Vanaf vandaag is het parkeren van je fiets op straat in het stationsgebied in Utrecht verboden Vanaf vandaag is het parkeren van je fiets op straat in het stationsgebied in Utrecht verboden

Vanaf vandaag is het parkeren van je fiets op straat in het stationsgebied in Utrecht verboden

Vanaf vandaag is het parkeren van je fiets op straat in het stationsgebied in Utrecht verboden
Archieffoto fietsen in stationsgebied
Het parkeren van je fiets of scooter op straat is in een gedeelte van de binnenstad in Utrecht vanaf vandaag verboden. In het gebied tussen de Croeselaan, Westplein, Catharijnesingel en het Moreelsepark mag geen enkel geparkeerd rijwiel op straat meer zichtbaar zijn. Toch houdt de gemeente ook nog wel een slag om de arm, het handhaven gaat niet van de ene op de andere dag gebeuren.

Het parkeren van je fiets of scooter op straat is in een gedeelte van de binnenstad in Utrecht vanaf vandaag verboden. In het gebied tussen de Croeselaan, Westplein, Catharijnesingel en het Moreelsepark mag geen enkel geparkeerd rijwiel op straat meer zichtbaar zijn. Toch houdt de gemeente ook nog wel een slag om de arm, het handhaven gaat niet van de ene op de andere dag gebeuren.

De gemeente Utrecht meent dat er voldoende ruimte is voor fietsen in stallingen en fietsenrekken. Daarom is het niet meer de bedoeling dat er in het Stationsgebied fietsen los op straat staan. Ook zouden de geparkeerde fietsen hinder kunnen veroorzaken.

De gemeente zegt dat dat bij het bepalen van het gebied rekening is gehouden met de toegangen naar het station. Ook zou er rekening gehouden zijn met andere belanghebbenden, zoals de bewoners op de Croeselaan.

Vrijdag wordt gestart met het plaatsen van borden. Ook gaat de gemeente door middel van tekstkarren, advertenties op sociale media, directe communicatie met belanghebbenden en fietscoaches op locatie de nieuwe parkeerregels duidelijk maken.

In verband met de beperkte hoeveelheid personeel bij de gemeente wordt de handhaving overigens in fases uitgevoerd. De start van de handhaving is vanaf 20 maart bij de Moreelsehoek bij de stalling Stationsplein. Wanneer deze locatie voldoende vrij is van fietsen, gaat de handhaving beginnen op het Jaarbeursplein en de rest van het Stationsgebied. De verwijderde fietsen gaan naar het gemeentelijke fietsdepot.

Het gebied waar het verbod van kracht is

40 Reacties

Reageren
  1. Margot

    Welkom in Utrecht Openluchtmuseum. Natuurlijk moet je je fiets niet op een blindenstrook zetten of anderszins hinderlijk stallen, maar een totaalverbod neigt wel erg naar vertrutting. Alles moet keurig netjes: ruim baan voor de toeristen en slentershoppers, voor wie de gewone bewoner en gebruiker van de stad steeds meer moet uitwijken. Bovendien zijn tal van fietsenrekken in het stationsgebied er niet meer en zijn stallingen vol of onhandig ver van waar je moet zijn (zeker voor wie niet makkelijk loopt). Het zou mooi zijn als de gemeente behalve (na 24 u. betaalde) ondergrondse stallingen gewoon weer meer buitenfietsenrekken en nietjes plaatst zodat de fietsen minder hinderlijk worden gestald.

  2. Rietje

    Je zult maar slecht ter been zijn …..

  3. Wim

    Hoera,

  4. Peter

    @Rietje
    En dan over de fietsen struikelen…

  5. Wim

    @Rietje,
    Dat geeft je niet het recht om je fiets overal neer te kwakken, je kan hem nog steeds in een fietsrek plaatsen of onder het gebouw waar je wil wezen.

  6. Marcel

    @Rietje: Als je slecht ter been bent zit je waarschijnlijk zelf niet op de fiets en is het alleen maar een voordeel dat je niet meer door een woud van fietsen hoeft te slalommen naar het station. En zit je nog wél op de fiets, dan zijn er een paar fantastische stallingen. Dichterbij het station parkeren kan niet. En de eerste 24 uur nog gratis ook!

  7. Max

    Belachelijk… verplicht te betalen om je fiets te stallen als je een paar dagen weg bent dus

  8. peregrinus

    Lang leve de groei van de stad! Er is geen ruimte meer voor auto’s, de fietsers zijn nu aan de beurt. Zo meteen is er ook geen plek meer voor voetgangers….

  9. TJA…

    Mooi zo.

  10. WvR

    Je zult maar te beroerd zijn je fiets in een stalling te zetten…….

  11. Binnenstadbewoner

    Goed nieuws.

    @ Rietje: hoezo ‘je zult maar slecht ter been zijn?’ Er ontstaat een enorme fietsenchaos als je dit niet invoert, zoals is gebleken. Voor je het weet staan en liggen er honderden fietsen in het stationsgebied waaronder ook achtergelaten fietsen, wrakken, gestolen etc..
    In de stalling van Utrecht Centraal kun je 24 uur gratis parkeren.

  12. Ramon

    @max

    Je gaat met de auto naar een stad, parkeren is de eerste 3 uur gratis. Maar ja je blijft langer. Dan zet je je auto maar op de stoep voor de ingang?

  13. Sofie Dystopie

    @peregrinus: 😂

    En daarna de vogeltjes, de bakstenen, de bomen en de zuurstofatomen!

  14. Moniek

    @Margot
    Het opruimen van de gemakzuchtige fietsenchaos vind ik nu niet meteen vertrutting. Het had al veel eerder moeten gebeuren.

  15. Don

    Dus de mensen in de Syp moeten hun fiets mee naar binnen nemen in hun piepkleine peperdure appartementjes. Of moeten die ook de fiets op afstand gaan parkeren. En dat durft zich fietsstad te noemen utrecht onbereikbaar onbetaalbaar en onleefbaar voor de eigen bewoners.

  16. Wim

    @ Rietje
    Je bent er zeker nooit geweest toen er niet gehandhaafd werd. Één grote chaos waar niet door te komen was. Zelfs nu er verbodsborden staan plaatsen de swappies hun swap-fietsjes nog plompverloren voor de (rol)trappen. Handhaving? Ik moet het nog zien…

  17. Ooginaller

    Nou Max, vertel eens, hoe vaak ben jij meer dan een dag weggeweest en heb je je fiets bij het station laten staan? Ik (bijna dagelijkse treingebruiker) denk ik een keer of drie, de afgelopen 5 jaar. Als ik dat al red. Kost volgens mij iets van een eurootje per nacht. Uitrekenend op de achterkant van een bierviltje :da’s eens in de tien jaar een portie bittergarnituur in de kroeg.

    Ik heb tot nu toe nog geen een steekhoudend argument gelezen om dit niet in te voeren. Er is er namelijk maar één: het duurt soms mogelijk iets langer om hem netjes in een stalling te parkeren, dan hem lukraak op de stoep te kwakken. Daarvoor is een goede oplosing: twee minuten eerder weg. En dan staat je fiets niet alleen niemand in de weg, maar ook nog veilig en droog.

  18. Koel Hoofd

    Eerst zien dan geloven. Kunnen ze een paar blikken met handhavers opentrekken?
    Denk het niet…

    @peregrinus
    Voetgangers zitten nu al zwaar in de knel vanwege dat hysterisch doorgeslagen fietsbeleid en de anarchistische gemakzucht van de fietsers. Op naar Utrecht onleefbaar en onbereikbaar, de intensieve plofmensenhouderij.

    @Don
    Die wonen zowat op het OV, naast een bewaakte fietsenstalling en een vouwfietsje past zowel in de lift als hun halletje.
    Als ze dat niet willen, het staat ze vrij om elders te gaan wonen.

  19. jetta ernst

    Dat ik zeer teleurgesteld ben dat de betaalde fietsenstalling om het hoekje bij het station is gesloten. Als oudere en moeilijk lopende fietser, kon ik mijn fiets daar stallen zonder ellenlange afstanden te moeten lopen (zoals bij de ondergrondse stalling). Waarom, waarom moest die weg?

  20. Pol

    “Opgeruimd staat netjes”, zei mijn moeder vroeger al….

  21. Inez

    Ik ben het eens met Rietje. Er zijn mensen, zoals ik, die wel kunnen fietsen maar niet ver kunnen lopen, en om de fietsenstallingen uit te komen moet je je fiets een helling opduwen. Ik heb daar met mijn ziekte de energie niet voor, zeker als ik zware boodschappen heb. Dat betekent niet dat ik mijn fiets overal zomaar “neerkwak”. Ik zet hem altijd op een plek waar dat mag. Een fijne plek vind ik de kleine fietsenstalling onder de tunnel, die is gelijkvloers.

  22. Pieter

    Ik heb een gehandicaptenparkeerkaart, ik ben slecht ter been. Waar kan ik nu nog mijn scooter parkeren als ik met de trein ga? In de fietsenstalling is niet mogelijk. Gemeente, dit kan niet zo. Dit is geen inclusief beleid.

  23. Buschman

    Zou ik dan meteen mogen vragen aan mensen die langer zijn dan mijn 1 meter 52 de fiets bovenin de rekken in de stalling te zetten.Soms heb ik een stoere bui en zet ik als 75 jarige vrouw mijn fiets bovenin. Maar dan durf ik hem niet naar beneden te halen. Er zijn altijd aardige mensen die me willen helpen. Toch blijf ik graag zelfstandig

  24. Rottebert Peermans

    Ik zet m’n fiets waar ik wil! Gemeente heeft niks over mij te zeggen. En als ze ‘m naar de Labradordreef brengen dan geef ik ze 20 euro fooi als ik hem ophaal met m’n 6 cilinder turbo. Eet dat!

  25. Binnenstadbewoner

    @ Buschman: in de stalling even wat verder doorfietsen en je komt gangpaden tegen met heel veel lege plekken onderin. Zelfs in de spits.

  26. Henk

    Het wordt steeds gezelliger! Nog verder verdichten graag!

  27. Mark

    Dat werd tijd. Dat fietsen nu ook weer gewoon onder de (best wel leesbare) gele borden en midden op looproutes worden neergezet maakt goed duidelijk dat een beroep doen op fatsoen niet helpt en dat er meer maatregelen nodig zijn. Dat is geen vertrutting, dat is bestrijding van asociaal gedrag. Erg jammer dat dat nodig is.

    @Don: je zal maar in de Syp wonen inderdaad en je fiets niet meer op straat kunnen achterlaten. Dan moet je de eigen fietsenstalling van de Syp gaan gebruiken: wat erg!

  28. Wout

    O jeetje. Regeltjes voor fietsers…. Die dingen worden over het algemeen net zo geparkeerd als het gemiddelde studenten huis eruitziet.

  29. Wim

    @ Mark
    Right. Het zijn de swappies met hun swap-fietsen die hun blauwband stalen ros overal neurpleuren. Geen normbesef. Opruimen en wegwezen.

  30. mayra

    Als je slecht ter been bent kun je juist nog wel op de fiets. Met mijn malle voeten en orthopedische aangepaste schoenen kan ik uitstekend fietsen maar lopen in de binnenstad met al die ongelijk liggende steentjes is minder eenvoudig. Vraag een beperkt mens en zeg niet dat een mens die niet goed loopt ook niet kan fietsen. Dat zijn verschillende activiteiten. Ik kan prima de domtoren beklimmen, maar ik kan er niet meer af dus blijf ik beneden. Niet denken voor een ander, maar vragen.

  31. Kloek

    Je weet nu al dat het Moreelsepark veranderd in 1 grote fietsenzee. Check het kaartje. Dom om dit gebied niet mee te nemen in de beslissing. Maar ja, de gemeente Utrecht stoot zich graag 300 keer aan dezelfde steen.

  32. Kloek

    @ Max

    Ruimte kost geld. Zeker openbare ruimte.

    Best aso trouwens om anderen op te zadelen met jouw bezit als je een paar daagjes wegvlucht uit Utrecht. Gewoon in de stalling en betalen voor JOUW bezit en jouw ruimtegebruik.

  33. Kloek

    @Margot

    Als de Utrechter niet zo’n ongelofelijke viespeuk en rommelkont was geweest dan was het allemaal niet nodig geweest.

    Mensen die het hardst “vertrutting” roepen zijn vaak van die hondsasociale, eogïstische zogenaamd anarchistische types, waarbij de echte gemeenschapszin vaak ver te zoeken is en die anderen lastig vallen met hun problemen. Rekening houden met je stadsgenoten is het minste wat je kan doen. Anders ga je maar in Amsterdam wonen. Daar is het nog steeds lekker 1 grote bende op straat, alsof het 1986 is. Dadelijk zijn daar de junkies ook weer overal terug. Voel je jezelf vast thuis. Kan Utrecht weer wat meer zelfsrespect krijgen.

  34. Floris

    Jammer.. als ier iets is waar Ik als Utrechter trots op ben dan zijn het onze fietsen , die moeten we laten zien. En daarbij is stallen in de fietsenstallingen erg gebruiksvriendelijk. Na 09:30 ongeveer alles vol, en de elektronische borden die aangeven of er nog vrije plekken zijn kloppen niet. Deze nieuwe regel zorgt er voor dat ik vaak mijn trein ga missen, en demotiveert het fietsen naar het station als ik voor meerdere dagen op reis ga, aangezien je dan dus verplicht bent om te betalen. Ik dacht dat ze Utrecht fiets vriendelijker wilden maken, maar zo wordt het alleen maar moeilijker gemaakt voor de fietser.

  35. Realist

    @kloekjoepfloep. Daar noem je dus een gemeente op met een nog linkser beleid dan in Utrecht… mooi voorbeeld.

  36. Robin

    De gemeente heeft bij ontwikkeling van de Syp 1 fiets parkeerplek per appartement geëist van de ontwikkelaar. Die doet vervolgens het minimale. Een gemiddelde Nederlander heeft 2,5 fiets. Zeker als je naast Utrecht centraal woont en een auto op die locatie niet logisch is, is het veel te weinig plek voor je fietsen. Als je samen woont in de Syp is het nog moeilijker. De gemeente creëert een niet reëele en laat mensen in de Syp in de shit zitten.

  37. Marcel Jansen

    Ben al 26 jaar MS patient loop nog steeds,heb altijd zeer veel moeite met ontwijken schots en scheef geparkeerde vervoermiddelen op de stoep juich dit toe.
    Gemeente,dank je wel.

  38. Drean

    Ik ben een geboren Utrechter, maar Utrecht is langzaam maar zeker naar de klote ( sorry voor taalgebruik) gegaan met deze gemeenteraad. Ben blij dat ik Utrecht op tijd heb verlaten.

  39. Aria

    EINDELIJK !!!!!

    Onze mooie stad begon op een schroothoop te lijken.

  40. Nico en tienne

    Ik kwam na een lange dag werk en mijn scooter netjes (zoals er heel veel staan elke dag) bij jaarbeurs neergezet te hebben 6:15 s’ochtends terug en dacht dat mn scooter gestolen was aangezien er nog 3 scooters naast stonden.
    Na 40 min na huis lopen. En de politie te hebben gebeld werd ik al snel doorverwezen naar de gemeente. Die überhaupt niet in staat zijn om degelijk antwoord te geven. Na 6 telefoontjes en een hele boel hoofdpijn. Had ik liever dat iemand hem gestolen had. €399 voor de boete van het wegslepen en €35 per dag dat je hem niet komt ophalen bij deze uitbuiters. Termijnen is niet mogelijk en je word dus gewoon letterlijk kaal geplukt. Ik ga zeer zeker in hoger beroep en kan niet begrijpen hoe dit mogelijk is. In andere steden krijg je nog iets van een briefje met 24 uur de tijd om weg te halen. Maar gemeente utrecht slaat er maar al te graag een slaatje uit. En erg frustrerend om te zien dat de scooters van al die drug dealers en zuurstofdieven die dr rondhangen gewoon blijven staan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).