De Twijnstraat en de Nicolaasstraat gaan heringericht worden. Maandag beginnen de werkzaamheden aan de oudste winkelstraat van Utrecht. De straten worden aantrekkelijker, toegankelijker en veiliger. Met minder ruimte voor auto’s en meer voor fietsers en voetgangers.
De werkzaamheden duren tot en met mei.De plannen zijn in samenspraak gemaakt met ondernemers en bewoners van de twee straten. De Twijnstraat en de Nicolaasstraat gaan flink getransformeerd worden tot autoluwe winkelstraten.
De Twijnstraat wordt nu vaak nog als chaotisch ervaren, dit blijkt ook uit de reacties die de gemeente ontving: laden en lossen moet beperkt worden tot de ochtend en stoepbanden moeten geplaatst worden om voetgangers veiligheid te bieden.
26 Reacties
ReagerenSnap niet zo goed waarom de straten meer autoluw zouden worden door een andere inrichting, maar ‘t ziet er in ieder geval een stuk opgeruimder uit.
Je kunt de auto’s wel wegpesten uit de stad, maar de rommeligheid in de Twijnstraat wordt toch echt veroorzaakt door de fietsersanarchie. En die blijft. Ondanks het manipulatieve plaatje ‘nieuwe situatie’.
offtopic: Historisch gezien is het gebied Steenweg / Elisabeth een oudere ‘winkelstraat’ dan de Twijnstraat, al is het concept ‘winkelen’ als vrijetijdsbesteding relatief recent ontstaan.
ontopic: alleen het laden/lossen in combinatie met de slingerende fietsen zorgt voor een probleem. Die enkele automobilist die de weg kwijt is, lijkt mij niet een megaprobleem voor de meeste mensen. Voor Groenlinks wel, uiteraard
Fietsers aan de macht!!!1!!111!!
Het nieuwe plaatje is behoorlijk bedrieglijk, want geen enkele auto te zien. Maar wél een fietser op de stoep! Dat zal de laatste niet zijn met die brede stoepen. En die stoepbanden (?? die heetten toch stoepranden?), daar gaat straks menig fietser over onderuit.
En er loopt doodgemoedereerd een voetganger op het rijgedeelte! Waar zijn die stoepen dan voor?! Voor al die terrasjes natuurlijk.
De moderne tijd waarin niets mag maar alles kan.
De artist impression is chaotischer dan de foto, geestig wel.
Utrecht wordt politiek langzaamaan alleen maar gedefineerd vanuit het perspectief fiets. Het krijgt een religieuze dimensie. Het wordt een geloofswaarde.Die absolute waarheid werkt politiek niet. Dus ik herhaal: prima! autovrije Twijnstraat, maar niet vergeten;drie ondergrondse garages bij de 3-L. Lucas Bolwerk, Lepelenburg en Ledig Erf.
Er wordt veel budget gestoken in het herbestraten van de oude Binnenstad, begrijpelijk het gemeente bestuur wil toeristen en reisgidsen behagen.
Voor de oude wijken rond de binnenstad is geen geld meer, terwijl het de aan en afvoer routes voor vele centrum auto`s zijn, ook voor de duizenden nieuwe parkeerplaatsen die straks open gaan, het blijft bij voor de zoveelste maal opvullen van asfaltgaten.
Voor structurele aanpak van wegdek, drukte, stank, herrie en onveiligheid is geen geld meer !!
Ik zie geen fietsenrekken
Of horen die gewoon op de stoep en aan de palen
En omgevallen op de grond
Wel beter dat er wat meer loop ruimte komt want nu moet je af en toe gewoon op de weg lopen of omdat het vol staat met fietsen of dat een winkelier heel wat buiten heb staan
Ik denk dat dit niet door de auto’s komt maar echt een fietsen probleem is
Fiets is natuurlijk een veel omgevingsvriendelijker vervoersmiddel dan auto. Dan heb ik het niet alleen over uitlaatgassen, maar vooral over de ruimte de 100 auto’s innemen tov 100 fietsen.
Volkomen terecht dat dit soort plekken autoluw wordt. Het is juist waanzin geweest dat decennia lang zoveel prominente ruimte is gegeven aan (stilstaande) auto’s.
@Ronald: het wordt autoluwer door bv parkeerplaatsen weg te halen. Geparkeerde auto’s (die dus op dat moment geen functie hebben) nemen ca 25% van de ruimte in. Die ruimte gaat vooral naar de voetgangers (en misschien terrassen). En zoals de tekst aangeeft: laden en lossen in een beperkt tijdsbestek (als het rustig is).
@maria
Ja, ik snap het ook niet. Nieuwe tegels en een rolstoel onvriendelijke stoeprand. Dat is wat ik zie.
Mag de leverancier van de bag en buy dan sochtends de straat helemaal blokkeren?
Gaan de fietsers dan lopend naar de appie?
Nice, de parkeerplekken voor auto’s verdwijnen. Volgende stap: de parkeerplekken aan de oudegracht grotendeels opruimen.
Ondergrondse parkeer garage Lepenlenburg en ledig erf is goed idee…Tomlow ! Of.. toch snel die tram net uitbreiding door het centrum. Fietsen is geen religie lijkt me, het is eenvoudig weg pragmatisch het beste vervoer in de nauwe binnen stad straten, en gezond voor zowel fietser als wandelaars. Na de Tour de France is wel gebleken hoe fiets minded deze stad werkelijk is.
Ziet er prima uit. Nu alleen nog even duidelijk maken waar de fietsen geparkeerd kunnen worden.
Wel geinig hoe in het plaatje “nieuwe situatie” de werkelijkheid gemanipuleerd wordt door het fietsenprobleem weg te retoucheren.
In 1 woord prachtig, en fijn dat langzaam maar zeker die stinkende auto’s uit de stad verbannen worden. Nu de grachten nog autoluw/vrij maken! Power aan de fiets!
@B. Tomlow: ik snap de gedachte achter die ondergrondse parkeergarages. Maar de situering is nog veel te dicht bij de historische binnenstad. Wegen als Biltstraat, Nachtegaalstraat, Maliesingel zouden er helemaal van dichtslibben.
Je moet ze dus nog een ring verder plaatsen, die garages. Jaarbeurs, stadion, dat werk. Pal aan een perfecte OV-verbinding de stad in. Die moet misschien wel gratis zijn op vertoon van je parkeerkaart.
Dat past ook in de uitdijende binnenstad. Die wordt elk decennium ietsje groter.
Deze artist’s impression verraadt de droom van de gemeente: fietsers op de stoep en voetgangers midden op straat zonder dat het een chaos wordt.
Nu maar hopen dat fietsers en voetgangers snappen dat het voor iedereen fijner is als de voetgangers aan de kant blijven lopen en de fietsers op de rijloper blijven.
Het ziet er super gezellig uit, en de grachten autovrij lijkt me ook een perfect idee.
maar toch verbaast het mij dat tot nu toe een belangrijk probleem niet echt wordt verwoord.
Waar gaan al die geparkeerde auto’s naar toe?
in de buurt is er verder geen parkeerplek gemaakt voor extra auto’s. komen die dan ineens niet meer? je laat auto’s niet verdwijnen door gewoon geen parkeerplek aan te bieden. de behoefte om voor de deur (of in de buurt) te parkeren of met de auto een boodschap te doen blijft gewoon bestaan, en kan niet voor 100% vervangen worden door OV en fiets. (ook al zou peter dat graag zo zien).
het zal uiteindelijk in de twijnstraat wel loslopen met de aantallen auto’s. maar een echt goed gecombineerd beleid houdt rekening met alle weggebruikers. en rekening houden met betekent mijns inziens niet hetzelfde als verbannen naar park en ride plekken.
Ik ben ook benieuwd hoe het werkelijk gaat worden. Nu is het misschien wat chaotisch (dynamisch?) maar ik vrees dat dat niet echt beter wordt. Door de stoepranden wordt fietsverkeer heel erg beperkt; bij een blokkerende auto kun je er dan niet meer langs en bij een obstakel op het voetpad moet je als rolstoeler of met kinderwagen de stoep af. Kom er dan maar weer eens op…
Op de artist impression lijkt het bovendien wel zondagmorgen, zo rustig… Ook fietsparkeren lijkt vergeten, met alle extra horeca is dit nooit meegegroeid.
Ik snap niet wat het probleem precies is. Volgens mij is het niet echt een doorgaande route voor auto’s. Voornamelijk bestemmings verkeer.
Prima dat je de auto’s weert qua parkeren uit de Twijnstraat, maar dan moeten er wel alternatieven zijn om te parkeren en zo ver ik weet ontbreken die.
Overigens zie ik problemen als een auto en een fietser van tegenovergestelde richtingen komen…
En idd is fietsparkeren het grootste probleem. Er is gewoon niet genoeg ruimte om je fiets neer te zetten. Kan je wel heel gezellig borden zetten met “fietsen in de stalling” of dergelijke, maar die is meestal gewoon compleet vol.
Maar misschien verrast de Gemeente me en hebben ze verdomd goed nagedacht in plaats van te dagdromen over een wereld zonder auto’s.
@Peter
Die auto’s rijden wel door op zoek naar een andere P
@Peter
Mensen die met de auto willen niet met het OV, waarom moeten mensen geforceerd het laatste stukje tòch nog in zo’n hobbelige tram zitten… Dat wil men dus gewoon niet en is ook helemaal niet nodig.
Probleem in de Twijnstraat zijn de vele fietsen. Welgeteld 2 fietsen te zien in dit plaatje, daarmee verdwijnt het probleem dus niet. De fietsenanarchie is het grootste probleem in de Twijnstraat. Vooral bij de Ekowinkel. Fietsen worden daar zodanig neergezet dat je als voetganger wel over de rijbaan moet lopen. De herinrichting van de Twijnstraat is alleen realistisch als er werkelijk een oplossing wordt gevonden voor de fietsenanarchie!
Goh wat een zeik reacties weer ……………………