Van boze open brief naar rolstoelgids in TivoliVredenburg: “Niet verwacht dat het zó werd opgepakt” | De Utrechtse Internet Courant Van boze open brief naar rolstoelgids in TivoliVredenburg: “Niet verwacht dat het zó werd opgepakt” | De Utrechtse Internet Courant

Van boze open brief naar rolstoelgids in TivoliVredenburg: “Niet verwacht dat het zó werd opgepakt”

Van boze open brief naar rolstoelgids in TivoliVredenburg: “Niet verwacht dat het zó werd opgepakt”
TivoliVredenburg is druk bezig om het gebouw zo rolstoelvriendelijk mogelijk te malen nadat Nicolette van der Drift een open brief schreef over haar ervaringen met oud & nieuw in het muziekcentrum. Uitgerekend zij gaat nu de eerste ‘Tour on Wheels’, een rondleiding door het gebouw voor rolstoelgebruikers, geven in het muziekgebouw.

TivoliVredenburg is druk bezig om het gebouw zo rolstoelvriendelijk mogelijk te malen nadat Nicolette van der Drift een open brief schreef over haar ervaringen met oud & nieuw in het muziekcentrum. Uitgerekend zij gaat nu de eerste ‘Tour on Wheels’, een rondleiding door het gebouw voor rolstoelgebruikers, geven in het muziekgebouw.

Van der Drift was afgelopen januari niet mals in haar commentaar op het gebouw.  “Onacceptabel dat een nieuw pand, gebouwd met gemeenschapsgeld, zo slecht zelfstandig toegankelijk is voor mensen met een beperking,” zei ze destijds. Een paar maanden later is alles anders en heeft ze flink kunnen helpen bij het plan van TivoliVredenburg om het gebouw een stuk gebruiksvriendelijker maken.

Nicolette van der Drift en rondleider Go Bruens
Nicolette van der Drift en rondleider Go Bruens

“We zijn veel in overleg geweest de laatste maanden, zoveel zelfs dat ik tegenwoordig kind aan huis ben,” zegt Van der Drift nu. “De directie heeft destijds direct contact opgezocht en laten weten dat ze het goed vonden dat ik die brief had geschreven. De grootste verandering die nu is doorgevoerd is dat er liftpasjes zijn zodat mensen in een rolstoel zelfstandig van een lift gebruik kunnen maken. In plaats van dat er steeds iemand van de beveiliging mee moet. Zo kunnen mensen in een rolstoel weer gewoon naar de wc. Ik voel me weer normaal als ik naar een concert ga. Ik had niet verwacht dat TivoliVredenburg het commentaar in die brief zó goed zou oppakken.”

Begin deze maand kondigde wethouder Paulus Jansen al aan dat er verbouwingen gaan plaatsvinden om het gebouw gebruiksvriendelijker te maken. Eén van de belangrijkste punten hierin is het aanpassen van de voordeur naar een draaideur.

Op zondag 8 mei om 10.30 uur start de eerste Tour on Wheels in TivoliVredenurg. Ervaren rondleiders vertellen over de ontstaansgeschiedenis van TivoliVredenburg en wijzen op bijvoorbeeld architectonische, kunstzinnige en akoestische details van de zalen en de foyers.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Huib

    Oprecht compliment dat deze omissie zo snel is opgepakt.

    Maar tegelijk constateer ik een ernstige Faux Pas van alle partijen en personen, die bij ontwerp en bouw van TivoliVredenburg betrokken zijn geweest.

    Werkelijk onbegrijpelijk dat dit zo essentiële (maatschappelijke) aandachtspunt geen aandachtspunt is gebleken.
    Zouden ze wérkelijk nooit gehoord hebben van het begrip “gelijkwaardigheid” in relatie tot het Bouwbesluit?

    Ik raad alle betrokken instanties en personen aan om (alsnog) kennis te nemen van de site van BAT – Bouw Advies Toegankelijkheid in Utrecht.
    http://www.batutrecht.nl

  2. herman

    Goed dat dit snel is opgepakt. Blijft absurd dat dit niet in de bouw is meegenomen.

    Gelukkig is er veel geld tijdens de bouw overgebleven en is er een gezonde exploitatie, daardoor is er geld zat om deze aanpassingen te betalen.

  3. Kees Truijens

    Petje af voor de prompte reactie van de directie. De verbeteringen waren hoogstnoodzakelijk.

  4. henk

    Waarschijnlijk had de directie behoefte aan positieve publiciteit in de hoop dat alle kritiek zou verstommen.
    Mooie bliksemafleider

  5. CorrieGM

    Heerlijk dat dit zo snel wordt opgepakt.
    Complimenten voor de directie!

    En geweldig idee: Tour on Wheels

  6. Judith schuyf

    Goed dat het zo is opgepakt, maar schande dat het uberhaupt nodig was. Volgende stap is dat ook mensen die slecht ter been zijn een liftpasje kunnen krijgen.

  7. Kuch

    Hoezo petje af voor de directie?

    Petje af voor de briefschrijfster: Nicolette van der Drift dus.

    De directie? Dat zijn gewoon de grootverdieners die door overal een flink deel van het budget opeisen, weinig goeds betekenen. Overal in Nederland is het schaalvergroting en het creeëren van dikke managementlagen wat de klok slaat in de culturele sector. Gevolg: bijna al het geld gaat hier naartoe, wat over blijft is zeer commercieel programmeren om veel publiek binnen te halen, zodat er meer geld binnen komt en zodat er nog meer geld naar directie en managementlagen kunnen. Daar is de culturele sector nu net niet voor bedoeld. De culturele sector is het nieuwe bankwezen.

    De conclusie is gewoon dat de directie niet anders kon, door de positie waarin ze terecht waren gekomen na de terechte kritische brief waarin alleeen maar terechte kritiek over falend en nalatig beleid was te vinden. Hulde voor mensen die openlijk misstanden aan de kaak stellen en dit laat zien dat wij burgers wel degelijk weer de baas kunnen worden over diegenen die namens ons besturen.

    Het laat juist zien als wij burgers uit onze luie stoel komen en kritisch zijn wij de wereld zo kunnen vromen zoals we willen, echter besteden wij dit meestal uit aan mensen met pshychische stoornissen die geld verdienen en macht hebben het allerbelangrijkste te vinden, meestal altijd ten koste van ons, de burger.

    Hulde voor van der Drift!

  8. Nicolette

    Judith Schuyf. Dit is ook zo; iedereen die van een hulpmiddel gebruik maakt of slecht ter been is, vast of tijdelijk, kan vooraf contact opnemen, zodat er bij de kassa een pasje klaar ligt.

  9. Alma Mekking

    Van een vriendin met liefde voor Jazz en met flink hoogtevrees hoorde ik dat zij niet meer naar Tivoli Vredenburg gaat vanwege de ‘enge’ roltrappen’. Zij verlengt haar abonnement niet meer. Een oplossing zou zijn om ook mensen die wegens persoonlijke omstandigheden geen gebruik kunnen maken van de roltrap ook een lift-pasje te geven. Nog een opmerking: er waren bij een aantal jazz concerten duidelijk te weinig stoelen waardoor mensen moesten staan. Nog een vraag: waarom is de bar op de 9e verdieping doorgaans gesloten en moeten concertbezoekers hun heil beneden zoeken met alle gedoe vandien?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).