De fietsenstalling aan het Jaarbeursplein in Utrecht wordt vanaf morgen weer waterdicht gemaakt. Dit betekent dat er aanzienlijk minder plekken in de stalling beschikbaar zijn en ook dat delen van de trappen erboven worden afgezet. De werkzaamheden duren naar verwachting tot september.
De fietsenstalling ging in mei 2014 open, destijds met 4.200 plekken de grootste stalling van Utrecht. Al snel kwamen de eerste klachten over lekkages binnen. De grootste lekkage wordt veroorzaakt door vocht dat zich ophoopt onder de natuurstenen trappen.
Het probleem wordt vanaf maandag aangepakt. De trap en met name ook de voegen worden weer waterdicht gemaakt. Ook is door de lekkage de stalen constructie gaan roesten. “Dit is niet gevaarlijk, wel lelijk om te zien. We gaan in de stalling daarom al het staal schoonmaken en er daarna een roestwerende laag op doen”, schrijft projectorganisatie CU2030.
Duizend plekken
Vanwege de werkzaamheden kan er tot september geen gebruik gemaakt worden van ongeveer duizend plekken in de stalling en ook worden delen van de bovenliggende trappen afgezet. Een deel van de OV-fietsen wordt verplaatst naar de naastgelegen fietsenstalling Knoop, en ook kan er ondanks de stofschotten stof op de zadels van geparkeerde fietsen terechtkomen.
Tot slot waarschuwt CU2030 de mensen die geen zin hebben om iets verder te fietsen. “Even streng maar het is geen optie je fiets buiten de stalling op het Jaarbeursplein neer te zetten want daar geldt een fietsparkeerverbod. En ja, daar wordt op gehandhaafd.”
19 Reacties
ReagerenGewoon in de P+R parkeren buiten de stad en het ov nemen. Fietsers geven toch alleen maar overlast en betalen niet eens bekasting.
Parkeervergunningenbeleid invoeren voor fietsen, lijkt mij het volgende dat noodzakelijk is. Het loopt de spuigaten uit met fietsers en fietsen.
De toename van inwoners in onze stad is niet gefaciliteerd met uitbreiding van de infrastructuur, dus dat loopt inmiddels compleet vast en wordt alleen maar erger met de verwachte bevolkingsgroei; op kaar 450.000 inwoners in Utrecht.
Duidelijk is dat de visie van de gemeenteraad de afgelopen jaren zwaar ondermaats is geweest op dit onderwerp. Regeren = vooruitzien. Wel veel bouwen, maar niet faciliteren? Dan krijg je dit dus.
Tenzij er panden verdwijnen om wegen te creëren, kan dit veranderen. Maar dat is zo kostbaar dat ik dat niet zie gebeuren en dus moeten we dealen met wat er is: een groot tekort aan (fiets)wegen, trottoirs en (fiets)parkeerplaatsen.
Eerst de auto eruit, dan de fietsers en uiteindelijk ook nog een beperking van het aantal wandelaars? Dit lijkt onvermijdelijk het scenario voor de komende decennia.
Hahaha @bert toch wat enorm grappig dit… je hebt echt een fantastisch en subtiel gevoel voor humor.
En dat “bekasting”! Hilarisch gewoon!
Bert, lees je reactie even door voor je hem verstuurt, op deze manier slaat je kinderachtige bewering helemaal nergens op.
@Nina, je stokpaardje van meer wegen (en bijvoorbeeld het verbreden van de a27) is al keer op keer gedebunkt door de wetenschap. Amerikaanse steden die wél volledig ingericht zijn op zoveel mogelijk wegen en zoveel mogelijk autoverkeer zijn al decennialang dichtgeslibt en het toont dus aan dat domweg meer wegen toevoegen niet werkt. Beter OV werkt overigens wel, maar daar hoor ik je nooit over.
Ik las op Trouw dat Jezus veganist zou zijn en dat wij daarom geen vlees zouden moeten eten.
Ik vind dat we ook moeten stoppen met fietsen (Bert) want ik wed dat de Heer dat ook niet deed.
Tijd voor fietsvrije zones want dit loopt helemaal uit de hand met al die fietsers die zich ook niet eens aan de verkeersregels houden , op de stoep lopen is ook al niet meer mogelijk door al die fietsers, parkeerplaatsen moeten wijken voor fietsen maar iemand met een kinderwagen komt er niet meer langs en moet via de rijbaan zo ook bejaarden en andere personen die moeilijk te been zijn, fietsers gebruiken ook de stoep als fietspad , maar maatregelen blijven uit, fietsers maken de binnenstad onveilig en dit was ook het hele uitgangspunt om Utrecht autoluw te maken namelijk veiligheid.
Dan heb ik het niet eens over die miskleun op de Goylaan waar het verkeer nagenoeg de hele dag stil staat en regelmatig ongelukkig op de kruising, bussen die alles blokkeren , Waterlinieweg waar alles vanaf 14:00 uur stil staat , woon zelf 40 jaar in die omgeving en weet daar de weg maar het is echt erg hoe bewoners bij de Goylaan zijn blootgesteld aan verkeersoverlast, het leerproces van automobilisten gaat nu het 6e jaar in en nog steeds geen verbeteringen, sterker het staat nu ook bij Lunetten al rond 14: 00 uur stil.
@bert wat is bekasting? ………………… Belasting voor je toekomstige doodskist?
“Goed en snel zijn 2 dingen” zei mijn moeder altijd en ze heeft groot gelijk!
Kijk naar de bouw van tegenwoordig! Dat is toch héél slecht gedaan!
Slechts 10! jaar bestaat deze fietsenstalling en nu moet er al een soort groot onderhoud plaatsvinden en kunnen 1.000 van de 4.200 stallings plaatsen niet gebruikt worden tot september.
Dat is de verwachting september!.………….., maar dat wordt vast langer Utrecht kennende! We zullen zien
In Uw rubriek ‘de stad in cijfers’ van 5 april jl. wordt vermeld dat Utrechters gemiddeld slechts een woonduur hebben in hun stad van 5,3 jaar. De overige 24 gemeenten in de provincie scoren vergeleken allemaal een veel hogere woonduur. In Montfoort wonen ze daar gemiddeld 10,9 jaar, Interessant is te weten waardoor die verschillen zo uiteenlopen en wat te redenen zijn waarom inwoners relatief kort in hun eigen stad wonen ? Daarbij vraag ik me af wat de oorzaak is van deze verschillen?
Ligt dat aan de steeds meer toenemende verkeerscongestie, woningnood, onveiligheuid, of veel te dure woningen ? Wellicht is het een idee dat de gemeenteraad zich eens gaat beraden over het kennelijk te betrekkelijke woongenot in onze stad.
Heeft een fiets je gepest toen je klein was Nina?
@Nina
wat een paniek haha, schenk een kopje kamillethee voor u zelf in
@ Wim Vreeswijk
Nogal simpel: het overschot aan studenten. Wonen hier vijf jaar, splitsen ons Groen66 in de maag en voordat ze daar last van krijgen zijn ze alweer weg.
jeetje @Wim, ik had je al niet bijzonder hoog zitten, maar nu laat je denkkracht je wel enorm in de steek. De oorzaak is de aanwezigheid van een hogeschool en de universiteit. Die zorgen voor studenten.
#sjongejonge
@Wim Vreeswijk Ik heb me dat ook altijd van vakantieparken afgevraagd. Als het zo leuk is, waarom gaan mensen dan na een week al weer weg!?
@wim: jammer joh, maar helemaal misgeschoten.
Dat studenten links zouden stemmen is helaas een achterhaald idee.
Ten tweede: kijk eens op kaarten hoe gestemd is: in wijken die niet bepaald studentenwijken kunnen worden bestempeld, is de kaart helemaal groen (GL).
Maar goed, je hebt je onderbuik weer even kunnen legen.
@Sjaak Spaak:
ik ben nooit gepest door een fiets, wel als kleuter door fietsers uit mijn schoentjes gereden tijdens het buitenspelen. Krijg je als brullend kind ook nog te horen dat je moet uitkijken….Mijn observatie is dat het fietsersgedrag er sindsdien niet echt op vooruit is gegaan.
Ik kan genoeg mensen die een snorfiets hebben uit noodzaak, maar die kan je daar dus niet parkeren, je moet je snorfiets helemaal in Lombok neerzetten, (gelukkig kan je ‘enkele’ zaken nog regelen bij burgerzaken in Vleuten). Dat is echt iets voor links, ik kan fietsen dan kan iedereen fietsen….. Ik kan me wel iets bedenken waarom er steeds meer Utrechters de stad verlaten, met zulke wethouders heb je geen vijanden meer nodig!!
Grappig als ik dat andere artikel lees op DUIC dat gemeente utrecht steeds meer zogenaamd gevaarlijk gestalde fietsen verwijderd. Zou het iets met elkaar te maken hebben ?