Automobilisten moeten vanaf 1 november betalen om te parkeren in delen van Ondiep, Tuindorp en het gebied rond de rioolwaterzuivering in Utrecht. De regeling geldt alleen van maandag tot en met vrijdag tussen 06.00 en 11.00 uur.
Het gaat in Ondiep om het gebied dat tussen de Ahornstraat, Royaards van den Hamkade, Marnixlaan, de Vecht en de spoorlijn ligt. Rond de rioolwaterzuivering moeten automobilisten straks betalen tussen de spoorlijn, de Vecht, Einsteindreef en Brailledreef. In Tuindorp zijn de Kardinaal de Jongweg, Professor Jordanlaan, de spoorloon richting Hilversum en de spoorlijn richting Bilthoven de grenzen van het gebied.
Mensen die in deze gebieden wonen kunnen vanaf 1 oktober een parkeervergunning aanvragen. Voor de eerste auto kost dit 39,60 per kwartaal en voor het tweede voertuig moet 98,97 euro per drie maanden worden betaald. En vergunning voor een bedrijfsauto kost 145,08 euro per kwartaal. Bewoners met bijvoorbeeld een gehandicaptenkaart kunnen een gratis vergunning krijgen.
De gemeente heeft het plan om uiteindelijk in de hele stad betaald parkeren in te voeren. “We willen in Utrecht meer ruimte voor groen, ontspanning, spelen en duurzame manieren om van A naar B te komen zoals wandelen, fietsen of deelvervoer. Betaald parkeren helpt ook om parkeeroverlast te voorkomen en te zorgen dat de stad bereikbaar blijft.”
Gekoppelde berichten
Uitschrijven parkeerboete kost gemeente Utrecht altijd nog meer dan het oplevert
Het uitschrijven van een parkeerboete kost de gemeente Utrecht altijd nog meer dan dat het…
30 Reacties
ReagerenAl die andere ongein moet ergens van betaald worden.
Nu heel graag in Oog in Al
Nou Toine Gossens nu nog even de rijrichting veranderen bij de Gaard grapjas
Is er een kaartje van het betreffende gebied in Tuindorp? Beschrijving is er onduidelijk.
En visite? Hoe moet dat?
Bedrag is al weer wat hoger per kwartaal. Ik ben voor overal betaald parkeren, maar dan wel met een gemaximeerd tarief voor de eerste vergunning. Want de gemeente zal het vergunningtarief anders als verkapte belastingmaatregel gebruiken en jaarlijks verhogen om de gemeentebegroting rond te krijgen.
Uitschrijven parkeerboete kost gemeente Utrecht altijd nog meer dan het oplevert las ik hier op Duic dus ontgaat mij de logica. Dan zou je dit dus mismanagement kunnen noemen. Maar weer twee wijken zijn de klos en ook wijken welke geen parkeer probleem hebben komen aan de beurt omdat de gemeente dit bedacht heeft niet i.v.m. parkeerdruk maar om uiteindelijk veel geld binnen te halen. Want nu kost het nog geld maar als straks heel Utrecht betalen moet stroomt het geld natuurlijk binnen kunnen ze daar weer andere leuke dingen mee doen. Het gat in de begroting proberen te dichten wat ze zelf veroorzaakt hebben b.v.
Bedankt GroenLinks
Wanneer het gebied van betaald parkeren steeds dichter bij jouw wijk komt, zal je onze wethouder Lot van Hooijdonk smeken om het zo snel mogelijk in jullie wijk in te voeren . De overlast die je nu niet hebt ,zal dan inmiddels wel aanwezig zijn.
De auto is en blijft een melk koe.
Heel goed, het werkt in Voordorp als een tierelier. Altijd wel een plekje te vinden sinds de invoering.
@piet ja en nu staan bij ons in De Bilt ineens allemaal auto’s van mensen. Dus jullie dumpen de problemen bij ons over de schutting..
13,50 per maand om een stuk ijzer op 8m2 in het straatbeeld te parkeren is veel te goedkoop. Particuliere parkeerplekken in het centrum kosten 180 euro per maand. Wordt tijd dat dit meer in lijn met elkaar gebracht wordt. Begin maar eens om van 40 euro per kwartaal naar 40 euro per maand te gaan.
@Robin, mee eens en maar dan ook eerst voor fietsen die nu overal maar lukraak gratis neer worden gezet.
@Piet Dijkstra
Dit probleem is al jaren bekend en er is ook over geklaagd bij de wethouder door omliggende gemeentes van Utrecht.
Het zijn de vaak tweede auto’s van inwoners van Utrecht die nu niet terecht kunnen in hun eigen buurt. Mensen die hun auto voor hun werk nodig hebben. Vandaar dat zij de moeite nemen deze ergens ver(der) weg te parkeren.
De eigen bewoners zijn echter het probleem niet. Dat zag je ook duidelijk op zon- en feestdagen toen dat nog gratis parkeren was in Utrecht.
De inwoners zouden allemaal gratis een parkeervergunning moeten krijgen in Utrecht en dan bezoekers belasten en stimuleren met het OV te komen. Krijgen jullie wel weer die auto’s in De Bilt waar deze mensen dan de bus pakken naar Utrecht 😕
Eigenlijk is er geen goede oplossing meer mogelijk. De ruimte is schaars gemaakt in Utrecht door het teveel bijbouwen in de stad en het nalaten parkeerruimte en wegen te creëren.
Jaja, de begroting moet weer eens gedicht. Als ze nou de gaten in die handen van het college zouden dichten, zou dat veel effectiever zijn.
Vind het overigens wel apart dat ze overal betaald parkeren invoeren, maar er wel elk jaar tientallen autos in de fik vliegen, maar het college het dan over “een rustige nacht” heeft.
Zou Q park es moeten doen: betaald parkeren en ondertussen fikt je auto af…
@robin u bent ook van mening dat vastgoed in het centrum dezelfde prijs moet hebben als in een randwijk als ondiep?
Graag gewoon een commerciële prijs per vierkante meter rekenen ipv de gesubsidieerde stukken openbare ruimte die nu gebruikt worden om te parkeren. Handhaving mag de gemeente ook gewoon kostendekkend maken. Als het nu meer kost dan het oplevert moeten de parkeerboetes omhoog.
@ruben: goed plan. 12,5 m2 huren per maand voor een parkeerplaats. Tegen kostprijs. Wat zou een woning van 12,5 m2 per maand kosten?
Een parkeerplaats van dit formaat kost het volgende. 12 uur per dag? Van 8.00 tot 20.00 in de avond. 6 dagen per week. 5 euro per uur. 60 euro per dag. 22 dagen per maand. 1320 euro.
Ik vermoed woonruimte 12,5 m2 per maand maximaal 500 euro.
Dank zij het plan van Ruben kunnen de parkeertarieven met 65% omlaag. Hartelijk dank!!!
Ze weten bij de gemeente dat bij iedere verhoging of betaald parkeren invoer er mensen zijn die noodgedwongen hun auto de deur uit moeten doen omdat het onbetaalbaar word gemaakt.
Ze verplichten dus indirect de mensen hun auto weg te moeten doen.
Ook zijn er mensen bij die denken een eigen parkeerplaats te krijgen bij betaald parkeren.
De smoes dat het betaald parkeren zorgt voor minder parkeerdruk is ook niet waar.
Voor de gemeente is het een win win situatie want doe je je auto niet de deur uit dan vangen ze veel geld van je .
lekker democratisch allemaal.
Ondertussen leef je niet maar word je geleefd.
Mensen die het toejuichen en een hekel aan auto’s hebben moeten bij ongelukken etc opgehaald worden met een bakfiets.
Sommige mensen willen wel met de fiets maar kunnen niet fietsen om verschillende redenen .
OV is tegenwoordig een overlevingstocht om heelhuids thuis te kunnen komen , dan heb ik het nog niet eens over het op tijd komen van bussen want die staan stil tussen de rest van het verkeer door die zogenaamde boulevards die de doorstroom moesten vergemakkelijken maar juist het tegenovergestelde bereiken.
Ook word er steeds gezegd “om meer ruimte aan groen te geven” maar ondertussen word er meer groen weggehaald dan dat er bij komt .
Bomen zijn dan zogenaamd ziek en moeten weggehaald worden omdat het gevaar zou opleveren.
of simpelweg om te kunnen bouwen .
Inwoners in Utrecht betalen veel gemeentelijke belastingen om de basiszaken door de gemeente goed te laten regelen.
“Begin 2021 was in 68,0 procent van de huishoudens minimaal één auto aanwezig.”
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/47/vooral-huishoudens-met-hoog-inkomen-hebben-een-stekkerauto#:~:text=Begin%202021%20was%20in%2068,een%20auto%20met%20een%20stekker.
Een flinke meerderheid van de Nederlandse huishoudens heeft dus een auto.
Ik kan mij ook niet herinneren dat Utrechters in meerderheid gestemd hebben om de auto in Utrecht uit het straatbeeld te laten verdwijnen.
@Piet Dijkstra, dit is wel heel generaliserend. De meeste inwoners betalen gewoon netjes voor hun vergunning. Er is een relatief een heel klein deel dat weigert te betalen voor de schaarse ruimte en wel de moeite neemt om de bus of fiets naar de Bilt te pakken om daar hun auto te ‘dumpen’. Overigens simpel op te lossen hoor gewoon een blauwe parkeerzone.
@piet dijkstra: prima als inwoners van utrecht geen gebruik mogen maken van gratis parkeren in De Bilt. Ik stel dan wel voor dat inwoners van De Bilt geen gratis gebruik meer mogen maken van voorzieingen in Utrecht. Geen toegang tot zwembaden, schouwburg, utrecht CS, parken, Tivoli Vredenburg en andere gesubsidieerde activiteiten waar inwoners van Utrecht maar inwoners van De Bilt niet aan meebetalen. Deal.
@Nico Als je niet handhaaft dan ben je niet alleen het boetegeld kwijt als gemeente, maar gaan mensen ook nog geen parkeergeld betalen, en “vergeten” ze ineens een parkeervergunning aan te vragen.
Dus raar eigenlijk dat we alleen kijken naar handhaving tegenover uitgeschreven boetes. Het houdt het systeem in stand en zorgt dat mensen wel parkeergeld betalen.
@ Piet
Niet iedereen in de stad krijgt een tweede of derde vergunning vanwege een lange wachtlijst of gebrek aan parkeerplaatsen. Het is echt niet altijd onwil, maar een probleem waar geen oplossing voor is.
@ JdV
“ Dank zij het plan van Ruben kunnen de parkeertarieven met 65% omlaag. Hartelijk dank!!!”
Uw verhaal, ironisch van toonzetting, dat wel, is op de keper beschouwd een onversneden pleidooi ten faveure van het beteugelen van doorgeschoten marktwerking. En marktwerking die o.m. de vastgoedsector stevig in zijn greep houdt.
Dank voor uw inzicht in deze, moge de sociaal democratie uiteindelijk zegevieren en een rem zetten op het ongebreidelde kapitalisme.
@jdv, zoals aangegeven in dit artikel kost een parkeervergunning 39,60 per kwartaal. Dat is 13,20 per maand. Volgens jouw rekenvoorbeeld (maar probeer maar eens een kamer van €500 per maand te vinden) kunnen de parkeertarieven voor vergunningen dus 3800% omhoog.
@Nina, dat is wel onwil want als je een derde auto hebt maak je onevenredig veel gebruik van openbare ruimte. Koop of huur een garagebox en jouw probleem en dat van een ander is opgelost.
@ Piet
Een derde auto of zelfs een vierde auto hebben bijv. huishoudens bij wie de kinderen tot hun 35e inwonen vanwege het grote woningtekort.
Het is niet zo dat mensen voor hun lol eerst een eind fietsen om met een auto naar het werk te kunnen gaan.
@ruben: ik heb het over de kosten van en parkeerplaats. Itt een vergunning neemt een parkeerplaats fysieke ruimte in. Een vergunnjng is een stukje papier dat je geen enkele garantie geeft dat je ook daadwerkelijk je auto kan parkeren. Das een groot verschil.
@ Nina, tuurlijk tot je 35 ste thuiswonende kinderen. De gemiddelde leeftijd(bron cbs) dat een kind zijn ouderlijk huis verlaat is nog steeds ergens tussen de 23 en 24 voor vrouwen net iets eerder dan voor mannen. Als je op je 35ste nog thuis woont doe je iets anders verkeerd dan het woningtekort.
@ Piet
Mss kun je je eens wat beter verdiepen in de woningcrisis waar Nederland mee te maken heeft.
Jongvolwassenen met een studieschuld of laag inkomen kunnen geen woning kopen. Voor alleenstaanden is dit nog lastiger. Sociale huurwoning kom je niet tussen; de wachtlijst is meer dan 10 jaar. De vrije huursector is niet te betalen.
Als je studie klaar is, moet je uit het studentenhuis vertrekken. Velen gaan dan weer terug naar het ouderlijk huis.
Dus ja, tot je 35e thuiswonen komt helaas echt voor en dat is inderdaad een ongezonde situatie.