Vanaf vandaag moeten alle bromfietsen op de autorijbaan. De gemeente heeft deze maatregel ingevoerd om overlast op de fietspaden te verminderen en voor de veiligheid van fietsers en bromfietsers is het wenselijk dat bromfietsers meerijden in de autostroom. Een eerste blik op de weg vanmorgen liet zien dat nog niet iedereen van de nieuwe maatregel op de hoogte is.
Op deze eerste dag herinneren medewerkers bromfietsers aan de verandering. Na vandaag wordt extra gecontroleerd door handhavers. Bromfietsers op het fietspad riskeren een boete van € 95,-.
De gemeente heeft tot de invoering van deze maatregel besloten, nadat uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid bleek dat in steden waar de maatregel is ingevoerd, het aantal slachtoffers met 31 procent is gedaald. De helft hiervan was het directe gevolg van de maatregel. Bromfietsers zijn op de rijbaan voorzichtiger en beter zichtbaar voor automobilisten. Utrecht sluit met de maatregel aan bij het landelijke beleid, waarin het al sinds 1999 mogelijk is voor gemeenten om deze regel in te voeren.
Gekoppelde berichten
Paar uitzonderingen voor ‘brommer op de rijbaan’
Aanstaande maandag gaat er in Utrecht een ingrijpende verkeersmaatregel van kracht. Alle bromfietsen moeten vanaf…
14 Reacties
ReagerenDit geldt enkel voor de bromfietsers en scooters die 50 km/u kunnen rijden toch? Iedereen die een helm op moet, moet naar de weg volgens mij. En dat is ongeveer 20% van alle brommobielen. Dus volgens mij mag nog 80% op het fietspad blijven rijden.
Ik ben benieuwd, maar gaan ze ook iets doen tegen de overtredingen van fietsers, door rood rijden, zonder verlichting rijden, enz.
Daar kijk ik als fietser echt naar uit, het staat namelijk zo lullig dat jij als enigste wacht voor een rood stoplicht en de rest je aankijkt in het voorbij fietsen door rood.
Moet ik nu op de gemeetegrens tussen Stichtse Vecht en Utrecht (viaduct A2) mijn brommer of scooter over de vangrail heentillen, om daarna mijn weg op de hoofdbaan te vervolgen?
@Jaco: lees anders het artikel waar naar verwezen wordt ook even. Dan hoef je dit soort domme vragen niet te stellen.
Er veranderd niet veel want het was al verboden voor bromfietsen op het fietspad. In Utrecht waren nog wel vrij veel brommerfietspaden, daarin liep Utrecht enorm achter. Eindelijk stuurt ook Utrecht de bromfieters nu naar de rijbaan. Maar het is mosterd na de maaltijd want inmiddels rijdt iedereen al fijn op een snorfiets en die zijn veel smeriger dan bromfietsen want het zijn bromfietsen met en afgeknepen motor en staat voor onvolledige verbranding.
Zoals de gemeente ook zelfs aangaf, was al op 80% van de fietspaden een brommerverbod. Er waren enkele uitzonderingen, zoals wanneer de rijbaan een busbaan is, of op de grote verkeerspleinen die door veel automobilisten niet goed begrepen worden. Even uitvoegen voor het verkeersplein, oversteken met de fietsers en dan weer invoegen op de rijbaan. Werkte prima.
Dat je de bromfietser wil pesten door wegen zoals de Potterstraat impliciet af te sluiten is 1 ding, maar om de bromfietser nu niet de veiligheid te gunnen om langs die grote verkeerspleinen te rijden is keiharde brommerhaat. Laat de brommerrijder maar verongelukken, lijkt het credo te zijn.
In zo’n geval verliest regelgeving zijn geloofwaardigheid en leer je mensen aan om de wet te overtreden.
Jaco 14 MAART 2016 OM 12:58
JA! Tenzij je Lot’s toorn durft te trotseren.
(En niet zomaar ‘n beetje voor jezelf gaan zitten staan nadenken, graag. Ja?
Dit is per slot nog altijd Groen’links’land)
Ik heb een geel kenteken brommer, alleen is dit wel een oldtimer.
Hij rijdt wel 45 maar heeft niet de accelleratie van een moderne scooter. Ik ga hem echt niet weg doen maar denkt dat automobilisten niet blij zijn met mijn brommer op de rijbaan. Sorry dames en heren, dit is niet mijn schuld. Dus ziet u een oude Peugeot brommer met kinderzitje die het verkeer ophoudt, schrijf dan aub de gemeente aan om deze regel te schrappen. Mij lijkt het doodeng om met een brommer of scooter die niet is opgevoerd mee te rijden op de autoweg. Ik rijd zelf auto en weet dat de meeste automobilsten minimaal 60 rijden waar 50 is toegestaan. Schrappen deze regel dus.
Dit levert heel weinig op, aangezien de overgrote meerderheid van de scooters een blauw kenteken heeft en zich vrijelijk op de fietspaden kan blijven begeven.
Alle scooters een geel kenteken geven, begrenzen op 45/50 km/u en naar de rijbaan, waar ze thuis horen.
@Monique, een regel schrappen omdat jij ooit een brakke brommer hebt aangeschaft. Goed man.
@Monique: Utrecht heeft uitstekend openbaar vervoer, en wandelen en fietsen is gezond.
@Berend 15 MAART 2016 OM 08:19;
Prima maar dan ook flink handhaven op foute fietsers oké ……..
Goede actie van de gemeente! alleen is de handhaving hiervan weer een probleem blijkbaar. Ik kom dagelijks bromfietsen tegen (geel plaatje) die op de fietspaden rijden. Als je er wat van zegt dan krijg je een grote bek terug. Dus goede plannen vallen en staan bij een juiste uitvoering. Handhaven dus.
Ook ik rijd op een oldtimer en ben ook een oldtimer, max 45km per uur, maar erg traag accelererend. Krijg dagelijks te maken met de meest waanzinnige inhaalacties, zelfs bussen die tijdens het inhalen naar rechts komen om mij op de fietsstrook te dwingen. Dat is dan een beroepschauffeur. Een gedoogregel voor oldtimers op oldtimers op het fietspad zou welkom zijn. Wij rijden ook wat bewuster dan de gemiddelde 16-jarige.