Vanwege personeelstekort gaat U-OV buschauffeurs in het buitenland zoeken Vanwege personeelstekort gaat U-OV buschauffeurs in het buitenland zoeken

Vanwege personeelstekort gaat U-OV buschauffeurs in het buitenland zoeken

Vanwege personeelstekort gaat U-OV buschauffeurs in het buitenland zoeken
U-OV gaat buschauffeurs werven in het buitenland vanwege personeelstekort. De eerste chauffeurs uit het buitenland worden in juni in de bussen in Utrecht verwacht. Vanaf dan kan het dus voorkomen dat chauffeurs geen Nederlands spreken.

U-OV gaat buschauffeurs werven in het buitenland vanwege personeelstekort. De eerste chauffeurs uit het buitenland worden in juni in de bussen in Utrecht verwacht. Vanaf dan kan het dus voorkomen dat chauffeurs geen Nederlands spreken.

Qbuzz, het bedrijf achter U-OV, laat weten dat er al geruime tijd sprake is van personeelstekort in het Nederlandse openbaar vervoer. De langdurige personeelstekorten zorgen voor verstoringen in de aangeboden dienstregeling. Daarom start het bedrijf met de proef om Europese buschauffeurs aan te trekken.

Daarmee vervalt ook de eis dat chauffeurs Nederlands moeten kunnen spreken. “Deze Europese chauffeurs spreken Engels, worden gedurende 4 weken via een onboarding- en instructieprogramma wegwijs gemaakt voordat ze diensten gaan rijden”, aldus de vervoerder. De eerste weken rijdt er iemand met de chauffeur mee die wel de Nederlandse taal machtig is. Het bedrijf verwacht in juni de eerste chauffeurs op de bus.

23 Reacties

Reageren
  1. w

    Hahaha eat this Geert Wilders en Pieter Omtzigt!!!

  2. Nico

    En nu maar hopen dat een ieder die de bus instapt engels spreekt want wat dan…..hahaha

  3. Karoline

    En waar gaan deze mensen dan wonen? Verzorgt U-OV hen de accommodatie? Wie weet zijn er ook wel Nederlanders die voor deze combinatie in de markt zijn…

  4. wollie

    iemand in Londen weleens een Britse buschauffeur gezien?

  5. Blaag

    Waarom niet de strategie volgen van Hermes (Bravo/ BrenG) in Gelderland/ Brabant? Die met studentenchauffeurs werken (die 4 a 5 jaar hun normale rijbewijs hebben en beroepschauffeur mogen worden) in met name de avonduren, weekenddagen en vakantiedagen.

    Die lossen niet gehele vacatures op, maar 2 of 3 studenten doen het werk van 1 chauffeur in vaste of part time dienst.

  6. Boogschutter

    Arbeidsmigranten welkom!

  7. Lombokker

    Uit het buitenland, waar moeten die mensen hier gaan wonen?

    Ik heb een veel beter idee. Van de statushouders alhier zit 42% zes-en-een-half jaar na het verkrijgen van hun vergunning nog in een uitkeringssituatie (*CBS,2022). Geef die mensen een opleiding tot buschauffeur, win-win situatie.

    * https://www.ser.nl/nl/thema/werkwijzer-vluchtelingen/feiten-en-cijfers/arbeidsmarkt

  8. de kreek

    Personeelstekorten??? Er zijn heel veel werklozen, zet die eens in, inplaats van naar het buitenland naar personeel te zoeken. Kijk eens hoe al die oostblokkers wonen, na dat ze op straat zijn gezet, dat is toch schijnend. Gewoon werkloze opleiden en aan het werkzetten, geen zin, dan stoppen met uitkeringen, het moet eens afgelopen zijn met die eeuwigdurende werklozen.

  9. Pee

    @w
    ?
    Kijk gewoon naar de oorzaak waarom niemand zo snel zo’n baan wilt
    Omdat het onveilig is en er niet word opgetreden tegen degenen die hier verantwoordelijk voor zijn want het zijn steeds dezelfde figuren die dit schijnbaar leuk vinden .

  10. Ihsan

    Zo creëren ze 3 nieuwe problemen om er één op te lossen: huisvestingsvraagstuk, taalbarrière, afname verkeersveiligheid. En het draagt ook nog eens bij aan een tekort aan buschauffeurs in andere landen. Dit is echt heel erg kortetermijndenken. Er staan in Nederland nog miljoenen mensen langs de kant. Investeer daar eens in.

  11. Willem

    Je kunt ook kijken naar de oorzaak van al die onvervulde vacatures (dus niet alleen bij de OV bedrijven).
    Word er bij sollicitaties gekeken naar opleidingsniveau (wensenlijstje van werkgevers), of naar iemands vaardigheden?
    Is het salaris te laag?
    Zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden slecht?
    Of krijg je in het betreffende vak te maken met werkgevers die vooral gericht zijn op korte termijn winst i.p.v. goed werkgeverschap (en in geval van busschauffeurs je niet eens voldoende tijd geeft voor een pauze?)

  12. W

    @pee: wat knap dat je precies weet waarom niemand zo’n baan wil. Ik neem aan dat je bij de HR-afdeling van Qbuzz werkt?
    Oh nee, er is gewoon geen personeel te vinden (daar hebben meer sectoren last van) cq Nederlanders zitten liever in de uitkering.

  13. LOESJE P.

    Wellicht zou het ook iets te maken kunnen hebben, met het huidige arbeids ethos hier ten lande. Een leuke baan, liefst een van drie dagen, op een leuk kantoor met een leuk salaris, zodat er genoeg vrije tijd overblijft voor leuke reisjes, leuke festivals, leuke demonstratie’s en leuke dingen. Da’s toch veel leuker? Dan wil je toch niet dood gezien worden in een bus? Stel je voor, om 4.30 uur je nest uit te moeten vanwege een vroege dienst of er pas om 01.00 uur vanaf komen na een late! Om maar te zwijgen over werken tijdens Zon en feestdagen. De gruwel!

  14. Yoshua

    Wat U-OV wil is bijna misdadig.
    Chauffeur is de meest gebruikte functie voor immigranten wereldwijd.
    Welk land ter wereld je bezoekt, de taxi/buschauffeur is bijna altijd een immigrant.
    Niet voor niets zie je in ons land veel statushouders werken als pakketbezorger.
    Investeer in statushouders, het merendeel is van goede wil en wil hier iets van het leven maken.
    Geef ze een opleiding tot buschauffeur.
    Een Roemeense of Bulgaarse buschauffeur komt met het gezin, die bewandelen hetzelfde inburgering traject als statushouders.
    We hebben de mensen die dit kunnen, investeren in deze mensen is het beste voor de toekomst.

  15. Statler

    Statushouders omscholen in veelgevraagde beroepen heeft m.i. meer potentie dan het opentrekken van alweer een blik arbeidsmigranten.

  16. Nina

    Als we alleen nog toeslagen geven aan mensen die met minimaal 36 uur werken een inkomen verdienen onder de toeslagengrens, is het personeelstekort voor een groot deel opgelost.

    Nu wordt parttime werken gesubsidieerd en dat is echt ridicuul.

    Werknemers willen letterlijk niet meer uren werken, als ze dat wordt gevraagd door hun werkgever en de reden is dat ze dan boven de toeslagengrens komen qua inkomen. Dit probleem melden werkgevers al zeer lange tijd.

    Werken moet weer lonen. Subsidies, toeslagen en uitkeringen alleen voor de mensen die niet kunnen werken of rondkomen. Daar is dit vangnet ook voor bedoeld.

    Het lost een groot deel van het personeelstekort op en gaat het woningtekort helpen, omdat er minder arbeidsmigranten nodig zijn. Snel invoeren dus.

  17. Ongewenst

    Als mijn reacties niet worden geplaatst. Is dit bij deze de laatste.. 🙂

    Fijne dag nog!

  18. Ongewenst

    @Nina: Volgens mij heeft zo ongeveer half Nederland nodig een bezoek aan een psychiater nodig, die geen wappie is… 🙂

  19. Utrechter2

    Elke communist weet dat dit het inzetten is van arbeidsreserves.
    Banen worden steeds meer uitgekleed. De lonen worden steeds lager als je de inflatie verrekend, dus als je kijkt hoeveel woning, OV, benzine, energie of medicijnen ervoor terugkrijgt. De euro wordt steeds minder waard.

    Qua buitenlandse arbeid kom je op een gegeven moment zelf aan de beurt. HR-werk wordt al geoutsourced naar lagelonenlanden.
    Maar je hebt altijd groepen Nederlanders, inclusief ambtenaren en consultants voor overheid, die dat onderschatten tot ze zelf aan de beurt zijn.

    En in de tussentijd: je hebt misschien een leuk salaris van 4 tot 5K maar je koopt er letterlijk steeds minder voor.

  20. Toine Goossens

    Nederlanders consumeren te veel en smijten met geld om hun vrije tijd aangenaam door te brengen. Het resultaat is een samenleving die aan alle kanten uit haar voegen barst en haar CO2 uitstoot niet op irde krijgt.

    De oplossing is simpel. Iedere inwoner verplichten om periodiek maatschappelijk noodzakelijke taken uit te voeren. Rendement?
    Een sterk leger met heel veel reservisten; altijd voldoende handen aan de zorgbedden; openbaar vervoer dat goed functioneert; wizz kids die iedereen helpen met moeilijke regelgeving; altijd ouders op straat om orde te houden;

    Alle zelfzucht overboord. Alleen dat al zal rust in de Utrechtse binnenstad brengen.

  21. Betweter

    @Blaag Er is geprobeerd studenten te werven zie o.a. deze link maar dan nog komen ze niet aan voldoende chauffeurs. Dan kun je beter arbeidsvoorwaarden bieden dan andere bedrijven of elders personeel vandaan halen.

    https://werkenbijqbuzz.nl/bijbaan-op-de-bus

  22. Utrechter2

    @Toine Goossens: als je huizenbezitter, (Hra, en kunstmatig lage rente) of tweeverdieners (fiscaal) dan heeft het paarse beleid die mensen fiscaal en monetair in de watten gelegd. Zeker als je een combinatie bent van die twee. Ze hebben hun woning zo’n 3x over de kop zien gaan, als ze vroeg genoeg zijn ingestapt.

    Mensen die huren en/of CAO of pensioen afhankelijk zijn hebben het tegenovergestelde meegemaakt.

    Het kan zijn dat deze informatie nieuw is voor je, hoewel sommige academici al meer dan 20 jaar waarschuwen voor een tweedeling. In de beeldvorming wordt Nederland vrij vaak als een land gepresenteerd waar alleen wat uitzonderingen het moeilijk hebben en de rest leeft zoals jij beschrijft.

  23. Scherpschutter

    @Toine Goossens 15:45

    U wilt de slavernij weer invoeren?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).