Handhavers van de gemeente Utrecht hebben vrijdag een veel te zware vrachtwagen in de binnenstad staande gehouden. Vanwege het kwetsbare gebied geldt een zogenoemde aslastbeperking, en dit voertuig kwam daar ver bovenuit.
In bepaalde delen van de binnenstad geldt een aslastbeperking van 2.000 kilo. Dat betekent dat een voertuig per as niet meer mag wegen dan twee ton. Dit is ingesteld om onder meer de werfkelders te beschermen.
De vrachtwagen die vrijdag op het Domplein werd gemeten bleek een aslast van 3.800 kilo te hebben. Dat is 90 procent te zwaar. Wat voor bekeuring er voor de overtreding staat is niet bekend. Het komt overigens wel vaker voor dat er te zware voertuigen door de binnenstad rijden.
Ongeveer tegelijk met de staande houding van de te zware vrachtwagen maakte de gemeente het nieuwe megaproject omtrent het historische wervengebied bekend. De klus gaat zo’n dertig jaar duren en kost tussen de 350 en 550 miljoen euro.
Gekoppelde berichten
Nieuw megaproject in Utrecht: half miljard euro voor herstel wervengebied
Utrecht staat aan de vooravond van een nieuw megaproject. Het historische wervengebied moet de komende…
20 Reacties
Reagerenblijkbaar zijn pakkans en boetes laag genoeg om het maar te proberen.
@Wollie
Of de chauffeur kent Utrecht niet en doet gewoon wat de navi aangeeft: sla hier linksaf….
Ja, wollie, de “pakkans” zal vast relatief laag zijn. Je kunt nou eenmaal niet een heel leger inzetten om elke vierkante meter van de binnenstad 24 uur per dag in de gaten te houden, of wel soms?
Die asociale fietsers toch weer!
Oh nee, verkeerde bericht.
De vrachtwagen nam dus een staande houding aan, die durft.
De bekeuring valt wel mee en dekt niet de mogelijke schade. Bovendien is de chauffeur lastig aansprakelijk te stellen. Als je met een zware vrachtwagen in hartje binnenstad met een verouderde navigatie rond gaat rijden, ben je niet handig bezig. Bovendien mag je daar helemaal niet rijden zonder ontheffing?
Aslast? Vlgs kentekenbewijs of gewogen, dat maakt nogal een verschil. Op kentekenbewijs geeft de max toegestane aslast. Dus met 3500 kg aslast op kenteken en 500 kg aan lading + ledig gewicht zou je zomaar op een aslast kunnen komen van minder dan 2000kg. Je zult als handhaver dus gewoon moeten gaan wegen en rekenen. Beetje raar stukje hier.
Als er in ondergrondse werfkelders gewoond of gewerkt wordt loop je in Utrecht het risico dat je begraven wordt onder een vrachtwagen van 3800 kilo. Je moet in dat geval gewoon een wegafzetting plaatsen en als dat nog niet helpt + spijkermat.
Blijkbaar is dit zo’n uitzondering dat het het vermelden waard is….. komt dat omdat er niet/nauwelijks gehandhaafd wordt of komt het maar sporadisch voor dat vrachtwagenchauffeurs zich niet aan de regels houden? Ik gok toch op het eerste…..
Je zal nu maar in je werfkelder werken zoals in deze Coronatijd veel thuis gewerkt wordt en zo’n zware vrachtwagen zakt door de Oudegracht!! Rampzalig. Gelukkig was men er deze keer in het stadhuis wel van op de hoogte…….
Destijds, 2003?, met het verschrikkelijke trapongeval aan de werf t.o. Broese was helaas niemand op de hoogte van de gesteldheid van de trap. Er was toen één dode te betreuren; een verschrikkelijke periode.
Zag ze regelmatig via de Twijnstraat de Oude Gracht oprijden… iid pakkans is iets te klein.
@Hns, gewogen aslast dus met de handel op de weegschalen die handhaving tegenwoordig bij zich heeft. Mooi dat ze dat doen en hopelijk helpt het. Voor de scheuren in mijn werfkelder te laat maar beter laat dan…..
@koelhoofd: wat je navigatie ook zegt, de verkeersborden zijn vrij duidelijk.
@Wollie, daarom rij ik ook geheel navi vrij! 😀
Maar wist je dat er nu een hele generatie wordt afgericht op het blindelings volgen van de navigatie instructies? Gemiddeld 50 rijlessen en 3x zakken voordat men de navi instructies kan volgen….en dan komen ze alsnog met hun Tesla vol mensen (dat is ook meer dan 2 ton NB) boven op een werfkelder uit…
De boete voor dit vergrijp is 1150 euro. Deze vrachtwagen heeft ook nog het verbod op inrijden genegeerd 250 euro .( domplein)
Klote! Als je de weg niet weet met al die kleine straatjes en grachtjes waar je niet mag komen met je vrachtwagen.sterkte voor de chauffeur.
Rob: De vrachtwagens worden door de Handhaving meegenomen omdat daar een weegplaats zit waar de aslast gemeten kan worden. Hij is er dus niet zelf verkeerd gereden. Alle grachten en wegen er naar toe zijn sinds een maand door de gemeente afgesloten met zogenaamde ‘knijppaaltjes’ Zo smal dat er alleen een personenauto door kan. Bv in de Twijnstraat hoek Nicolaasstraat.
Aslast bestaat niet. Asdruk wel. De asdruk is niet statisch maar dynamisch. Het is dus, zoals alles, niet eenvoudig. Zie Wikipedia.
Daarvoor hebben ze bij transportondernemingen dus planners op kantoor.
Vak apart.
@Toine, inderdaad volgens de dikke van Dale bestaat aslast niet maar de hele wereld gebruikt het zoals de (lokale) overheid, VVN maar ook logistieke dienstverleners, autotechneuten en vele anderen. Dus algemeen ingevoerd en is je reactie gewoon een vorm van azijnpissen.
@Toine: inderdaad, op een verkeersbord voor het werven- en keldergebied staat: 2,0 t asdruk. Dat betekent volgens het verkeersreglement dat een vrachtwagen met twee assen 4 ton mag wegen. en een vrachtwagen met 3 assen , mag 3×2 ton wegen inclusief lading. De vrachtwagen die hier in de Domstraat wordt aangehouden mag daar met 2 assen rijden mits het totale gewicht de 4 ton niet overschrijdt omdat vanuit dit punt de chauffeur ook in het kelder- en wervengebied kan komen waar het maximale 2 ton asdruk geldt. De handhavers hebben de vrachtwagen dus kennelijk preventief aangehouden en gecontroleerd waaruit de lading bestond. Neem van mij aan dat geen vrachtwagen met 2 assen overladen wordt omdat bij een ongeluk de verzekering niet uitbetaald. Er was dus niets aan de hand. De vrachtwagen mag daar, niet harder dan 30 km/u rijden, zoals deze beperking binnen de Singels geldt.