Vanaf volgende week werkzaamheden aan spoor tussen Utrecht en Geldermalsen; ‘Mijd het traject’ Vanaf volgende week werkzaamheden aan spoor tussen Utrecht en Geldermalsen; ‘Mijd het traject’

Vanaf volgende week werkzaamheden aan spoor tussen Utrecht en Geldermalsen; ‘Mijd het traject’

Vanaf volgende week werkzaamheden aan spoor tussen Utrecht en Geldermalsen; ‘Mijd het traject’
Archieffoto Utrecht Centraal
De NS geeft reizigers tussen Geldermalsen en Utrecht het ‘dringende advies’ om het traject tussen Geldermalsen en Utrecht vanaf volgende week een paar weken te mijden. Tot 5 augustus werkt ProRail aan het spoor en door het landelijke tekort aan chauffeurs kunnen busbedrijven niet genoeg bussen leveren.

De NS geeft reizigers tussen Geldermalsen en Utrecht het ‘dringende advies’ om het traject tussen Geldermalsen en Utrecht vanaf volgende week een paar weken te mijden. Tot 5 augustus werkt ProRail aan het spoor en door het landelijke tekort aan chauffeurs kunnen busbedrijven niet genoeg bussen leveren.

De intercity’s tussen Utrecht en ‘s ‘s-Hertogenbosch kunnen in die periode niet rijden, evenals de sprinters tussen Houten en Geldermalsen. De grootschalige werkzaamheden in combinatie met het tekort aan chauffeurs en bussen, leidt ertoe dat de NS reizigers adviseert om het traject te mijden. 

“Dit reisadvies geven we tandenknarsend”, zegt Stefan Gitz, die bij de NS verantwoordelijk is voor treinvervangend busvervoer. “We moeten eerlijk zijn naar onze reizigers. Als we iedereen gewoon naar het station laten komen, ontstaan er urenlange wachtrijen. Dat kunnen we niet maken”, aldus Gitz.

Buiten de spits

Reizigers die toch op pad gaan, krijgen het advies dat zoveel mogelijk buiten de spits te doen omdat de tekorten in de spits het grootst zijn. Reizigers die om willen reizen, kunnen via Breda of Nijmegen. De extra reistijd is dan zeker een uur en ook op deze routes kan het – mede vanwege de Nijmeegse Vierdaagse – extra druk zijn, waarschuwt NS.

De werkzaamheden tussen Utrecht en Geldermalsen duren van 14 juli tot en met 5 augustus. Kilometers spoor worden in die periode vervangen. De werkzaamheden staan al een paar jaar op de planning en zijn volgens NS nodig om de kwaliteit van het spoor op peil te houden. De werkzaamheden zijn bewust gepland in de vakantieperiode, omdat er dan minder treinreizigers zijn.

9 Reacties

Reageren
  1. G.H.

    Wat een schandalige gang van zaken.
    Zo jaag je mensen dus de gele rups uit, en de auto in. Ondergetekende incluis.

  2. Fred

    Uit dit bericht valt op te maken dat reizen tussen Utrecht en Tiel ook niet gaat lukken.

  3. Koel Hoofd

    Goeie promotie voor de auto…

  4. BdV

    Personeelstekorten lijken overal het nieuwe normaal te worden. Nog altijd is mij niet duidelijk waar al dat personeel is gebleven.

  5. JdV

    Het advies “Mijd het traject” zou eigenlijk “Mijd het OV” moeten zijn. En niet alleen volgende week maar permanent. Het Onrendabelen Vervoer is voor de verliezers in de samenleving tenslotte. Te dom of te arm voor een rijbewijs en auto.

  6. forta

    Mijd het traject……. Mijd 3 weken lang dé hoofdverbinding tussen het noorden en het zuiden van het land. Absurd!!!!!!!

  7. Fred

    Slecht nieuws voor de verstokte automobilisten: binnenkort ligt de a27 er 10 jaar uit… koop Maar vast een ov kaart

  8. Confusius

    @ JdV

    Daarom ben ik iedere dag 20-30 minuten eerder op mijn bestemming dan de collega’s die met de auto gaan. Ik in de trein. Vanuit dezelfde woonplaats naar dezelfde bestemming. En met een brok minder frustratie (gelet op het gedrag van die collega’s). Lekker zitruimte, comfort. Lekker boekje lezen, muziekje luisteren, beetje e-mailtjes wegwerken, uit het raam staren. Maar ja, ik reis dan ook 1e klas. Beter dan die stumperds in hun atootjes die dat niet kunnen betal…..O, wacht, zelfs met een vrij reizen kaart ben ik nog minder geld kwijt dan iemand met een auto (benzine, belasting, apk, reparaties, banden, autowassen, afschrijving, parkeerkosten). O ja; en kijk eens hoeveel mensen er in 1 trein reizen in verhouding tot auto’s die hetzelfde traject afleggen.

    Goed dat het spoor onderhouden wordt. Moet ooit gebeuren. Kunnen we er weer 25 jaar van profiteren. Stukken makkelijker te realiseren en goedkoper dan wegonderhoud ook. Toen deze werkzaamheden werden ingepland, 1 of 2 jaar geleden, was er natuurlijk nog niet zo veel bekend over personeelstekorten bij de busbedrijven die het vervangend vervoer moeten doen. Had wel gekund, want de vergrijzing zit er al een tijdje aan te komen.

    Je kan gewoon of via Nijmegen, of via Rotterdam naar het zuiden. Kost je 30-45-60 minuten extra, Kwestie van plannen. Misschien ben je dan nog sneller dan de mensen die in de file staan.

  9. Peter

    Belachelijke reacties dat dit mensen de auto in zou jagen. In tegenstelling tot autoreizigers, hebben treinreizigers enige toekomstvisie. Ze snappen dat onderhoud nodig is. Ze stellen communicatie vooraf op prijs. De personeelstekorten in de logistiek zijn van een andere orde en zijn eerder een promotie voor treingebruik dan voor autogebruik. Ze zullen al snel een prima alternatief vinden en dat zal zelden de auto zijn.

    Veel plezier met je dagelijkse file in je benzineslurpende wegenbelaste heilige koe!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).