Veel boetes voor fietsers bij kruispunt Maliebaan: ‘Enigszins buitenproportioneel’ Veel boetes voor fietsers bij kruispunt Maliebaan: ‘Enigszins buitenproportioneel’

Veel boetes voor fietsers bij kruispunt Maliebaan: ‘Enigszins buitenproportioneel’

Veel boetes voor fietsers bij kruispunt Maliebaan: ‘Enigszins buitenproportioneel’
Een enorme fietsfile in de Nachtegaalstraat. Foto: Robert Oosterbroek / DUIC
De afgelopen jaren is het overgrote merendeel van boetes aan fietsers die door rood licht reden in Utrecht uitgedeeld op de Maliebaan. Tim Homan van Student & Starter vindt dit onterecht omdat de situatie hier onduidelijk is en de afstelling van de stoplichten tot verwarring zou leiden.

De afgelopen jaren is het overgrote merendeel van boetes aan fietsers die door rood licht reden in Utrecht uitgedeeld op de Maliebaan. Tim Homan van Student & Starter vindt dit onterecht omdat de situatie hier onduidelijk is en de afstelling van de stoplichten tot verwarring zou leiden.

Uit cijfers van het CJIB blijkt volgens de partij dat dit jaar bijna de helft van de boetes voor door rood rijden in Utrecht op het Maliebaan werd uitgedeeld: 548 van de 1214, tot 1 oktober gemeten. Ook in 2017 (325 van de 488) en in 2018 (518 van de 676) werden vooral fietsers op de Maliebaan beboet voor het rijden door rood licht.

Tim Homan vraagt zich af of de onduidelijke situatie geen reden is voor het vele overtredingen bij het kruispunt tussen de Maliebaan, de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat. Hij noemt de mate van handhaving ‘enigszins buitenproportioneel’ – en wat het kruispunt Maliebaan betreft zelfs ‘bedenkelijk’.

Onduidelijk

“De fietserslichten voor de ventwegen aan weerskanten gaan 6 seconden eerder op rood dan de voetgangerslichten. Aangezien er door het groen voor voetgangers geen kruisend verkeer kán zijn, lijkt het rode fietserslicht immers zinloos”, aldus Homan. “Die verwarring, die nog wordt versterkt door het feit dat de overige fietserslichten voor de oversteek wél groen blijven, leidt ertoe dat relatief veel fietsers op deze plek door rood licht rijden.”

Homan wijst op de slechte staat van de verkeersregelinstallatie, een van de redenen om de Maliebaan ook opnieuw in te richten.

Boetes

Student & Starter wil nadenken over een zo effectief mogelijke handhaving. “Recentelijk kregen wij bericht dat er eerder dit jaar een politiecontrole heeft plaatsgevonden op een zondagavond. Mensen die door rood fietsten toen het voetgangerslicht voor de ventweg plus alle overige fietserslichten nog op groen stonden, werden staande gehouden en op de bon geslingerd.”

Het zou op dat moment erg rustig zijn geweest en er zou weinig risico zijn voor de verkeersveiligheid. “Bevordering van de verkeersveiligheid moet – ook volgens de politie zelf – het primaire doel zijn van dit soort handhaving. Boetes uitdelen mag nooit een doel op zich zijn”, schrijft Homan. De partij heeft om opheldering gevraagd bij de gemeente.

44 Reacties

Reageren
  1. Hetty

    Ja, ook ik reed daar door rood met de fiets en werd aangehouden…wat een boete van Euro 100,00 opleverde. Voortaan kijk ik daar wel beter uit, zeker niet meer naar de voetgangerslichten kijken.

  2. JdV

    Nou Tim ik snap het helemaal hoor. Kom je als student na uren met je huildeken uit je safe space op de uni, dan wil je zo snel mogelijk naar de kroeg en wens je niet lastig gevallen te worden met burgerlijke onbenulligheden als verkeersregels of verkeerslichten. Jij bent tenslotte uniek en kan alles worden wat je maar wilt, en logischerwijs zijn de regels die voor normale stervelingen gelden voor jou niet van toepassing. Ga er voor jongen!!!

  3. Twee Dingen

    twee dingen.
    1. Verkeersaflichtafstelling wordt hier al minstens 6 jaar over geroepen.

    2. Rood is rood. Niets verwarrends aan.

  4. stefan

    Stoplichten die tot verwarring leiden?

    Een verkeerslicht voor fietsers is rood of groen. Rood betekent dat je niet mag rijden. Groen betekent dat je wel mag rijden. Als je kleurenblind bent: rood is het bovenste lampje, groen is het onderste lampje.

    Ik had van studenten toch wel verwacht dat ze dit zouden snappen.

    Nb. voetgangerslichten gelden niet voor fietsers.

    Verkeerslichten leiden niet tot verwarring. Fietsers fietsen door rood om heel andere redenen.

  5. WijkC

    Op slecht afgestelde stoplichting lijkt deze stad sowieso een abonnement te hebben.

  6. MJPD

    Onduidelijke situatie, wellicht, soms moet je even nadenken en opkijken van je smartphone. Je moet gewoon stoppen voor rood licht (het bovenste voor de kleurenblinden), duidelijker kan het niet.

    En dan lees ik argumenten als, “aangezien er door het groen voor voetgangers geen kruisend verkeer kán zijn, lijkt het rode fietserslicht immers zinloos” en “het zou op dat moment erg rustig zijn geweest en er zou weinig risico zijn voor de verkeersveiligheid”, die het hele verhaal onderuit halen en het tot een dramverhaal maken. Let op het woordgebruik “lijkt”en 2x “zou”…

    Praktijkvoorbeeld: Ik kán om 2:30 uur 180km/u rijden op een verlaten A1, maar als ik geflitst wordt, dan ga ik zeker niet om opheldering vragen.

  7. waldorff

    zucht-er is geen verwarring. Rood is rood. Wat een kansloos gejank.

  8. G.H.

    Hoewel een ieder zich aan de verkeersregels heeft te houden, is de manier waarop de Utrechtse verkeerslichten staan afgesteld een drama.
    Hoe is het mogelijk dat deze stad zich wil profileren als, en zich kandideert voor de verkiezing van, beste fietsstad ter wereld? Dat terwijl de verkeerslichten niet eens beschikken over sensoren die detecteren of en waar er iemand wacht (wat in veel andere steden al tientallen jaren gangbaar is), zodat je continu voor jan doedel staat te wachten? Zelfs op de drukste assen (Vredenburg, Schouwburg, Amsterdamsestraatweg, om een paar te noemen) draaien de verkeerslichten een vaste riedel af.
    Als je dan ziet dat er geen kruisend verkeer is, is het door rood fietsen beter te begrijpen. Daar zou de gemeente met prioriteit iets aan moeten doen.

  9. Wim

    Dat er niets deugt van de afstelling van die verkeerslichten daar is hier al eerder betoogd. Maar Lot wil dat niet horen en duwt onverdroten haar herinrichtingsagenda door. Zucht.

  10. Koel Hoofd

    Op die tig-duizend fietsers die er dagelijks rijden, waarvan zeker 10% gewoon door rood rijd omdat ze vinden dat het kan, en dan slechts zo weinig bekeuringen? Gewoon eens 6 maanden elke dag gaan staan, dan kan de uithoflijn zo worden afbetaald met het aantal bekeuringen.

    Dit raadslid reageert als een typische millennial: alles moet kunnen want de wet is alleen voor anderen van toepassing.

  11. VincentDV

    Ach ja, die arme fietsers. Helemaal om de tuin geleid door al die veelkleurige lichtjes om hen heen. Wisten zij veel dat het gaat om het stoplicht waar je voor staat de wachten en niet om de kleur van de neonreclame van de slagerij?

    Fietsers zijn regelmatig behoorlijk hufterige verkeersdeelnemers. De arrogantie waarmee zij zich door het verkeer begeven is stuitend. Als iemand probeert over te steken, zullen de assootjes niet even remmen, nee, keihard bellen en schreeuwen is het devies.

    Het is ook niet zonder gevaar. Regelmatig moet ander verkeer uitwijken voor zo’n tweewielige tokkie die stoplichten negeert, waarbij andere verkeersdeelnemers slachtoffer worden.

    Zolang (zulke) fietsers menen dat de wereld alleen voor henzelf is, juich ik iedere boete die ze krijgen toe. Wie niet horen wil, moet maar eens voelen.

  12. Harry

    Hoe kan je onduidelijk door rood rijden? Deze arrogante houding wordt veroorzaakt door de fietststraten waar fietsers denken dat ze almachtige heersers zijn. Dus neemt de druk toe om alle wegen om te zetten naar fietsstraten. Wordt gelijk de doelstelling gerealiseerd om voor 2030 ALLE auto’s de stad uit te hebben.

    Dus bekeuren die fietsende overtreders ter financiering van de geplande fietsstraten.

  13. Robert

    Beste Student & Starter, goed idee. Ik zou als automobilist ook graag dispensatie krijgen op de verkeersregels op de momenten als het, geheel volgens mijn eigen arbitraire inzicht, allemaal toch niet zo erg is of er vlakbij toch een andere lamp op groen staat.

    Fijn dat de tweewielterreur toch af en toe een boete krijgt in plaats van gratis lampjes. Zou nog veel en véél vaker mogen.

  14. jan

    Je ziet agenten nou nooit boetes uitdelen op de Amsterdamse straatweg voor snelheid of vervuiling of licht op de fiets. Nee lekker veilig staan posten in de beste wijk van Utrecht. Ik zou weleens willen weten of er ook meer ongelukken zijn op de Maliebaan. Want volgens mij is dat dus niet het geval.

  15. Piet

    Tjonge je kan ook ergens over zeiken als je in de politiek zit. Het licht staat op rood of op groen daar voor de fietsers heel veel moeilijker is het niet(wellicht nog ff op oranje). Het verkeerslicht voor de voetgangers staat op een hele andere plek en ziet er heel anders uit.Iedereen die daar door rood fietst weet dat het niet mag . Van studenten(de achterban van deze partij) mag je toch verwachten dat ze slim genoeg zijn om dat te begrijpen.

  16. Dennis

    OK boomers

  17. wim bredewoud

    Volgens Jan worden er geen boetes voor fietsen zonder verlichting en door rood rijden gegeven op de Amsterdamse straatweg.Het zullen wel spookboetes zijn dan die ik gekregen heb.

  18. Hadjememaar

    Rood is rood toch? Veel fietshaters zijn die mening toegedaan, in grote lijnen klopt het ook wel, vooral als de plaatsing en timing geresoneerd met het gevoel dat het verkeerslicht zorgt voor doorstroming en/of veiligheid. Maar wat als verkeersdeelnemers het gevoel krijgen dat de lichten het verkeer juist ontregelen? Mag je dan volhouden “rood is rood”?

    Als de gemeente de maximum snelheid op een weg wil terugbrengen, gaan ze die ook eerst voor tonnen opnieuw inrichten. Ze verwachten niet dat automobilisten hun snelheid aanpassen als er ineens een bord langs de weg staat, dus waarom verwachten van fietsers dat ze stoppen voor een stoplicht waarvan ze het nut niet ervaren?

  19. S.

    En Tim Homan’s ouders zitten dit hoofdschuddend thuis te lezen en zeggen tegen elkaar ‘Toch niet duidelijk genoeg uitgelegd wat rood betekent toen hij voor het eerst op zijn eigen fietsje naast ons naar school ging fietsen’.

  20. Erwin

    Stoppen fietsers dan voor rode stoplichten?
    Is mij nog nooit opgevallen.

  21. Rooie Bep

    Heel simpel,,rood is rood,,,,ook voor studenten

  22. Janah

    Wie de wereld van de fietser wil leren kennen moet eens op een werkdag rond half negen van bv Utrecht CS door de binnenstad via kruispunt Maliebaan naar de Uithof fietsen. Zet wel een helm op en zorg voor een goede ongevallenverzekering.

  23. Peetje

    Wat (o.a.) JdV, stefan, MJPD en Waldorff zeggen 🙂. Kleine toevoeging voor de Student(en) in kwestie: er is een reden dat voetgangersverkeerslichten langer op groen staan. Zij doen namelijk langer over dezelfde afstand dan fietsers. Zo is de kans groot dat de oversteek helemaal “leeg” is als het kruisende verkeer weer groen heeft. Ga je eens verdiepen in het hoe-en-waarom van verkeerslichten, er gaat een wereld voor je open. Waarom staan de lichten voor voetgangers bv aan de overkant en voor de rest van het verkeer aan de startkant? Succes!

  24. Rob

    Kompleet belachelijk als de voetgangers mogen oversteken.waarom de fietsers dan niet. Ik verwonder mij daar op meerdere plekken over.ik ga dan ook door rood . .maar kijk natuurlijk wel ff of er geen politie in de buurt is .het lijkt mij een betere optie dat deze heren wat meer gaan controleren op plekken waar de gaos extremere vormen aanneemt zoals in de damstraat en omstreken.wand daar mag alles.!!

  25. VincentDV

    @Hadjememaar:
    “Maar wat als verkeersdeelnemers het gevoel krijgen dat de lichten het verkeer juist ontregelen? Mag je dan volhouden “rood is rood”?” Ja natuurlijk. Iedereen voelt wel eens iets en iedereen voelt weer wat anders. Het verkeer is erbij gebaat da verkeersregels door iedereen op dezelfde manier worden geïnterpreteerd.

    Wat je tweede punt betreft: het is belangrijk dat de weginrichting zo is, dat mensen begrijpen wat de regels zijn. Als het anders is, gaan ze de regels aan hun laars lappen en dat levert gevaar op voor andere weggebruikers. Dat zulk gevaar ontstaat, kan de wegbeheerder worden aangerekend maar dat pleit de overtreders allerminst vrij.

    De oplossing is dan: de inrichting verbeteren en dat is nou juist wat op het kruispunt met de Maliebaan gaat gebeuren.

  26. W

    Héél simpel!!!
    Rood is stoppen
    en Groen is door fietsen/autorijden/oversteken!
    Ook ik sta vaak in mijn uppie in mijn auto voor een rood stoplicht! Ben ik blij dat er aan veiligheid gedacht wordt! Gewoon even geduld hebben en dan mag je weer rijden. met mijn fiets sta ik regelmatig voor stoplicht kruising Burgemeester Reigerstraat/Maliebaan enzie dan zoveel ouders met kinderen in de bakfiets of achter-of voorop de fiets door het rode stoplicht rijden………! Hoe dom moet je zijn om zo’n voorbeeld te geven. Maar als zo’n kind later, alleen op de fiets naar bv school toe moet en aangereden wordt, dan hebben anderen het gedaan! Alles moet tegenwoordig haastig, snel en direct! Slecht voor je gezondheid; burn outs!
    Gewoon blijven opvoeden, blijven handhaven en bekeuringen blijven uitdelen svp! Misschien leren ze het dan.
    Zet de stoplichten wat langer op groen!

  27. Eduard F.

    @Peetje

    Voetgangers moeten dan juist éérder dan fietsers stoppen met beginnen aan de oversteek, omdat ze er langer over zullen doen om de overkant te bereiken. Als de voetganger op 2/3 is, kan een fietser in dezelfde tijd nog de hele oversteek maken.

    (Ik vermoed dat de fietslichten hier eerder op rood gaan omdat er tussen de ventwegen en de hoofdweg beperkte opstelruimte voor fietsers is. Om te voorkomen dat die overvol raakt, moeten de fietsers eerder worden geremd.

    In mijn ervaring win je er overigens ook helemaal niks mee als fietser om de ventweg alvast door rood over te steken, omdat je bij het volgende licht alsnog stil komt te staan. Gewoon lekker stoppen bij rood. Krijg je ook geen boete.)

  28. Anne Marie ten Berge

    Beste MJPD op 20/11/2019 – 18:52. Goed gezegd: het is een dramverhaal. Ik vind het een darmverhaal.

  29. MJPD

    @Dennis
    Ah, een millennial probeert wat duidelijk te maken?

  30. Robbert

    @Peetje

    Volgens mij heb je het omgewisseld. Bij de meeste oversteekplaatsen gaan de voetgangerslichten juist eerder op rood dan de andere stoplichten. Zij hebben immers langer de tijd nodig om over te steken. Het voetgangersstoplicht gaat dan eerder op rood zodat zij in de periode waarin hun licht op rood springt en het andere stoplicht nog op groen staat nog voldoende tijd hebben om hun oversteek af te maken.

  31. Rethep

    @W: Ik ben het helemaal met je eens. Er zouden in deze maatschappij meer boetes uitgedeeld moeten worden voor ‘haast’ en ‘drukte’. ‘Geduld’ is een schoon woord.

    @VincentDV: Ik maak als fietsende maaltijdbezorger die zich aan de verkeersregels houd, vaak genoeg mee dat overstekende voetgangers erop vertrouwen dat die aankomende fietser wel zal remmen! Een soort ‘tokkiegedrag’ van de ongeduldige voetganger zal ik maar zeggen. Dat loopt niet altijd goed af kan ik je zeggen.

  32. Tedje

    Ze moeten de fietsers die blijven wachten terwijl het voetgangerslicht op groen staat juist een bekeuring moeten geven. Niet zelf nadenken dient hard gestraft te worden..

  33. Peetje

    @Eduard F. & @Robbert : Oeps 🙂. Moet zelf weer even de cursus volgen denk ik.

  34. twickle

    Studenten staan niet boven de wet, totdat zij advocaatje kunnen spelen dan mogen zij de wet gaan handhaven!
    dat wou ik nou ff zeggen!

  35. twickle

    -Rethep-
    De uitdrukking luidt:
    ” geduld is een schone zaak” en niet ” geduld is een schoon woord” ……. waarvan akte

  36. Otto

    Afgezien van het feit dat rijden door rood strafbaar is wat door niemand wordt betwist, is de hoogte van de boete idioot. Menigeen moet leven van minder dan dat bedrag per week. Dit brengt mensen in de problemen. Lijkt me een erg onwenselijk neveneffect.

  37. twickle

    Otto, je slaat de spijker op z’n kop!! Ben het volsrekt met je eens!!
    Beboeten wel, maar wel binnen een bepaalde marge.

  38. WvR

    @Otto:
    Gekke gedachte, maar je kunt ook *niet* door rood rijden?
    Krijg je ook geen boete?

    Een alternatief is een inkomensafhankelijke boete, waar ik niet direct tegen ben overigens. En d’r zijn zat landen in Europa waar je de implementatie details van af kan kijken alvorens het in Nederland te implementeren. Het is volgens mij al eens, lang geleden, ter tafel gekomen, maar blijkbaar vond men het geen goed idee.

  39. Koel Hoofd

    Wat een heerlijke reacties allemaal!
    De Hollandse nuchterheid is nog onder ons! Was al bang dat dit ten grave was gedragen door de nieuwbakken universitaire elite.

  40. W

    Otto, het is goed dat mensen onverstandige keuzes, zoals doorrijden door Rood, in hun portemonnaizien zien raken. Zij Nemen! namelijk zelf dit risico! Ze kunnen ook -zoals veel mensen doen- fatsoenlijk stoppen voor een rood stoplicht! Dan houden ze hun geld in hun zak!
    In Singapore b.v. betaal voor 1.500 dollar boete voor het gooien van kauwgom op straat! Gek hè? Maar het is een geweldig schone stad! Begrijp je nu waarom die hoge boetes vooral moeten blijven?

  41. Van Doorn

    Dit is te stom voor woorden. Aanwijzingen van de politie gaan voor verkeersregels en verkeerslichten. Als ze hun werk goed willen doen, bijvoorbeeld het verkeer in goede banen leiden in plaats van files laten ontstaan, gaan ze daar het verkeer regelen als er een file fietsers staat, maar dat schijnt te ingewikkeld te zijn.

  42. Cees

    Veel fietsers blijven hooligans, zonder licht, tegen t verkeer in, door rood, ik krijg commentaar als ik op de fiets sta te wachten op groen! Moet niet gekker worden….

  43. Henk

    Ik kom er zelf nooit, maar misschien kan iemand dit bevestigen:
    Staat het eerste stoplicht voor fietsers (de ventweg) niet langer op rood omdat het tweede stoplicht (de hoofdweg) pas later op groen gaat?

  44. Evert Bouws

    Waarom zijn daar uberhaupt verkeerslichten? Ik heb daar meestal het gevoel, dat ik voor niets sta te wachten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).