Vanaf woensdag opnieuw staking in het Utrechtse ov; nog geen akkoord op cao-eisen Vanaf woensdag opnieuw staking in het Utrechtse ov; nog geen akkoord op cao-eisen

Vanaf woensdag opnieuw staking in het Utrechtse ov; nog geen akkoord op cao-eisen

Vanaf woensdag opnieuw staking in het Utrechtse ov; nog geen akkoord op cao-eisen
Archieffoto DUIC
Het openbaar vervoer in Utrecht is komende week opnieuw verstoord vanwege een staking van chauffeurs. Medewerkers leggen woensdag 22 februari en vrijdag 24 februari hun werk neer, mocht er geen akkoord komen op de gestelde cao-eisen. De vakbonden FNV en CNV willen dat de werkgevers maatregelen nemen om de werkdruk te verlagen en ze eisen een loonstijging. Het ultimatum ligt er tot en met vandaag. 

Het openbaar vervoer in Utrecht is komende week opnieuw verstoord vanwege een staking van chauffeurs. Medewerkers leggen woensdag 22 februari en vrijdag 24 februari hun werk neer, mocht er geen akkoord komen op de gestelde cao-eisen. De vakbonden FNV en CNV willen dat de werkgevers maatregelen nemen om de werkdruk te verlagen en ze eisen een loonstijging. Het ultimatum ligt er tot en met vandaag. 

De vakbonden lieten eerder weten dat er vanaf 22 februari opnieuw gestaakt gaat worden, als er geen akkoord op de cao-eisen komt. Dat lijkt nu het geval. Werkgevers hebben de vakbonden laten weten dat ze niet aan de gestelde eisen kunnen voldoen. Zij gaan dan ook niet in op het ultimatum dat de vakbonden stelden. 

Eerder deze maand legden chauffeurs ook al vijf dagen hun werk neer. FNV liet toen weten: “Als deze staking zonder resultaat blijft, zijn verdere stakingen niet uitgesloten. Tot onze spijt zijn wij buschauffeurs, tram- en treinbestuurders gedwongen tot het voeren van acties.” In Utrecht reden eerder dagenlang geen trams en vielen een hoop bussen uit.

De nieuwe aangekondigde staking wordt de zevende staking in het streekvervoer sinds vorig jaar. FNV en CNV geven aan dat de stakingen deze week mogelijk het begin zijn van een nieuwe reeks stakingen. Welke gevolgen de actie precies voor het Utrechtse streekvervoer gaat hebben, is nog niet bekend.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Mark

    Ik ben zo blij dat ik een auto heb. Verder snap ik gewoon echt niet waarom ze telkens acties bedenken waar de reiziger de dupe van wordt. Totaal geen begrip voor de mensen die afhankelijk zijn van het OV. Het is zo makkelijk om gewoon als staking wel te rijden, maar dat niemand hoeft in te checken.

  2. Realist

    Een akkoord op de eisen heet dat dan.. Denkt de vakbond dat het simpelweg een hamerslag is of zo? De werkgever heeft al aangegeven dat het niet kan voldoen aan de eisen dus moet er onderhandeld worden ipv gestaakt. Wat is dat toch tegenwoordig met dat eisen en drammen, ga gewoon eens fatsoenlijk onderhandelen, wees realistisch en stap af van chantagemiddelen.

  3. Fred

    En waarom nu WEER in Utrecht ? want wat ik begreep is de staking niet in elke plaats, dus blijkbaar is ervoor gekozen dat Utrecht elke keer de klos moet zijn ?
    Daarnaast, inderdaad, waarom moet de onschuldige reiziger weer de dupe zijn ?
    Daarvan zijn er velen die echt geen compensatie voor de inflatie krijgen, ook graag een hoger loon willen, en wel naar hun werk moeten en daarvoor wellicht de bus nodig hebben.
    Het moet nu eens afgelopen zijn !

  4. JdV

    Prima idee. Des te meer ze staken, des te meer mensen gaan inzien dat een eigen auto eigenlijk toch wel heel makkelijk is. Of een e-bike. Of een keer de taxi. Of iets afspreken met buren of familie om te worden gehaald of gebracht. En binnenkort kan iedereen zonder OV en kunnen de stakers op zoek naar een nieuwe baan. In de zorg, onderwijs en horeca zitten ze te springen om mensen. Eens kijken wat de tot op het bot verwende prinsjes op de bus er van vinden als ze tegen die arbeidsvoorwaarden moeten werken in plaats van de gouden secundaire voorwaarden die ze nu hebben.

  5. Wil

    Hé pssst @Mark als ze door blijven rijden is het per definitie geen staking.
    Sterkte in je auto, lijkt mee geen lolletje!

  6. guus

    Ik begrijp niet waarom ook de CNV staakt, zover uiteen liggen hun eisen en het aanbod van de werkgevers niet.
    Werkgevers bieden 8% loonsverhoging voor een eenjarige CAO en de CNV vraagt 14% voor een CAO met een looptijd van anderhalf jaar.
    Het verschil is dan maar 1 procent op jaarbasis hier moeten redelijk denkende mensen toch een compromis over kunnen sluiten.

  7. Rose

    “Tot op het bot verwende prinsjes”? Waar hebt u het over, JdV? Leven we wel in dezelfde wereld?

  8. Tomas

    @mark, dat zouden ze graag willen, maar dat is dan weer strafbaar, omdat het wettelijk onder diefstal valt. Zijn in het verleden ook buschauffeurs fors voor beboet

  9. JdV

    @Rose: Een buschauffeur heeft het echt zo slecht nog niet hoor Rose. Er zijn veel mensen in de zorg, bij de politie, in het onderwijs die minimaal een even zware of zelfs zwaardere baan hebben en met minder geld thuis komen.

  10. karel walet

    Ik ben er klaar mee. OV in Utrecht had nooit geprivatiseerd mogen worden en in 2013 eigendom v/d Gemeente moeten blijven! Zie nu nu Amsterdam/Rotterdam en Den Haag! Daar rijdt het als een tierelier. Hier in Utrecht is het gewoon verpest (En hele witte vlekken in het Lijnennet) Oud directeur Piet Brouwer draait zich om in zijn graf! .

  11. Zuilen030

    Absurde looneisen, en volgend jaar weer dezelfde ellende als deze cao eindelijk een keer getekend wordt, wat overigens nog heel ver weg is,
    de bonden overvragen, in andere cao’s waar de looptijd nog niet van om is (grafische cao) wordt 3% dit jaar de max.

  12. Jeroen

    @guus het gaat niet alleen over de loonsverhoging. Vooral afspraken over werkdruk zijn nog erg belangrijk. Het niet kunnen houden van pauzes, en lange diensten moeten draaien etc.

  13. Zuilen030

    @Jeroen; als werkdruk het belangrijkste is waarom dan de absurde looneis????

  14. Rose

    @JdV
    Dan ben je toch nog niet een “tot op het bot verwend prinsje”? Dat anderen ook hard werken en mogelijk zelfs minder verdienen sluit ik helemaal niet uit.

  15. Wendy

    Ach laten jonge schoolkinderen., moeders met kinderwagen, mensen die slecht ter been zijn lekker thuis blijven JvD???

  16. Realist

    @karel walet. Tegen welke prijs draaien ze als een tierelier. Als de burger maar genoeg bijlapt is er niets aan het handje?

  17. Sjaak

    @karel: het gaat helemaal niet om de stadsbussen maar om het streekvervoer.
    Beetje verwarrende foto bij het artikel.

  18. JdV

    @wendy: fietsen, taxi, scooter, prive auto, lopen. Er zijn zoveel meer opties dan een bus. Probeer het eens, u zult versteld staan wat er allemaal kan.

  19. Wendy

    @JvD.
    Wanneer je 70 bent heb ja alles al gebruikt.Dus niet van die domme antwoorden geven svp.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).