Utrechtse wethouders spreken met ministers over groei en bereikbaarheid van de stad Utrechtse wethouders spreken met ministers over groei en bereikbaarheid van de stad

Utrechtse wethouders spreken met ministers over groei en bereikbaarheid van de stad

Utrechtse wethouders spreken met ministers over groei en bereikbaarheid van de stad
Minister De Jonge en minister Harbers
Wethouders Lot van Hooijdonk en Eelco Eerenberg kregen maandag bezoek uit Den Haag. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en minister De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening kwamen langs. De wethouders bespraken de kansen, maar ook de uitdagingen die er liggen in de stad, op het gebied van woningmarkt en infrastructuur. Er is vooral geld nodig.

Wethouders Lot van Hooijdonk en Eelco Eerenberg kregen maandag bezoek uit Den Haag. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en minister De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening kwamen langs. De wethouders bespraken de kansen, maar ook de uitdagingen die er liggen in de stad, op het gebied van woningmarkt en infrastructuur. Er is vooral geld nodig.

Het mag ondertussen wel bekend zijn, Utrecht gaat als alle verwachtingen uitkomen flink door met groeien. Ook in de omliggende gemeenten zijn veel plannen voor de bouw van nieuwe woningen. Denk aan de Merwedekanaalzone, Nieuwegein City en de A12-zone. In totaal gaat het om tienduizenden woningen.

Er is alleen één onderwerp dat steeds weer op de agenda staat als men nieuwe huizen wil bouwen, dat is infrastructuur. Want zonder fietspaden, wegen en openbaar vervoer zijn huizen nauwelijks te bereiken.

Dat er vele honderden miljoenen, en waarschijnlijk vele miljarden euro’s, nodig zijn om de groei van de regio in goede banen te leiden is niets nieuws. De gemeente en provincie Utrecht maakten in juni samen al bekend 400 miljoen euro te investeren om het ov-netwerk in de regio naar een hoger plan te tillen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Merwedelijn en de Papendorplijn. Dit is nodig om de bouw van zo’n 80.000 woningen mogelijk te maken.

Nieuwegein betaalt mee aan metro

De 400 miljoen euro is slechts een deel van het geld dat nodig is om het ov-netwerk te verbeteren. De gemeente Nieuwegein heeft overigens recent bekendgemaakt ook de portemonnee te trekken voor een tramlijn tussen Nieuwegein en Utrecht Centraal die deels onder de grond moet lopen. Onze buurgemeente heeft 15 miljoen euro opzij gelegd voor de metro.

Men verwacht dat er in eerste instantie zo’n 1,8 miljard euro nodig is om de regio en de nieuwe woningen bereikbaar te houden. Maar voor alle plannen is nog veel meer geld nodig. Als Polder Rijnenburg na 2035 een nieuwe wijk moet worden zal daar ook weer veel geïnvesteerd moeten worden. Lokale overheden in de regio, waaronder Utrecht, hebben dan ook al vaker de oproep gedaan aan Den Haag om over de brug te komen met geld voor mobiliteit.

Wethouders Lot van Hooijdonk en Eelco Eerenberg benadrukten bij de ministers dan ook nogmaals wat de effecten zijn van de groei van Utrecht op de bereikbaarheid per ov, auto en fiets en de noodzaak van investeringen in nieuwe infrastructuur. Dat zou volgens de wethouders niet alleen van belang zijn voor de regio, maar voor het hele land. Utrecht is volgens het gemeentebestuur met station Utrecht Centraal en de vele snelwegen in de regio het nationale verkeersknooppunt van Nederland. Ook andere bestuurders uit de regio waren bij het gesprek aanwezig.

16 Reacties

Reageren
  1. Don

    Ik zou ook nog extra geld vragen voor het niet tijdig beantwoorden van bezwaarschriften ed ivm met het zo complex maken dat de gemeente utrecht het zelf niet meer snapt.

  2. Harm

    Komen ze langs om te zeggen dat het geld op is?

  3. FB59

    1,8 Miljard zal wel niet genoeg zijn. De Uithoflijn is met 515 miljoen ook al de duurste tramlijn ter wereld geworden. De 400 miljoen van Utrecht is voor het totale ov-netwerk en de 15 miljoen van Nieuwegein is een aalmoes. Antwoord van het rijk mag hopelijk zijn dat zij de “laatste” 1,5 miljard niet gaan bijpassen. Met de Utrechtse rekenmeesters zou dat bovendien ook zo maar een miljardje meer kunnen worden.

  4. Nina

    Aan de gezichten te zien van de ministers zijn ze het niet eens met mevrouw van Hooijdonk.

  5. Len

    Er worden dus allemaal kostbare problemen gecreëerd die er niet zouden zijn zodra je de stad niet zou willen laten groeien. Dus we moeten vooral de vraag stellen, waarom willen we dat precies? Ik denk dat het allemaal vooral is om het zelfbediende ambtenaren apparaat in beweging te houden. Dure business.

  6. Ramon

    Bereikbaar haha hoe dan door overal stadsboulevaards te maken?

  7. Fred

    Citaat: “Utrecht is volgens het gemeentebestuur met station Utrecht Centraal en de vele snelwegen in de regio het nationale verkeerskhoe zenooppunt van Nederland”.

    Logica ontgaat sommigen blijkbaar, want de A2 zit ingeklemd in een tunnel en de A27 willen ze niet verbreden. Vermoedelijk begrijpt ook de rijksoverheid hoe ze dit verlanglijstje kunnen afserveren.

  8. Utrechter

    @Nina denk dat heren de reputatie van utrecht kennen op het gebied van hoe het gaat met financiën binnen projecten in utrecht.Iets met roltrappen, een sneltram bezwaarschriften enz enz die de totale incompetentie van de gemeente utrecht aantonen. Zou ook niet zo snel 1,8 miljard belastinggeld beschikbaar stellen als je zeker weet dat het minimaal het dubbele gaat worden en je dan nog niets hebt.

  9. Realist

    Er is vooral geld nodig en om dit te ontvangen dient er als tegenprestatie vooral centraal beleid uitgevoerd te worden. Zo heeft Utrecht bijvoorbeeld statushouders met voorrang een huis gegeven, extra asielzoekers opgevangen, werkt Utrecht hard mee om klimaatdoelen te halen en gaan we de A27 verbreden. Oh nee, dat laatste past dan net weer niet in het links idealistische plaatje dus dat is een moeilijke. Maar ja, geld hè.

  10. jan

    Welke stad moet ik over een jaar of 3 heen wat de volgende groeikern wordt naar 400k mensen? Want het is hier een beetje te druk in Utrecht. En! Een beetje te duur voor wat je krijgt. Zwolle? Arnhem? Geen idee

  11. Patru

    Deze mensen zijn onberijdbaar voor de gewone burgers

  12. Lexus

    @Patru: door wie laten ze zich wel berijden? Daar ben ik wel benieuwd naar.

    Ik kan me overigens voorstellen dat het Rijk niet staat te springen om geld in de gemeente Utrecht te pompen. Daarvoor gaat hier te veel helemaal mis. Aan de andere kant krijgen de gemeenten vaak taken toegeworpen door de rijksoverheid waar onvoldoende middelen voor de uitvoering tegenover staan. Het zal, gezien het huidige politieke klimaat, de komende decennia wel aan modderen blijven. Een heel onbehaaglijk vooruitzicht.

  13. Jimmy

    Wie zijn deze mensen ???
    Wie vertegenwoordiger zij ???
    de burgers van welke stad

  14. Utrechter2

    Het geld is dus onder Rutte en Samson met steun van constructieve oppositie van de landelijke ChristenUnie, D66 en SGP bij gemeenten wegbezuinigd, en dat verklaart de woningnood. De bezuinigingen waren een reactie op de Eurocrisis met het zwaar frauderende Griekenland, plus de fragiele economieën van Spanje en Italië, en met nog wat nasleep van de bankencrisis (to big to fail).

    Het Rijk heeft gekozen voor het Coronafonds (Spanje, Italië, Portugal etc..) dus dat betekent o.a. dat geld voor woningbouw in jaren van enorme woningnood een heel moeilijk ding is geworden.

    Omdat GroenLinks de wethouders in kwestie in Utrecht levert: landelijk GroenLinks heeft geen principiële bezwaren om veel geld naar Zuid Europese landen over te maken, integendeel waarschijnlijk.

  15. Randstad Utrecht

    @jan… verhuis snel naar Arnhem, Zwolle of andere provincie stad…! Utrecht is altijd dynamisch geweest, en zal door haar ecomisch succes zeker blijven groeien zoals overal in Europa dat ziet. Arnhem en in het oosten stagneert de economie al een tijdje , weinig groei en dat zal daar zo blijven.

  16. Utrechter2

    @Randstad Utrecht: Utrecht profiteert door haar centrale ligging van de centralisatie in Westerse landen. Westerse landen gaan langzaam maar zeker achteruit, en banen concentreren zich steeds meer in de hoofdregio. Sinds Tatcher concentreert de welvaart zich in Londen, en niet meer in het noorden. De meeste banen in Frankrijk zitten sinds jaar en dag in groot Parijs, op het toerisme na. De rest van Frankrijk wordt door dezelfde toeristen een economische woestijn genoemd. Wat Utrecht en Amsterdam ervaren is voor een belangrijk deel verplaatsinggroei.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).