezien: “enige credit voor mijn harde werk van toen”…
Ze heeft een naam bedacht. Kan me voorstellen dat de bakkerij even dicht moest na al dat harde werk… 😉
Aanvullend op bovenstaand bericht, zie: https://www.foodclicks.nl/nieuws/bakker-van-maanen-opent-pop-up-house-of-crompouce/
Harde werk van toen? Je maakt een slechte kopie van de HEMA dus ik zou zeggen dat ik hoop dat de HEMA jou een factuur gaat sturen. Maar die pakken het heel sportief op met de juiste reclames.
Wat een onsmakelijk uitziende dingen!
Krom is ie zeker…want…
Mega veel suiker,
Mega veel vet.
What’s in a name?
Mevrouw wil gewoon geld zien.
Verander 1 letter in die naam en mevrouw heft het nakijken , zo simpel is het.
@Rose: Dank je!
Ik dacht dat ik de enige was.
Ze zien eruit als een roze insect dat net geplet is 😉
@Nlz,
Van Maanen is de enige bakker die de crompouce in licentie verkoopt.
Logisch dat die het groot maakt, de bedenker verdiend aan van Maanen zijn verkoop.
Deze Crompoucen zien eruit als onaantrekkelijke kunstgebitten met een hoog suikergehalte met alle gevolgen van dien.
@W:
https://www.nu.nl/economie/6289984/crompouce-bakker-maakt-volgens-juristen-weinig-kans-in-strijd-tegen-na-apers.html
Aldus andere deskundigen.
Piet, op basis waarvan zou de HEMA haar een factuur kunnen sturen? Tompouce is een soortnaam en geen geregistreerd merk van de HEMA. Crompouce is wel een geregistreerd merk en in handen van deze mevrouw. HEMA heeft ook de tompouce zoals we die als product kennen niet als model geregistreerd en bovendien wijkt deze crompouce daar voldoende van af dat het daar nooit inbreuk op zou maken. Overigens heeft deze mevrouw de crompouce wél als model geregistreerd, maar is het discutabel of dat te handhaven valt. Er zijn immers genoeg varianten van gevulde croissants te koop die hier veel op lijken.
Pee: Ja en? Dat is onderaan de streep toch veelal het idee achter het registreren van een merk of andere vormen van intellectueel eigendom bij commerciële producten? Overigens vraag ik me ten zeerste af of je ermee weg zou komen om een soortgelijk product als bijv. crompoes te verkopen. Ben benieuwd wat een rechter daarvan vindt.
Als mensen mee willen liften op de hype zou ik zeggen neem gewoon een licentie. Dat hoeft echt de wereld niet te kosten en blijkbaar is het interessant genoeg om meer klandizie te genereren, dus de moeite waard zou ik zeggen.
Jammer Ulrika: onze bakker heeft al méér dan 20 jaar deze lekkere crompouces in zijn assortiment.
Bakkerij Koppejan Meliskerke.