Vanaf donderdag boetes in aangescherpte milieuzone centrum Utrecht Vanaf donderdag boetes in aangescherpte milieuzone centrum Utrecht

Vanaf donderdag boetes in aangescherpte milieuzone centrum Utrecht

Vanaf donderdag boetes in aangescherpte milieuzone centrum Utrecht
Archiefbeeld.
Bestuurders van een dieselauto met emissieklasse 3 kunnen vanaf donderdag 1 juli 2021 rekenen op een boete als ze in het centrum van Utrecht rijden. De toelatingseisen voor de milieuzone werden per 1 april 2021 aangescherpt, maar worden vanaf nu ook gehandhaafd.

Bestuurders van een dieselauto met emissieklasse 3 kunnen vanaf donderdag 1 juli 2021 rekenen op een boete als ze in het centrum van Utrecht rijden. De toelatingseisen voor de milieuzone werden per 1 april 2021 aangescherpt, maar worden vanaf nu ook gehandhaafd.

Dieselauto’s met een emissieklasse van 3 of lager mogen het centrum van Utrecht niet meer in. Rijd je toch de binnenstad in, dan word je vanaf vandaag op de bon geslingerd. 

Bestuurders van personen- en bestelauto’s krijgen een boete van 100 euro. Voor vrachtwagens geldt een boetebedrag van 250 euro. Eigenaren van dieselauto’s met een lage emissieklasse krijgen het advies om hun auto buiten de stad te parkeren en de reis met het openbaar vervoer te vervolgen.

Vanaf 1 januari 2022 geldt de milieuzone ook voor autobussen die rijden op diesel. De toegangseis voor dieselvrachtwagens wordt ook strenger. Beide voertuigen moeten dan minimaal emissieklasse 6 hebben, willen ze de milieuzone inrijden.

23 Reacties

Reageren
  1. Willow

    Waarom is de zone zo klein in Utrecht? Zou fijn en duidelijker zijn als het tot de ring oost zou gelden. https://gemu.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=1815371087d84b828e396abdf7452d55

  2. cas

    Het vreselijke is dat we een EU hebben, en dat die niet eens 1 uniforme sticker of iets kunnen maken waardoor het voor iedereen duidelijk kan zijn of hij wel of niet ergens in mag rijden.

  3. paul

    @cas – ligt dat aan de EU of aan al die eurofobe nationale parlementen/parlementariërs die geen europese regelgeving willen maar alleen de europese subsidies willen ontvangen?

  4. Simon

    @Willow, uiterlijk in 2023 wordt er een besluit genomen over het vergroten van de milieuzone tot de snelwegring.

  5. cas

    @ Paul, zolang de Eu een log en lomp apparaat dat zich drukker maakt over gender identiteit, plastic rietjes en zoveel mogelijk geld verspillen komt het er inderdaad niet van.

  6. Lombokker

    Praktisch gezien betekend dit dat dieselauto’s van vóór 1 januari 2015 de milieuzone niet meer in mogen. Die zullen er waarschijnlijk voortaan omheen rijden, en daardoor meer kilometers maken.

    Waarom geen (landelijke) regeling om het gebruik van elektrische voertuigen door bezorgdiensten te stimuleren. Ik denk dat dat per saldo veel meer effect heeft dan al die milieuzones, die per stad ook nog eens sterk van elkaar verschillen.

  7. Nina

    Een milieuzone is een wassen neus. De wind blaast de CO2-uitstoot zo over de stad vanaf de Ring om Utrecht.

    Wie frisse omgevingslucht wil, kan beter ver buiten de stad en ver van een (snel)weg gaan wonen.

  8. Simon

    @Lombokker, waar heb je het over? Euro 4 was er in circa 2005 al.
    Dan je tweede punt: die stimuleringsregeling is er gewoon hoor. Zoek maar op MIA en SEBA. En ten slotte: De milieuzones in Nederlandse steden verschillen tegenwoordig niet meer. In alle vier de steden die het betreft geldt nu Euro 4 en de zones worden met exact dezelfde borden aangegeven.

  9. Simon

    @Nina, Een milieuzone gaat niet om CO2, maar om de uitstoot van schadelijke gassen voor mens en dier. We hebben het dan over fijnstof en stikstofoxide. Een milieuzone helpt dan weldegelijk bij het lokaal verminderen van deze concentraties in de lucht die we allemaal inademen.

  10. Lombokker

    @Simon
    U heeft gelijk. Excuses aan iedereen die ik op het verkeerde been heb gezet.

    Dit is van toepassing op dieselauto’s van vóór 1 januari 2005. (Dus niet 2015!).

  11. Piet

    @lombokker het gaat hier om auto’s die van voor 2005 en niet 2015 dus ruim 15 jaar oude diesels.

  12. Uuutje

    @ Nina behoort ook tot het leger roeptoeterende reaguurders zonder enige know how/ kennis.

  13. Nina

    @ Simon

    Wil je frisse lucht, moet je niet in de stad gaan wonen of dichtbij de snelweg (de Ring ligt om Utrecht, dus vrij kansloos qua gezonde lucht als je woont in Utrecht).

    Een milieuzone helpt echt niet afdoende. Dat is een maatregel voor de bühne. Ach ja, alles om het onderbuikgevoel te sussen.

  14. Pee

    @Simon 1/7/2021 – 13:57
    Ook dat waait gewoon alle kanten op.

  15. UtrechtvoorUtrecht

    @Pee en @Nina Hebben jullie ook in een straat mét en een straat zónder druk verkeer gewoond en daar de ramen gelapt? Ik toevallig wel, op 200m van elkaar. Was een enorm verschil. In mijn reactie gebruik ik geen bronnen zodat jullie het ook kunnen snappen.

  16. Koel Hoofd

    Hysterisch beleid wat mensen nog discrimineert ook.
    Niet iedereen kan een nieuwe schonere auto betalen of Tesla rijden.
    Deze mensen weren uit de milieuzone en ze dwingen om te rijden (hoger brandstof verbruik is hogere reiskosten , en uitstoot probleem bij anderen onder de neus duwen) maakt die zone bewoners behoorlijk elitair.

  17. Pee

    @UtrechtvoorUtrecht
    Dat kan wel zo zijn maar het waait alsnog alle kanten op.
    Verder beweerde ik niets.
    Enne bronnen zijn er om je reactie te ondersteunen en niet om mensen iets te laten snappen.

  18. Toine Goossens

    Er overlijdt in Utrecht niemand maar als gevolg van de kwaliteit van de lucht of als gevolg van arbeidsomsrandigheden. Dat was 40 jaar geleden nog wel zo, met galvanisatiebedrijven op Lauwerecht en de zware metaalindustrie op Zuilen.
    Maar Uuutje moet wat te klagen hebben.

    Er is momenteel maar één ernstig probleem; De klimaatverandering door de hoge CO2 concentratie. Dat is een ernstige bedreiging. Juist omdat we daar nu niets/te weinig aan doen, want iedereen maakt zich druk over flutproblemen en de korte termijn.

  19. Mindy

    @ Utrechtvoorutrecht

    Op meerdere plekken in de stad gewoond (binnenstad, drukke weg, aan de rand, rustige wijk) en altijd vieze ramen vooral op de liggende delen. Het is inherent aan in de stad wonen, denk ik.

    Schone lucht in de stad is een utopie, want deze wordt niet alleen veroorzaakt door uitlaatgassen:

    https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/milieuproblemen/luchtvervuiling

  20. Thuisblijver

    Klimaatverandering kun je niet stoppen. Uitleg: De aarde is er al 5 miljard jaar ( 5.000.000.000 jaar, tel even de nullen), en de aarde doet zelf z’n ding. De gemiddelde lezer loopt hier gemiddeld 50 jaar rond en weet pas van horen zeggen hoe het hier de laatste, pak weg 200 jaar aan toeging.
    Nu komt de rekensom, even opletten: 5 mld / 50 jaar = 100 mln, dus wij hebben de aarde pas 1 honderdmiljoenste deel van de tijd meegemaakt.
    Zo, en nu gaan we even het klimaat redden: we gaan 15 km/h rijden ipv 30. Oh ja, plastic stoppen we in een andere container: goed hé van ons! Dat gaat niet helpen. Onze levensstijl, helaas ook de mijne, is het probleem. Hele schepen met Chinese rommel komt onze kant op, want we kunnen niet zonder. Beter is om ons aan te passen aan het veranderende klimaat. Ik geef een voorbeeld: de zeespiegel stijgt, wat doen we: we gaan een nog grotere tv kopen met label A++, ipv de dijken op te hogen. We bouwen nog steeds huizen onder de zeespiegel, ipv wat dieper (en hoger) in Nederland. Oh, Nederland, een piepklein stukje van de aarde, 17 mln inwoners, een druppel vergeleken met de andere 9 mld bewoners van de aarde, die allemaal (als ze een beetje welvaart en geld krijgen een SUV kopen, op diesel. Jammer hé, Gelukkig doet Utrecht het een stuk beter, binnenkort stedenband met de Efteling. Zo, het piepje van mijn droger gaat, dus nu even de was opvouwen. Fijne zaterdag nog.

  21. Nina

    @ Uuutje

    Vind je het zo lastig een andere mening, dat je direct naar het niveau “demoniseren” afglijdt? Als je vindt dat het anders zit, verlicht mij dan met jouw kennis.

    Ter illustratie:
    30% van de luchtvervuiling in Nederland kan komen overwaaien uit het buitenland (Ruhrgebied in Duitsland) en vice versa.

    Daarnaast is fijnstof (zoals opwaaiend zand, slijtage van autobanden of verbranding van o.a hout en bbq) een groter gevaar voor de gezondheid van de mens, dan CO2-uitstoot. De reden dat de gemeente de milieuzone heeft ingesteld, is vanwege de volksgezondheid.

  22. Simon

    @Thuisblijver: grapjas, zoals hierboven reeds meermaals genoemd: een milieuzone gaat niet om klimaat. Anders zou het wel een klimaatzone heten he?

  23. Toine Goossens

    Feitelijkheid.

    Het menselijk lichaam verliest iedere dag 50 miljoen huidschilfers. Op elke huidschilfer zitten meer dan 1000 bacteriën.

    Risico’s zijn zeer betrekkelijk. Er is geen enkel hard bewijs voor de gezondheidsrisico’s van voeding of luchtkwaliteit voor één bepaald individu. Het gaat slechts om gemiddelden. En die gemiddelden zijn zeer mimimaal.

    Sinds 1950 is de gemiddelde sterfteleeftijd van Nederlanders toegenomen van 62 tot 78 jaar. Alle berichten over risico’s van vooroverlijden zijn onzin. We worden steeds ouder.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).