De veranderende stad in foto’s (deel 5) | De Utrechtse Internet Courant De veranderende stad in foto’s (deel 5) | De Utrechtse Internet Courant

De veranderende stad in foto’s (deel 5)

De veranderende stad in foto’s (deel 5)
Korte Minrebroederstraat 1971
Utrecht verandert geleidelijk door de jaren heen. Soms gaat de verandering sneller; in het stationsgebied is het straatbeeld dagelijks weer anders. In deze rubriek kijken wij naar het verleden en heden. Door locaties op oude foto’s van Het Utrechts Archief na te fotograferen is goed te zien hoe sommige plekken in de stad zich ontwikkelen. Vandaag de vijfde serie foto’s.

Utrecht verandert geleidelijk door de jaren heen. Soms gaat de verandering sneller; in het stationsgebied is het straatbeeld dagelijks weer anders. In deze rubriek kijken wij naar het verleden en heden. Door locaties op oude foto’s van Het Utrechts Archief na te fotograferen is goed te zien hoe sommige plekken in de stad zich ontwikkelen. Vandaag de vijfde serie foto’s.

Voorstraat 1973
Voorstraat
Beneluxlaan 1980
Beneluxlaan
Korte Minrebroederstraat 1971
Korte Minrebroederstraat
Nijenoord-Ahornstraat 1955
Nijenoord-Ahornstraat
Blauwkapelseweg 1976
Blauwkapelseweg

Fotoverslag

(Marlot van den Berg)

Gekoppelde berichten

6 Reacties

Reageren
  1. eva

    Bij de foto van de Blauwkapelseweg moet eigenlijk staan Kleine Singel.

  2. Arjan Verhoeven

    Het verkeer op de foto van de Voorstraat anno nu is beperkt tot één fietser, normaal doet de Voorstraat niet onder voor de Kanaalstraat dus vermoedelijk is deze foto genomen op een zondagmorgen om 8 uur. Dat doet geen recht aan de werkelijkheid.

    Een stoepje midden op de weg hier, en een paaltje daar, een fietsenstallinkje zus en wat parkeerplaatsen zo. Blijkbaar is eigenlijk niet eens zo heel veel beleid nodig om een voorheen fijn overzichtelijke Voorstraat te veranderen in een verschrikkelijke chaos.

    Bij de eerdere foto van het Ledig Erf moest ik echt zoeken hoe zo’n ruim verkeersplein ooit veranderd kon zijn in de huidige levensgevaarlijke cakewalk voor fietsers en voetgangers. Maar ook daar bleken het slechts een paar kleine ingrepen te zijn van onze SimCity-spelende ambtenaren.

    Als het gelukt is om water terug in de singel te krijgen zou het toch moeten lukken om ook een hoop andere “verbeteringen” ongedaan te maken? Minder éénrichtingstraten, minder fietsstraat-experimenten? Wegen die er niet voor niks waren, Croeselaan, Lucasbolwerk, weer gewoon als weg beschikbaar maken?

  3. Marjo

    @ Arjan Verhoeven: die fijne overzichtelijke wegen uit de jaren 70 leidden toen tot meer dan 3.000 verkeersdoden per jaar, waaronder meer dan 1.000 fietsers en voetgangers.
    Inmiddels is dit gedaald tot onder de 700 doden per jaar, waaronder minder dan 300 fietsers/voetgangers. Kinderen en jongeren komen nauwelijks nog om in het verkeer.

    Ik vind dat een verbetering!

    En ja, meer ruimte voor de fiets, obstakels en verkeerseilandjes betekent dat automobilisten wat voorzichtiger moeten rijden en moeten uitkijken voor de kwetsbaardere weggebruikers, waaronder fietsers en voetgangers.

    Zie https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland

  4. Peter Meurs

    De foto’s van de hoek PR Hendriklaan/Koningslaan corresponderen niet, het gaat hier niet over dezelfde hoek!

  5. Ruud

    Volgens mij is die laatste Kleinesingel en niet de Blauwkapelseweg…?

  6. Cico

    @Arjan : Misschien rij jij altijd tijdens de spits door de Voorstraat? Dan heb je inderdaad geen goede indruk. Maar zodra de beeldschermtijgers weer op hun bureaustoel zitten, kan je prima door de Voorstraat fietsen. Absoluut geen Kanaalstraat toestanden, dat is even andere koek.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).