Vanaf 14 maart moeten brommers van het fietspad naar de rijbaan | De Utrechtse Internet Courant Vanaf 14 maart moeten brommers van het fietspad naar de rijbaan | De Utrechtse Internet Courant

Vanaf 14 maart moeten brommers van het fietspad naar de rijbaan

Vanaf 14 maart moeten brommers van het fietspad naar de rijbaan
Vanaf 14 maart 2016 is de plaats op de weg van de bromfietser in Utrecht anders maar duidelijk: op de rijbaan. Aanstaande maandag trapt wethouder Lot van Hooijdonk de campagne af om bromfietsers bewust te maken van de nieuwe regel.

Vanaf 14 maart 2016 is de plaats op de weg van de bromfietser in Utrecht anders maar duidelijk: op de rijbaan. Aanstaande maandag trapt wethouder Lot van Hooijdonk de campagne af om bromfietsers bewust te maken van de nieuwe regel.

De regel geldt op bijna alle wegen met een maximum snelheid van 50 km/uur. Op deze wegen rijdt de bromfiets (met een geel kentekenplaatje) op de rijbaan. De aftrap van de campagne vindt plaats bij het Janskerkhof.

De nieuwe regel is er om overlast op de fietspaden te verminderen en voor de veiligheid van fietsers en bromfietsers, is het wenselijk dat bromfietsers meerijden in de autostroom. De kans dat een bromfietser in een ziekenhuis terecht komt, is ongeveer 40 keer zo groot dan voor een gemiddelde andere verkeersdeelnemer, blijkt uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), aldus de gemeente.

Ook blijkt uit dit onderzoek van SWOV dat in steden waar bromfietsers op de 50 km/uur weg meerijden is ingevoerd het aantal slachtoffers (fietsers en bromfietsers) met 31% is gedaald. De helft hiervan was het directe gevolg van de maatregel. Bromfietsers bewegen zich op de rijbaan voorzichtiger en zijn bovendien voor automobilisten beter zichtbaar.

Alle brommerbezitters ontvangen in februari een brief van de gemeente om hen te informeren over de nieuwe regel. Bromfietsers die toch op het fietspad rijden riskeren vanaf 14 maart een boete van 95 euro. Medewerkers van de afdeling Toezicht en Handhaving voeren vanaf 14 maart extra controles uit.

22 Reacties

Reageren
  1. [email protected]

    Medewerkers van de afdeling Toezicht en Handhaving voeren vanaf 14 maart extra controles uit, als dat net zo vlot gaat als met de rest van de handhaving in Utrecht word het helemaal niks.
    Blijkbaar kan ieder malloot zonder baan solliciteren als handhaver.

  2. Monique

    Wat is dit nu voor een ondoordacht idee?! Heb hier een brommer staan die echt niet meekomt met het verkeer. Accelleratie is matig en heeft een top, windmee, van 40km/uur.
    Prestaties die gewoon bij een oudere oer hollandse bromfiets horen.
    Ga ik hiermee op de rijbaan, dan zullen vewensingen en handgebaren mij ten dele vallen. Hetgeen zeker leidt tot een gevaarlijke verkeers situatie!
    Ziet u mij al verkrampt rijden op mn bromfiets met een boodschappen tas aan het stuur? Mijn handen stevig aan het stuur omdat autos mij proberen in te halen!
    Heren en dames automobilisten, wordt nu niet boos opmij als ik u ophoudt, maar richt uw woede op de wethouder!! Deze gaat er vast vanuit dat iedereen op een opgevoerde scooter rijdt!!

  3. MMMMMMMMM

    Fijn om te weten Monique dat jij met je ouderwetse brommer mijn longen vervuild; ga fietsen met je boodschappentas!

  4. Bahco

    Wat bijna niemand weet, en wat ook nauwelijks gehandhaafd wordt, is dat alles binnen de singels, dus ook het Janskerkhof, een 30 km/h zone is.

    Daarom is het des te merkwaardiger dat op de kersvers heringerichte Sint Jacobsstraat verkeersborden staan die de bromfietser naar het fietspad dwingen.

  5. Michel Post

    Utrecht loopt erg achter met brommers naar de rijbaan. Er is geen stad waar zoveel straten zijn waar brommers nog op het fietspaden moeten. Tegelijkertijd is er geen enkele handhaving in straten waar brommers wel op de rijbaan moeten, zoals op de Vleutenseweg. Daar rijden bijna alle brommers illegaal op het fietspad en vaak ook nog tegen de richting in. Maar geef deze brommerrijders eens ongelijk, want de rijbaan is zo smal dat er helemaal geen plek is naast de auto’s voor brommers. Tijdens de spits kunnen ze dus kiezen dus een breed leeg fietspad of langdurig in de file staan tussen de auto’s wachtend voor ieder verkeerslicht. En nog iets: brommers zijn geen snorfietsen.

  6. Paul

    Gaat dit ook gelden op de kard. De jongweg, Einsteindreef etc? Lijkt me levensgevaarlijk. En als die wegen nog 50% capaciteit moeten inleveren, wordt het helemaal spannend. Nog maar niet gesproken over busbanen….

  7. Berend

    Fantastisch nieuws. Ben het meer dan zat om al fietsend door de stad om de 200m door een veel te hard rijdende waaghaals op een scooter ingehaald te worden. Als cadeautje krijg je na zo’n levensgevaarlijke inhaalmanoeuvre nog een portie heerlijke uitlaatdampen in je smoel.

    Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik (minstens) maandelijks bijna in botsing kom met voornamelijk bezorgscooters, meestal op het fietspad rijdend. Blij dat dit aangepakt wordt.

  8. Peter

    @monique

    Waarom denk je dat je met jouw vervuilende trage oude brommertje wel welkom bent op het fietspad?

    Ik wil geen longkanker om dat een of andere sterrenwijker nog op een nooit onderhouden Tomos rondtuft.

    Belachelijk dat die brommer van jou uberhaupt nog de weg op mag!

  9. Angela

    @ Paul, je plaatst een opmerking over kard. De jongweg, Einsteindreef > dit soort wegen zijn vaak 70 km per uur, en in het artikel gaat het over wegen waar je maximaal 50 km per uur mag.

  10. Dick Wories

    Goed dat er eindelijk iets lijkt te gaan gebeuren. Het zal alleen lukken indien er gehandhaafd wordt. Dat gaat nog een grote klus worden want dat gebeurt nu ook niet of nauwelijks. En de volgende stap is het terugdringen van de zgn. snorfietsen (scooters met een blauw plaatje) die in de praktijk net zo hard rijden. Op de fietspaden mag een blauw plaatje maximaal 25 km/u, een geel plaatje max. 30 km/u. Deze wettelijk vastgestelde max. snelheden worden normaal gesproken ver overtroffen met uitschieters tot 80 km/u of hoger. Dat hoort dus absoluut niet thuis op het fietspad !

  11. Ronald

    Ik rij al sinds 2001 op de rijbaan. Verplicht. Dat is helemaal geen nieuw beleid.
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/inhoud/veilig-rijden-op-de-brommer

    Alleen op sommige plaatsen in Utrecht moet de brommer naar het fietspad, zoals bijvoorbeeld bij grote kruizingen als het 24 oktoberplein of Europaplein. En op plekken met busbanen.
    Dus als er wat zou wijzigen, zou de brommer dan voortaan op het Europaplein en de busbaan door het centrum moeten/mogen?

  12. Ronald

    @Angela
    Helaas tegenwoordig niet meer….

  13. Mikel

    De wettelijke maximumsnelheid van een brommer binnen de bebouwde kom is op de rijbaan 45 km per uur.

  14. Dirk

    Mooi, merken ze ook hoe het is om tussen levensgevaarlijk (want gemotoriseerd) verkeer te rijden dat ze gejaagd loopt te pushen omdat ze te langzaam gaan.

  15. Reinier Roelofs

    Ik maak gebruik van zowel auto, snorfiets als fiets. Mijn ervaring is dat de gemiddelde fietser zich toch wel het allerminst aan de verkeersregels houdt. Rijden zonder verlichting, stoplichten….. welke stoplichten? Met zijn drieën naast elkaar de volledige baan in beslag nemen, de rest moet er maar omheen zien te komen. Nee alle zo genaamde keurige fietsers die hier reageren…. U heeft een hele grote boterberg op uw hoofd.

  16. David

    @ronald: neen natuurlijk mag je dan niet op de busbaan. Dan zul je dus anders moeten rijden. Net als auto’s dat moeten. JIJ mag niet meer op het fietspad of op de busbaan. Dus daar waar er geen rijbaan is voor auto’s zul jij net als auto’s moeten omrijden.

  17. Arnold

    Beetje laat. De invoering van “bromfiets op rijbaan” was in 1999, dat is al weer even geleden. Blij dat Utrecht dat nu ook doet. In Binnenkort mag de scooter ook van het fietspad af – hoe lang zal het gaan duren voor Utrecht dat ook doet ?

  18. Ronald

    @David
    Wat denk je dat er in de praktijk gaat gebeuren?
    Precies. Gewoon de scooter nog op het fietspad.

  19. Retsiem

    Persoonlijk vind ik het prima om op de rijbaan te gaan rijden. De regels vind ik op zich niet echt duidelijk.

    Zie onderstaande en dan vooral de laatste zin.

    Zijn er ook uitzonderingen?
    Brommers rijden dus normaal gesproken op de rijbaan, maar er zijn uitzonderingen. Dit wordt duidelijk aangegeven. Het zijn wegen met een directe aansluiting op de snelweg. Wegen waar de snelheid in werkelijkheid hoger ligt dan 50 km/uur. Dit verschil in snelheid kan tot gevaarlijke situaties leiden. Alleen op 60 km/u wegen buiten de bebouwde kom waar voldoende ruimte is moeten scooters ook de rijbaan op. Bromfietsers kunnen gebruik maken van een snellere route via een fiets-/bromfietspad als zij anders te ver moeten omrijden.

  20. Jack

    Bijna alle fietsers zijn de meest asociale weggebruikers schieten overal doorheen zitten te appen stoplichten wat zijn dat. En over de ergernis van de vervuiling ga in een hutje op de hei kopen kan je daar klagen over de uitlaatgassen van de dieren om je heen.

  21. vd sluis

    in Nederland maken ze het echt moeilijk , dit mag wel hier weer niet.
    een bromfietser heeft geen rechten meer dan dood gereden worden waar die gekke auto maniakken 70 km rijden waar je 50 mag .
    Zet de brommer op de weg laat hem 70 km rijden en alles is opgelost.
    Van opgevoerde brommers af en brommers van het fietspad af.
    Maar nee we doen het hier moeilijk ,volgens mij gaat het alleen om geld te vangen .
    Ze maken het moeilijk om meer geld te kunnen pakken.
    45 km auto,s op de weg remt de auto lekker af ,brommers op de weg remt de auto lekker af , waar zijn we mee bezig .
    het levert alleen meer geld op .
    PS meer niet daar gaat het alleen om , het is levens gevaarlijk met 45 op de weg rijden, en als je het niet doet boete betalen ,waag jij de gok .
    nee maar je wordt gedwongen door de staat .
    O nee hoor gewoon betalen ,daar gaat het ons om .

  22. Astrid in 't Veen

    Beste dhr of mevr.
    Mijn dochter heeft vandaag echt per ongeluk op het fietspad gereden. Bord wastafel, achteraf gezien, moeilijk te zien.
    Nu kreeg ze een bekeuring van €120. Overal waar ik het opzoek staat er €95.
    Hoei kan dat.
    Met vriendelijke groet Astrid in ‘t Veen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).