Veertig auto’s aan de kant gezet bij verkeerscontrole op Briljantlaan in Utrecht; 47 overtredingen vastgesteld Veertig auto’s aan de kant gezet bij verkeerscontrole op Briljantlaan in Utrecht; 47 overtredingen vastgesteld

Veertig auto’s aan de kant gezet bij verkeerscontrole op Briljantlaan in Utrecht; 47 overtredingen vastgesteld

Veertig auto’s aan de kant gezet bij verkeerscontrole op Briljantlaan in Utrecht; 47 overtredingen vastgesteld
Foto's: Bram van Toor
Bij een verkeerscontrole aan de Briljantlaan en Vondellaan zijn woensdagavond veertig voertuigen gecontroleerd. Er werden 47 overtredingen geconstateerd, meldt de politie. Automobilisten werden woensdag vanaf eind van de middag aan de kant gezet voor controle.

Bij een verkeerscontrole aan de Briljantlaan en Vondellaan zijn woensdagavond veertig voertuigen gecontroleerd. Er werden 47 overtredingen geconstateerd, meldt de politie. Automobilisten werden woensdag vanaf eind van de middag aan de kant gezet voor controle.

De controle werd gedaan door de politie, Belastingdienst, Douane, het UWV, de RDW en de gemeente Utrecht. Tijdens de actie werden veertig voertuigen staande gehouden om te controleren of zij aan de regels voldeden.

De politie schreef 34 bekeuringen uit voor verschillende overtredingen, twee mensen werden aangehouden voor rijden onder invloed en er werden zes WOK-meldingen gedaan. Het UWV constateerde daarnaast bij drie mensen dat ze misbruik maakten van uitkeringen en de gemeente constateerde bij één iemand dat die misbruik maakte van een sociale uitkering. De Belastingdienst legde één keer een naheffing van de bpm (belasting op auto of motor) op.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. buurtbewoner

    goed zo, wekelijks zo’n actie aub

  2. Bentje

    Mooi resultaat; het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Het is angstaanjagend te moeten constateren dat zo’n beetje iedereen de wet- en regelgeving aan zijn laars lapt.

  3. Koel Hoofd

    Het is een verkeerscontrole, dus conditie van auto, rijbewijs, en chauffeur wordt bekeken.
    Wat doet het UWV daar bij? Die hebben helemaal niets te maken met voertuigen, tenzij ze er zelf in rijden en dus de fout in gaan.

    Dat is echter niet het geval want: “het UWV constateerde daarnaast bij drie mensen dat ze misbruik maakten van uitkeringen en de gemeente constateerde bij één iemand dat die misbruik maakte van een sociale uitkering.”
    Misbruik maken van een uitkering heeft niets met verkeerscontrole of verkeersveiligheid te maken.
    Tenzij je bedenkt dat op die locatie (hoog raven) wel eens meer mensen zouden kunnen rijden die misbruik maken van een uitkering dan bijvoorbeeld op de Everard Meijsterlaan in Oog en Al…
    Die verkeerscontrole wordt dus ingezet als een groot sleepnet.

    Het zal wel legaal zijn, maar hou er toch een rare bijsmaak aan over..
    Wat is de volgende stap, dat de smartphone ook wordt gecontroleerd?

  4. Realist

    Fraude met uitkeringen kunnen ook prima zonder toevallige verkeerscontrole gesignaleerd en aangepakt worden. Hier hebben enkele ambtenaren niet goed opgelet terwijl dit nog maar een topje vd ijsberg is.

  5. Kees Truijens

    @buurtbewoner
    Zeker, maar dit soort controles zouden geen acties moeten zijn, maar onderdeel van normale routine, zeker als je ziet hoeveel ze de samenleving aan goeds opleveren.

  6. Lombokker

    @Koel Hoofd
    Kijk eens even op uw loonstrook hoeveel premie er wordt ingehouden. En hoeveel belasting, want daarmee wordt o.a. de bijstand betaald.
    Persoonlijk vind ik het geen probleem om mee te betalen aan onze verzorgingsstaat, maar ik ben ook blij dat er gecontroleerd wordt of al dat geld niet ten onrechte wordt verstrekt. Zodat u en ik daar niet meer voor betalen dan nodig is.

    Dat meerdere diensten hun handhaving en controle gecombineerd uitvoeren juich ik alleen maar toe, dat betekent namelijk dat er efficiënter gewerkt kan worden.

  7. Lachgas

    Wanneer doen ze zoiets voor fietsers. Alleen al het niethanduitsteken zal een veelvoud van bekeuringen opleveren.

  8. Wouter

    @Koel Hoofd
    Ik sta te juichen dat de overheid hier laat zien dat er efficient samengewerkt kan worden.

    Het UWV heeft lijkt mij een plicht om te controleren op fraude. Waarom zouden ze dat niet mogen controleren tijdens een verkeerscontrole? Het lijkt mij juist een prima moment. Iemand die met een werkloosheidsuitkering toch met bedrijfskleding aan in een auto zit is redelijk verdacht. En als iemand bijvoorbeeld rond rijdt als pakketbezorger is de conclusie meteen helder.

    Wat mij betreft mogen ze dit veel vaker gaan doen.

  9. Koel Hoofd

    @Bentje
    Hoezo iedereen?
    Er zijn ruim 100.000 autobezitters in Utrecht, daarvan zijn erbij deze zeer gerichte actie 40 aangehouden die 47 overtredingen hebben begaan.
    40/100.000= maximaal 0.04% van de gemotoriseerde bevolking…
    Dat is geneuzel wat heel ver achter de komma plaatsvind.
    m.a.w. die actie heeft meer geld gekost dan het heeft opgeleverd.
    Er valt veel meer te halen voor de gemeente als ze eens die 50% van de 360.000 fietsers in overtreding gaan beboeten. Maar zolang die heilig zijn verklaard loopt de gemeente alleen maar vele miljoenen mis…

  10. Overtreder

    @Koel Hoofd 12:53
    Je opmerking is een klassiek voorbeeld van ‘whataboutism’.

    Waarop baseer je je bewering dat dit een ‘zeer gerichte actie’ zou zijn? Een verkeerscontrole is juist helemaal geen gerichte actie.

    Een betere rekensom: 47 overtredingen op 40 auto’s betekent dat er bij de 100.000 autobezitters in Utrecht 117.500 overtredingen te bekeuren zouden kunnen zijn.

    Nog los van je aanname dat er in Utrecht 360.000 fietsers zouden zijn (ongeloofwaardig dat iedere inwoner van Utrecht een fietser is), is er geen reden om aan te nemen dat er in absolute aantallen of per gecontroleerde fietser meer overtredingen zouden worden vastgesteld bij fietsers dan bij de automobilisten.

  11. Hans

    Let op! Het UWV controleert op het aantal tandenborstels wat aan zich aan boord van uw auto bevindt!

  12. Realist

    @Koel Hoofd. Het feit dat het UWV erbij was doet al een belletje rinkelen. Het UWV hoort hier inderdaad niet te zijn als de ambtenaren gewoon hun werk goed zouden doen.

  13. Massegast

    @Lombokker — Helemaal mee eens. Te weinig mensen bestuderen hun loonstrookje zorgvuldig. Dan zien ze waarom de staat op allerlei terreinen zo makkelijk in de bus kan blazen. Mocht de Hoofdcommissaris van Politie over dit soort acties willen brainstormen. U kent de kanalen om mij te bereiken.

  14. Eleonora

    Nederland kan schathemeltje rijk worden als ze iedereen op de bon zouden slingeren die geen richting aangeeft. Of die met een mobieltje in de hand en aan het oor, aan het rijdend verkeer deelneemt. Ik denk dat de dagelijkse opbrengst de miljoenen zal overstijgen.

  15. cas

    De mooiste winst is dat ze het uitkeringstuig eruit hebben gehaald. Verder niet zo spannend

  16. Willow

    @Koel hoofd: eens dat er moeten duidelijke privacy grenzen zijn, maar hoe anders gaan we het misbruik van ons sociale stelsel controleren zodat het betaalbaar en overeind blijft?

  17. Utrechtse Jantje

    Beste @ Cas , ik ben het helemaal met je eens hoor , maar wat ik zeker zo belangrijk vind , is dat er weer twee bestuurders van de weg af zijn met drank op ….. En inderdaad fietsers die hun hand op bepaalde plekken niet uitsteken , is erg hinderlijk als je staat te wachten , we hebben het allemaal wel geleerd vroeger , maar de meesten zijn er tegenwoordig gewoon te lamlendig voor , en voor mij mag iederéén met ‘n telefoon voor z’n gezicht of aan zijn oor …. ook op de bon hoor , dat zou inderdaad ‘n leuk beetje geld in het laatje brengen …. maar ik vind het ook bloed irritant ….

  18. Kaat

    Mooie actie, goed samengewerkt!

  19. Koel Hoofd

    @Overtreder
    Waarom ik denk dat het een gerichte actie was?
    De titel van het artikel: “Veertig auto’s aan de kant gezet”.
    Die overige 25.000 konden kennelijk zonder problemen doorkarren…

    @Willow
    Onze overheid faalt daar al 30 jaar hopeloos in. Dat zijn 11 kabinetten met vol mensen die beweren dat ze wel een oplossing kunnen bedenken en duizenden ambtenaren vertellen met welke informatie ze op de proppen moeten komen om dat plan uit te voeren…. om dan vervolgens nog meer ellende veroorzaken.
    En dan vraag je mij om een oplossing?
    Minder zwevende alfa’s met een emotionele mening in de politiek zou al een goed begin zijn. Want amtelijke kennis wat de politiek er met de invoering vna het banencarroussel eind jaren negentig heeft uitgewerkt, kost ook 30 jaar om weer te herstellen. En omdat weer de macht van de politiek reduceert (Die moeten dan ineens luisteren naar echt onderbouwd advies in plaats van het ‘ter kennisgeving aannemen’), kan je er rustig nog eens 20 jaar en een gele hesjes revolutie bij optellen….

  20. Scherpschutter

    Onacceptabel. Een overheid dient het onschuldigheidsbeginsel als uitgabgspunt in al haar handelongen te nemen. Burgers at random staande houden, lastig vallen en compleet door de staatsmolen halen onder het mom van een verkeerscontrole is een volslagen morele gruwel en wat mij betreft opnieuw een duidelijk signaal dat de burger vogelvrij is verklaard door de overheid.

    Deze overheid is stuk. Een nieuwe graag. En nog veel liever helemaal geen nieuwe en gewoon weg met dit Middeleeuwse idee.

  21. WvR

    @Koel Hoofd:
    Welke “die overige 25000”? Waar komt 25000 vandaan?
    Er rijden geen 25000 auto’s over de Briljantlaan gok ik, en ik voel me gesterkt door het feit dat er over de Marnixlaan dagelijks 30000 auto’s rijden.

    In je eerste reactie was al duidelijk dat statistiek niet je sterkste punt is (“100000 auto’s in utrecht, 40 bekeurd in een straat, dus 0.04% van de automobilisten in Utrecht begaat een overtreding) , en het wordt er in je laatste reactie niet beter op.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).