Vanaf maandag rijdt iedere 5 minuten een tram tussen Uithof en Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant Vanaf maandag rijdt iedere 5 minuten een tram tussen Uithof en Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant

Vanaf maandag rijdt iedere 5 minuten een tram tussen Uithof en Utrecht Centraal

Vanaf maandag rijdt iedere 5 minuten een tram tussen Uithof en Utrecht Centraal
Archieffoto Uithoflijn. Foto: Robert Oosterbroek
Tram 22 gaat vanaf maandag 12 keer per uur rijden. Sinds de ingebruikname van de Uithoflijn in december reed de tram 10 ritten per uur.

Tram 22 gaat vanaf maandag 12 keer per uur rijden. Sinds de ingebruikname van de Uithoflijn in december reed de tram 10 ritten per uur.

Vanaf maandag hoeven passagiers dus nooit langer dan vijf minuten te wachten op tram 22. Tussendoor vinden er nog steeds testritten plaats want de frequentie van het aantal ritten moet verder omhoog. Het uiteindelijke doel is om de tram 16 keer per uur in beide richtingen te laten rijden.

Het streven is om dit voor het eind van 2020 voor elkaar te krijgen. In december wordt namelijk de nieuwe dienstregeling van vervoersbedrijf U-OV geïntroduceerd. Vanaf dat moment is station Utrecht Centraal ook geen eindhalte meer. Passagiers kunnen dan in één ruk doorreizen tussen Utrecht Science Park, en Nieuwegein en IJsselstein.

Storingen

Tram 22 rijdt van maandag tot en met vrijdag tussen 6.00 uur en 21.30 uur. Sinds de ingebruikname is het voertuig een aantal keer uitgevallen. Halverwege februari reed te tram zelfs twee dagen op rij niet vanwege storingen.

Bekijk hier de dienstregeling van tram 22.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Fabian

    Er waren zaterdag wel heel veel testritten met drie keer de bomen dicht in een paar minuten. Een onhandige onderbreking van mijn hardlooprondje.

  2. Wim Vreeswijk

    Dat mag ook wel met een investering van 500 miljoen euro

  3. isabelle

    …behalve als er een storing is natuurlijk, Dan rijdt ‘ie een paar dagen niet. Gelukkig is daar in de eerste fase nauwelijks sprake van geweest (kuch).

  4. W

    Eerst zien, dan geloven!
    En dat is realiteit!

  5. Henk

    …. en hopelijk nu nog op korte termijn een 10 minuten-dienst in het weekeinde.

  6. Max

    @isabelle, feiten:. Één grote storing inderdaad ( kapotte bovenleiding) maar voor de rest een aantal keer een storing van hooguit 45 minuten. De tram rijd nu 50 dagen, 43 dagen probleemloos, 5 dagen met een storing van max 45 minuten. 2 dagen amper gereden idd. De laatste kapotte wissel en tram is inmiddels bijna 6 weken teug.

  7. Jerry Windhouwer

    Maandag is het 2 maart en geen 1 april, hoor!!

  8. JdV

    Iemand een pooltje opzetten over het aantal storingen per dag of per week bij deze verhoogde frequentie?
    Alle eer voor degene die het juiste aantal storingen per dag, week en maand voorspeld!!!

  9. Chris

    wat een zuur gezeik hiero, werkt toch meestal perfect en is voor science park een erg gewenste oplossing

  10. Tim

    Dat gaat wat worden met die overgangen…

  11. wollie

    hoop experts weer hier op duic. want hoe moeilijk kan dat nu zijn, een betrouwbaar tramlijntje aanleggen? (hint: moeilijker dan een märklinbaantje)

  12. Herman

    Valt niet mee voor het leger deskundigen hier om een tram te accepteren….
    Zullen ze in hun heilige koe ook nooit pech hebben met hun auto, in de file komen, geen parkeerplaats vinden of andere vertraging ondervinden…..

  13. Adriaan

    De techniek krijgt men wel onder controle.

    En wanneer wordt die overweg ter hoogte van de Koningsweg opgeheven? CQ tegen een royale kostenpost ondertunneld? 16x uur is dus 32x een tram. Met 60 min in een uur en zeg 1 minuut dicht en wat stop/start effect voor verkeer per tram, blijven er zeg 30 minuten voor ‘ongehinderde’ doorgang over. Oftewel: na iedere minuut verstoring door een tram, kun je er 1 minuut redelijk vrijelijk overheen…..

  14. Koel Hoofd

    In de toekomst: 16 trams per richting per uur = 32 trams per uur.
    Er zitten slechts 60 minuten in een uur, dus de overwegen zijn telkens maar 1 à 2 minuten overrijdbaar. Ben benieuwd hoeveel mensen daar last van gaan krijgen wanneer ze willen hardlopen of ergens heen moeten ofwel te voet, met de gewone fiets, tweewieler met (hulp) motor of gewoon de auto.
    Zou dat het einde worden van de dominantie van GL en D66? Want ook de tesla elite en eBike/eBakfietsen staan dan stil vanwege het peperdure gemak en comfort van anderen.

  15. Erwin

    16 keer per uur. Mooi, da’s dus om de 3 min 45 sec. Benieuwd hoe dat aangegeven gaat worden.

  16. Utrechter

    Bus 12 reed nog altijd twee keer zo vaak: als we de trambaan nou asfalteren dan zijn we ook van die storingen af en hebben we vervoer met hogere frequentie. Nog altijd blijft de Uithof natuurlijk een onhandige locatie, je bent als student sneller op de HvA of UvA vanaf Utrecht Centraal…

  17. Trammalantje

    😜geintje !

  18. Toine Goossens

    Een nieuwe papier- of verpakkingszakjes machine draait 6 maanden op proef voordat de echte productie begint. Wen er maar aan dat dat voor alles geldt. Alleen je merkt het niet.

  19. Pee

    Als om de 3 minuten de overweg dicht moet schiet dat niet op voor de rest van het verkeer,wat zich gaat ophopen in alle richtingen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).